Tips graag! Paard als lespaard erg 'lui'..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Posh

Tips graag! Paard als lespaard erg 'lui'..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 13:03

Hee bokkers,

Ik geef al een tijdje les met mijn paarden & pony's (aan beginnertjes) en ben sinds kort met mijn 4 jarige Schwarzwalder begonnen.

Ik rijd hem zelf een of twee keer per week en daarnaast loopt hij een uurtje in de bak met een meisje. Als ik hem rijd luistert hij perfect, ik hoef het maar te denken en hij doet het.

Als ik met hem lesgeef is het echter een ander verhaal. Het meisje waar ik les aan geef kan in stap en draf wat figuren rijden en een stukje galopperen. In stap gaat alles prima hij loopt netjes en luistert goed, het in draf krijgen en houden is een ander verhaal.

Hij sjokt een beetje en kijkt erbij alsof hij niet van plan is zijn benen ook maar een beetje op te tillen. Hij reageert bij mij prima op een lichte druk van mijn benen en blijft dan ook netjes draven. Als dit meisje een lichte druk geeft gaat hij uiteindelijk wel in draf maar blijft er niet in.

Aangezien ik geen zin heb om telkens achter haar aan te lopen en haar ook geen zweep wil geven (hij kan soms panisch reageren op zwepen) zoek ik een goede oplossing!

Aan de longeerlijn hebben we het al eens geprobeerd en dat ging prima. Hij leek er opeens zin in te krijgen en liep zoals hij altijd loopt. Het knopje moet waarschijnlijk even omgaan. Het meisje zelf kan prima in evenwicht blijven tijdens het draven, daar zal het (waarschijnlijk) ook niet aan liggen.

Wie heeft er wat tips voor ons?

Joltsje

Re: Tips graag! Paard als lespaard erg 'lui'..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:08

haha, als ik het zo lees is dit een kwestie.. ik ga niet zomaar aan het werk.

ga met je leerling aan het werk hoe ze been geeft en dat ze streng moet zijn. zo te lezen is het paard wel aan het been. maar moet je wel duidelijk zijn.

uit ervaring weet ik ook dat sommige ruiters alle paarden rustig krijgen en anderen alle paarden op hol.. dus verschil blijft er altijd.

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:12

Ik ben veel te bezitterig om anderen op mijn paard te laten rijden :D Ik vind het een erg leuk initiatief.

Wij hadden vroeger ook een paard dat het gewoon niet deed als je de hulpen niet precies goed gaf. Ik denk dat je inderdaad aan de slag moet met de hulpen van het meisje. Je schrijft dat het een beginner is, het paard voelt dit natuurlijk direct. Gaat ze misschien niet voldoende mee met de beweging van het hoofd en houdt ze hem zo tegen? Of ze geeft been met een ander deel van haar benen. Het kan zelfs aan in de manier van zitten liggen. Waar het ook aan ligt, ik zou haar veel overgangen laten rijden. Vrij veel stappen en korte (vlotte) stukjes draf.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 14:17

Korte vlotte stukjes draf hebben we nog niet geprobeerd, dit lijkt me wel goed om eens te proberen!

Het probleem is dat ze naar mijn idee toch de hulpen goed geeft, het paard draaft aan maar valt na 3 stappen weer terug in draf. Voor zover ik kan beoordelen houdt ze het paard niet erg tegen, ze heeft de eerste passen in de eerste paar minuten wel even wat moeite met de grote passen maar dat gaat daarna vrijwel gelijk over....

Vanavond gaan we het weer proberen dan zal ik jouw tip eens proberen paardebloemp!

@Joltsje, ik denk dat dat ook een van de problemen is. Ik heb mijn paard zelf ingereden dus het is niet gek dat hij goed op mijn been reageerd.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 14:36

ze geeft dus wel goed been bijhet aandraven, want daar luisterd het paard naar.

daarna doe je onbewust zelf toch iets om het paard door te laten draven.. denk na wat dat is en laat haar dat ook doen.
kan zijn dat je onbewust je been er aan houdt zegmaar.
of dat ze tegen de beweging inrijdt indd. en dan denkt je paard. kan maar beter stoppen, dat is veiliger >P

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 14:52

@Joltsje

Ze geeft genoeg been, hij loopt over het algemeen ook erg mooi bij haar alleen het in draf houden is een serieus probleem.

Ik heb inderdaad al eens nagedacht over wat ik precies doe, dat is een lichte druk geven met mijn been en zodra ik hem voel reageren die druk weer wegnemen. Vervolgens hoef ik niks te doen om hem te laten draven, tenzij hij echt een slechte bui heeft.

Maar we zullen zien vanavond, ik ga wat doen met de tips die ik heb gekregen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:52

Misschien denk ik te simpel hoor, maar misschien vindt ie het gewoon niet leuk.

