steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 00:31

nacho_lein schreef:
Ik heb ooit een paard gereden die ook heel erg steigerde (geen medische verklaring gevonden) heb haar 1 keer een klap tussen de oren gegeven met een halve liter fles met water daarna deed hij het niet meer.


Een klap gegeven met een fles, gevult met water?????????

Hilda:
Citaat:
Inderdaad een klap tussen de oren of proberen tijdens het steigeren een rauw ei tussen de oren kapot te krijgen.


Hier is al eens een topic over geweest.

Wanneer je een ei tussen de oren kapot slaat, of lauw water, dan denkt het paard dat hij zich gestoten heeft. Omdat er iets over zijn hoofd stroomt (in zijn ogen dus bloed). Lauw water werkt dus het beste, omdat bloed ook wat lauw is.

Maar ik dat topic stond dus ook: hoe kun je in hemelsnaam een ei uit je jaszak halen, terwijl je met dat paard bezig bent. En hoe laat je zo'n zakje knappen?
Maar vanaf dat moment ben ik het topic uit het oog verloren. Misschien dat je hem nog met de zoekfunctie terug kan vinden.

Ik zou in ieder geval het paard eerst medisch na laten kijken.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.


Arrabelle
Berichten: 64
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: 's Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 10:19

Hoi,

Steigerende paarden voorwaarts houden hoor ik vaak, zeiden ze ook tegen mij. Maar ik heb dan weer de pech dat mijn paard net zo'n acrobaat is: vanuit volle galop steigeren. Een ding dit is ver van aangenaam voor je rug.
Maar goed bij de meeste paarden werkt het wel. En die klap tussen de oren, het helpt wel zeggen ze, maar persoonlijk pas ik die oplossing niet toe bij mijn paard. Ik denk dat ze dan helemaal door het lint gaat.
Ik heb mijn paard eerst medisch laten keuren, maar ze is 100% in orde, dus daar lag het niet aan.
Ik heb haar een keer goed op d'r donder gegeven, een beugelriem rond haar hals om mezelf goed vast te houden. Het was een ware rodeo, maar het heeft wel geholpen.

Groetjes Jolanda

Arrabelle, Karola, Amber, Samantha, Caletta, Dollar Girl en Vigaro!!!!!!!!!!!!!

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 16:24

je gaat een paard toch geen klap tussen zn oren geven met een zweepje ofzo Scheve mond tussen de oren is toch al een heel gevoelige plek en het lijkt me ook zeer pijnlijk (wat een wonder dat al die paarden kopschuw worden Scheve mond ). waarom zou je dat doen als er zat andere manieren zijn Verward
oke, stijgeren mag niet, maar ik ken geen enkel paard waarbij 'de rondjes methode' niet werkt. het duurt alleen wat langer, maar doe je het daarom niet Scheve mond

gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 20:07

Als ik in het bos sta voor een greppeltje en meneer heeft geen zin, heb ik weinig ruimte om rondjes te gaan draaien en op zo'n moment heeft hij echt lak aan mijn been...Boos! Dan gaat hij alleen maar hoger en naar achteren. Tikje tussen de oren met platte hand is dan best effectief hoor...Staat hij zo weer op vier benen en ik zit niet meer met mijn kop in de takken Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:31

oke, miss dat met je hand, maar met een zweepje of met een fles dat vind ik gewoon niet kunnen Scheve mond

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:43

Laat het paard eerst goed nakijken en uitsluiten dat er geen medisch probleem is. Zeker als het stijgeren plotseling begonnen is. Als dat niet het geval is, een goede instructeur zoeken die samen met jou de oorzaak achterhaald en oplost of het paard een tijdje door een proffesional laten rijden zodat die het gedrag afleert.
Ga alsjeblieft niet aan die gevaarlijke dingen beginnen die hiervoor beschreven staan, want dat werkt ook wel eens averechts en geloof me, 600 kilo paard dat bovenop je valt is NIET leuk.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 21:53

Het is toch je verzorgpaard en niet je eigen paard? Wat zegt de eigenaresse hiervan?????????? Die laat jou toch zeker niet aanmodderen?

There is no reality, only perception.

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 17:39

ik denk dat het is an klap tussen de oren
dat je paard daar zo erg van schrikt en hij ziet het niet aankomen
dat hij het heel eng vindt en daarna nooit meer durft

Icelandics
They grow when you get on

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:21

horssie schreef:
ik denk dat het is an klap tussen de oren
dat je paard daar zo erg van schrikt en hij ziet het niet aankomen
dat hij het heel eng vindt en daarna nooit meer durft

je wilt dus dat je paard bang wordt Verward

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:27

horssie schreef:
ik denk dat het is an klap tussen de oren
dat je paard daar zo erg van schrikt en hij ziet het niet aankomen
dat hij het heel eng vindt en daarna nooit meer durft


Of hij schrikt zo dat hij nog hoger gaat en achterover klapt!!!!!!!!!

