Ruitermak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Firefly4

Ruitermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:01

Hoi Hoi,

Weet niet of ik het hier goed plaats, zo niet, sorry.

Ik heb een 3 jarig paard waar we mee bezig zijn om ruitermak te maken.
Zadelmak is ze al, ik heb een Barefoot zadel die ik gewoon op haar kan leggen, kan op het zadel kloppen, stijgbeugels laten hangen en tegen buik laten klepperen, dit maakt haar helemaal niets uit.
Nu willen we verder niets overhaast doen, maar we willen graag eens proberen op haar te zitten. Alleen een keer erop zitten en dit tot een positief, rustig moment laten komen en er weer af en dan weer een tijd wachten, dus niet dat ik wil rijden.

Maar nu komt mijn probleem, mijn paard is heel angstig als iets (lees iemand) boven haar uit komt. Nu heb ik al meerdere tips geprobeerd van het forum, op krukje staan en haar poetsen, in de bak op krukje staan en longeren, springen naast paard, een stro-pop op haar rug gezet (dit vind ze nu prima, maar wel eng als we deze pop op haar zetten).
Als ik mijn paard vast hou en mijn vriend gaat op een hooibaal in de bak staan, dan blijft ze heel angstig naar hem kijken (ook als hij met paard loopt en ik erop ga staan). Ze vind dus echt die hoogte heel eng.

Wanneer we een beetje druk op het zadel zetten, hebben laatst heel lichtjes kunnen hangen, ik hield paard rustig vast en vriend stond op die hooibaal, toen paard ontspannen naast hem stond is hij beetje op zadel gaan hangen en daarna langzaam zijn benen optillen. Dit accepteerde paard redelijk. Aan de linker kant beter dan de rechter kant. We hebben dit wel met succes moment afgerond, dus paard was niet angstig op dat moment.

Nu is mijn vraag, hoe kun je dit nu het beste oplossen? Ik wil niets overhaasten zodat ze straks nog angstiger word, want wil gewoon lekker met haar kunnen rijden.
Heeft iemand tips voor mij, is er iemand woonachtig in omgeving Enschede (Losser) die eventueel zou kunnen helpen?

Ik geef toe dat ik zelf al een hele tijd zelf niet meer gereden heb dus ik zelf met dit 'jumping' van haar wat 'angstig' ben om er zelf op te gaan zitten omdat mijn zit natuurlijk niet helemaal super meer is.
Mensen die mij zouden willen helpen zijn welkom. PBtjes zijn welkom :)

Alvast bedankt voor de mensen met tips.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:12

Als er een tweede paard in de buurt is kun je een poosje naast elkaar gaan "rijden". Een ruiter op tweede paard en jij naast je eigen paard. De ruiter kan dan een beetje gaan overhangen en een klein beetje op het zadel van jouw paard druken. Op zo'n manier kan die rustig wennen aan iets wat boven/ naast hem hangt als ie in beweging is.
Voor jezelf zou ik eerst een paar lesjes nemen voor je op je eigen paard gaat zitten. Dan heb jij het gevoel weer te pakken en straal je waarschijnlijk meer zekerheid uit naar je eigen paard.
Als dat goed gaat kun je gewoon een keer gaan zitten en meteen weer afstijgen. Dan kun je de keer daarna misschien wel een paar pasjes stappen, maar de eerste keer zou ik gewoon alleen opstijgen en weer afstijgen. Je moet je paard namelijk ook leren dat het op een gegeven moment weer klaar is. Als jij gaat zitten weet jij wel dat je er weer een keer vrijwillig af gaat, maar je paard natuurlijk nog niet. Daarom is het belangrijk om dat ook te oefenen, zodat je paard het vertrouwen krijgt dat het ook weer een keer klaar is.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 20:16

Dank je voor je tip.
Hierbij is alleen 1 klein probleempje, er staan 2 andere jonge paarden op de stal (onder 2 jaar) dus die kunnen we niet helpen, de 3e is een shetlander :) dus nog te klein en het laatste paard (is ook van mij dan) dat is de alpha merrie en mijn paard gaat voor haar aan de kant en wil daar ook niet te dicht langs lopen. Heb hier zelf ook aan gedacht, maar daarnaast kan ook alleen ik maar op de merrie rijden (is heel 1 kennig) en dat paard vertrouwd mij ook het beste.

