slofteugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:27

Weet je wat altijd het meeste opvalt bij zulke topics? Iedereen vindt dat hulpteugels geen kwaad kunnen als ze goed gebruikt worden, maar iedereen die me zo'n ding rijdt vindt dat hij er goed mee om kan gaan...

Praktijk leert toch echt dat 90% van de ruiters verkeerd om gaat met hulpteugels.

Slofteugel vindt ik een onding omdat je zonder veel kracht te gebruiken een paard volledig vast kunt rijden. Nadeel is dan dat een hoop mensen niet door hebben wat voor een effect zo'n slof heeft.

Ik ken ook wel iemand die dat ding wel goed gebruikt, maar dat is er dus maar 1.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 18:01

Ik ben niet voor, maar ook niet tegen de slof.
Ik heb er zelf mee gereden, maar daar ben ik nu al een half jaar mee gestopt.
Ik vind dat elke hulpteugel kan en mag gebruikt worden,
zolang het maar bij een "hulp" blijft en niet permanent wordt gebruikt.
Want dat is het probleem, als je begint met een slof, is het moeilijk om ermee te stoppen.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:46

ankie1 schreef:
als we allemaal zo goed kunnen rijden dat we geen slof meer nodig hebben moeten we de stang en trens ook maar afschaffen! zo kunnen we natuurlijk nog wel ff doorgaan...... heb net gereden met slof en hij liep als een trein!!!!! met losse slof.


Hoho, een stang en trens heeft een hele andere werking dan een slof. (ik hoop dat je dat wel snapt)

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 19:54

Soesje schreef:
komop zeg bij goed gebruik kan zo'n ding echt geen kwaad hoor. maak hem anders aan de zijkant vast (doe ik altijd).


Bij het vastmaken aan de zijkant, trek je je paard juist makkelijker in elkaar dan het bevestigen tussen de voorbenen. (soort harmonica effect zeg maar.) en daarmee bedoel ik niet jouw persoonlijk hoor, Soesje, maar in het algemeen.

Ik ben laatst naar een clinic geweest van o.a. John Swaab. Hij hield een heel betoog over slof gebruik. Volgens hem was de slof helemaal niet zo'n slecht en gevaarlijk hulpmiddel als veel mensen beweren. Het slechtse wat je er mee kan doen was, je paard met z'n hoofd tussen z;n benen trekken / kin op de borst, maar dat was volgens hem altijd nog beter dan een paard dat met een weggedrukte rug en z'n hoofd omhoog loopt.
Nu is het misschien wat arrogant om iemand met zoveel ervaring met paarden tegen te spreken, maar daar kon ik me niet helemaal in vinden. Ik weet (ook uit eigen ervaring) dat een paard heel leuk in een krulletje kan lopen, maar ondertussen wel z'n hele rug vast kan zetten.

Natuurlijk moet een hulpmiddel altijd op de juiste manier gebruikt worden, om het geen kwaad te laten doen. Maar dat vind ik zo'n dooddoener. Dat geldt voor vrijwel alles.
Laatst kreeg ik van Ulrike Thiel heel uitgebreid te horen wat fouten in de zit met een paard kunnen doen en dat het vaak hele kleine dingen zijn die mensen zelf niet door hebben. Kunnen we ook een heel interessant topic over beginnen. Als je dat allemaal heel letterlijk neemt, kan je maar beter helemaal niet meer op een paard gaan zitten.

Maar goed, de discussie over de slof is al zo vaak gevoerd en zal ook nog wel heel vaak gevoerd worden. Ik denk alleen dat dat zoiets is wat je niet zo zwart wit moet zien. Een slof is niet per definitie fout en ik denk ook niet dat je kan zeggen dat je met een slof weinig fout kan doen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 20:07

haha wist niet dat er zoveel reageerde op mijn toppic over de slof Haha!
ik ben er nou wel meer van gaan begrijpen,best leerzaam zo'n toppic Lachen
maar de mensen die er niet mee kunnen rijden kunnen hun paard dus vanalles aan doen he?zoals ik las met de pijnen in schouders enzo.
maar het paard van me zus werd ingereden die iemand die echt goed kan rijden,ieder paard al tot de z gereden heeft,maar hij reed haar ook 3 keer met een slof met het inrijden,was dat dan ook niet goed?

