Stress van ruiter en paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Stress van ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:38

Hallo allemaal :D

Ik rij al een tijdje wedstrijden met mijn pony,
maar deze gaan door mijn eigen stress en de stress van mijn pony niet zo heel erg lekker.

Na vandaag voor de zo veelste keer een ontplofd paard onder me te hebben gehad en zelf niet lekker te hebben gereden,
heb ik besloten jullie om raad te vragen!!

Ik heb vroeger veel onderlingen wedstrijden gereden, en deze gingen niet geheel onverdienstelijk.
ik ben nog al een streber, competetief ingesteld, wil me graag bewijzen en perfectionistisch.

Ik heb helaas een pony met het zelfde karakter als ik...

In het begin had ik wel iets last van stress,
maar niet zo dat dit mijn rijden belemmerde...
Helaas, na veelvuldig ontploffen van mijn pony(nogal een sensibel ding),

is het gestress erger geworden,
ook heb ik niet zo heel erg veel plezier meer in het rijden van wedstrijden (terwijl ik dit voor heen altijd graag deed)
ik wil graag mijn plezier in wedstrijden terug krijgen,

en mijn gestress, en het gestress van mijn pony oplossen.
ik weet alleen niet meer hoe ;(

ik slik zelf al valeriaan(met de gedachten in het achter hoofd dat het vaak aan de ruiter ligt, dus dat ik eerst moet veranderen wil Gillian begrijpen dat concoursen niet iets is waar je voor moet stressen).
dit helpt echter niet goed genoeg, zelf als ik rustig ben, is mijn pony nog aan het stressen...
en dit begint zich thuis ook te vormen te een probleem.
zodra iemand een proefje begint voor te lezen (zonder dat ik zelf mee rij) is het mis!!

Ik hoop dat iemand mij en mijn pony kunnen helpen,
want ik weet het echt niet meer!!

en ik wil zo graag weer een keer met plezier op concours kunnen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:22

In elk geval niet meer op concours gaan totdat je pown thuis weer ontspannen loopt. Dan thuis eens een proefje nadoen, gaat dat ontspannen? Dan pas weer eens gaan denken aan een echt concours. Verder heb je absoluut gelijk dat stress bij het paard ontstaat bij de ruiter. Maar heb je een gevoeligerd dan is het minste stress bij de ruiter al voldoende om het paard acuut te leren dat vanaf dat punt een voorlezend mens aan de bakrand gevaar betekent en dat dat paard er erg verstandig aan doet heel goed alles om zich heen in de gaten te houden want er kan ieder moment een leeuw uit de bosjes springen (dat zei baasje immers??). En voordat je dat er weer uit hebt.. Goede begeleiding (sport psycholoog?) kan altijd helpen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 19:29

maar thuis loopt hij dus wel lekker en ontspannen, tot dat iemand begint voor te lezen :(

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:36

Hoi mdh. Goed dat je advies vraagt op Bokt! Dapper van je! Ik kan je helaas niet echt helpen, behalve wat je zelf al aangaf dat stress bij de ruiter overslaat op het paard.

Maar als ik het goed herinner van het andere topic: Je pony loopt thuis toch vaak niet ontspannen? Kan me veel berichtjes herinneren dat je rodeo gereden hebt, en dat je er bijna afgevallen bent, of dat je er geen kant mee opkon etc? Dat ie andere paarden aanviel met rijden etc? Of heb ik dit verkeerd onthouden?

Hoe dan ook, hoop dat je veel goede adviezen kan krijgen, en hoop dat je gauw lekker ontspannen weer een proefje kan gaan rijden.
Succes!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 19:40

andere paarden aanvallen idd...
en rodeo als ik weer is maf doe :')
maar eerder was het rodeo elke dag,
en dat is nu nog maar eens in de zoveel tijd thuis...
als hij een van zijn "buien" heeft

lautje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 19:58

Klinkt mischien een aparte oplossing, maar probeer eens een proefje uit je hoofd te rijden. Zonder dat er voorgelezen wordt. Als ik dit goed begrijp dan reageerd hij pas echt op het moment van voorlezen.
Wat je ook zou kunnen doen is gewoon een paar keer gaan rijden op een wedstrijdterrein zonder dat je zelf echt start. Hierdoor heb je zelf minder stres van de wedstijd terwijl je pony wel alle indrukken mee krijgt. Vaak grenst een inreiterrein aan de ringen dus krijgt hij toch o.a. de proefvoorlezende mensen mee.
Ik heb zelf het probleem gehad dat mijn tinker reageerde op de juryauto. Met inrijden liep hij perfect en op het moment dat ik de ring in kwam en hij zag de auto was er niets mee te bezijlen. Terwijl we al genoeg wedstrijd ervaring hadden. Was op dat moment M2. Ik heb hem er toen een keer goed er door gepakt wat een verliespunt opleverde maar dat had bij mijn pony wel effect.
Ik heb begrepen dat jou pony daar te gevoelig voor is dus zou ik het proberen om een paar keer op een wedstrijd terrein en eventueel in een ring die op dat moment niet gebruikt wordt.
En eventueel een proefje uit je hoofd leren zodat je niet voorgelezen wordt. Als hij dan weer de vertrouwen terug heeft kun je het weer met een voorlezer op gaan lossen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 20:58

nee doorpakken is idd niet zo goed idd :')
dan wordt het erger, maar dat rpoefje uit je hoofd kan ik idd wel wat mee,
net als met het rijden zonder dat ik start zeg maar :P

