Haflinger wordt sterk en gaat rennen: HELP!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Patriciaa

Haflinger wordt sterk en gaat rennen: HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 22:44

Hoi bokkers, :wave:

Ik rijd nu sinds een jaar een geweldige haflinger merrie.
Van ver gekomen maar beetje bij beetje konden we steeds beter op elkaar vertrouwen en ging het rijden steeds beter, mede dankzij een aantal goede lessen!
Nu begon mijn probleem afgelopen winter..
Ik ging bezig haar nagefelijk te rijden, van achter naar voor en vooral ontspannen.(Onder begeleiding van mijn instructrice)
Alleen werd remy op een gegeven moment ongelovelijk sterk in haar mond, ook buigt ze moeilijk op rechts. Door veel figuren te rijden is het buigen goed op te lossen maar het sterk zijn niet. Ook gaat ze rennen en is dan moeilijk terug te rijden.
Voorwaarts rijden is geen probleem, bij een kleine druk is ze weg.
Wanneer ik druk loslaat gaat ze alleen maar harder.
Ik kreeg als tip van mijn instructrice om mijn handen te sluiten en been bij te geven, dit had als gevolg dat remy alleen maar harder ging lopen en alleen maar sterker werd in haar mond..

Nu hebben we de laatste tijd alleen maar ruzie en rijd ik totaal niet fijn meer..
Dus bokt: HELP! :P
Door omstandigheden heb ik vanaf begin december geen les meer gehad en heb ik van begin december tot begin maart niet kunnen rijden.. (Lang leve sneeuw :+ )
Ik start woensdag bij een nieuwe instructrice maar ik hoop dat jullie mij alvast wat tips kunnen geven.

Alvast bedankt!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:47

Ik denk dat, omdat je nu meer van haar vraagt, ze het moeilijk vindt om te ontspannen en dit 'oplost' door te gaan rennen. Ik weet zo even geen 'oplossing', behalve veel geduld en vooral niet trekken/vastpakken, maar loslaten en kleine ophoudinkjes. Ik volg dit even :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:50

Mischien heeft ze ergens last van? Het zadel, rug?? Ik zou haar even nalaten kijken en het zadel, mischien dat ze daardoor gaat rennen. Anders zou ik haar vooral eerst laten rustig ontspannen stappen, veel overgangen maken, niet alleen op dat koppie richten dat ie beneden loopt. Denk ook eerlijk gezegt dat je mischien daar (iets) te veel mee bezig bent.

Mijn ene haf is ook erg sterk en daar maak ik vaak overgangen mee en probeer lekker bezig te zijn qua figuren rijden. Ook lekker buiten stappen helpt ook op de een of andere manier :) Ik ben ook totaal niet bezig met 'nageefelijk' te rijden want dat ze komt vanzelf wel als ze goed los en ontspannen is. En dat duurt bij haar wat langer.. :)

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:35

Allereerst heel goed dat je woensdag weer les hebt!
Raad ook aan om als ze op brok staat te proberen zonder.

Dit is een probleem die je heel consequent moet gaan oplossen.
Allereerst wel rustig benen eraan blijven houden, maar niet klemmen. Al bij de eerste aanzetpoging tot het onder je uit lopen moet je een ophouding maken op je buitenhand en terugkomen op je zit. Dit blijf je doen, en heel consequent. Pas als je dit in stap voor elkaar hebt mag je een overgang maken naar draf en daar houd je deze consequente lijn vast.
Probeer naast de 'nodige' ophoudingen met je buitenteugel alleen een licht rustig contact aan te bieden op beide teugels.
En denk steeds terug...bij eens snelle stap aan de overgang tot halt houden en bij draf aan overgang stap ed..
Heel belangrijk, vergeet niet te belonen.;)

Zo zul je merken dat nageeflijkheid ook vanzelf komt omdat ze op je hulpen leert te wachten.
Stukje basis is het, maar heel belangrijk. Hierna kun je pas figuren gaan rijden. Alles stap voor stap. En gehoorzaamheid hierin is belangrijk!
Ben er zelf ook steeds mee bezig want heb ook een pittige haf..;)
Succes :D

_Patriciaa

Re: Haflinger wordt sterk en gaat rennen: HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 09:24

dankjewel voor de tips :D !

Jesme: dit ga ik zeker proberen morgen!

