Aanspringen in goede galop distel vind het moeilijk !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Aanspringen in goede galop distel vind het moeilijk !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 11:48

Aangezien distel het erg moeilijk vind goed aan te springen vroeg ik me af hoe ik hem het beste dat duidelijk kan leren zonder fouten .
Ik spring nu meestal aan dmv volte verkleinen of vergroten en dan zelfs springt die nog verkeerd aan .
Wat kan ik het beste doen ??

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Aanspringen in goede galop distel vind het moeilijk !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 12:44

Zorg ervoor dat je juiste stelling hebt bij het aanspringen. Verder gewoon blijven oefenen en zodra ze goed aanspringt belonen maar springt ze onjuist aan terugnemen en opnieuw proberen. Probeer ook dat ze direct reageert, zodra ze voor het aangalopperen nog 4 extra passen draf gaat maken heeft ze tijd zat voor het aan springen om naar voorkeur verkeerd aan te springen.

Vind je paard het moeilijk omdat ze op een kant gewoon niet zo los is in haar spieren? Dan zul je aan het losser krijgen van haar spieren moeten werken. Ikzelf heb er ook moeite mee met het paard dat ik rijd. Rechtsom springt ze meestal verkeerd aan. Mijn probleem zat hem ook een beetje in de reactietijd en het missen van respect voor mijn binnenbeen. Nadat ik haar goed heb losgereden en heb gewerkt met haar met voornamelijk binnenbeen en haar daar om heen proberen te buigen spingt ze wel goed aan. Als ik haar nog niet genoeg heb losgereden heb ik ook flink moeite met haar goed aan te laten springen.

McLaren

Berichten: 588
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Aanspringen in goede galop distel vind het moeilijk !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:14

eej
je kunt ook gebroken lijn rijden en als je de hoefslag weer bereikt op de bakrand/hek aansturen dan is het voor hem niet logisch om verkeerd aan te springen. voltewerk is heel goed zorg dat de achterhand naar buiten is, dan ist aanspringen voor hem makkelijker

Viva

Berichten: 65
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: Aanspringen in goede galop distel vind het moeilijk !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:07

Ik ben er met mijn paard nu ook mee bezig. Je moet hem idd belonen als ie goed aanspringt en anders terugnemen. Ook vooral veel met longeren oefenen, bij mijn paard viel toen pas het kwartje. Haha!

En ik probeer mijn paard juist zo recht mogelijk te houden en op de lange zijde aan te springen zodat hij niet naar buiten of binnen kan vallen en de achterhand eruit kan gooien. Dus ik houd hem recht en een heel klein beetje stelling naar links/rechts. Maar niet teveel anders gooit ie de achterhand opzij en springt ie verkeerd aan. Op de volte wilde met mijn paard niet goed lukken, teveel vrijheid. En naar de hoefslag toerijden ging in het begin goed maar later wist ie wel dat hij dan aan moest galloperen en wachte hij niet meer goed, werd zenuwachtig en sprong alsnog verkeerd aan. Bloos

Hoop dat je er wat aan hebt.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Re: Aanspringen in goede galop distel vind het moeilijk !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:11

Zigomar17 schreef:
Ik spring nu meestal aan dmv volte verkleinen of vergroten en dan


Je bent al op de goeie weg.
Vaak ligt de oorzaak van verkeerd aanspringen aan de buiging.
Je moet dus zorgen dat je binnenkant 'open' is, dat daar het binnenachterbeen naar voren toe kan en dus in de goede galop aan kan gaan.
Door idd vanuit het openen van een volte maak je die binnenkant 'open' Let hierbij er wel op dat je niet te veel buiging vraagt, dus alleen wat stelling, anders kunnen ze weer heel makkelijk over de buitenschouder wegvallen.
En lucht in je binnenhand in de overgang, dat ie naar voren toe kan.

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Aanspringen in goede galop distel vind het moeilijk !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 16:14

Bedankt voor de tips allemaal .
Ik ga het zeker proberen en hooplijk komt het goed .
Dinsdag ga ik hem ook nog eventjes longeren en daarna alsnog rijden .
Heel erg bedankt Knipoog

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Aanspringen in goede galop distel vind het moeilijk !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 18:23

hey ik heb net gereden en raad eens het was gewoon de eigenwijsheid van distel zelf .
Ik heb hem eerst los gemaakt 20min gestapt met voltes en slangevoltes enzo .
en daarna ben ik echt gaan rijden .
Ik ging goed rechtop zitten gaf duidelijke hulpen enzo en ging aangalopperen na eerste keer gelijk goed aanspringen ik dacht dat dat toeval was maar 2de keer ook en zelf tot 5x herhalen {telkens halve hoefslag gegaloppeerd} ging die telkens goed aanspringen ook op de andere hand deed die het super !!
Dus ik heb haar eerst goed los gereden toen rustig opgebouwd en uiteindelijk kwam alles nog goed ook .
Ik ben zo trots op me jochiej

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Aanspringen in goede galop distel vind het moeilijk !

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:23

Het zal wel niet zozeer eigenwijsheid zijn geweest.

Kan het niet zijn dat ie het moeilijk vindt om op die ene kant juist aan te springen? Zo te horen heb je dit keer toch zeker goed zijn spieren losgereden zodat ie dit keer wel makkelijker juist aan kon springen.

Begin heb je, nu na zoveel keer weer belonen heeft hij ook de bedoeling door.

Mooi dat het beter ging en succes nog ermee!

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Aanspringen in goede galop distel vind het moeilijk !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 21:07

hey dankjewel meid .
Ik heb mezelf voorgenomen om de eerste aankomende paar weken hem voor het rijden dik 20 min goed los te maken in stap .
Dat deed ik gisteren namelijk ook .
En vandaag weer en zelfs na het rijden werd die zelfs nagevelijk .
Ik zie vooruit gang en zijn dikke buikje word ook al stuk minder . Haha!