Terug naar de absolute basis

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Terug naar de absolute basis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 00:32

De situatie: Ik heb een 6-jarige pony, zij is de eerste 2,5 jaar dat ze bereden wordt eigenlijk alleen maar voor buitenritjes ingezet. Nu sta ik sinds april op een stal met een buitenbak, en wil ik wat dressuur oefenen. Nu merk ik dat wat dat betreft ze gewoon nog hartstikke groen is, ze heeft een aanleg, wending om de voorhand doet ze perfect (dit heb ik net als dressuur gevraagd, maar gewoon op t erf als ze zich moet omdraaien, maar dan doet ze dit vaak Verward ) En meer van die zaken.
Het probleem: Nu is echter een probleem het recht lopen, recht langs de hoefslag en hoe kan ik haar aandacht bij mij houden? De andere paardjes in de wei zijn veel leuker, en bij de "in/uitgang" gaat ze slingeren. Op het moment doe ik veel stappen en haar wat opsluiten met mijn benen, en beetje met de teugels spelen/kneden, soms geeft ze wat na, maar dat vraag ik op t moment nog niet echt. Ook probeer ik veel oversteken en dan zo met de benen haar recht houden. Dit werkt aardig, maar na een tijd wordt ze het beu en gaat lanterfanten.
Graag tips, aanwijzingen, en hoe jullie het zouden doen Lachen


Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:01

De balans van je pony is gewoon nog niet goed, je geeft zelf al aan dat ze op het dressuur gebied nog groen is.Toen mijn pony net onder het zadel was, had ze er ook moeite mee om rechtuit te lopen, vooral als ik over de ac-lijn ofzow heen ging.Dat is een vrij lui paardje, als ik de lat hoog leg voor haar is ze goed attent op mij, en gaat ze pas werken.( met de lat hoog leggen bedoel ik niet dat gelijk weetikveel wat moest doen)Ik denk dat t wel een beetje per paard verschilt.Ik zou iig ook
overgangetjes rijden, dan blijven ze wat meer attent,bij mijne is het vanzelf over gegaan, toen ze mooi door de hals heen kwam, want toen kwam ze in balans.Het is wel een kwestie van tijd denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 11:03

Dus, volgens jou heeft het veel tijd nodig, dat vermoedde ik al, maar ik dacht misschien heeft iemand hier wel tips voor mij. Overgangetjes om haar attent te houden, mmm dan komt het volgende "probleem" Ze springt aan, ze maakt echt een hupje om dan te gaan draven. Dit zal vast niet geliefd zijn onder de dressuurders.

Echt niemand anders tips?

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 12:35

de AC lijn ging bij mij tot voor kort ook absoluut niet,het leek net of ik dronken was.Ik heb de tip gekregen om gewoon alle oefeningen op de tweede hoefslag te doen,zodat ze minder steun heeft van de kant.Vervolgens alsmaar verder en verder naar het midden toe rijden (tot een meter of 5-6 van de kant).Om de duur zal ze wel beseffen dat jou buiten been en teugel ook een soort muur zijn,en dan is het gemakkelijker om recht te stellen.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:39

Je moet inderdaad de balans van je paardje gaan verbeteren. Buiten heb je haar maar zo'n beetje laten lopen en nu blijkt een rechte lijn ineens moeilijk te zijn... Troost je, die rechte lijn blijft moeilijk, ook voor paarden die al wel wat verder doorgereden zijn (de Anky-van-Grunsvens van ons wellicht daargelaten).

Het rijden van veel overgangen lijkt een simpele oefening, maar is wel effectief. Ook overgangen naar het halthouden! Waarschijnlijk heeft je paard er nl. ook moeite mee om gewoon netjes in dezelfde lijn als waarin je ging stil te gaan staan (of het duurt 4 passen te lang voor ze stilstaat, of ze draait zich een beetje in het halthouden, of... verzin maar iets. In ieder geval doet ze dan een poging om haar balans weer te herstellen: dat is heel moeilijk bij de overgang naar halt!).
Verder leg je jezelf een hoefslag-verbod op. Rij veel lange, rechte lijnen, maar steeds binnen de hoefslag. Maak je paard na iedere bocht ook weer heel bewust recht en stippel in je hoofd de lijn uit die je wil volgen. Volg die lijn zelf met je hele lijf, dus niet ergens anders heenkijken of heendraaien: neem je paard met je mee. Uiteindeilijk volgt 'ie de bewegingen van jouw lichaam (als het kan: probeer dat eens zonder dat je de teugels vasthoudt en misschien zelfs zonder zadel, zodat je echt goed kan voelen. Is heel leerzaam voor beiden!).