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:26

beautyfull_mickey schreef:
maar het paard van me zus werd ingereden die iemand die echt goed kan rijden,ieder paard al tot de z gereden heeft,maar hij reed haar ook 3 keer met een slof met het inrijden,was dat dan ook niet goed?


Zo te horen ben je door een aantal reacties in dit topic aardig op het verkeerde been gezet, anders had je dit niet zo gevraagd.
Vanachter de computer kan je natuurlijk nooit bekijken of diegene dat goed heeft gedaan. Zoals ik al eerder zei, een slof is niet per definitie fout. Als dat paard door iemand is ingereden die goed wist waar hij/zij mee bezig was, dan zal diegene ongetwijfeld een goede reden gehad hebben om de slof te gebruiken en kan het geen kwaad.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 20:32

ja,ja ik had dit toppic eens neergezet omdat ik de slog eigenlijk niet ken,en ik eens wou weten wat er zo erg mis mee was,ik hoorde er altijd zoveel slecht over,en wou gewoon eens weten wat de werking is.

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:42

Fairie schreef:
vind ik ook, en Soesje, de slof aan de zijkant vast maken is nog minstens net zo pijnlijk en vervelend voor het paard.
ook zo kun je hem slecht gebruiken.
het beste altijd nog: geen slofteugel gebruiken! gewoon anders oplossen


ik vind dat je daar absoluut ongelijk in hebt! sommige paarden hebben op sommige momenten gewoon zo'n ding nodig om er doorheen te komen. als je het goed doet ik daar niks mis mee!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:45

Citaat:
Weet je wat altijd het meeste opvalt bij zulke topics? Iedereen vindt dat hulpteugels geen kwaad kunnen als ze goed gebruikt worden, maar iedereen die me zo'n ding rijdt vindt dat hij er goed mee om kan gaan...

Praktijk leert toch echt dat 90% van de ruiters verkeerd om gaat met hulpteugels.

Dat valt me dus ook altijd op

En wat ik meestal zie als mensen met een slof rijden, dat ze de hele achterhand vergeten.
Van voren denken ze dat het netjes is, maar van achter sloft het wat en het hele paard flikkert zowat met zijn neus voor op de grond.

Ik ken vele mensen die denken goed te kunnen rijden met een slof, maar ken er toch maar heel weinig die het ook echt kunnen.
En dat zijn dan toch de ruiters die al heel veel ervaring hebben en niet die ruiters die pas 16 zijn of zo.
Dan heb je nog geen goed ruitergevoel, en weet je dus ook niet wat je met een slof hoort te voelen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 20:48

dus zoals ik lees moet je toch behoorlijk kunnen rijden,om met een slof te willen gaan rijden.
maar hoezo is het zo belangrijk dat je met een slof zoveel blijft drijven?

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:52

dat slaat al helemaal nergens op! goed paardrijden heeft echt nix met leeftijd te maken!! dus 16-jarigen gebruiken die slof echt niet per definitie verkeerd hoor!! er zijn mensen die met 18 jaar grand-prix rijden, zullen die geen goed ruitergevoel hebben???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 21:07

er zijn uitzonderingen, maar de meeste nee, die hebben met de 16 geen goed ruitergevoel
En wat voel je je aangevallen?
wie de schoen past...

En je hoeft niet veel te drijven met slof, mits je paard aan het been is.
Maar bij heel veel ruiters is dat al niet het geval, vandaar ook vaak de problemen.
dan gooien ze er een slof aan, paard valt op de voorhand omdat hij daar met zijn hoofd naar toe getrokken word

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 21:52

Hoeveel mensen hebben überhaupt een goed ruitergevoel?
Zolang je de slof gebruikt om te begrenzen heb ik er geen problemen mee, daar gebruik ik hem ook voor.
Mijn paard heeft een periode gehad dat hij wat 'pullende' neigingen had, ik was toen nog heel slap omdat ik net uit een ongeluk kwam en dan heb ik liever dat hij zich vastloopt in die slof als in mijn schouders.
Ik vind de slof de fijnste hulpteugel, je kan hem erbij pakken wanneer je hem nodig hebt en laten hangen wanneer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 22:01

Citaat:
Hoeveel mensen hebben überhaupt een goed ruitergevoel?

Juist dat bedoel ik nou net
Alleen heel veel denken dat ze het wel hebben, dat is heel wat anders

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 23:07

hoi Nistria,kun je me het verschil uitleggen tussen slof en stag? ik snap het niet helemaal bvd

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 23:53

runningkawa schreef:
Citaat:
Hoeveel mensen hebben überhaupt een goed ruitergevoel?

Juist dat bedoel ik nou net
Alleen heel veel denken dat ze het wel hebben, dat is heel wat anders


en denken jullie van jezelf dat je een goed ruitergevoel hebt? Knipoog

maar goed over de slof, ik zelf zou er niet mee gaan rijden zonder begeleiding, met zo'n ding moet je leren om te gaan, en niet zelf aan te gaan kloten. zowiezo is dat ding ook onzin voor sharir, wat kan ik er mee? hem lekker in de krul rukken, maar of hij op die manier dan nog zo'n plezier heeft in het rijden? Scheve mond Lips are sealed

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 00:00

Een jaar geleden raadde mijn toenmalige staleigenaar in Lelystad me een slof aan vanwege mijn RSI. Mijn paard kon dan niet meer zo trekken. Nu is het daar op stal praktisch standaard dat paarden in elkaar gereden worden met slof maa rja, wist ik veel. Tot ik er dus op zat met die slof. Toen merkte ik dat ik alleen maar mijn paard aan het verpesten was simpelweg omdat ik niet goed genoeg rij om dat ding te kunnen hanteren. Resultaat? Eraf en nooit meer erom. Als Maaraak nu trekkerig is (en dat heeft helaas veel effect op mijn RSI=klachten) doe ik wel touwtjes om. Die gaan onder de singel en dan los naar de zijkant en dan bovenop met een knoopje. Niet strak want hij hoeft van mij niet in de krul. Het is puur bescherming van mezelf en hij loopt wat meer naar beneden met zijn hoofd. Noodzaak dus. Liever had ik de kracht gehad het anders op te lossen maar ja. Ben al blij datik nog rij.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 00:07

SharirBobby schreef:

en denken jullie van jezelf dat je een goed ruitergevoel hebt? Knipoog

maar goed over de slof, ik zelf zou er niet mee gaan rijden zonder begeleiding, met zo'n ding moet je leren om te gaan, en niet zelf aan te gaan stinkmoddern. zowiezo is dat ding ook onzin voor sharir, wat kan ik er mee? hem lekker in de krul rukken, maar of hij op die manier dan nog zo'n plezier heeft in het rijden? Scheve mond Lips are sealed

Ik denk dat ik wel wat ruitergevoel heb,
anders zou bijvoobeeld zadelmak maken behoorlijk onmogelijk zijn en tot nog toe gaat dat me redelijk af.
Maar ik denk dat je zowiezo nooit genoeg ruitergevoel hebt, zowel, dan kan ik het wel gebruiken Haha! Moet nl nog heeeeel veel aan bijgeschaafd worden.

Ik lesde trouwens ook gewoon met slof, juist dàn zelfs.
En nee, hij is dus nìet om in de krul te trekken, maar om te begrenzen.

Hier een foto waar dat een beetje zichtbaar op is.
Je ziet dat ik wel de slof eraan heb, maar dat die dus alleen gaat inwerken op het moment dat hij zich langer maakt.
Afbeelding

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 00:16

Zoals jij het laat zien Sjuim kon ik het dus niet. Ik had hem al gauw te strak of zat in de knoop Haha! . Dan vind ik het in mijn geval dus niet verantwoordelijk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 00:21

Je moet een beetje gevoel hebben voor het rijden met 2 teugels,
dat kan je al een beetje ontwikkelen door gewoon 2 teugels aan je trens vast te maken.

Zoals jij het doet met touwtjes kan ook, alleen ik durf dan dus echt niet te rijden. Dan heb ik (letterlijk Haha! ) het gevoel dat ik niet alle touwtjes in handen heb.
Ik wil alles kunnen losgooien wanneer nodig en daarom vind ik de slof zo ideaal, want dat lukt je zelfs niet met een martingaal. De slof is de enige hulpteugel waarbij ik mijzelf en mijn paard niet 'opgesloten' voel.
Ik ben denk ik wat claustrofobisch aangelegd Clown

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 00:26

sjuimpje, ik bedoelde dat niet hatelijk van dat ruiter gevoel hoor Knipoog
zou willen dat ik dat eens wat meer had.

bij sharir zou ik met een slof niet meer kunnen doen dan hem in de krul rukken, omdat ik simpelweg niet weet hoe ik dat ding zou moeten gebruiken. en dan is er dus geen hol meer aan voor hem en mij. ja ziet er leuk uit misschien aan de voorkant voor iemand die er niet zo heel verstand van heeft en toe kijkt.

