slofteugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:01

Ik denk niet dat dit voor alle ruiters geldt. Toen ik bv 15 was, gebruikte ik ook een slof. Op een verkeerde manier. Toch dacht ik dat ik dat destijds correct deed. Haha!

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:06

Ja maar tyrza, wie denkt dat nou niet?;-) IK neem aan dat je iets niet expres verkeerd doet...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:10

Precies, en zulke mensen zullen dus goed begeleid moeten worden. Je kan iets goed aanleren, maar ook fout (met alle goede bedoelingen natuurlijk Knipoog)

tom19
Berichten: 42
Geregistreerd: 21-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 22:36

ik denk tyrza dat wij het zelfde bedoelen hoor!!! maar daarom zeg ik het juist zodat de meesten wel gaan nadenken of ze het wel goed doen maakt niet uit van wie je het geleerd hebt of gaat leren ga gewoon op je eigen gevoel af en denk logisch na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 23:38

tom19 schreef:
waarom moet je al van af het m dressuur met een spoortje rijden???? om je hulpen te verfijnen dat heb er dus niets mee te maken dat er wat mis is met je basis!!!!!! wel ben ik t er mee eens dat hij ook zonder spoor een voorwaartse reactie moet geven hoe dan ook, maar je kunt niet zonder spoor verwachten dat hij voor je "vliegt" alleen bij super hete paarden.

Maar je bent het toch wel met me eens dat een spoor er niet voor bedoeld is om je paard voorwaarts te houden, dat was mijn punt.
En als je met een slof om kunt gaan kun je op de gewenste momenten net eventjes iets subtieler, doortastender doorkomen, net als dat je dat met een spoor doet. En voor wie dat kan hanteren is een slof een fijne hulpteugel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:34

gisteren las ik in bit dat je in alle rubrieken met sporen hoort te rijden omdat dit bij de rij uitrusting van de ruiter hoort. Maar in B en L krijgen de ruiters dispensatie omdat ze hun benen vaak nog niet zo stil kunnen laten liggen. Dit geeft al een indicatie aan dat je die spoor dus niet continu moet gebruiken maar alleen af en toe.

Ik denk ook dat iedereen denkt dat ie goed bezig is. Je moet toch overtuigd zijn van wat je doet, anders weet je niet waar je mee bezig bent. Je moet een doel voor ogen hebben en een manier vinden dat doel te bereiken. Alleen die manier vinden he.........

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 15:20

Tyrza schreef:
Precies, en zulke mensen zullen dus goed begeleid moeten worden. Je kan iets goed aanleren, maar ook fout (met alle goede bedoelingen natuurlijk Knipoog)


Ja inderdaad! Toen ik mijn eerste eigen pony kreeg moest ik alles weer afleren wat ik ooit geleerd had Gaaaap Ik denk dat ik inmiddels wel zo ver ben dat ik fastoenlijk met slof kan rijden (heb ik ook van mijn instructrice geleerd hoe ik die kan gebruiken) maar ik rijd er alleen buiten mee, puur als noodhandrem als ie niet willen stoppen en er komt verkeer aan. Natuurlijk krijg je nou reacties dat dat een rijtechnisch probleem is, en dat is het ook zeker, maar we zijn bezig met het oplossen daarvan, maar ondertussen ga ik toch ook wel graag af en toe eens naar buiten Haha!
En iedereen denkt waarschijnlijk dat hij of zij goed bezig is, anders neem ik aan dat je het niet op die manier doet Knipoog

loetjuh
Berichten: 1249
Geregistreerd: 27-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:23

MirandaB schreef:
Ik heb een jonge tuiger. Die was beleerd met slof.. Wat kunnen tuigers heel goed.. Front erop.. en dan niet meer bestuurbaar. Ik heb hem een tijd met slof gereden tot het vertrouwen groot genoeg was. Bij mij hing hij echt 90 % van de tijd los. Veel mensen in mijn omgeving vroegen ook waarom ik hem er in hemelsnaam nog om had. Ik train nu 4 maanden met mijn nieuwe instructrice en sinds een maand hangt mijn slof nu grotendeels in de kast.. Het heeft veeeel tijd nodig om het weer af te bouwen.. en dat is het gevaar met de slof denk ik..

Mensen stoppen met rijden zodra er een slof om hangt en dat moet je zien te voorkomen.. Echt gebruiken als hulpmiddel en niet als hoofdmood..
Ik ben dus niet tegen de slof maar wel in gebruik bij een deskundige ruiter die weet waar hij/zij naar toe wil rijden.


het pard wat ik rij wis ewoon niet wat het was... die snapte er niks van als ik hemw ou verzamelen ging hij is zn achter uit... of hij ging stil staan en heb ik dus als hulpmiddel een slf maar hij gaat steeds losser hangen dus en ik rij nu ook uren zonder slof dus het heeft me wel degelijk geholpen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Re: slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:29

ehm... das wel een heel oud topic? Verward

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Re: slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:32

Als ik met slof rijd, hangt hij er voor 99% zo bij:
Afbeelding

Ik heb een behoorlijk sterk paard, met name in de galop, die al heel veel verbeterd is, wil hij zich nog wel eens sterker maken. Met 1 beweging heb ik de slof er dan bij, om hem vervolgens wanneer het weer kan, door mn vingers te laten glijden. Zo train ik ermee.

En soms is het heel ordinair een goede rem, voor bijv. een heftig paard tijdens een buitenrit. Maar hij kan zeker functioneel zijn in de training.

ploppertje

Berichten: 290
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: overijssel

Re: slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:31

Het kan wel eens nodig zijn om soms heel afentoe met een slof te rijden. Ik ben ook niet zo'n fan van de slof hoor, maar het wil wel eens helpen om het paard allert te maken dat er ook nog een andere houding is dan met zn koppie daar boven in. Maar goed ik blijf erbij dat ik het liever zelf oplos!!!!

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:31

penny meisjes met een slof vind ik sowiezo een vreemde combinatie.

ten eerste: ik vind paarden zonder al dat slof gedoe mooier, ja toch?
ten tweede: ze vernaggelen hun paard, en dan zit ik me weer te irriteen als ik zo'n verhaal lees.
(laatst dat verhaal van meisje die even een slof, s;poren en een roze zweep plus roze uitrusting kwam halen voor haar nieuwe verzorgpaardje)

ten derde: dat paard op die foto is moooooooooi

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: slofteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:19

topic uit 2003