schudden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cassy0
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-06-03

schudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 11:54

mijn fjord gaat altijd schudden met zijn hoofd als ik ongeveer 30 minuten aan het rijden ben. ik besteed er nou geen aandacht aan en rijd nog meer overgangen om haar aandacht weer bij mij te krijgen. ik los niks op met mijn handen. met mijn binnenbeen probeer ik haar erdoorheen te duwen. alleen lukt me dit niet. ik ben heel rustig met mijn handen en zit. het is niks medisch. ze probeert volgens iedereen op deze manier onder het werk uit te komen.
weet iemand wat ik hier tegen moet doen??


ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 12:26

Mijn fjordje doet dit ook en begint hier ook mee zodra ze moe begint te worden. Als ik d'r meteen op d'r donder geef bokt ze me eraf, dus ik probeer d'r altijd weer normaal(dus zonder zweepje, gewoon op m'n benen) voorwaarts te krijgen (ze gaat in het midden staan, achteruit lopen, met d'r hoofd schudden, bokken, enz)

Verder ben ik ondertussen bezig met conditietraining aan de longeerlijn, want ik heb het idee dat ze het niet doet om te klooien (hoewel... het blijft een fjord hè.. Haha!) maar omdat ze écht moe is en geen zin meer heeft Haha!

Aan de longeerlijn gaat ze het ook doen na een paar rondjes galopperen..

Ik zou ook wel willen weten wat ik er nog meer aan kan doen! Haha!

Natuurlijke Pensionstalling:

http://www.rumelshof.nl

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 14:04

Als ze na ongeveer een halfuurtje gaat schudden kan het zijn dat ze spierpijn heeft en schud het zo los.
Geef je paard af en toe een lange teugel dat ze de nek kan ontspannen. Daarna kan je weer verder gaan.

cassy0
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 10:03

ik denk niet dat het spierpijn is. dan zou ze het voor de kar ook moeten doen. ik denk dat het is omdat ze dan geen zin meer heeft en dan begint ze met allemaal 'verassingen' om onder het werk uit te komen. maar weet niemand hoe ik het kan oplossen?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:05

gebruik jij mischien bitringen?
helpt het ook niet als ze dat doet,of het gewoon volkomen negeren,handen stil en goed met je benen doorrijden.
of als het toch mischien spierpijn is,teugels lang even 10 minuutjes stappen en doorrijden,doet ze het weer zou ik het wel negeren,en zoals jij zei veel figuren rijden en overgangen.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:41

Jurenko schreef:
Als ze na ongeveer een halfuurtje gaat schudden kan het zijn dat ze spierpijn heeft en schud het zo los.
Geef je paard af en toe een lange teugel dat ze de nek kan ontspannen. Daarna kan je weer verder gaan.


Mijn instructrice zegt ook dat schudden een teken kan zijn van spierpijn. Mijn merrie heeft daar ook last van na ong. 45 min intensief rijden, zeker als ze wat meer opgericht moet gaan lopen. Ik geef haar dan meestal even lange teugel, en pak haar na 5 min weer even op.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 20:27

Mijn tinker deed het toen ik haar pas had ook heel erg. Volgens sommigen was dat omdat haar halsspieren nog niet al te sterk waren. Ik ben haar toen met langere teugel gaan rijden zodat ze haar nek meer kon strekken. Dat heeft geholpen. Ik denk dat het niet alleen haar nekspieren waren maar ook ballorigheid. Vooral met andere paarden op een buitenrit was ze (en is ze soms nog steeds) vervelend. Met het hoofd slaan, het bit "opgooien" en andere kwaaltjes. Voordat je je Fjord te hard aanpakt zou ik inderdaad eerst de teugels wat verlengen. Vergeet niet dat een Fjord een dikke korte nek heeft, je kunt hem niet rijden zoals bijv. een wpn'er.

cassy0
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-03 10:19

bedankt voor jullie reactie's. maar ik verlang ook helemaal niet veel van haar. ze loopt niet eens aan de teugel. ik wil haar eerst beter voor het been hebben enzo voor ik haar aan de teugel wil laten lopen. en ik moet nog veel oefenen voor ik zover ben. maar ik rij al sinds ik haar heb zo. ze is nu geloof ik 9 en ze heeft dit nooit gedaan. het is pas iets van de laatste tijd. dus ik denk echt niet dat het spierpijn is. ik heb licht contact met de mond en ze loopt altijd met dezelfde hoofd-halshouding al sinds ik haar heb. maar hoe kan ik het dan oplossen???