En verder is het echt een kwestie van veel oefenen en veel geduld! Het moet een soort dwangmatig "iets" worden, dat je je paard steeds maar weer recht wil maken....

Veel succes!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:39

Ik denk dat je dat huppeltje kan voormomen door haar beter aan het been te maken. Op moment dat ze gewoon goed voor je been is en je geeft je hulp zal ze (volgens mij) gewoon normaal aandraven. Let er ook op dat je niet teveel met je teugels blokkeert...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:47

Oh ja, nog een dingetje: geef ook weer voldoende tijd voor ontspanning. Wacht niet tot je paard zelf andere dingen leuker vind. Oefen 5 minuten en laat haar dan weer even 2 of 3 rondjes hals strekken, vervolgens pak je haar weer op. Mensen willen vaak teveel (ik zelf ook hoor!) en als het dan goed gaat, dan wil je dat zo lang mogelijk vasthouden. Zeker in het begin zou je het goede echter juist moeten belonen door direct daarna wat ontspanning in te lassen. Dit vraagt veel zelfdiscipline, maar is voor het paard wel ideaal. Als iets nieuws of moeilijks zoveel dagen achter elkaar goed is gegaan, dan kan je er vanuit gaan dat het een beetje bij het gewone rijden is gaan horen en hoeft die beloning niet meer zo direct en uitgebreid te zijn, maar in het begin dus zeker wel! En het tegenovergestelde: iets wil helemaal absoluut niet lukken, dan niet in vastbijten. Pak het later (dat uur of gewoon een paar dagen later) pas weer op, om te voorkomen dat je jezelf en/ of je paard lichamelijk en geestelijk "vast" rijdt.

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:50

Hey,

mijn jonge Tinkermerrie (bijna 4) is ook vrij snel afgeleid. Daarom varieer ik veel (idd. overgangen en veel figuren). Van de instructrice mag ik geen volle rondes rijden in de bak (bij wijze van spreken). Daarnaast moet ik er op letten dat ik niet te lang doorga. Het dressuurmatig rijden is vrij zwaar voor een jong paard, maar natuurlijk ook voor een wat ouder groen paard!

Groetjes,
Jacqueline en Chubby

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 14:03

Het geval is dat ik altijd voor mijn plezier heb gereden, veel met stemcommando's en altijd met waslijnteugels (echt de volle lengte dan). Dit blijf ik ook doen, maar omdat ik vind dat ze een veelzijdig paardje moet zijn, wat ook een B-proefje aardig kan lopen (nu heb ik dat net gedaan, en we zijn wel 8e geworden, van de 25, maar ik vond het maar van matige kwaliteit, vandaar het oefenen dus)
Nu vind ze dus dat niet leuk, dat de teugels wat strakker aangenomen zijn, dat ze recht moet lopen en opletten. Hier ben ik me van bewust en doe dit ook meestal voor een half uur, en dan werk ik alleen in stap en draf, voor de afwisseling, en met galop hebben we andere problemen die ik een andere keer oefen. Ik laat haar meestal werken, dus recht lopen en opletten voor een paar minuutjes, en dan mag ze weer een minuutje stappen met losse teugel zolang ze maar op de hoefslag blijft.
Daarnaast, dat huppeltje is dus ook te verklaren door het vele stemgebruik, als ik beenhulpen geef, dan doet ze het rustiger, maar vaak ook later, ze reageert dan vrij traag.
Mandymonica, bij het stap-halthouden weet ik niet of ze gaat draaien, kan ik me even niet goed herinneren. Wel doet ze dat bij het achterwaarts gaan, maar als ik dan mijn been aanleg gaat ze weer recht.
Pff, nog een lange weg te gaan dus.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 14:14

Ik zou ook eerst de stap en draf onder controle willen hebben voor ik aan de galop zou gaan werken.
Daarnaast is kneden/spelen met de teugels uit den boze.
Je moet je paard naar ontspanning toe rijden en niet kneden(alleen dat woordt al) dus tegen twee teugels aanrijden.
Dan rijd ik ook op de 2e hoefslag kunnen ze niet aan de bakrand gaan hangen en leren ze sneller op eigen benen lopen.
Veel rechte lijnen en af en toe een grte volte of eens van hand veranderen.

Naast het rijden kun je ook 2 a 3 in de week longeren, zelf longeer ik met dubbele lijnen maar er zijn genoeg variatie mogenlijk.

