Bij halthouden achteruit lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponymeid1

Bij halthouden achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 15:33

Ik heb een walgelijk slim paard. Hij leert snel, hij pakt snel dingen op.
En vooral met stem erbij komt het vaak wel goed.

Nu blijf ik steeds met één probleem zitten, hoe vaak ik het ook probeer :+

Als ik ga halthouden op de a-c lijn om te groeten, staat ie keurig netjes stil.
Voorheen nog eens op 3 benen en de vierde in rust, inmiddels is dat grapje ook afgeleerd.
Halthouden op de korte zijde A gaat prima, vervolgens achterwaarts in de proef, in principe ook oké.
Maar dan komt het; vooruit.

Hij snapt maar NIET dat daarna vooruit moet. Hij bepaalt wanneer die vooruit gaat.

Iemand zei dat ik dat deed, geloof ik best hoor.
Ik zou de hulpen voor achteruit geven. Nou ik heb gebuffeld en geprobeerd,
maar zelfs als ik niks doe gaat ie achteruit.
Zelfde geldt voor de korte zijde halthouden, hij WEET dat ie in de proef daarna achteruit moet.
Doet ie ook prima, tot waar ik hem stuur gaat goed (dus bijvoorbeeld 4,5 of 6 passen)
en daarna is het waardeloos.

Nu moet ik dus op de korte diagonaal halthouden,
en je raad het al, gelijk in de achteruit :+ Nu rijden we momenteel L2, en nu moet dit toch wel een keer goed komen :+

Hoe kan ik het verschil goed duidelijk maken tussen vooruit en achteruit?
Als ik de vooruit hulpen geef en contact houd met z'n mond gaat ie achteruit.
Geef ik achteruit hulpen met contact met mond, gaat ie ook achteruit.
Geef ik vooruit hulpen zonder contact wil ie soms nog wel naar voren gaan, soms nog verder achteruit :+

Herkent iemand dit :))

EllenRose

Re: Bij halthouden achteruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:51

Uriël heeft ook een beetje dat probleem, die zet hem ook gelijk in zn achteruit.
Ik moet proberen wanneer ze dat doet alles af te steken. Geen been, geen contact met de teugels. Wat je ook kan proberen is om hem achterwaarts 90 graden om te zetten, dan onderbreek je het achteruit lopen.

Mocht het uit verveling zijn dat ie het doet, dan kan je ook proberen af te straffen dat ie niet goed op je hulpen reageerd. Maar dan moet je er wel helemaal zeker van zijn dat jij het goed doet. Puntje is wel dat Peet het misschien opvat als straf voor het achteruit lopen int algemeen en dus helemaal niet meer achteruit wil ;)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 15:54

Dat eerste dat heb ik geprobeerd en op zich helpt het wel. Maar ik moet in een proef toch niet m'n teugels los moeten gooien als ie weer vooruit moet :') dat is dus een beetje het punt. Wat jij zegt lijkt misschien een oplossing, omdraaien. Nog niet geprobeerd!

Dat ik het zelf goed doe, zoveel ego heb ik niet. Ga er eigenlijk altijd vanuit dat IK iets fout doe :+ afstraffen werkt sowieso niet bij hem, wordt ie alleen maar stressig van. En als ik hem flink been geef gaat ie dan toch alleen maar nog harder achteruit :+

Heb ook al eens geprobeerd om hem naar achter te laten lopen. Na een half rondje door de bak heen, vond ie het nog wel prima _O-

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een hulp die duidelijk verschilt van het achteruit gaan. Ik denk dat het verschil in hulpen te klein is waardoor hij het niet snapt. Op stemcommando doet ie het wel thuis, maar op concours kan dat natuurlijk niet. Soms doe ik het wel, maar als ie ietwat druk is reageert ie daar ook niet op. Lastig :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:02

Nooit je paard scheef achterwaarts leren gaan. Dus geen bochten achteruit, daar krijg je later echt last van.

Veel paarden doen dit een tijdje. Ze snappen nog niet helemaal dat halthouden- achterwaarts ook weer voorwaarts betekent.
Wat werkt is niet te staffen, en je onderbenen voor de achterwaartshulp iets naar achteren te leggen. Bij het voorwaarts leg je ze weer terug. Dit hoeft echt maar heel weinig te zijn.
En dan nog kan het wel even duren. Verder is de stem in de training niet verkeerd.
Als het op concours nog niet goed gaat is dit onderdeel gewoon nog niet bevestigd.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 16:06

Ok.

In ieder geval wat jij zegt is precies wat ik doe. Achterwaarts been een stukje naar achteren. Bij voorwaarts been weer op de goeie plek.

