Springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 20:38

Ik spring L met m'n pony. Om de twee weken hebben we oefenparcour en de omgeving waar ik dan in losspring vind hij nogal spannend. Daardoor gaat het parcours zelf ook meestal wel goed. Op concours afgelopen weekend was hij er helemaal niet bij, het lijk alsof hij denkt: 'oh, dit kan ik wel, ik hoe niet zo mijn best te doen'. (Met losspringen kwamen we goed uit en ging het goed) Gevolg: 5 eerste hele moeizame sprongen en een weigering op 6 (heeft nog nooit eerder geweigert), daarna was hij wakker en sprong goed. Na hindernis 1 waar we veel te dicht onderzaten gaf ik hem een schop, maar dat hielp niets, hinderis 2-5 zaten we ook veel te dicht onder. Volgens mij komt het verschil door de omgeving en de indruk die die op hem maakt. Maar hoe krijg ik hem oplettend in een gewone omgeving? (Beetje lang verhaal!!)

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:33

hete paarden draai je juist rustig door veel te stappen en juist weinig los e springen.Voor paarden die juist minder heet zijn helpt het vaak om juist om god warm te draaien. En dan scherp maken door heel veel overgangen te rijden, stap-galop-stap-galop, super scherp aan je benen maken. Dan worden ze meestal wel wakker. Als je steeds zo in het gat rijdt zou ik proberen het basistempo iets meer omhoog te halen. Het kan zijn dat je pony in elkaar zakt (tempo dan) en in het gat loopt. Zorgt dat er in ieder geval een basisritme door heel je parcours loopt, dan kloppen de afstanden vanzelf. Dus ook in de wendingen. Verder kan het ook aan de soort hindernissen liggen. Als er veel borden etc onder staan zal een paard minder snel te dicht op de sprong komen dan hindernissen zonder voetje. Dit heeft gewoon te maken met ervaring.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 17:39

mijn pony heeft hetzelfde probleem! Wat ik soms doe is als ik dan de bak waar het parcours in staat in kom dan ga ik eerst een rondje galopperen en dan in de verlichte zit zitten! en em ff lekker wakker maken! en wat meestal ook wel helpt is voordat je, je parcours begint je pony ook nog even langs de hindernissen kan laten lopen dan weet ie ook wat hij kan verwachten! dus dan is het niet zo dat hij vol verassingen komt te staan! veel suc-6 ermee!

margriet11

Berichten: 289
Geregistreerd: 18-01-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-03 19:23

Bedankt, ik zal jullie tips proberen te gebruiken!