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 19:29

de paarden die ik ken en dat zijn vnl hengsten die steigeren, hebben vaak genoeg een klap tussen de oren gehad, en zijn echt niet bang geworden hoor! verder zijn ze allemaal super braaf en knuffelig, maar af en toe is t gewoon nodig, zeker bij jonge paarden hoe eerder je ze het afleerd hoe beter

http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/3503.jpg
vandaag is mijn roxie z1 geworden.30-05-2004

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 20:03

Lovely schreef:
In dit topic wordt verschillende malen het advies gegeven om een steigerend paard maar een klap tussen de oren te geven. Dit heb ik al vaker voorbij zien komen, maar ik wil er wel even bij vertellen dat zo'n actie ook gewoonweg gevaarlijk kan zijn, zeker als je gewapend bent met een fles water of iets anders dat heel hard aan kan komen. Hiermee wil ik dus zeggen dat dit allemaal niet zonder risico is, en ook zeker geen garantie tegen het steigeren. Er zijn meer manieren om een paard van het steigeren af te helpen, denk ik.


Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, een klap tussen de oren is er maar een van, maar misschien niet de beste weg.

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 20:37

Ik geloof dat je alles het beste met rust en beleid op kan lossen en niet met geweld! Het enige wat ik hier lees is een klap tussen zijn oren etc...
Zijn jullie nou paardenvrienden ??? Ik weet niet wat ik hier van moet denken !?

In my head I`m so ugly, but that`s oke because so are you!

3 jarige ruin Future x Farmer ..... Super paardje!

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 21:19

een klap tussen de oren helpt ook niet altijd en mag ook zeker niet zo maar door iedereen gedaan worden, zeker als je niet weet waarom het paard steigert, bij ons op stal wordt proffessioneel gereden,en een ieder weet wat hij doet, en ja zeker wij zijn allemaal echte paarden liefhebbers,
geweld een beetje overdreven als of de paarden mishandeld worden, alle paarden bij ons zijn gelukkig en hebben verder een heel lief karakter en worden verder heel erg verwend. maar ze moeten wel luisteren, zeker de paarden die zadelmak gemaakt moeten worden. als je die meteen hun gang al laat gaan.....

http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/3503.jpg
vandaag is mijn roxie z1 geworden.30-05-2004

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 21:49

ik heb niet gezegd dat ik voorstander van klap op oren
ben hoor:S

Icelandics
They grow when you get on

gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:30

Ik sla ze liever niet, maar ik sla ook liever niet achterover met paard en al.
Ik weet het meestal wel op een andere manier op te lossen, vooral reageren voor het paard omhoog gaat werkt erg goed.

Maar als die van mij iets niet wil kan hij flink stieren en als hij dan zijn gang mag gaan dan gebeuren er ongelukken. Vorig jaar heeft hij ook al eens bij een ander paard achterop gestaan met zijn voorbenen, omdat hij niet over het beruchte greppeltje heen wilde...Verdrietig Het is allemaal goed afgelopen, maar het had ook heel anders kunnen gaan met die stiften in zijn hoeven...Bloos

En op zo'n moment moet ik er rekening mee houden dat slaan niet lief is! Verward ga maar eens een paar keer onder een paard liggen...dat is lekker vriendelijk voor je lijf...Verdrietig

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anne_GTI

Berichten: 18194
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 22:34

Een klap tussen de oren??? Ben je een beetje levensmoe ofzo??? Als je dat bij de verkeerde doet lig je er mooi onder en met een beetje pech even later in een ambulance. Ze moeten gewoon goed voorwaarts zijn. Als je zo'n linkert hebt die steigert probeer hem dan idd voor te zijn door hem met veel stelling op de volte te zetten. Ook tijdens het steigeren met een hand de kop opzij trekken, dan staat ie het snelst weer aan de grond. De andere hand kan je dan nog om de nek slaan als hij echt hoog steigert. Naar voren trappen en van de mond afblijven lijkt mij een beter idee. En dan keihard aan het werk zetten zodat ie geen tijd heeft om over steigeren na te denken....

gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:17

En hoe wil je dat doen op een bospad voor een greppel Annegti, in de bak trek ik ze ook zo om als jij beschrijft, maar dat wil op zo'n pad niet hoor...

En je hebt mij niet horen zeggen dat je het bij ieder paard kan doen Maar bij de mijne werkt het in zo'n geval Knipoog
verder is hij goed aanhet been en heb ik er in de bak nooit last van, alleen voor die greppeltjes.