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:27

Ook ik denk dat ze er wat onderuit probeert te komen en ga mee in het commentaar van jesme. Blijf heel consequent en vergeet niet direct goed te belonen als ze naar die ophoudingen luistert. Succes!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:39

Je moet eerst zorgen dat je pony verticaal recht is. welke teugel pakt hij/zij meer vast? Valt ie op de volte door je binnenbeen? Is dat dan rechtsom of linksom? Kijk anders eens op www.paardeninbalans.nl denk dat je daar een hoop info zult vinden

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:52

Hier het zelfde probleem met de pony van een leskindje.
Paard staat niet op brok, is nog jong (5 jaar), zijn bezig met richtrichten, mankeerd niks aan rug o.d. .. maar schuurt er ook regelmatig van door.

Bij dit paard is het nog het uitzoeken van grenzen en door enkele weer terug te rijden in overgangen word het weer wat beter.

Hoe oud is je merrie?

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 20:04

het is niet mijn eigen merrie maar ik verzorg/rijd haar (ben er wel elke dag)
Ze is 11 jaar..

Ze valt idd ook door mijn binnenbeen heen, dit wordt met veel voltes rijden, openen/sluiten wel beter..

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:51

ik herken dit echt zooooo heeeel erg! :oo
bijna alsof ik het zelf heb geschreven.

MRIIIS schreef:
Ik denk dat, omdat je nu meer van haar vraagt, ze het moeilijk vindt om te ontspannen en dit 'oplost' door te gaan rennen. Ik weet zo even geen 'oplossing', behalve veel geduld en vooral niet trekken/vastpakken, maar loslaten en kleine ophoudinkjes. Ik volg dit even :)

zegt mijn instructrice ook, en help wel! :j
Zelf ga ik haar weer lekker op buitenrit rijden & longeren . zodat ze weer lekker sterk van achteren word, dan gaat ze het vanzelf minder moeilijk vinden! :)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 21:58

Nou woensdag mijn les bij nieuwe instructrice gehad : TOP!

Er achter gekomen dat ik dus te veel voor bezig was.
Heb alleen maar overgangen/schijnovergangen/voltes end gerededen en het ging erg fijn :D !

Daar gaan we dus mee door :D

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:02

Ik heb een tijdje een haflingerruin bijgereden, die uit het niets weg begon te rennen wanneer meneer het niet meer aanstond (medisch alles uitgesloten). Die heb ik net zo lang door de bak laten galloperen totdat IK het leuk genoeg vond. Heeft hij nooit weer gedaan. Maar ik zie dat je je oplossing gevonden hebt. Top!

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:15

Ik heb een tijd ook zo'n lompe haf gereden, die dat ook soms deed..
En mij is altijd verteld, doe hetgene wat hij niet verwacht snap je??
Dus hij weet dat je hem probeerd terug te nemen, en daar maakt hij gebruik van.
Dus inplaats van dat rij hem maar eens goed hard door de bak.
Heeft bij mij heel goed geholpen ;)
Misschien helpt het ook bij jou.

ik zie dat je een oplossin hebt..
(te laat :P)

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:38

Lekker ontspannen rijden, dan moet het goedkomen.

Succes! ;)

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:14

nageeflijk leren rijden is behoorlijke kunst,zowel voor je zelf om onder de knie te krijgen als zeker je pony.
je moet het leren in stilstand,daarna in stap,draf en galop is veel moeilijker

veropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:19

ik heb precies hetzelfde probleem! ook met een haf

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:30

hmmm// lastig!
dat ze de druk niet prettig vind is een ding dat zeker is..
die van mij rent ook wel eens weg maar dan meer omdat hij het leuk vind of omdat hij onder het werk uit probeert te komen (dat doet hij dan alleen bij nieuwelingen die erop zitten :P)
ja vaak als ze tegen de hand gaan lopen is het naar voor rijden, ookal is ze al naar voor, nog verder! maar wat ik hieruit begrijp is dat ze het toch misschien ook wel moeilijk vindt??
die van mij vind het juist heel moeilijk om voorwaarts te blijven en nageeflijk te lopen.. hij kan die dingen nog niet goed met elkaar combineren, daardoor loopt hij in voltes soms over de buitenschouder weg.
wat bij die vna mij heel erg werkt wanneer hij in de bak er vandoor gaat (dat je niks te vertellen heb is haflinger eigen) maar dat hij s nids ik mee rop buitenteugel rijdt hij daar op remt..
of wat ook wil helpen.. wanneer ze dus zo begint te rennen. niet terug willen nemen, blijven zitten (licht staan in de beugels) teugels vasthouden maar los in d emond houden (dat de druk volledig weg is) en wanneer zij wil gaan afremmen.. gas erop!!! doorgaan!!
zodat ze het op die manier niet leuk meer vind..
en anders zou mijn enige oplossing nog zijn;; na laten kijken!!

Succes!