Waar leggen jullie de grens? hopeloos...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Waar leggen jullie de grens? hopeloos...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 10:12

Ik heb wel eens een topic geplaatst over een fjordje dat voor de wagen volledig op de rechterteugel loopt. Zodra je links aanraakt schiet hij bijna haaks om.

Ik zal vanaf het begin nog eens vertellen.
Als 3 jarige hebben ze hem, samen met zijn maatje, gekocht bij een fjordenfokker. Daar waren ze beide al beleerd voor de wagen. Het was de bedoeling dat ze over een jaar in span zouden lopen en uiteindelijk samen ritjes met de huifkar.

Door omstandigheden heeft hij een jaar stilgestaan. (niet vanwege iets met hem!!) Daarna zijn ze weer beide langszaam opnieuw beleerd. Dus eerst aan de lange lijnen, daarna voor de sleep en uiteindelijk voor de kar. Zijn maatje deed het perfect en leip gelijk goed voor de wagen. Hij (dat andere fjordje) deed het pefect voor de sleep, maar nu, na een aantal maanden loopt hij nog steeds niet goed voor de wagen.
Hij loopt volledig op de rechterlijn, links heb je gewoon niets in handen. Je kan hem stopzetten op de rechterlijn bij wijze van...
Soms als we in de berm rijden krijgt hij het opeens op de heupen en schiet in een noodgang naar links, dan kan je trekken wat je wil aan rechts, al komt hij met zijn kop tegen zijn schoft aan hij blijft naar links rennen, en links zit of de weg of de sloot (hangt ervanaf waar we rijden)... Levensgevaarlijk dus....

Er zijn al veel dingen geprobeerd. Hij heeft weer een tijdje voor de sleep gestaan, dit doet hij gewoon perfect, loopt hier wel op 2 teugels.. En de sleep is even zwaar als de kar, dus dat is het niet.

Hij is verkeersmak, is wel af en toe schrikkerig voor wat plassen en zwarte strepen op de weg, maar dat nemen we hem niet kwalijk en gaat eigenlijk ook steeds beter.

De paardentandarts is al een aantal keren geweest, maar dit heeft tot nu toe geen dingen opgeleverd, zijn gebit is goed. Ze komt van de week voor de laatste keer nog eens kijken.

De dierenarts is geweest, het beestje is gewoon helemaal in orde. geen rugproblemen, niets...

Verschillende bitten geprobeerd, niets opgeleverd....

Het tuig is perfect in orde. Het is op maat gemaakt en er steken geen dingen uit ofzo.

De marathonwagen is pas een jaar oud en heeft verder ook geen afwijkingen ofzo.

De mener heeft zijn koetsiersbewijs al jaren en rijd ook al jaren met paarden voor de wagen. Er is zelfs al een keer een nog ervarener iemand (ook instructeur) meegeweest, zelfs dat leverde niets op.

Ze blijven maar doorgaan en proberen met het beestje. En na al die maanden aanklooien wordt je het op gegeven moment zo vreselijk zat...
Hij gaat om de dag voor de wagen, alles is er al geprobeerd, teminste wij zien verder geen andere mogelijkheden om nog te proberen...

Waar leggen jullie de grens?? Wanneer gooi je het bijltje erbij neer? En wat zouden jullie doen met dit paard?

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 10:54

Als je hem naast een ervaren paard laat lopen en dan eens links en dan eens rechts van dat paard misschien helpt dat..... ik heb geen evraing met mennen maar dit schiet me zo te binnen.
Misschien kun je er een ervaren menner bij halen het is vast wel op te lossen, gooi het bijltje er niet bij neer.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 11:24

Ik denk dat dit paardje uitzichzelf ontzettend scheef is.
Dus onder het zadel gaan rijden en trainen gaan op rechtrichten.
gebruik de zoekfunctie voor dat rechtrichten maar eens.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 11:48

Cowgirl schreef:
Ik denk dat dit paardje uitzichzelf ontzettend scheef is.
Dus onder het zadel gaan rijden en trainen gaan op rechtrichten.
gebruik de zoekfunctie voor dat rechtrichten maar eens.


Voor de sleep is hij wel recht en loopt hij wel op twee lijnen...
En zoals ik al zei krijgt hij het soms op zijn heupen en rent dan schuin naar links met zijn hoofd bijna op zijn schoft, dit heeft m.i. niets met scheef zijn te maken maar met klieren.
Onder het zadel is geen optie, want niemand van hun kan paardrijden en ik kan er geen paard meer bij hebben om te rijden, daar heb ik het veel te druk voor met alle anderen. Bovendien is dit paard niet voor onder het zadel, maar voor voor de wagen. En waarom loopt hij voor de zware sleep dan wel recht en voor de wagen niet? Wie weet is hij wel heel braaf onder het zadel, maar daar hebben ze niets aan.....
Rechtrichten kan je ook trainen voor de sleep in de bak en dat gaat dus al perfect....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 13:17

Misschien heeft hij gewoon door wat hij kan voor de kar. Dit omdat hij het ook maar af en toe doet. En maakt hij hier gigantisch misbruik van. Aan de ene kant zou ik zeggen, gewoon doorgaan. Aan de andere kant, als het gevaarlijk wordt...

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 15:16

Toch wel een typisch verhaal van onervaren mensen met een onervaren paard.
Waarom zou je dit paard niet voor een paard maanden in training zetten bij een professionole stal?

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:40

Had de pony het daarvoor ookal? Misschien heeft hij wel iest meegemaakt en telkens als hij dan voor de kar staat en druk op de linkerteugel voelt speelt hij weer hetzelfde bandje af. Wegrennen dus. (weet niet wat er gebeurt is dan maar wel iets heel vaags)
mandy

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 21:50

Vorig jaar was ik bij een bekend tweespanrijder op stal en die stelde heel simpel: een paard dat tijdens het beleren voor in het tuig een keer verkeerd reageert (over de streng gaan, paniekerig reageren bij bijv. al dubbel longe werk etc.) gaat er weer uit en wordt niet verder beleerd. ik kon me hier wel in vinden, ook al heb ik weinig tot niets met aangespannen werk. Misschien moet je met deze fjord ook die keuze maken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 00:10

Longeren!
Dat is het enige wat ik kan bedenken als er niemand is om hem goed zadelmak te maken.
Het liefste met bijzet d.m.v. touwtjes.
Je kan aan die mensen eenmaal laten zien hoe strak die touwtjes mogen (evt. aangeven dmv knoopje in de touwtjes) en dan kunnen ze het eigenlijk niet meer fout doen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 07:00

Abacab schreef:
Toch wel een typisch verhaal van onervaren mensen met een onervaren paard.
Waarom zou je dit paard niet voor een paard maanden in training zetten bij een professionole stal?


Onervaren mensen?

Die mensen hebben al meer dan 10 jaar een stal vol menpaarden en rijden al jaren. Bovendien organiseren ze ritten met hun eigen paarden in tweespan voor de huifwagen in het natuurpark en hebben alle leden van het gezin een koetsiersbewijs voor zowel enkelspan als dubbelspan en hebben ze al vele paarden beleerd voor de menwagen. Dus dit is absoluut geen typisch verhaal van onervaren mensen.

Bovendien had jij, als je beter had gelezen, kunnen zien dat er al vaker een instructeur bij was geweest waar hij precies hetzelfde mee doet. En dan hoef je niet gelijk weer aan te komen met een verhaal dat die instructeur dan maar niet goed was. Soms ligt het gewoon niet aan de mensen maar aan het paard zelf.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 07:37

Dan zou ik het bijltje er bij neergooien en een andere 'bestemming' vinden voor het dier. Als er door ervaren mensen al zo lang mee geprobeerd wordt en het lost niets op dan houdt het een keer op. Waarom jezelf en het dier zo kwellen (hij doet het niet omdat hij het leuk vind tenslotte, er is vast iets gebeurd waardoor hij een soort van tic heeft overgehouden en op sommige momenten helemaal door het lint gaat).

Misschien kan je nog een paragnost of iets dergelijks proberen (laatst nog een stukje gelezen op bokt) maar daar moet je dan wel in geloven lijkt me. Die kan wellicht een idee hebben over de oorzaak van die vreemde reactie.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:09

Als je ergens op veilig terrein kan is het bijzetten met een longeersingel achter de tuigsingel een optie (het is geen zicht, maar het werkt wel om te corrigeren) ... zet hem kort op de kant waar ie wegloopt zodat hij niet kan uitbreken/inbuigen en maak z'n zwakke kant sterker door te oefenen. Bouw langzaam op want alle kans dat ie spierpijn krijgt door de aanpassing ... Doet ie het goed stop dan meteen en beloon 'm overdreven!!! Als ie inziet dat juist het mooi rechtgericht lopen of het inbuigen aan de gevraagde kant goed is heb je alle kans dat het verder goed blijft gaan. Verder in vierspan kan je hem lachtachter zetten op z'n slechte kant en gezien ie moet volgen ... Haha!