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:57

M_D_H schreef:
andere paarden aanvallen idd...
en rodeo als ik weer is maf doe :')
maar eerder was het rodeo elke dag,
en dat is nu nog maar eens in de zoveel tijd thuis...
als hij een van zijn "buien" heeft

Heb je les? Ik zou dan aan je ademhaling en houding in stresssituaties gaan werken samen met je lesgever.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 13:00

ja zowiezo elke dinsdag op de club, (dressuur)
maandag op de club (springen)
en dan nog prive les...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:05

M_D_H schreef:
ja zowiezo elke dinsdag op de club, (dressuur)
maandag op de club (springen)
en dan nog prive les...

Dan samen met je lesgever op oefenwedstrijd zou ik zeggen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 13:06

thanks <3

Marjolein

Re: Stress van ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:46

Ik ken je een beetje en zie ook je reacties in het Ti wedstrijdtopic. Wat ik zo lees wil je inderdaad heel graag presteren. Voor jezelf kan je misschien een keer contact zoeken met een sportpsycholoog. Dit om voor jezelf nog duidelijker te krijgen waar je eigen stress vandaan komt en op welke manier je hier mee kan omgaan.

Verder niet te veel focussen op het laatste punt. Misschien je doel bijstellen en tot 15punten per klasse door te gaan. Hierdoor is de grens van 10 lager en als je er dan overheen bent is de grens veel minder hard. Je mag immers al over, maar voor je eigen relaxen en gewenning rij je door. het is namelijk veel leuker om een winstpunt in een lagere klasse te rijden dan rond de 170 in een hogere klasse. Dat geeft veel meer vertrouwen.

Verder tijdens het proefjes rijden je op 1 onderdeel te concentreren. Bedenk van te voren op welke 2 punten je echt heel fijn wil rijden. De rest van de oefeningen kan je dan meer als bijzaak zien. Kies er bijvoorbeeld voor om de middendraf fantastisch te rijden en het stuk hals strekken. Bedenk ook van te voren heel goed wat je daarvoor moet doen. Bij de middendraf is dat waarschijnlijk iets in de trant van in de hoek voor de diagonaal iets terugnemen, diagonaal oprijden iets linkerbeen (of rechts) om Gillian recht te houden, hand er aan houden, gas geven en weer bewust terug rijden om daarna voor de korte zijde de juiste stelling te hebben.
Zodra je dit stapje voor stapje van te voren visualiseert heb je veel meer het gevoel controle over je proef te hebben.

Verder af en toe proberen te lachen en uit te ademen tijdens je proef voor ontspanning. Het moet tenslotte wel hobby zijn en daar moet je van genieten.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:55

Hihi, sorry maar ik moest toch even lachen om het feit dat jij het karakter van je pony beschrijft als hetzelfde als dat van jou. Een perfectionistische & competatieve pony? :')
Sorry, dit is niet gemeen bedoelt hoor. Maar ik denk dat je de oorzaak van het stressvolle gedrag van je pony ergens anders moet zoeken. Ik denk dat je pony juist erg onzeker is, of misschien wel dominant? Nouja dat kan ik vanaf hier niet zo goed inschatten.
Ik vind de tips die hierboven worden gegeven erg goed, daar kun je zeker wat mee! Misschien zou je ook wat meer met je paard kunnen gaan grondwerken. Ik zou niet willen beweren dat dat echt een oplossing kan bieden, maar met grondwerken moet je erg bewust worden van de signalen die je afgeeft dus daar zou je mee kunnen oefenen. Wellicht helpt het bij een stukje zelfbewustwording, en beter leiderschap tegenover je paard. Het is in ieder geval zeker de moeite waard er wat over op te zoeken. Succes ermee!

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:55

Hoe oud ben je? want als je in de puberteit zit kan je soms een enorme dip krijgen. Dat heb ik zelf ook gehad ik heb wel een half jaar zitten stressen enzo. Maar later komt als weer op ze plekje en meetstal komt het dan wel weer goed.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 22:57

Palouse schreef:
Hihi, sorry maar ik moest toch even lachen om het feit dat jij het karakter van je pony beschrijft als hetzelfde als dat van jou. Een perfectionistische & competatieve pony?

:')

grondwerk gaat juist heel goed :D
en het is een hele dominante pony, die ook wat onzeker is... (door mij)

ik ben bijna 20 ;)

Marjolein <3
bedankt voor het reageren, daar kan ik wel wat mee :)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:06

Misschien eens leuk om te testen en je instructrice laten rijden en jij voorlezen,kijken wat er gebeurt?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 23:27

njaa zou wel kunnen,
maar hij is eenkennig,
en gaat bij elke ander die er op gaat aan de kletter of begint als een weze te bokken (hij stopt bij beide niet tot ze er af zijn zeg maar :()

me groom kan er op rijden...
maar die is te jong, vind de verantwoording te groot om haar met dit soort geintjes te laten rijden...