Zou ik dit kunnen proberen als mijn vriend (die dus wel iets vertrouwd is met dit paard) ermee kunnen laten lopen en toch proberen om met mijn pony (ja, ze is wel iets kleiner, 5 tot 10 cm ofzo) ernaast proberen te rijden? Maar als mijn paard niet naast haar wil lopen wordt het lastiger.

Ga dit uitwerken en iets voor bedenken... Bedankt in ieder geval :)

Nano05

Re: Ruitermak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:37

Misschien toch beter om dit door een ervaren iemand te laten doen? Als het mis gaat is het vertrouwen helemaal weg. Je geeft zelf al aan dat het paard al angstig is.....

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 09:49

Ook ik wil adviseren om niet zelf verder te gaan maar haar weg te brengen naar iemand die dit goed kan.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 11:18

Als jullie iemand in omgeving enschede weten hoor ik het graag...
Heb zelf ook al gezocht, maar in enschede en omgeving is dit niet echt of zijn ze echt duur. Ik heb ook geen trailer dat ik einden kan rijden om haar op te halen. En daarnaast zou ik gewoon hulp willen van een ervaren iemand, want als ik er zelf niet bij ben, zou ik dus niet weten hoe er met mijn paard word omgegaan en heb hier ook wel vaker negatieve ervaringen van mensen over gehoord dat ik dit niet wil. Hulp is welkom. Maar het liefst iemand die mij ermee ondersteunen kan.

Dus als jullie iemand kennen en niet alleen zeggen zoek er iemand bij, dan prima.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:23

Je vraagt om tips, dus snap nu je antwoord niet helemaal.

Het enige wat ik wil zeggen is een paard "ruitermak" een vak apart is! Doe je het verkeerd, ben je nog veel verder van huis.

Je zegt dat je paard 3 jaar is, dus dan heb je ook geen haast neem ik aan, heb je nog tijd om wel een geschikt iemand te zoeken.

Succes iniedergeval

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:47

Inderdaad naar iemand weg brengen die ervaring heeft met het inrijden van paarden. Als je paard bang is en jij ook versterken jullie het alleen maar naar elkaar.

Je hebt ook mensen die een paar keer per week aan huis komen en samen mee aan de gang gaat, maar daar betaal je dan ook voor. Een trailer is altijd te regelen, al dan niet een paardentaxi. Verder zijn het mensen met ervaring en die weten echt wel hoe ze met een paard om moeten gaan. :)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 14:14

Dat snap ik ook wel, en die optie hou ik ook zeker open.
Maar ik heb al veel op internet gezocht naar mensen in de regio die me kunnen helpen, daarnaast ook aan vrienden met paarden gevraagd of die weer iemand kennen, maar ook niet echt.
Iemand die aan huis (stal) komt is ook eigenlijk wat ik zoek.

Daarnaast zie ik dat jullie denken dat ik bang ben... dat is het niet echt, ik sta met vertrouwen naast mijn beestje. De bang die ik zei is meer dat als ze een bok of iets dergelijks maakt dat ik niet goed zal blijven zitten doordat ik lang niet meer echt gereden heb (heb ook nog een pony waar ik 2x in de week een buitenritje mee maak, maar die is op leeftijd en doet echt geen gekke dingen meer. En omdat ik die al bijna 11 jaar heb ken ik die ook door en door, dan gooit ze me er niet meer zo snel vanaf).
Als ik bij haar ben merk ik gewoon ook dat ik erg rustig ben, niet ineens een verhoogde hartslag ofzo, dus dat bedoel ik niet met 'bang'. Heb dat denk ik niet helemaal duidelijk gezegd.

Toen we laatst hebben gehangen ging het ook goed. Ze was na die tijd ook helemaal niet bang meer, dus ik wil het gewoon erg graag blijven proberen, maar professionele hulp wil ik er best bij hebben. Maar ik wil haar niet weg brengen en na (weet niet hoelang het duurt) bepaalde tijd haar ingereden en al weer terug hebben, want wie weet wat er in die periode met haar is gebeurd. Daarom wil ik er gewoon bij zijn. Al zouden 3 ervaren mensen het bij mij op stal komen doen, waar ik op afstand bij sta, prima, maar haar wegbrengen wil ik niet. Daarnaast is ze ook een hele grote steun voor mijn pony (die is tijdje terug erg ziek geweest en begint beetje blind te worden, ze is wel haar geleide maatje, en ja, weet dat ik hierboven schreef dat pony alpha merrie is en ze uit de buurt blijft, maar in geval van nood staan ze altijd bij elkaar).