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 16:05

gebruik je soms bitringen?
en helpt het niet als ze dat doet om even te stappen en dan weer door te rijden?
je kunt het wel negeren en dan doorrijden maar stel dadelijk is het wat ergers en doe je je paard er niet goed mee.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

cassy0
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-03 18:21

nee ik gebruik geen bitringen. ik stap altijd even met haar. en ze heeft niks medisch echt niet. is naar gekeken. en anders deed ze het voor de kar en bij een buitenrit ook wel. maar bedankt dat jullie zo meedenken. maar wat moet ik dan doen ipv negeren?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 19:18

Heb je er al eens een paardentandarts bijgehaald? Haken en wolfskiesjes kunnen ook het hoofdschudden veroorzaken omdat het bit ze dan pijn doet. Niet te makkelijk denken dat een paard onder het werk uit wil hoor, als dat wel zo is moet je misschien het werk in de bak afwisselen met buitenrijden. Oh, ik lees net dat je dat ook doet maar dat je fjord dan niet schudt met het hoofd. Hoe lang heb je haar?

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 23:33

Wat misschien ook kan zijn is dat er haren verkeert zitten onder het kopstuk.

cassy0
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-03 16:44

soxje: ik heb haar nu ongeveer 2 jaar.

jurenko: maar die haren kunnen niet toch oppeens na een half uur verkeerd gaan zitten. en alleen maar als ik in de bak rijd?!

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:56

Bij mijn Haf komt het door insecten bij z'n hoofd, hierdoor gaat hij onder het rijden afentoe hele snelle knikje's geven. Misschien kan het hier ook door komen.

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

cassy0
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-03 14:09

nee dat is het niet, er zit niks op haar hoofd.

maar mijn vraag is ook niet hoe het komt. daar hebben we al zolang over nagedacht en zoveel mensen over gevraagd.

maar WAT MOET IK ER AAN DOEN???????

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 19:50

Dat kunnen wij ook niet zien van een afstand hè. Aan een paard zitten geen knopjes die je aan en uit kunt zetten. Als je instructrice het niet weet, de d.a. niet, en er is een fysiotherapeut en paardentandarts bij geweest wie zijn wij dan om vanaf afstand te zeggen "dit moet je doen en dan is het over". Eerst de oorzaak achterhalen nu.

cassy0
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 09:51

ik begrijp het. maar de dierenarts zegt dat ze niks mankeert, de tandarts zegt dat haar tanden in orde zijn. mijn instructrice (en iedereen die erbij is geweest) zegt dat ze onder het werk uit probeert te komen.
ik heb nog eens goed nagedacht en ze doet het sinds ik weer wat vaker les krijg. dus als ze harder moet werken.

laat ik het zo stellen: weet iemand hoe je schudden van het hoofd moet oplossen of voorkomen als het paard onder het werk uit wilt komen????

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 11:17

oplossen met je been! niet terug trekken in een keer een schop met je been en tweehanden naar voren (2sec) dan weer contact aan nemen en gewoon doorrijden. mijn paard doet dit ook als hij zich erg druk maakt. vooral als het waait of als de andere paarden op het land gaan galopperen of zo. meestal schrikt hij als ik in 1x loslaat en dat zoekt hij omdat ik in 1x veel been geef mijn hand weer op en kan ik gewoon doorrijden. verder hou hem bezig! ga op zulke momenten zijgangen oefenen, galopperen, keertwendingen rijden enz. dan moet hij zijn aandacht er weer bijhouden en is het vaak zo over. is hij dan weer braaf kan je hem belonen door hem een paar keer de hals laten strekken of iets doen wat hij leuk vind.
succes!

cassy0
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 11:46

heej, heel erg bedankt. hier kan ik iets mee. alleen de zijgangen zit er niet in Knipoog ik ga vanavond aan de slag!

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:21

mijn paard (Noriker, met een hele korte brede hals) doet het ook na een uurtje, en wel heel erg en het wordt ook steeds erger. Ik heb de veearts en de tandarts erbij gehad, alles is oké, het enige dat ik kan bedenken is dat het bit te klein is, maar dat wordt ook opgelost, ik zit op de postbode te wachten die een pakje brengt van een zadelmaker uit Terneuzen met een bit van 17 cm (!!!!), Het hoofdstel is nu ook groot genoeg (laten maken *duh*).

