Paard snapt beenhulpen niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shanalover

Paard snapt beenhulpen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 09:59

Ik rijd momenteel een haflinger voor een eigenaar. Ze is echter nooit echt 'ingereden' geweest. Ze is zadelmak, en staat iemand toe op dr rug, maar de hulpen, dat wil niet echt lukken.
Ze is nu een jaar of negen (?) en loopt verder eigenlijk alleen maar in dubbelspan met haar dochter. Ze kent dus wel teugelhulpen, maar de beenhulpen blijven een drama.
Ik moet nu zelf constant zeggen wat ze moet doen ( "draf!", "galop!, ...). Heeft iemand tips om haar de beenhulpen te leren kennen en er de gepaste reactie op te geven? Momenteel geef ik de beenhulpen terwijl ik zeg wat ze moet doen.

Dan heb ik nog een ander probleem: ze is zo scheef als een banaan O:) Op de hoefslag (als ze omheining naast haar heeft) loopt ze recht, maar zodra ik van de hoefslag ga, loopt ze met haar hoofd helemaal naar buiten gericht. Ik kan het tijdelijk oplossen door mijn teugels losser te nemen en ze te openen, maar zoek een oplossing waarbij ik het niet zo 'overdreven' moet doen.

Ik wil geen oplossingen zoals sporen (voor het probleem van de beenhulpen), of hulpteugels (voor de 'scheefheid'). Ik wil deze problemen zelf, als ruiter aanpakken, zonder daarvoor hulpmiddelen te hoeven gebruiken.

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:07

misschien met een klein zweepje je paard aantikken wanneer ze na 2 x je beenhulp nog niet begrijpt. wel zacht aan tikken natuurlijk he

x_Elise

Re: Paard snapt beenhulpen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:09

Kan je niet beter goed les nemen?
Dan komt het vast goed

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:11

goed dat je de problemen niet wilt oplossen met hulpmiddelen!
daar zouden er meer van moeten zijn!

rechtrichten voor het scheef zijn, daar is veel over te vinden op internet. maar daarvoor moet ze wel goed aan het been zijn natuurlijk.

misschien een idee: héél consequent de been en zithulp koppelen aan de stemhulp?
je geeft dan eerst de beenhulp en bijna direct daarna de stemhulp. zo leert ze: 'na beenhulp volgt stemhulp' en op den duur zal ze al op de beenhulp gaan reageren.
hoop dat het werkt. succes!

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:12

Ja, consequent leren zijn met je beenhulpen. Je kunt in het begin best je stem erbij gebruiken en eventueel een tikje van de zweep. En onthoud dat je hem met twee benen naar voren wil laten gaan en met één been opzij. Goed consequent zijn, vooral in het begin

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 10:12

chllover schreef:
misschien met een klein zweepje je paard aantikken wanneer ze na 2 x je beenhulp nog niet begrijpt. wel zacht aan tikken natuurlijk he

Ze reageerd soms wel heftig op een zweep, ook al tik je ze maar licht aan. Ze is zodanig gewoon van licht zweepgebruik in het tweespan, dat is een "hulp" die ze wel kent. Dan leert ze nog de beenhulpen niet, maar gebruikt ze een van de hulpen die ze wel kent.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 10:14

anyw1 schreef:
goed dat je de problemen niet wilt oplossen met hulpmiddelen!
daar zouden er meer van moeten zijn!

rechtrichten voor het scheef zijn, daar is veel over te vinden op internet. maar daarvoor moet ze wel goed aan het been zijn natuurlijk.

misschien een idee: héél consequent de been en zithulp koppelen aan de stemhulp?
je geeft dan eerst de beenhulp en bijna direct daarna de stemhulp. zo leert ze: 'na beenhulp volgt stemhulp' en op den duur zal ze al op de beenhulp gaan reageren.
hoop dat het werkt. succes!

Bedankt voor je reactie! Dit zou inderdaad wel eens de oplossing kunnen zijn. Ik moet morgen weer gaan rijden, dus zal vanaf dan zo proberen te rijden. Laat ons hopen dat het werkt

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:28

Heeft nog iemand tips voor het 'scheef' lopen, of wacht ik beter om hieraan te werken tot ze wat beter aan het been is?

Cheeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:19

Ik ben met precies hetzelfde aan het werk. De pony die ik bij rijd kan ook niet veel meer dan stap, draf en galop. Ook reageert ze niet tot weinig op beenhulpen maar wel op teugelhulpen. Verder is ze net als jou paardje ontzettend scheef. We zijn hard aan het werk, samen met een instructrice om dit te verbeteren.
Voor het scheef lopen heb ik niet veel meer tips dan zoveel mogelijk volte's en figuren rijden met je beenhulpen, en op allebei de handen. Dit is de manier hoe wij het nu aanpakken.
Heel veel succes ermee! Hoop dat het je gaat lukken.

jordy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 19:28

lessen lessen en nog eens lessen

wij kunnen vanachter de pc niet zien hoe scheef je paard is enz

zoek een goede instructeur die je goed daarmee kan helpen
zoek er eentje die weet goed hoe je een paard moet rechtrichten want dit is wat er moet gebeuren

suc6

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:10

Eindelijk iemand die zich realiseerd dat het paard het niet snapt en het dus niet op het paard afschuifd!!

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 18:25

Ik heb vandaag weer gereden, en merkte toch wel een grote vooruitgang. Ze begint de link tussen het been geven en het sneller gaan te snappen.
Draf doet ze nu al zonder dat ik het moet zeggen, gewoon op het been. Galop is wel nog moeilijker, dat is ook echt met specifieke hulpen, en daarbij moet ik echt nog zeggen dat ze moet aangaloperen.
Ze liep ook al wat rechter, maar van zodra het rijden al 'te lang geduurd heeft' begint ze toch weer scheef te lopen. Wat ik er wel niet bijverteld heb is dat je vanaf de rijbak de stal kunt zien staan in de verte, en dat ze haar dochter nog net kan horen hinniken. Hierdoor raakt ze ook wel wat afgeleid en is ze niet meer geconcentreerd in haar werk.

Maar algemeen gezien ging het super vandaag!!

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 18:27

doerakje schreef:
Eindelijk iemand die zich realiseerd dat het paard het niet snapt en het dus niet op het paard afschuifd!!

Nou, ik snap niet hoe je het anders zou kunnen zien: zij voert uit wat ik haar vraag, doet ze dan niet, dan is het omdat ze het niet snapt, of omdat ik het verkeerd vraag...

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 18:34

Ik heb ook zo'n pony die nooit goed was doorgereden.Wel voor de kar maar onder het zadel niet.Ook is ze scheef,van beenhulpen had ze nooit gehoord.
Maar na lang oefenen en nu ook les erbij gaat het redelijk!
Alleen rechtsom blijft nog moeilijk voor haar vanwege de scheefheid maar daar word nu aan gewerkt.
Dus niet opgeven het kan wel,kost enkel wat meer inspanningen :D

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 08:25

Ohja, gisteren trouwens ook het stilstaan wat benadrukt. Dit is namelijk ook iets wat ze erg moeilijk vindt. Ze is soms wat té werklustig.:D
Maar sowieso is het iets wat ze zeker moet kunnen, aangezien ze daar in het tweespan ook moeilijkheden mee heeft. En daar is het nog een stuk gevaarlijker ook. _-:(

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 16:12

geef haar been, zeg draf en nog een x been, ga een half rondje draven en daarna weer terug in stap totdat ze het snapt als jij been geeft dat ze harder moet :D

Lindsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:45

Ik denk dat je idd het beste kan lessen.

Maar ik denk dat als je paard je niet snapt, je niet alleen maar harder moet worden.
Weetje ook zeker dat het paard het niet snapt, of reageer het gewoon niet.
Het verschil is heel makkelijk, als een paard het niet snapt, gaat het andere dingen proberen. Als een paard niet wil luisteren reageren ze gewoon niet.
Als je paard het daadwerkelijk niet snapt, moet je inderdaad dingen gaan proberen als stemhelpen ect.
En goed belonen zodra het goed gaat.

Elk paard is scheef, de ene erger dan de ander.
Soms is het ergste te verhelpen met losrijden, veel buigen, stelling ect.
En anders mischien lessen?
Iemand die het ook echt ziet gebeuren kan je veel beter helpen, dan wij achter onze computers ;)

LiefMeisje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:00

aansporen nog niets zweepje derbij nog niets? nog een zweepje derbij