Sommige paarden zijn echt eenpersoonspaarden.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 15:56

blijft ze wel rechtop zitten. als ze voorover gaat zitten remt ze af
had ik altijd

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 19:03

Het paard weet gewoon heel goed wie er op zijn rug zit! Als jij er op zit weet hij dat ie aan het werk moet, maar bij dat meisje denkt hij oh ik hoef niks te doen vandaag! Paarden zullen altijd blijven uitproberen/testen en dat blijft lastig met jonge ruitertjes. Laat haar iets strenger haar hulpen geven, veel overgangen rijden en misschien zelf toch even ondersteunen met meelopen of zweepje?

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 11:28

Nou we hebben het gisteren weer geprobeerde en het ging werkelijk voor geen meter.

In het begin was hij redelijk in draf te krijgen maar het probleem is dat ze het niet volhoudt om hem te laten blijven draven.

Hij sjokte maar wat door de bak hoeveel been ze ook gaf hij reageerde nergens meer op. Een zweep wil ik haar absoluut niet geven aangezien hij zwepen dood en dood eng vind als zijn ruiter die vastheeft.

Bovendien bewijst hij vaak genoeg dat hij prima zonder zweep kan. Uiteindeijk toch maar een rijzweepje gepakt en ernaast gerend tot hij een heel rondje in draf had gelopen, zodra ik dan wat verder weg was om te proberen of hij alleen met haar verder wilde rijden ging hij doodleuk weer stappen.

Ze is ook een paar keer flink boos geworden, ik ook, en dat maakte even een paar seconden indruk op hem en dan sjokt hij weer vrolijk verder...

@Yamcha: Hij vind rijden normaal gesproken heel leuk, zijn knopje moet alleen even omgaan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:34

Het is een jong paard, nog gevoelig voor alle hulpen want zo heb jij hem gemaakt.
Zelf misschien nog wat balansprobleempjes als z'n ruiter tegenwerkt.

Ik denk toch dat je aan de houding van de ruiter moet werken. Als zij d'r bekken niet kantelt en van daaruit rijdt, zit alles bij haar vaster en je paard spiegelt dat. Zij rug vast, ik rug vast. En met een vaste rug kun je natuurlijk niet lekker draven.

Gaat ze echt zelf staan en zitten of laat ze zich opgooien? Het kan ook goed zijn dat ze achter de beweging aan zit waardoor ze eigenlijk aangeeft langzamer te willen.

Of misschien heeft ze iets teveel druk op d'r binnenteugel? Daardoor kunnen paarden ook niet goed doorlopen.

Kortom: ik zou het toch bij de ruiter zoeken, of je paard afstompen zodat ie niet meer op die kleine dingetjes reageert.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:55

Ik zou eigenlijk zo'n jong paard nog helemaal niet inzetten als lespaard. Laat hem eerst een jaartje onder jouw werken, om eea ook goed te bevestigen en dan als eerste "lesklant" en wat meer gevorderde ruiter. De huidige combinatie zou ik denk ik niet doen. ( jong leert van oud, jong x jong is vaak toch minder aan te bevelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:39

Misschien vindt hij rijden wel heel leuk met jou :)

Sommige honden zijn echt eenpersoonshonden, dat geldt ook voor sommige paarden :)

Ben het overigens wel met riagr eens :)

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:08

Dat klinkt inderdaad wel erg of het aan de beginnende ruiter ligt. Je zegt dat het aandraven wel goed gaat, dan zou ik me daar toch op richten. Steeds weer aandraven en terug naar stap voordat hij gaat sjokken. Als je ruiter echt wil rijden, zou ik daar toch een ander paard voor zoeken. Het lijkt me inderdaad erg vermoeiend voor zo`n meisje. Misschien kun je eerst zelf op deze luiaard gaan en haar daarna alleen zo`n 20 minuten op laten om overgangen te rijden.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:05

Best een beetje streng zijn en af en toe een rondje naast lope kijken of hij het dan wel doet?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:38

Het paard maakt gebruik van de ruimte die hij heeft. ;) Een paard weet heel goed wie er op hem zit en bij wie er wel ruimte voor praatjes is en wie niet. ;) Zo ook bij wie er ruimte is om niet zo hard te hoeven werken..

Het ruitertje is waarschijnlijk niet zo doortastend als jij. En haar timing is misschien nog net niet helemaal oké. Zelfs als het paard bij jouw eens terugkomt in tempo corrigeer je het misschien al automatisch. Daarnaast is het bij het ruitertje waarschijnlijk al meerdere keren niet gelukt om het paard aan het werk te houden. Dus inmiddels is het ook al een paar keer beloond bij wijze van en gaat het van kwaad tot erger..