Weten jullie misschien waaronder je moet zoeken op internet om misschien iemand in de regio te vinden? Of kennen jullie iemand?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:21

Zadelmak is een term die gebruikt wordt voor paarden die onder de man kunnen stappen/draven/galopperen. Dat heeft niet zo veel met het zadel te maken.
Als ik jou was zou ik ook proffesionele hulp zoeken met het zadelmak maken van je paard. Tuurlijk is dat nu wel een flinke (financiële) investering, maar als je zelf gaat rommelen, ben je later veel meer geld kwijt om het verkeerd aangeleerde weer af te leren. Of erger.
Veel succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:22

oogkleppen opdoen, dan ziet die je niet

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 14:25

KiWiKo schreef:
oogkleppen opdoen, dan ziet die je niet

Hoi KiWiKo,
Nu lees ik van jou vaker wel wat reacties op bokt, maar moet eerlijk zeggen dat ik dit niet had verwacht (leuk bedoel hoor, vat het niet verkeerd op)
Maar meen je dit serieus? Is het dan niet ineens zware dwang en hierdoor dat je ineens iets doet dat het paard helemaal nerveus word (ze voelt je natuurlijk wel) en daardoor nog banger wordt?
Nu heb ik toevallig wel oogkleppen in huis van een tuig die we ook voor haar hebben (voor ooit). Dus het zou te proberen zijn, maar dan wil ik wel zeker weten dat het haar niet nog gekker maakt.

(mensen die nog komen met: Haal professionele hulp, ik ben al aan zoeken, ik ben gewoon nieuwsgierig naar meerdere opties, ik sta open voor tips en niet alleen maar horen: Prof. hulp erbij halen, dit weet ik nu wel).

Bedankt

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:33

Hahaha ik snap de oogkleppen wel,heb er weleens aan gedacht nooit uitgevoerd...

Zelf komen we dit vaak tegen met beleren,dat ze dat juist het meest enge vinden.
Toch stap ik na genoeg oefenen wel op ,blijf laag met mijn bovenlijf en stap op via een opstapje niet direct met voet in de beugel vanaf de grond.
Hou mijn bovenlijf zo laag als de manen kam zeg maar en als het paard niet angstig is ga ik rechterop zitten,moet zeggen dat het altijd goed is gegaan .
Veel oefenen vanaf een verhoging boven het paard uitkomen vinden ze vaak het engst.
Anders gewoon iemand zoeken die er ervaring mee heeft,maar als het paard jou vertrouwt is het wel fijn dat je er bij bent.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 14:36

brendalevita schreef:
Hahaha ik snap de oogkleppen wel,heb er weleens aan gedacht nooit uitgevoerd...

Zelf komen we dit vaak tegen met beleren,dat ze dat juist het meest enge vinden.
Toch stap ik na genoeg oefenen wel op ,blijf laag met mijn bovenlijf en stap op via een opstapje niet direct met voet in de beugel vanaf de grond.
Hou mijn bovenlijf zo laag als de manen kam zeg maar en als het paard niet angstig is ga ik rechterop zitten,moet zeggen dat het altijd goed is gegaan .
Veel oefenen vanaf een verhoging boven het paard uitkomen vinden ze vaak het engst.
Anders gewoon iemand zoeken die er ervaring mee heeft,maar als het paard jou vertrouwt is het wel fijn dat je er bij bent.

Dank je voor je reactie.
We blijven ook oefenen, poetsen vanaf een krukje, longeren vanaf een hooibaal (ja, in zand zakt dat krukje zover weg) Huppelen achter het paard bij dubbele longe, bedenk het en we proberen het :)

Met veel tijd en geduld komen we er ook vast wel :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:36

ja ik meen dat serieus :) :)

ik heb er ook een gehad....... mak schaap, zo zadelmak........ alleen als de ruiter ging zitten als in rechtop......... gooide die zich zo tegen een muur aan.........

oogkleppen opgedaan, zodat die het niet zag, zo beleerd dat de hulpen bevestigd waren...... en toen een oogklep af........ verder sleutelen, en toen de andere af......

ben je wel even onderweg hoor, duurde met dit paard een maand of 2 :)

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:37

Ik weet niet of je iets aan deze tip hebt, maar als je een spiegel in de bak hebt zorg er dan voor dat je niet jezelf in de spiegel kan zien, dan ziet je paard nl. ook dat je boven hem uitkomt en ik ken paarden die daar absoluut niet tegen konden :P

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 14:39

Oke :) Dank je wel voor de tip.
Zal dit dan ook zeker eens proberen. Het is eigenlijk ook best logisch :)
Als ik me bedenk dat als ik mijn been alleen al optil en ze weg wil springen. Dus als ze dat niet ziet is ze misschien ook minder bang...

