steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:17

noeska_m schreef:
Ik rij een paard voor een vrouw, die het zelf nog een beetje eng vind, maar het was altijd een heel liefpaard. Maar sinds dinsdag begon ze te steigeren. Eerst laag, maar steeds hogerr. Toen bedacht ik me dat ik er dinsdag een ander zadel ( een Kieffer dressuur ) in plaats van een veelzijdigheidszadel. Dus ik legde het dressuurzadel er weer op om te kijken of het niet meer past of ergens drukt. Maar dat was niet hhet geval. Toen toch maar het veelzijdigheidszadel erop gelegd. En toen ik opgestegen was, begon ze alweer. Weten jullie misschien hoe ik dit kan afleren? (als ik met zweep rij woordt ze al helemaal; gek.)


Hoe is het nu met dat paardje?
Weten jullie de oorzaak al van het stijgeren?

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!


marjolein88

Berichten: 4030
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:46

heyy!
als ik jou was zou ik proberen dat er iemand bij je is als je op dat paard rijd met een longeerzweep.
als het paard dan gaat steigeren kunnen jullie met zn 2-en proberen het paard voorwaarts rijden.
want het is vaak moeilijk om hem voorwaarts te rijden.
maar onthoud goed. altijd je armen om zn hals heen zodat je niet aan zn mond kan trekken en hem achterover kan trekken.
en altijd opassen voor je eigen gezicht --> dus naast je paard .

suc6

..::WWW.STOETERIJDUBOIS.NL Sportpony fokkerij (Duitse rijpony/NRPS/Welsh), doorlopend jonge aanfok te koop::.
==> PRACHTIGE GOEDGEKEURDe D-SPORTPONY- HENGSTEN TER DEKKING, TOPSPORT AFSTAMMING!
*KLIK*!!!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 13:36

Noeska, laat je nog weten hoe het nu is? Heb je het al met de eigenaar van het paard besproken??

There is no reality, only perception.

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:38

hoi

gewoon slof erom doen en als ie stilgaat staan drijven
of als ie steigert aan de linkerteugeltrekken dan verliest hij zijn evenwicht

groetne suus

paardrijden is net als bloed: je kan niet zonder

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 12:48

Ja dat is altijd wel weer makkelijk he gewoon een slof, kan nou niemand zonder die klote dingen. Probeer het eerst zelf! en grijp niet meteen naar zulke middelen. Zoals al vaker gezegd is: Veel rust en veel geduld dan lukt het ook wel!!!!

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 16:27

Een slof kan in zo'n geval levensgevaarlijk zijn als je niet weet waar je mee bezig bent, één van de beste manieren om achterover te gaan....

Omtrekken moet je ook weten wat je doet.

Ik zou het in eerste instantie (nadat lichamelijke problemen uitgesloten zijn) proberen door iemand met een longeerzweep in de bak te zetten die het paard voorwaarts houdt.
Je zegt dat ze ook in draf en galop op 2 benen rondhuppelt, houd hem dan ook goed voorwaarts, desnoods vol gas door de bak heen (eventueel dus met hulp van een persoon met longeerzweep), heel knap paard die het dan nog voor elkaar krijgt.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 15:14

hey hey! Ik had ook een topic over het steigeren gestart. Maar ik ben er nu uit!
Je moet je paard gewoon bezig houden! als die van mij lekker aan et werk is en hij is bezig ( niet te moeilijk ander komt ie in verzet, na een tijdje pas de Z oefeningen) dan steigert ie niet.
Ik heb nu les genomen en het gaat een stuk beter!
prive les is echt lekker!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:20

Hilda schreef:
Inderdaad een klap tussen de oren of proberen tijdens het steigeren een rauw ei tussen de oren kapot te krijgen.

Dit is dus echt fout. 9 van de 10 keer is stijgeren een fout van de ruiter. Of omdat hij een paard niet begrijpt en daardoor de verkeerde hulpen of de hulpen te laat geeft. Als je niet weet hoe het komt dat een paard stijgert en je gaat hem bijvoorbeeld op zijn hoofd slaan kan het zijn dat je straks niets meer met je paard kunt beginnen. Het is een oneerlijke manier om met paarden om te gaan. Daarnaast kan het paard erg bang worden en ben je vaak nog verder van huis. Het belangrijkste is dat je een paard leert aanvoelen en zijn gedrag leert te begrijpen. Als een paard bang is heb je kans dat hij omhoog komt. Dit is vaak doordat je te laat bent om reactie te geven. Je moet je paard voor zijn. Mocht je paard toch gaan stijgeren dan moet je hem voor los laten en bijdrijven. Voorwaarts is de beste oplossing. Ga uit angst niet aan de teugels trekken. Denk dus goed na en probeer na te gaan wanneer je paard stijgerd waarschijlijk kom je er dan ook achter waarom je paard stijgert. Met geweld los je niets op en maak je dingen vaak nog veel erger. Probeer het met tijd en geduld op te lossen en met technisch rijden. Als je bang bent kun je beter niet zelf op het paard rijden maar laat er eerst iemand anders op zitten en kijk dan hoe het paard zich gedraagt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Room_Soesje en 9 bezoekers