Ymkje
Berichten: 340
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:32

Abacab schreef:
Toch wel een typisch verhaal van onervaren mensen met een onervaren paard.
Waarom zou je dit paard niet voor een paard maanden in training zetten bij een professionole stal?

he abbakrats, ik maak uit haar verhaal op dat zij juist niet onervaren is. waar haal je dat dan vandaan?
Manda ik kan je niet helpen want zelf doe ik er niet aan.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:05

Mijn pony heeft de eerste en beste keer dat ze voor het karretje ging een ongeluk gehad (ook een beetje mijn schuld). Als ze de kar zag of hoorde werd ze gek. We hebben haar toen voor de kar gezet met zijn tweeën en haar laten staan tot ze onspande. De volgende dag weer en toen 2 maanden er niets aangedaan. Na die twee maanden kon ze zo voor de kar. Alleen lopen vond ze eng, veel praten en duidelijke comando's was wat ze nodig had en 2 dagen later liep ze of ze nooit anders gedaan had, dat terwijl iedereen zei dat het me nooit meer ging lukken. Zelfs de meest ervaren mensen. Zelf wist ik zeer weinig van mennen (nu ook nog niet erg veel) en ik heb dus mijn pony leren mennen en ook veel van haar geleerd.
Misschien zouden jullie het ook zo kunnen doen, voor de kar. Gewoonstilstaan en lichte druk op links, ontspannen? Gewoon weer uitspannen en de wei of stal in. Volgende dag weer. Dan kun je de dag erna of een paar dagen later het proberen in stap, stappen, lichte druk op links. zodra ontspannen druk weg en belonen. Het helpt ook om de pony met je stem aantemoedigen. Vooral niet te veel willen in een keer, kan het alleen maar erger van worden.
mandy

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 23:16

Ik heb er weinig verstand van, toch wil ik dit even kwijt. ik ontmoette laatst zo'n hele echte paardeman van diep in de 70. Hij vertelde een soort gelijk verhaal over een van de belgen die hij in zijn span had. Ik zou er nooit op gekomen zijn, maar hij gaf het dier oogdruppels omdat hij dacht dat ze soms vuil in haar oog niet goed kon verwerken. En verdomt het hielp, gewoon van die homeopathische oogdruppels die je overal voor een paar centen kunt krijgen. Proberen is in dit geval niet duur zou ik zeggen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-03 07:57

mrie schreef:
Ik heb er weinig verstand van, toch wil ik dit even kwijt. ik ontmoette laatst zo'n hele echte paardeman van diep in de 70. Hij vertelde een soort gelijk verhaal over een van de belgen die hij in zijn span had. Ik zou er nooit op gekomen zijn, maar hij gaf het dier oogdruppels omdat hij dacht dat ze soms vuil in haar oog niet goed kon verwerken. En verdomt het hielp, gewoon van die homeopathische oogdruppels die je overal voor een paar centen kunt krijgen. Proberen is in dit geval niet duur zou ik zeggen.


Bedankt! Ik zal het volgende week gelijk proberen!

Er is nog geen enkele verbetering tot nu toe met dit paardje, hij heeft zelfs al een paar dagen vrij gehad, maar nee hoor nog geen enkel resultaat...

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 18:35

Cowgirl schreef:
Ik denk dat dit paardje uitzichzelf ontzettend scheef is.
Dus onder het zadel gaan rijden en trainen gaan op rechtrichten.
gebruik de zoekfunctie voor dat rechtrichten maar eens.

Dat denk ik ook je kan hem ook rechtrichten door te longeren met dubbele longe, daarbij gebruik je de zelfde methode als onder het zadel

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 19:50

Ha die Manja, je woont bij ons in de buurt, moet ik eens komen kijken, misschien komen we eer met zijn tweeen uit.

Onze tinker staat ook voor de kar en heeft door een ongelukje in de trailer een nekwervel scheef gehad, die is inmiddels weer recht. Maar het resulteerde in compleet links gesteld zijn, dus rechts een blok beton in je handen, niet rechtsom willen lopen en als je al rechtsom gaat, volledig linksom gebogen zijn, we zijn nu bijna een halfjaar verder en nu pas is ie weer bijna gelijk links en rechts. We hebben veel met een dubbele longeerlijn gewerkt, en toch ook veel gereden. je zou eigenlijk er toch iemand op moeten zetten om te kijken of ie in zijn lijf scheef gesteld is, of dat ie toch wat engs heeft meegemaakt.

En staat ie altijd alleen voor de kar of met zijn 2en??