Stem gebruik ik ook inderdaad. Normaal leert hij vrij snel, maar dit is iets wat hij blijft volhouden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:11

Als hij doorloopt naar achteren is je paard toch niet aan het been op dat moment. Het is iets wat je best vaak ziet in de L2 hoor, maar je moet er wel aan werken.
Desnoods een keer wat feller doorkomen als je voorwaarts wilt en dan direct belonen.
Maar nooit echt kwaad worden, dat helpt niet.
Verder is de stemhulp een trainingshulp, dus nooit verkeerd.
Ook het halthouden en weer wegdraven zonder achterwaarts oefenen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 16:16

Ok, volgens jou is het dus een kwestie van blijven oefenen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:18

Er is ergens nog geen kwartje gevallen zoals ik het lees bij het weervoorwaarts moeten. Het klinkt alsof het paar zelf het initiatief neemt nadat je de eerste achterwaartshulp gegeven hebt. De voorwaartshulp die er op volgt is dan nog niet duidelijk voor het paard. Dan moet je het blijven oefenen, maar niet 30 keer halthouden-achterwaarts-voorwaarts. Maar gewoon 1 keer halthouden-achterwaarts- voorwaarts, dan halhtouden voorwaarts draf, dan halthouden voorwaarts stap, enz. En dit alles echt niet te vaak in 1 training doen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:03

Haha leuk he die slimme paardjes..

ik heb er ook zo 1..
wanneer ik ga doorzitten denk hij bij de eerst hoek.. leuk :D galop!!!

Wanneer die van mij overkruisd zit weet hij dat hij fout zit en rent al weg :P

Er is maar 1 manier om het op te lossen..

oefenen.. oefenen en nog is oefenen..

Heb je les? wat zegt je instructrice er van?

Ga eerst eens alleen stil staan.. 2 sec.. en weer weg stappen.. weer stil staan weer weg stappen.. houd dit een tijdje vol..
gaat dat goed.. dan is het wegstappen.. 2 sec stilstaan.. 1 pas achteruit en direct weer naar voren..

vervolgens.. sstappen.. stilstaan en 2 pasjes achteruit.. meteen weer naar voren..

reageert hij niet na die ene pas achteruit dan handen naar voren.. en flink been..
niet boos worden maar wel streng corrigeren..

HOU DIT VOL

jij trekt uiteindelijk aan het langste eind en dan is je paard het zat..

begin heel simpel en maak het steeds iets moeilijker... :D

Succes ;)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 17:17

Jep, uiteraard les. We zijn hier verder nog niet echt mee aan de gang gegaan. Wel op zeer korte termijn de bedoeling ;)

Wat jij zegt

Citaat:
Ga eerst eens alleen stil staan.. 2 sec.. en weer weg stappen.. weer stil staan weer weg stappen.. houd dit een tijdje vol..
gaat dat goed.. dan is het wegstappen.. 2 sec stilstaan.. 1 pas achteruit en direct weer naar voren..

Krijg ik al niet eens voor elkaar. :+

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:25

Dan moet je hem eerst leren halthouden en daarna voorwaarts...

laat dat achterwaarts ff voor wat het is..

hij moet eerst kunnen stilstaan en daarna kunnen wegstappen..

zet desnoods een vriendin van je in de bak die helpt..
geef haar een longerrzweepje (niet slaan of aantikken) maar puur om druk te geven van achter..

wanneer hij dan weg stapt op je been helemaal de hemel in prijzen..
dat flink oefenen, heeft je vriendin ook wat te doen ;)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 17:27

Haha en dát doet ie dan dus wel weer :+ het is puur de overgang van achterwaarts weer naar voren.

Ik heb in ieder geval nog wat te doen, haha.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:47

Daarom moet je het uitbreiden

Als hij het zo moeilijk vind begin je met een pasje en laat je iemand erbij staan die druk uit oefend van achter..

halthouden.. voorwaarts stappen, dat doe je eerst 10-20 x achter elkaar..

daarna halthouden.. 1 pasje naar achter... druk van achter (vriendin met zweep) jou benen en weg stappen..
wanneer hij gaat belonen!!

oefenen... oefenen en nog eens oefenen ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 17:48

nog een tip

als achterwaarts heb gedaan.. zet hem dan eerst weer halt..
paar seconden en stap daaruit weg..

verkort de tijd van halthouden elke keer ;)

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 18:02

@germie, even voor er mis verstanden komen, ik bedoel niet een bocht achteruit rijden.
Wat ik bedoel is dat je je paard echt omzet, dus achterhand "laten staan" en de voorhand eromheen, dan staan ze gelijk stil omdat het achteruit lopen wordt onderbroken.
Of dit helpt bij paarden waarbij achteruit lopen een gewoonte is weet ik niet, het is maar een idee ;)