Werk dus aan het consequent zijn met het ruitertje. Desnoods toch een zweepje of zelf met de zweep erbij. En vooral haar helpen met aanwijzingen geven om op het juiste moment echt streng te zijn.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:04

Ik had eigenlijk precies het zelfde met mijn pony.
als ik erop ree idd ook Geen moeite om hem in draf te houden en actief en aan de teugel en alles,
en 2 vriendinnen van me 1tje daarvan kan ook Echt goed rijden, en zij ree er soms wel eens op en daarna heeft een andere vriendin die ook redelijk goed kan rijden 2 jaar erop gereden! en hij is bij geen van beide actief geweest,
dus ik weet ook niet als het probleem bij jou Wel verholpen kan worden maar dat lukte bij ons dus niet zelfs niet na 2 jaar (en niet eens beginners)
toch succes ermee!

clona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:07

de geene waar aan je les geeft moet laten zien dat ze de baas is anders doet je paard zijn goesting :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:22

Sassol schreef:
Kortom: ik zou het toch bij de ruiter zoeken, of je paard afstompen zodat ie niet meer op die kleine dingetjes reageert.

Helemaal mee eens!
Het zit altijd in de ruiter, nièt in het paard. Het paard reageert op de ruiter, en als de ruiter niet energiek genoeg is, of onzeker is, of gespannen is (spieren aanspant, ademhaling kort en hoog) etc etc, dan is het oneerlijk om het paard dan maar 'aan te pakken'.
Wees blij dat je paard zo zuiver reageert, daar kan jouw leerling alleen maar ontzettend veel van leren!

Ik zou beginnen met goede zitlessen. En als je daar zelf niet zo in thuis bent, een goede instructrice inschakelen die jullie hierbij kan helpen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 01:30

mijn paard heeft ook zo'n beginnersmodus. Ze is van nature ook nogal lui. Maar ze weet dat ze bij mij ook echt aan het werk moet en dan is er niets aan de hand. Maar je moet echt vanaf pas één meteen consequent aangeven dat ze door moet lopen. Doe je dit niet dan is ze echt super traag. Dus misschien moet je haar leren dat als ze opstapt ze meteen streng moet zijn.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 01:46

Amvbeek schreef:
mijn paard heeft ook zo'n beginnersmodus. Ze is van nature ook nogal lui. Maar ze weet dat ze bij mij ook echt aan het werk moet en dan is er niets aan de hand. Maar je moet echt vanaf pas één meteen consequent aangeven dat ze door moet lopen. Doe je dit niet dan is ze echt super traag. Dus misschien moet je haar leren dat als ze opstapt ze meteen streng moet zijn.

Zo'n paard had ik ook. In de training heel heet. en met een klein meisje erop in de beginnersmodus. Ik hield er altijd een longeerzweep bij. Niet om hem te slaan oid. Maar als ondersteuning. En vasthouden was al genoeg :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 04:43

Ik zou een vier jarige voorlopig nog even niet met beginnertjes laten lopen, zeker als het gewoon niet gaat. Vooral jonge paarden trekken hun trucen doos open als er niet correct wordt gereden, die trucjes kunnen van stilstaan tot wild bokken/stijgeren gaan. En idd, als een beetje ruiter er dan op gaat zitten is er niks meer aan de hand. Daarbij moet zo'n jonkie gewoon even lekker doorgereden worden, met goede ruiters.
Ik werk op een manege en we hebben een heerlijk beest er tussen lopen, maar bij de halfgevorderden wil ie nog wel eens lekkere bokkensprongen maken, tegen de bakrand trappen (heel secuur :)) ). Soms ga ik er dan even op als het echt niet gaat en dan heb ik er een heerlijk paardje aan, geen vuiltje aan de lucht, lekker aan het been, super braaf. Dan gaat de oorspronkelijke ruiter er weer op en soms gaat het dan gewoon goed en soms gaat ie vrolijk verder met de clown uit hangen, hangt een beetje van de ruiter af.

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 22:55

Ik denk dat zij nog niet genoeg ervaring heeft wat hij heel goed aanvoelt en hij dus zeker op deze leeftijd in de uit test fase zit.
Het is bij jou niet gelukt en dat weet hij, maar bij het meisje is het wel gelukt dus blijft hij zijn truucje herhalen.
Ik denk dat het niet meer dan een truucje is die hij toepast.
Het is dan aan de persoon die erop zit om dat op te lossen.
Probeer eens een ander meisje met wat meer ervaring en kijken of hij het daar ook bij doet, het lijkt me vrij duidelijk dat hij zijn truucje steeds opnieuw gaat toepassen bij dit meisje, want lui kan hij op 4 jaar nog niet zijn

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:49

Ik zou ook zeker een 4 jarig niet gebruiken als les paard,het dier snapt er nog niks van hoe kan een beginner daar op leren dan?
Geen enkel paard is echt lui denk ik.
Als je les geeft zou je dit ook zelf kunnen bedenken lijkt me??
Een 4 jarig paard is nog een puppy en bedenk dat er nog heel veel mis kan gaan zeker met een beginner erop, neem zelf les zou ik zeggen voor je iemand les gaat geven , leer wat meer over de theorie en techniek dan zul je waarschijnlijk weten en zien en voelen en snappen waarom je paard dit doet.
Het lijkt mij dat als je les geeft je hier op bokt niet hoeft te vragen waarom het paard niet wil lopen of zie ik dat verkeert?

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:24

Veel overgangen rijden is de manier om je ruiter te leren het paard aan het werk te zetten, en dan moet ze zelf ook, haha