Bedankt :)

@ Froexiie: Dank je, we hebben geen spiegel :) Maar het is wel heel logisch :) Daar zou ze ook zeker van schrikken.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:39

Prcies wat wij oefenen is op het opstapje stappen en er weer af,opstappen zelf is namelijk ook een kort iets je blijft niet lang bij de zijkant ,das wat ze eng vinden aan beide kanten dan kun je na een opgebouwde periode je been over het zadel laten glijden.

Heel veel succes je denkt er goed overna dus dat komt vast helemaal goed!!

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 14:42

We hebben ook geen haast. Ze is gisteren pas echt 3 geworden, dus als het nog een tijd duurt, dan duurt het nog een tijd :)
Maar alle tips die we kunnen gebruiken zijn welkom.

Vanavond gaan we beide paardjes van me in de bak zetten, vriend houd paard vast, en ik ga op en afstijgen op mijn pony naast haar. Als ze dan rustig is zal ik beetje vanaf haar rug op de rug van het paard aaien en zachtjes kloppen. Misschien dat dit al help. En als ze beetje naast elkaar zullen lopen en blijven staan zonder te kibbelen ;) dan wil ik ook wat 'overhangen' zeg maar.

Heb nu aardig wat tips gekregen die logisch zijn maar nog niet in mij waren opgekomen.
Bedankt!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:44

Heb je nog interesse in een pb met 2 adressen? :) (in de buurt)

Verder heb ik gezien van een oude man, dat hij een stro pop op het zadel bond. Paard los laten rennen en je kon zien dat hij na een paar rondes wegrennen het 'accepteerde' dat er iets op zijn rug zat. Na een aantal keer kon hij er zo zelf op gaan zitten.
Weet niet of het wel bij elk paard een positieve werking heeft.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 14:46

Stuur maar door :) Interesse is er altijd ;)

Heb ook een stro-pop en met moeite hebben we die er in begin op gekregen, ook al mee gelongeerd, pop is er ook al keer bijna afgevallen en daar reageerde ze helemaal niet gek op. Alleen het erop zetten vind ze eng. (zelfde effect natuurlijk als opstijgen). Maar dat is het dus niet echt.

Maar bedankt, zie je PB tegemoet :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 14:48

als het je niet lukt is de optie Gert van het Hof...........

al gaat je paard erbij liggen, hij blijft zitten..........

ik heb ooit een gebracht die zelfs door de oogkleppen doorging :) en heel leuk teruggekregen :)

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 14:50

Heb Gert van den Hof gevonden, link opgeslagen (in geval van nood)
bedankt!

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 19:52

Hoi Hoi,

Dacht, schrijf ook even een update :)
Kom net terug van de stal en heb met mijn pony gereden en mijn vriend liep met het paard door de bak. Af en toe naast elkaar gaan staan wat dus heel goed ging. Paard vond mij wel eng in begin, maar liet mij op den duur toch haar rug kriebelen en bleef toen rustig staan, paard en pony begonnen zelfs met elkaar te knabbelen in de hals terwijl ik bleef staan-zitten in het zadel :)
Ben hier dus erg blij mee.

Het ook mijn oogkleppen hoofdstel gepakt om even te passen, ze vind het nog wat gek dat ze niets ziet, dus dat oefenen we eerst even los van alle gekheid. Maar toen ik met paard liep en vriend sprong een keer achter haar op afstand was het alleen het geluid van de jas waar ze beetje van schrok, maar dat is helemaal niet erg!

Mensen, bedankt voor de tips. We gaan gewoon op deze manier nog wat oefenen, vooral met pony naast het paard, gaat beter dan ik dacht :)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 19:56

fijn om te lezen dat het zo goed gaat. Lekker door oefenen en dan zit je er voor je het weet op.