Ik heb zelf nog niet aan spierpijn gedacht, maar dat zou goed kunnen, ik hou hem behoorlijk strak buiten, omdat hij er absoluut niet vandoor mag gaan, want dat geeft enorme ongelukken, ik zal eens proberen wat meer teugel te geven. Hij is in vreselijk slechte conditie, maar zo lang ik de goede spullen (passende spullen) niet had, kon ik niet gaan trainen, nu het bit er ook (bijna) is, kan de serieuze training beginnen........

iemand nog meer tips?????

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 13:29

cassy0 schreef:
mijn fjord gaat altijd schudden met zijn hoofd als ik ongeveer 30 minuten aan het rijden ben.
bij ons op stal staat een paard met een zelfde probleem (voor zover ik hiervandaan kan zien). hij is tamelijk gevoelig (allergisch) voor stuifmeel. er zijn speciale netjes die dat voorkomen. dat maak je aan het hoofdstel vast. in bovenstaand geval heeft het netje het schudden bijna tot nul teruggebracht.

Amor Vincit Omnia

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 16:39

Barbiano doet het ook felle korte rukjes. Afgelopen zaterdag is de fysio voor de 1e keer geweest. En wat blijkt omdat hij altijd te gespannen in zijn hals heeft gelopen heeft hij last op het plekje net onder het kopstuk dus als het kopstuk iets verschuift een rukje. Erg irritant maar ik weet nu waar het aan ligt. Morgen komt de fysio weer en zal waarschijnlijk dat plekje ook doen. Wil iemand nog een foto van een steigerende Andalusier?? Knipoog))

cassy0
Berichten: 9
Geregistreerd: 11-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 19:01

SuperPepeijn"]
[quote="cassy0 schreef:
mijn fjord gaat altijd schudden met zijn hoofd als ik ongeveer 30 minuten aan het rijden ben.
bij ons op stal staat een paard met een zelfde probleem (voor zover ik hiervandaan kan zien). hij is tamelijk gevoelig (allergisch) voor stuifmeel. er zijn speciale netjes die dat voorkomen. dat maak je aan het hoofdstel vast. in bovenstaand geval heeft het netje het schudden bijna tot nul teruggebracht.
[/quote]

kun je dit misschien uitleggen. wat stuifmeel en een netje met het schudden te maken heeft en met mijn fjord en hoe ik weet of het daaraan ligt. maar kan dat dan oppeens komen. want ze heeft het pas sinds ik weer wat meer en intensiever les krijg. daarvoor had ze met rijden nooit last ervan Verward

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:19

Ga als ze begint te schudden dan eens alleen met lange teugel rijden, gewoon ontspannen stappen. Niets van haar vragen! Als dat goed gaat zou ik na 10 minuten stoppen met rijden. De volgende keer na het 1e half uur (als ze dus begint te schudden) weer stapwerk en als dat goed gaat een lichte draf, verder niets vragen. Zo opbouwen. Je moet gewoon dingen uitproberen, een ander (zachter bit), handen stil en laag etc. Ik heb trouwens ook gehoord dat dit felle zonlicht reden kan zijn tot schudden! Sommige paarden zijn daar weer hypergevoelig voor. Daar is ook iets aan te doen maar ik weet echt niet meer wat dat is. Misschien iemand anders of zoek via Google.
Moritz: wat een leuk paard heb je. Ik dacht eerst dat het een tinker was maar een mond met een bit van 17 cm. zou wel erg groot zijn voor een tinker. Ik geloof dat wij niet verder komen dan 14 cm. Je paard lijkt mij best te rijden met iets langere teugel, je moet gewoon het zelfvertrouwen krijgen; het loopt in ieder geval voor jou+paard veel ontspannender, zeker als je buitenritten maakt.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:10

cassy0 schreef:
kun je dit misschien uitleggen. wat stuifmeel en een netje met het schudden te maken heeft en met mijn fjord en hoe ik weet of het daaraan ligt. maar kan dat dan oppeens komen. want ze heeft het pas sinds ik weer wat meer en intensiever les krijg. daarvoor had ze met rijden nooit last ervan Verward
eerlijk gezegd weet ik het fijne er niet van, maar ik wil het wel voor je navragen. het stuifmeel zou terecht komen in de neus/luchtwegen en dat netje houdt het tegen. ik geloof niet dat het vastgesteld was bij het dier, maar dat de ruiter het gewoon geprobeerd heeft met zo'n netje.

Amor Vincit Omnia


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers