slofteugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:13

essie79 schreef:

Ik bedoel: STEL dat mijn paard elke keer ervan doorgaat of overal van schrikt, zou ik liever 10 minuten een slof gebruiken, dan dat ik hem 3 kwartier bezig ben om hem bij me te houden en hem in zijn mond te zitten
Dan ben je ook niets opgeschoten.


Ik ben toch liever 3kwartier aan het prutsen, naar mijn idee leer je daar meer van en wordt je er alleen maar handiger in...
Maarja, ieder zn eigen mening gelukkig! Knipoog

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:24

Nistria"]
[quote="essie79 schreef:

Ik bedoel: STEL dat mijn paard elke keer ervan doorgaat of overal van schrikt, zou ik liever 10 minuten een slof gebruiken, dan dat ik hem 3 kwartier bezig ben om hem bij me te houden en hem in zijn mond te zitten
Dan ben je ook niets opgeschoten.


Ik ben toch liever 3kwartier aan het prutsen, naar mijn idee leer je daar meer van en wordt je er alleen maar handiger in...
Maarja, ieder zn eigen mening gelukkig! Knipoog
[/quote]

Gelukkig wel!
Ik heb niet zo'n paard en ik gebruik er ook nooit een, maar ik kan me voorstellen dat als je een paard hebt wat willens en wetens onder zijn werk vandaan wil komen, je liever even een slof gebruikt dan 3 kwartier door de bak te worden gesleurd( ken wel zo'n paard) Kun je je afvragen wat er mis is met de gehoorzaamheid, maar goed.
Zelf gebruik ik hem dus niet, heb het wel een paar keer gedaan, maar dan raak ik mijn complete gevoel kwijt.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:41

essie79 schreef:
maar dan raak ik mijn complete gevoel kwijt.


Precies, dat heb ik ook. Ik kan totaal niet met zo'n ding omgaan, ik heb het gevoel dat ze dan helemaal op de kop gaan lopen. En mijn merrie wilt gelukkig altijd kei hard werken en werkt altijd mee dus ik heb m ook nooit nodig...

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:45

essie79 schreef:

Ik bedoel: STEL dat mijn paard elke keer ervan doorgaat of overal van schrikt, zou ik liever 10 minuten een slof gebruiken, dan dat ik hem 3 kwartier bezig ben om hem bij me te houden en hem in zijn mond te zitten
Dan ben je ook niets opgeschoten.


HAHAHA, en als jij hem met een slof bij je houdt, zit je hem niet in zijn mond?????? Voor een paard voelt het precies hetzelfde (alleen wordt hij ook neerwaarts getrokken) Aleen in jouw hand voelt de druk veel minder (door de katrol werking) Je houdt jezelf voor de gek!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:45

Nistria"]
[quote="essie79 schreef:
maar dan raak ik mijn complete gevoel kwijt.


Precies, dat heb ik ook. Ik kan totaal niet met zo'n ding omgaan, ik heb het gevoel dat ze dan helemaal op de kop gaan lopen. En mijn merrie wilt gelukkig altijd kei hard werken en werkt altijd mee dus ik heb m ook nooit nodig...
[/quote]

Bij wijze van, als er iemand zegt dat het hartstikke goed gaat geloof ik dat, zeggen ze dat het compleet fout is geloof ik het ook.
Maar goed, daar gaat het volgens mij hier om, een beetje zelfkennis.
Ik ga niet zeggen dat ik geen ruitergevoel heb, maar ik weet wel wat ik wel en niet kan.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 11:52

Samsam"]
[quote="essie79 schreef:

Ik bedoel: STEL dat mijn paard elke keer ervan doorgaat of overal van schrikt, zou ik liever 10 minuten een slof gebruiken, dan dat ik hem 3 kwartier bezig ben om hem bij me te houden en hem in zijn mond te zitten
Dan ben je ook niets opgeschoten.