ik bedoel, veel mensen gooien er maar een slof om en denken hem te kunnen gebruiken, maar volgens mij moet je echt wel met zo'n ding om leren gaan.

je hebt ook mensen die hem alleen gebruiken als noodrem. dat vind ik opzich wel weer handig, om gevaarlijke situaties buiten te voorkomen ofzo. maar bij die mensen hangt hij de rest van de tijd gewoon lekker los. daar heb ik niets op tegen eigenlijk

en heb ook niets tegen de slof als hij goed wordt gebruikt, hij zal vast niet voor niets uitgevonden zijn.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 00:29

Het probleem zit hem in het feit dat veel mensen de slof gebruiken om hun paard nageeflijk te krijgen,
en dat is ècht onmogelijk.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 01:07

Ik heb ook een slofteugel. Die gebruik ik puur als bijzetje met longeren. Rijden doe ik er niet mee tijdens dressuurtraining, omdat ik vind dat ik er niet goed genoeg mee overweg kan. Ik heb al een hand vol met 1 teugel Haha!

De enige keren dat ik een slofteugel gebruik met rijden is als ik een buitenrit maak. Ik maak die dan tussen de voorbenen of aan de zijkanten vast en maak een knoop in het einde van de slofteugel. Op die manier kan ik de lus achter de knoop aan 2 vingers hangen en de slofteugel erbij pakken wanneer ik dat nodig vind. Het meeste van de tijd hangt de slofteugel los. Het is meer voor tussen mijn oren dat ik meer kan doen als er paniek in de tent is.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 09:57

Hoe Sjuimpje hem gebruikt, gebruik ik hem dus ook.. Puur om te begrenzen.. ik kwam niet op het juiste woord. Mijn instructrice ging er daarom ook mee accoord dat hij er om bleef todat het vertrouwen groot genoeg was dat ik san ook durfde te rijden met zijn hals volledig omhoog (waardoor hij zijn rug vaszetten en dan zelf in paniek raakte)......
Hij is nu voor 90% goed rond en die 10 % dat hij nu nog omhoog komt kan hij nu ook zelf aan, en hij blijft nu ook rustiger.. ik dus ook...

Ik rij hem nu grotendeels zonder ( ik zeg nog niet dat ik er volledig vanaf ben, maar ik zal hem nog gebruiken als ik denk dat het nodig is..)
Momenteel gaat het zonder erg goed, maar dat had ik ook niet bereikt als ik verkeerd met de slof was omgegaan...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:08

MirandaB schreef:
Hoe Sjuimpje hem gebruikt, gebruik ik hem dus ook.. Puur om te begrenzen.. ik kwam niet op het juiste woord. Mijn instructrice ging er daarom ook mee accoord dat hij er om bleef todat het vertrouwen groot genoeg was dat ik san ook durfde te rijden met zijn hals volledig omhoog (waardoor hij zijn rug vaszetten en dan zelf in paniek raakte)......
Hij is nu voor 90% goed rond en die 10 % dat hij nu nog omhoog komt kan hij nu ook zelf aan, en hij blijft nu ook rustiger.. ik dus ook...

Ik rij hem nu grotendeels zonder ( ik zeg nog niet dat ik er volledig vanaf ben, maar ik zal hem nog gebruiken als ik denk dat het nodig is..)
Momenteel gaat het zonder erg goed, maar dat had ik ook niet bereikt als ik verkeerd met de slof was omgegaan...


Zoals jij het vertelt heb je volgens mij de slof op een goede manier gebruikt en ben je bezig met afbouwen.
Als je op Bokt toegeeft dat een slof best een goed hulpmiddel is, ongeacht of je het zelf gebruiktt of waarvoor je hem gebruikt , krijg je altijd over je heen dat je niet kunt rijden etc. Volgens mij is dat onzin, als jij de slof niet gebruikt had (op de goede manier) was je misschien wel in een patroon terechtgekoment waar je ook niet mee uitkomt.
Dit was voor jou gewoon het beste middel.
Ik bedoel: STEL dat mijn paard elke keer ervan doorgaat of overal van schrikt, zou ik liever 10 minuten een slof gebruiken, dan dat ik hem 3 kwartier bezig ben om hem bij me te houden en hem in zijn mond te zitten
Dan ben je ook niets opgeschoten.