En op het moment dat ik een tik tussen de oren geef geef ik ook nog gewoon been en zit niet in de mond, die twee dingen zijn onafhankelijk van elkaar Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Ereslover

Berichten: 16
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:57

Ik heb ook ooit een paard gereden dat steigerde. Mijn instructrice heeft me toen ook het advies gegeven een rauw ei op zn hoofd kapot te tikken. Je doet je paard dan weinig tot geen pijn, maar het druppende ei is in de ogen van je paard bloed. Hij zal dus steigeren gaan linken aan pijn/ bloed. Ik heb het maar 1 keer hoeven doen en daarna heeft hij nooit meer gesteigerd. Overigens zijn er wel meerdere eieren in mijn jaszakken kapot gegaan Haha! Haha!
Als maar voorwaarts drijven en voltes draaien is natuurlijk ook heel goed, maar je moet dan wel consequent zijn en doorzettingsvermogen hebben.
Veel succes

www.hippischcentrumbarendrecht.nl

Louis is liefffffffffff

Anne_GTI

Berichten: 18194
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:18

Jij hebt een ander probleem met steigeren gomir. Maar ook dan zou ik eerst iets anders proberen nl. : met nog een ander paard erbij, liefst zijn beste vriendje en die eerst over de greppel laten gaan en dan er achteraan. Als die van jouw dan wel blijft staan het andere paard een eindje verder (ca. 30 meter ofzo) laten wachten en jouw paard eerst een poosje dom naar die greppel laten staren. Gewoon een poosje wachten tot hij weer enigszins ontspant en dan in een rustig drafje vastberaden opnieuw naar de greppel toerijden. Meestal willen ze dan wel naar hun vriendje toe en springen ze dan wel. Jouw paard is denk ik gewoon bang voor al die ouwe koeien in de sloot.... Koe

gomir

Berichten: 25513
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:51

Dat trucje hebben we al geprobeerd hoor Annegti Knipoog
Zelfs een kudde van 10 weglopende paarden kon hem niet schelen, hij werd echt gevaarlijk toen...Verdrietig

Inmiddels is hij eroverheen geweest, maar dat heeft bijna twee jaar geduurd Bloos Er lag maar een stroompje van 10 cm in en ik was dat gezeik nu echt zat Bloos Hij kan ook een L-parcours rond, incl overbouwde sloot dus hij moet niet zeuren voor 10 cm water
Mijn moeder had hem aan het bakstuk, Kim met Flair weg en ik drijven, drijven en drijven en toen sprong hij na veel gesputter achter mijn moeder aan *LOL*
Maar weglopende paarden doen hem echt niet zoveel

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 07:44

Het zijn altijd dezelfde amazones die steigerende paarden hebben.......

Rijden ze een Z-proefje, begint het dier ietsje te steigeren (20 cm of zo), hangen ze het dier meteen om de hals met een knalrood hoofd alsof ie al bijna achterover gaat.......

cdbke1998
Berichten: 5
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: berchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:47

maar je mag je paard nooit iets afleren door hem te slaan..
zo gaat je paard anders denken over jou en je misschien niet meer als 'zijn lieve baasje' aanzien!! een vriendin van mij rijd jumping een haar paard steigerde voor elke sprong en ze wou hem dat afleren door, met de zweep, tussen zijn oren te slaan, maar na een dag of 3 had haar paard een enorme schrik gekregen van de zweep.
ik zou eerst en vooral de dierenarts laten komen, en als het dan niets medisch is, probeer dan gewoon rustig te blijven en vooral niet slaan met je hand of met je zweep.
zet gewoon je been er een keer goed in dat hij voorwaarts blijft!
mijn paard heeft ook zo een periode gehad dat ik geen fatsoenlijke hoefslag meer kon rijden zonder dat hij zeker 5 keer omhoog was geweest en je moet dat er met veel gedult uitrijden... oke, at duurt wat langer dan hem af te straafen, maar dat is zowieso geen goede manier, je paard krijgt schrik en staat op de stop!!
dus probeer het er uit te rijden (rustig, maar wel dat je paard weet dat JIJ da baas bent) en niet uit te slaan
veel succes !!!!!!!

Anne_GTI

Berichten: 18194
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:43

Nog even een kleine toevoeging: Als je paard onderweg steigert omdat hij ergens bang voor is laat hem dan eerst een poosje staan kijken om de situatie opnieuw te kunnen inschatten. Als je paard weer een beetje ontspant rijdt je weer voorwaarts. Vaak lukt het dan wel. Als hij dan weer omhoog gaat en de situatie laat het toe probeer er dan eens achterwaarts langs te stappen.
Had vroeger zelf een pony die doodsbang was voor de slagboom. Elke keer op zijn achterste benen als ie de bak in moest. Reed altijd achterwaarts de bak in. Na een paar weken was het over en kon ik gewoon de bak instappen.

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:54

het beste wat je kan doen, is hard op de onderbuik slaan met een zweepje. ik denk, dat als je flink gaat drijven en je paard gaat al de lucht in, het juist andersom werkt, tegen de druk protesteert en nog verder omhoog gaat, en tot gevolg dat jullie om kunnen klappen. een flinke tik op de onderbuik lijkt mij de oplossing. groetjes


Leven zonder paarden is geen leven...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celiien, henshem, nick_en_ik en 6 bezoekers