HAHAHA, en als jij hem met een slof bij je houdt, zit je hem niet in zijn mond?????? Voor een paard voelt het precies hetzelfde (alleen wordt hij ook neerwaarts getrokken) Aleen in jouw hand voelt de druk veel minder (door de katrol werking) Je houdt jezelf voor de gek!
[/quote]

Nou dit bedoelde ik dus..
Ik gebruik dat ding niet en heb niet zo'n paard. Ik zeg alleen dat ik het mij voor kan stellen. Ik ken iemand met wel zo'n paard.
Als zij dus wel die slof aan doet, kan ze gewoon met hem aan het werk zonder hem te gebruiken. Doet ze dat niet, dan schrikt hij om de paar minuten en is de hele controle weg en kan ze weer over nieuw beginnen.
Ik zie het paard juist ontspannen rond gereden worden. Dat ze wel een keer van af moet is weer een ander probleem. Je moet het wel weer afbouwen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 12:05

Iemand die de slof op de juiste manier gebruikt kan het paard inderdaad ontspannen laten lopen. En die rijdt met de slof op een rustigere manier. Zou je op dat moment niet met slof rijden, ben je meer geneigd terug te vallen op je kracht, je gaat het paard meer drijven, en dus op alle fronten alleen maar meer storen. Ik ben geen voorstander van de slof maar als je hem goed gebruikt is er niet zoveel mis mee. En tijdens een buitenrit is het weer een ander verhaal. Dan gebruik je hem niet, tenzij je moet remmen. Slof alleen als rem kan toch niet zoveel kwaad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 12:53

SharirBobby"]
[quote="runningkawa schreef:
Citaat:
Hoeveel mensen hebben überhaupt een goed ruitergevoel?

Juist dat bedoel ik nou net
Alleen heel veel denken dat ze het wel hebben, dat is heel wat anders


en denken jullie van jezelf dat je een goed ruitergevoel hebt? Knipoog

[/quote]
nee hoor, kan nog veel beter
maar ik rij ook niet met slof. Haha!
En ik hoef niet van mezelf in een zo snel mogelijkte tijd naar het z, dat scheelt misschien Lachen

En ook hier op bokt hoor ik vaak genoeg mensen schreewen ik kan wel met slof rijden, en dan zie je foto's en dan hangt de slof dus echt niet los.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:03

ik zelf ben eigenlijk tegen een slof, want eigenlijk dwing je je paard in een houding waar hij misschien nog helmaal niet aan toe is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:32

Ook niet mee eens, want dan wordt dus weer die slof er te veel bijgepakt.
Dus ook dan wordt hij gewoon weer verkeerd gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:22

Maar waarom komt bv het paard met zijn hoofd omhoog in een moeilijkere oefening?
Om aan te geven dat hij iets niet prettig vind.
Want hoe je het ook wend of keert,verzet doet een paard om duidelijk te maken dat het niet fijn is.
Maar zelden echt uit onwil.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:30

Zoals ik al zei had mijn paard neiging tot pullen.
En ik werd daarbij een behoorlijk end uit mijn zadel getrokken, vooral toen was dat niet prettig.
Ik moet zeggen dat als ik nu weer een paard zou hebben met die neiging, dan pak ik gerust weer die slof erbij.
Ik kan het ook zonder oplossen, maar ik ben van mening dat een pullend paard het minder fijn vind om onderweg een slof tegen te komen als een ruiterhand.

Er zijn maar weinig paarden die het echt allemaal kado geven, elk paard heeft zo zijn periodes van uitproberen om zich te ontrekken aan het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:35

Citaat:
Er zijn maar weinig paarden die het echt allemaal kado geven, elk paard heeft zo zijn periodes van uitproberen om zich te ontrekken aan het werk.

Die moet ik ook nog tegenkomen idd Lachen
Maar dat hoort bij paardrijden om het zo maar te zeggen.
En om dat netjes op te lossen vind ik een kunst, een uitdaging.
En als dat dan gelukt is, vind ik wel dat je weer een heleboel geleerd hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:39

runningkawa schreef:
En om dat netjes op te lossen vind ik een kunst, een uitdaging. En als dat dan gelukt is, vind ik wel dat je weer een heleboel geleerd hebt.


Begrijp ik nu goed dat jij vind dat wanneer je een slof gebruikt, je problemen niet netjes oplost en er dan ook maar weinig/niets van leert?
Beetje kort door de bocht lijkt me. Datzelfde kan ik ook wel gaan roepen bij het gebruik van zweep of sporen en dat zou ook te kort door de bocht zijn toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:42

nee, dat zeg ik niet
Maar voor mezelf voel ik dat wel zo.
Persoonlijk los ik het dus liever anders op.
Ik heb er ook geen moeite mee als ervaren mensen het op een andere manier doen, maar die mensen die nog echt beginner zijn, ja daar heb ik dan wel moeite mee.

ps, van sporen vind ik dat ook Lachen

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:43

vind ik ook, is eerder een kunst om het met je eigen handen op te lossen... en dan heb je meer geleerd!! Knipoog

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:46

ik wou eentje voor zijn, mn tekst sloot aan bij jippie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:51

Wat mijn opvalt is dat er ineens geen nuancering meer blijkt te bestaan wanneer er over een slofteugel wordt gesproken. Een slofteugel kan een heel fijne hulpteugel zijn voor iemand die weet waar hij mee bezig is.
Precies datzelfde verhaal gaat op voor het gebruik van een spoor, verschillende bitjes of een lange zweep. Het gaat niet om het hulpmiddel maar wel om de ruiter die het hanteert.
Maar bij het woord slof spring iedereen hier in de paniek dat je daar je paard mee verrijdt. Paarden verrijden doe je alleen met slechte instructie maar het kan ook zonder instructie Haha! . En laat ik nu iemand zijn die ook hier op Bokt altijd zit te drammen dat mensen eens fatsoenlijk les moeten gaan nemen *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 17:55

Als je mijn berichten volgt, weet je ook dat ik in "paniek" raak over het onderwerp scherpe bitten.
Ook omdat daar te snel en te gemakkelijk naar gergrepen word, door iedereen
Dus ook door degene zonder les.

En wat me opvalt in mijn omgeving is, dat het wel altijd dezelfde mensen zijn die met scherpe bitten (slof ed) rijden, wat voor paard ze ook hebben, maar ook altijd dezelfde die het nooit nodig hebben.

En dat vind ik toch ook stof tot nadenken.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:07

ik ben ook zo'n iemand die mijn paard een tijd lang met slof heeft gereden omdat iedereen mij dat aan raadde. nou er is voor mij nog nooit zoiets slechts uit gevonden. ik heb er een maand of 2 mee gereden maar ik kan gewoon niet met slof rijden. telkens pak ik hem strakker.

maar ik ben wel iemand die met springen er een scherper bit ingooit. aangezien iedereen zegt dat ik hem met slof moet springen zodat die es een keer bij me blijft heb ik er maar voor gekozen er een stang bitje in te gooien, of tewel de ongebroken trens. met springen doet die het er super op met drs komt die te diep.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:09

Dan zit er een groot verschil tussen wat jij in je omgeving ziet en wat ik zie. [En daarbij sluit ik niet uit dat mijn beeld niet representatief is voor de rest van Nederland.] Maar ik zie zo links-rechts om me heen vreselijk veel paarden die regelmatig met slof gereden worden en fantastisch los in hun lijf zijn en ook super in hun bespiering zitten.

En wat je over die specifieke groep ruiters zegt, dat zijn precies dezelfde mensen die altijd maar roepen: mijn paard wil niet en hij doet het niet. Die zoeken de oorzaak van hun problemen altijd buiten zich zelf en daarmee ook de oplossingen. Maar dat zijn mensen die helemaal geen slof nodig hebben om hun paard kapot te rijden. Die kunnen dat ook wel met een gewoon trensje Boos!

Kawa, ik denk dat we het behoorlijk eens zijn alleen zie ik graag iets meer nuancering als er over een slof, sporen, zeep of bitten gesproken wordt.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:44

Wat vinden jullie dan van het gebruik van een slof bij een ex-manegepaard die dus gewend is om alles behalve nageeflijk te lopen? Bijrijdster van een kennisje van mij rijdt dus zo'n paard met slof om hem erdoorheen te krijgen, wel met voldoende been om de achterhand erbij te rijden. Ik heb het zelf niet gezien, maar volgens dat kennisje doet ze het echt netjes. Ik heb m laatst (zonder, aangezien ik er niet mee kan rijden) gereden en (zelfs) ik kreeg m redelijk lekker nageeflijk en zelfs vwnw, dat lukte me een paar maanden terug nog niet. Ik weet niet of dat door algehele conditieverbetering en beter aan het been zijn is gekomen, maar het viel me wel op dat ie een stuk verbeterd is...

Is dit volgens jullie dan goed gebruikt?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 00:24

Ik ben absoluut geen topruiter, en heb absoluut geen sterk ontwikkeld ruitergevoel, maar tochh rij ik af en toe met slof. ik gebruik hem dan puur als begrenzer, om te zorgen dat mijn tuiger met zijn kop niet de lucht in kan, en 90% van de tijd hangt hij los.
Het ziet er zo uit als Sjuim het heeft op de foto. Ik heb de slof nog nooit gebruikt om hem in de krul te trekken, of op de rem te trekken. Als het moet kan ik dat met een gewone teugel ook wel.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 09:09

Eigenlijk gaat het dus niet echt om die slof of om dat bit, maar om het feit of je de zelfkennis hebt om in te zien of je daar mee om kan gaan.
En als je dan met die slof toch rijdt, inzien of het werkt of niet.
Zelfkennis mbt je rijden, wat kan ik wel en wat kan ik niet en wat doe ik om dat te verbeteren. Ik hoor bijna nooit na afloop van een dressuurproef: "het lag aan mij, ik heb hem niet netjes losgewerkt" of iets dergelijks. Je hoort altijd: "paard was te heet, kijkerig, vervelend en noem het maar op.

Talitha15

Berichten: 749
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Middelharnis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:59

Ik heb een poosje een Friese Ruin gereden, dressuurmatig. Deze jongen was flink verreden en het vertrouwen in de ruiter helemaal kwijt. Hij wist daarbij ook nog eens hoe sterk hij was en zette het dus op een rennen met schijnbewegingen net zolang tot je eraf lag. Ik heb hem dus op een slof gereden, puur om hem erbij te pakken als hij ging rennen, omdat je dan net iets meer te vertellen had. Na een half jaar ongeveer werd hij steeds rustiger, dus ik heb op een gegeven moment de slof in de kast laten hangen. Ik kon hem precies zo rijden als met de slof eraan. Ik heb totaal geen verschil gemerkt. Ik nam hem er alleen bij als hij er vandoor ging of heel erg druk was, zodat hij lekker door zijn rug kon gaan lopen en als hij daar liep, hing de slof gewoon los en was zijn hoofd op de loodlijn. Ik moet zeggen dat ik ook op paarden heb gereden die konstant met slof in de krul zijn getrokken en dat is een heel ander verhaal, die waren vaak moeilijk te rijden, geen aanleuning e.d. Ik heb nu een 9-jarige ruin die waarschijnlijk altijd met slof is gereden. De eerste week liep hij alleen maar te trekken en lipe hij heel erg opgekruld en zwaar op de voorhand en achter de loodlijn. Nu zijn we 4 weken verder en hij loopt nu met een super aanleuning zonder trekken en voor de loodlijn. Met een slof is het zoals met ieder extra hulpmiddel: je moet weten waar je mee bezig bent, anders verziek je meer dan je goed doet!