is een slof wel goed voor mijn pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 11:08

jah net wat je zegt Arwenlune, mijn paardje komt nu zelf ook mooi naar beneden en ik moet zeggen dat ook al heeft t 2/3 jaar geduurt, ik heb nog nooit zo'n fijne pony gehad, die zo lekker licht in de hand is en zo heerlijk op zn eigen beentjes loopt, tuurlijk gaat t nog niet altijd goed.Ik ga nu ook wedstrijden starten, en ik mag wel begonnen zijn op 3,5 jaar en nu net 6 jaar maar tis zo;n hee rlijk dier.Ik had een verkeerde start gemaakt.Daarom duurt het langer.Maar ik heb nog nooit een slof of wat dan ook eraan gehangen.En een half jaar op de verkeerde manier gedaan en je bent een jaar verder om het weer goed te krijgen,Maar het was zeker de moeite waard!Tis een geweldig dier!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 11:08

ReBaTi schreef:
Maar je moet het natuurlijk zelf weten, ik heb medelij met je paardje!
Je komt je eigen nog wel een keer tegen als je niets van een ander aan wil nemen.
Daar leer je echt helemaal niets mee!


Maar ze neemt wel wat aan! Van t meisje wat r les geeft en andere mensen, want ja die hebben er wel 1000x zoveel verstand van! Wij kletsen gewoon uit ons nek joh! Wat weten wij nou allemaal van paarden?? Gaaaap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 12:32

Hoi Happy lover, jij wil heel graag rijden dat snap ik, maar ik denk dat je een enorm ellendepaardje aan het kweken bent, hij moet nog kunnen dgroeien en spelen!

Laat dat beessie toch met rust, koop een adere rijpony die alle ervaring al heeft, en pak deze zo af en toe, eerst lekker longeren, dan rustig een kwartiertje stappen om de dag en later opbouwem naar meer, maar heel veel geduld en tijd!!

ilsejee
Berichten: 937
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Hierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 12:32

ik wil niet veel zeggen, zo'n beetje alles is al gezegd.
maar even offtopic: ik erger me ontzettend aan je schrijftaal! Het is heel irritant om zo'n stukje te lezen! en het is niet alleen dat je schrijft in spreektaal, je maakt ook een aantal gruwelijke spelfouten!

succes met je pony, maarre... ik rijd m'n pony niet eens elke dag... paarden hebben ook af en toe een rustdag nodig hoor... zeker als ze nog in de groei zijn. Heb je enig idee hoeveel energie groeien kost?

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 12:57

Ik vraag me af hoe het kan dat een meisje van 14 jaar, zo slecht nederlands kan schrijven?

Daarbij heb ik medelijden met je pony! Je pony kun je over drie jaar wegbrengen als je zo doorgaat. Alles versleten en je paardje op.....
Krijg je dan een nieuwe? Dat is wel handig dan..... Vork Dan hoef je je daar geen zorgen over te maken...... Lips are sealed

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 17:39

whoo ik schrok van de reacties van happylover :S hoe gek benje alsje zo over inrijden denkt en denkt dat een paardje van 3 volwassen is..dan issie nog een kleutertje...en 6 dagen per week rijden :| mjin oude verzorgpaardje is nu 4 of 5 weenie presies nou die rijd nog nie eens zo vaak!! zijn eigenaresse heeft alles rustig gedaan en hem ook zelf ingereden vorig jaar werd er meestal maar 1/2 x per week gereden en een paar x gelongeerd en hij is echt een goed rijpaard nu dus alsje rustig aan doet komt er ook iets goed uit!! En dat van dat ie geen conditie krijgt alsje weinig rijd slaat nergens op!!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:47

Een paard moet niet alleen fysiek klaar zijn om te werken, OOK mentaal. Ik koop liever een paard dat aan 4 jaar is ingereden dan een dat al aan 3 jaar bereden werd.

Als je aan drie begint, doe het dan echt rustig aan. Als je paard het, door het vele rijden, plots niet meer aan kan of beu wordt, kan je dat in de rest van zijn leven nog moeilijk oplossen. Je moet de leergierigheid behouden.

Geduld is heel belangrijk, en dat merk je meestal pas als je de gevolgen van ongeduldig zijn hebt gevoeld. Loop niet in je eigen ongeluk en pas je werkschema aan. Je zou niet de eerste zijn die te veel van een paard verlangt en het dan verknoeit. Doe je ogen open, en negeer niet al deze negatieve reacties. We schrijven het ook maar om te helpen. Zeker weten! *LOL*

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:48

Als je werkelijk zo véél wilt rijden dan is een drie-jarige niet het geschikte paard voor jou. Zo eenvoudig is het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 19:46

happylover13 schreef:
maar is het mieschien wel goed als je met een martegaal rijd of tilemanteugel ? reageer snel aub doeg groetjes jacky


van deze teugels heb ik nog nooit gehoort, mss andere bokkers wel?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 22:16

Chiqa"]
[quote="happylover13 schreef:
maar is het mieschien wel goed als je met een martegaal rijd of tilemanteugel ? reageer snel aub doeg groetjes jacky


van deze teugels heb ik nog nooit gehoort, mss andere bokkers wel?
[/quote]

Martingaal en Thiedemann-teugel.
Kom je er zo beter uit? Knipoog

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37262
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 12:40

Beste Happylover 13 , je hebt veel (in mijn ogen terechte kritiek) over je heen gekregen.

Maar ik heb een advies probeer bij iemand te leren hoe je moet longeren, desnoods met een ervaren paard. Vraag maar aan Babyboo wat het effect is van een onervaren paard en onervaren longeerder zelfs al staat er een ervaren persoon naast. Connor heeft er een hoop lol van gehad.

Longeren is de belangrijkste basis van het hele rijden. En dan bedoel ik niet een uur rondsleuren door de bak maar een half uur overgangen oefenen met je stem. aan de longe maakt het niet uit al doen ze er 4 rondjes over voordat ze in stap zitten. Ik heb met mijn tinkertje het rustig aan gedaan (hij is nu trouwens 4,5) maar oner alle omstandigheden luistert hij naar mijn stem. Dat heeft tijd nodig, heel veel tijd maar op een gegeven moment snappen ze het en kun je ze met stem vanalles laten doen. Ook met rijden kan dat van pas komen. De beenhulpen snappen ze nog niet maar je stem wel. Dat kun je combineren om ze te laten leren aandraven of zoals wij nu doen aangalopperen.

Hij krijgt nu ongeveer 4 a 5 keer per week beweging, hetzij longeren, rijden of mennen en altijd minimal 2 dagen in de week echt rust, dus alleen aanklooien in de wei of paddock en voor de rest niks, lekker doen waar ie zelf zin in heeft.

Als je jonge paarden te snel te veel laat doen krijg je behalve lichamelijke problemen ook andere problemen met je paard.

Zich niet meer laten pakken in de wei bijvoorbeeld, of niet meer willen stilstaan met opstappen.

Ik ken voorbeelden van jonge paarden die te snel teveel hebben gedaan. En andere bokkers geloof me het zijn niet alleen pubers die dit doen, ook "ervaren volwassenen" maken deze fout.
Deze paadren zijn met 10 12 echt helemaal op en hebben been of rugproblemen. Ik heb zelfs al eens de opmerking gehoord het is normaal dat een Z paard met 12 op is. Ik ging ervan over mijn nek.

Mijn oude paardje is 26 geworden en ik ken een manegepaard wat tot zijn 28e zonder problemem heeft kunnen rijden omdat ze het in hun jonge jaren rustig aan hebben gedaan.

Probeer van de adviezen te leren hoe moeilijk het misschien ook is. Jullie kunnen met zijn 2en als combinatie nog heel wat jaren van elkaar genieten als je het nu maar rustig aan doet.

Succes

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 19:31

ja hea Karuna ik d8 dat ik na 1/2 x wel goed kon longeren nou dat had ik echt mis! Toen ik alleen ging longeren liep connor dwars door me heen en deed alles wta ik niet wou. Met me andere verzorgpaardje teddy heb ik er ook problemen mee gehad dat is gewoon niet leuk voor jezelf en je paardje. Ik kan het nu wel en dat geeft je wel een goed gevoel!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 10:17

zelfs mijn paardje wat nu M dressuur loopt en 6 jaar is, loopt maar 4 a 5x per week, wedstrijden incl. Wedstrijden rijd ik ook maar 2x in de maand. En als ik thuis rijd, rij ik maximaal een half uur. En zoals visje al zei: zo behoud je de leergierigheid. En van die 5 keer rijden zit er altijd 1 a 2 keer een training tussen met balkjes draven of lage hindernissen springen. Zo blijven ze fris in de bol. Mijn paard is overigens op zijn derde zadelmak gemaakt, maar is daarna nog 1 jaar de wei in gegaan, dan kan ie t allemaal even verwerken. En hulpteugels... daar moet je echt niet aan beginnen, zie de tekst onder mijn berichtje! Maarja dat was je waarschijnlijk al duidelijk geworden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 15:40

en waar is happy lover nu?? lekke rmet een slof aan het rijden? ze reageet niet, ik heb er een naar gevoel over bah.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:09

Ik vind het heel goed dat je zoveel advies vraagt en je er echt aan probeerd te houden. Hier kan menig mens een voorbeeld aan nemen.
Aldoende leer je, en ja, iedereen maakt fouten en dat is helemaal niet erg zolang je ze maar inziet en ervan wil leren.

Hier op bokt zijn veel mensen met ervaring, maar ook veel mensen die denken dat ze ervaring hebben dus je kunt ook niet alle adviezen aannemen....

Ik hoop dat je uit alle reacties ervaring en kennis haalt die relevant is voor jou situatie, en aan je reacties te zien denk ik dat je zeker op de goeie weg bent.

Sux6...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 11:27

Mensen wees gerust, ze staat bij mij op stal, en ik zie haar dan misschien niet iedere keer dat ze rijd rijden, maar ik heb der nog nooit met slof zien rijden.
Verder geef ik geen commentaar voordat ik dadelijk allemaal mensen over me heen krijg. Lachen

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 17:15

eigewijse tuttebol
Mijn pony is ook te vroeg ingereden (niet door mij) en dat had ik niet gewild..
Later krijg je daar superveel spijt van.. Want voor jou pony is als jij zo door gaat geen later meer..

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 17:27

Tigger schreef:
Ik vraag me af hoe het kan dat een meisje van 14 jaar, zo slecht nederlands kan schrijven?

Daarbij heb ik medelijden met je pony! Je pony kun je over drie jaar wegbrengen als je zo doorgaat. Alles versleten en je paardje op.....
Krijg je dan een nieuwe? Dat is wel handig dan..... Vork Dan hoef je je daar geen zorgen over te maken...... Lips are sealed


Helemaal met jullie eens!

Cursus Nederlands zou trouwens ook geen slecht idee zijn zeg

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 17:59

(Brabants... )

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 18:04

Aramat schreef:
Niet doen!! Verpest je dat hele beesje mee! 3 x in de week rijden zou al voldoende zijn voor m, en dan zeker niet met slof!


Ben ik het mee eens. Slof voor jong paard is absoluut niet goed!!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 21:32

Nathalie schreef:
(Brabants... )


Verward Wordt op Brabantse scholen geen Nederlands onderwezen dan? }>

Maar dit maakt mij niet uit, al schreef ze krom Swahili. Haha!

Boos! Wat ik wèl om te huilen Huilen vind is hoe ze met die pony omspringt en dat dan ook nog ondersteund door 'ervaren' (Brabantse?) volwassenen en een 'instructrice' (Brabants gediplomeerd?).
Nooit geweten dat Brabant zo'n eind van de rest van paarden-Nederland af ligt. Knipoog
.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 21:49

Ik denk eerlijk gezegt dat het wel mee zal vallen, en als ze op zo'n toch wel grote stal staat als bij nathalie, zullen er daar wel mensen zijn die haar kunnen vertellen dat ze verkeerd bezig is. Waarschijnlijk neemt ze het daar ook sneller van aan dan van een paar "onbekenden"....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 21:53

Maar op sommige stallen is een slof heel erg in, daar zie je bijna iedereen er mee rijden.

Op andere stallen is het dan weer not-done en krijg je meteen commentaar.
En om eerlijk te zijn ben ik blij om de laatst genoemde te staan.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 21:56

Tja, dat klopt, maar ik heb nathalie en nog een paar mensen daar weleens zien rijden, en dat was geen ruk&pluk werk om t maar even zo te noemen, en op wedstrijd liepen ze van hun club er ook heel netjes bij, dus ik denk dat deze jonge dame wel in goede handen is...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 22:12

Bij ons op stal zie je bijna niemand met slof rijden hoor.
Ja, dat meisje waar ze les van krijgt rijdt wel eens met slof, en nog een ander meisje van de club met een hele sterke pony. Maar verder niemand.