Zo ben ik ook begonnen met mijn fjord , helaas wegens blesure van mij en omstandigheden van vorig jaar kan ik niet verder.
Maar tot wat ik gedaan heb heb ik een lekker paardje

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 14:56

Volgens mij ben jij al op een heel vriendelijke en bewuste manier met je paarje bezig, je komt er heus wel! Misschien ben je ook al verder dan je denkt, als netjes recht halthouden lukt, zonder dat dat pas 10 meter nadat je het gevraagd hebt gebeurt (of met stiekem geschuifel in de laatste pasjes, zo van ik-sta-nog-net-niet-he-le-maal-stil....), dan ben je al best wel recht! Scheef achterwaarts is trouwens precies hetzelfde balans-probleem, maar is eigenlijk alweer een stapje verder. Controleer eerst het halthouden. Gaat dat netjes (niet persé vierkant, maar verder correct), pak dan pas het achterwaarts er weer bij. Dressuurmatig achterwaarts dan. Buiten heb je het natuurlijk gewoon soms nodig (hek openen bijvoorbeeld), dat is wat anders en dan maakt schuin gaat uiteindelijk ook niet zoveel uit, al zou recht beter zijn.

Lekker blijven oefenen. Je zal zien dat je paardje er beter en mooier van wordt en zelfs op je buitenritten zal je er profijt van hebben, omdat je paardje zichzelf beter leert dragen en z'n spieren en botten op een juiste manier leert te belasten. En dat is weer een voorwaarde voor een lang en actief leven! (goh, je wist niet eens dat je daar nu mee aan het werk was vermoed ik!) Knipoog

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 22:42

Nog even een update, heb vanavond heel kort gewerkt, bak was bezet en daarna was t te laat om goed door te gaan. Overgang van stap-halt gaat perfect. Ze staat direct stil en ook vierkant. Het achterwaarts ging nu voor geen meter, normaal gaat het redelijk als ik haar corrigeer, maar nu echt niet, ze bleef verkeerd en wat dwarsig achteruit cirkelen. Ook toen ik zei dat ze moest stoppen bleef ze doordrammen. Het los recht lopen ging ook erg matig. Veel slingeren en als ik haar probeerde te corrigeren reageerde ze daar pas laat op, en dan weer veels te sterk. De andere paarden in de wei blijven veel interessanter dan ik, dus dat is nog een moeilijk punt. Het recht laten lopen op de 2e hoefslag, gaat dus echt bagger, hebben we dus nog veel tijd voor nodig.
Oh ja, ik ben trouwens wel bezig met het laten reageren op mijn zit, omdat ik ook zonder zadel rij, en ik wil ooit de overstap maken om ook zonder hoofdstel te gaan rijden, maar dat gaat nog niet altijd zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 02:01

mandymonica schreef:
Verder leg je jezelf een hoefslag-verbod op. Rij veel lange, rechte lijnen, maar steeds binnen de hoefslag. Maak je paard na iedere bocht ook weer heel bewust recht en stippel in je hoofd de lijn uit die je wil volgen. Volg die lijn zelf met je hele lijf, dus niet ergens anders heenkijken of heendraaien: neem je paard met je mee. Uiteindeilijk volgt 'ie de bewegingen van jouw lichaam (als het kan: probeer dat eens zonder dat je de teugels vasthoudt en misschien zelfs zonder zadel, zodat je echt goed kan voelen. Is heel leerzaam voor beiden!).
Veel succes!


Dit is inderdaad een goeie tip. Als je echt een rechte lijn wilt rijden, kan het helpen door een punt uit te zoeken aan de overkant en daarnaar te blijven kijken, echt focussen; dit punt kan ook buiten de baan liggen (boom achter de baan, papegaai in de kantine, noem maar op). Dit kun je ook voor de wending al doen (zoals springruiters voor de bocht ook al kijken). Het is dan ook handig om een punt te zoeken dat op dezelfde hoogte is als jouw hoofd, of soms zelfs wat hoger. Met springen heb ik dat ooit eens meegekregen: "kijk naar de bovenste baksteen in de muur" en het werkt wel, ik doe dat nog steeds wel eens, ook bij dressuur.

Bij het rijden van figuren maak ik vaak gebruik van zogenaamde landmarks. Dat heb ik een beetje nodig omdat ik heel weinig dieptezicht heb, ik kan me soms slecht orienteren op afstanden, laten we zeggen dat ik het verschil tussen 8 en 10 meter echt niet zie. Nu weet ik wel een beetje aan hoe ik een figuur inzet en hoe ik mijn paard inbuig, wat het ongeveer gaat worden, maar ik heb nu eenmaal de gewoonte om te kijken waar ik zit. Thuis hebben de spanten bij ons in de baan een bepaalde afstand van elkaar en daardoor weet ik waar ik moet zijn bij het rijden van bepaalde figuren. Meestal richt ik me daar van tevoren ook op, ik wil daar en daar uitkomen en niet 2 meter ernaast, dat helpt ook wel hoor. Op wedstrijd kijk ik ook altijd even of ik punten kan vinden om mezelf te controleren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers