De uitgestrekte draf trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

De uitgestrekte draf trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 16:41

hallo :wave:

Ik had een vraagje over de uitgestrekte draf, hoe krijg je die er in?
Ik probeer het volgende: voor de diagonaal schakelen en langzamer (dus verzamelen) rijden en
voor het midden wegrijden, en dat doe ik door middel met een 'stevige' vloeiende beenhulp en
voortdieuwende hand. Zal het dan over een tijdje zo zijn dat ik de uitgestrekte draf er in heb
zitten? En hebben jullie verder nog tips ? en hoe doen jullie het? en hebben jullie ook een
goed eindressultaat?

vertel het me :D
Groetjes Lotte

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:54

Inderdaad, van te voren verzamelen, dan een beetje ophitsen.. Dat hij wat heet word.
Wanneer je de uitgestrekte draf wil rijden hand naar voren. Voor een uitgestrekte draf moet het paard zich verlengen in zijn lijf.
Probeer hem dan nog wat op te drijven, maar kijk wel uit dat hij blijft verruimen en niet gaat versnellen.
Verder is het gewoon veel doen, want paard moet ook de kracht getraind krijgen om nog ruimer en nog opwaartser te gaan draven :)

ilse86

Re: De uitgestrekte draf trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:56

wel zorgen dat je m vooruit duwt met je zit tijdens het lichtrijden zegmaar. en dat je je been eraan houdt, ook als je gaat staan in je zadel. dus hetzelfde ritme houden en niet versnellen.
ik verzamel m ook eerst iets en dan been er aanhouden en iets hoger uit het zadel komen. dan strekt ie als een malle.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 16:58

nou heb ik zelf een tuigerkruising en een haflinger, die kunnen
van nature niet uit zichzelf strekken (teminste die van mij niet)
gaat dit dan ook op dezelfde manier? :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:58

Wat ook wel eens wil helpen is het gebruiken van balkjes. Ik weet niet of je daar beschikking tot hebt en of je paard er normaal op reageert (ken er een paar die ontploffen als ze maar een balkje zien).

Dan kun je ze net iets verder leggen dan op normale drafafstand voor jou paard, maar net niet zo ver dat hij een extra pas kan maken. Zo help je hem wat extra.

Die balkjes kun je zo af en toe in je training een keer meenemen. Is ook nog eens een leuke afwisseling in het dressuurwerk.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:59

ja, tuurlijk. je rijdt het denk ik op dezelfde manier. heb zelf een kwpn'er. ook 1 zelf ingereden. ook op deze manier aangeleerd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:00

Als je in het "normale" rijden geen achterhand kan onder brengen, dan gaat dat ook op deze manier niet lukken ben ik bang.
Het is een leuke truc om in een wedstrijd net even meer te tonen. En hou dit er zeker in voor de wedstrijd.
Maar je hebt voor een uitgestrekte draf impuls nodig.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 17:01

Dribbel schreef:
Wat ook wel eens wil helpen is het gebruiken van balkjes. Ik weet niet of je daar beschikking tot hebt en of je paard er normaal op reageert (ken er een paar die ontploffen als ze maar een balkje zien).

Dan kun je ze net iets verder leggen dan op normale drafafstand voor jou paard, maar net niet zo ver dat hij een extra pas kan maken. Zo help je hem wat extra.

Die balkjes kun je zo af en toe in je training een keer meenemen. Is ook nog eens een leuke afwisseling in het dressuurwerk.

oke , ik kan wel balkjes gebruiken, maar 1 van mijn paardjes heeft dus ene blessure gehad vorig jaar, en ik ben zo bang dat
ie eens verkeerd het been afzet en struikelt over die balkjes, zal dat meevallen?

Verder hoeveel balkjes moeten er dan naast elkaar?

Saartje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:03

Wat mijn instructice zegt: '' Niet schoppen maar duwen '' Ben ook hard aan het oefennen, het gaat steeds beter. Moet alleen nog even aan mijn houding denken :D

Afbeelding

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:05

zeker niet schoppen. heeft geen nut. op t juiste moment oppakken en je zit naar voren duwen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:05

In principe kan je het aantal balkjes varieren. Maakt niet zoveel uit hoeveel en hangt ook af van de grootte van de rijbaan..

Je kan het al doen met 3 balken maar ook met 7 oid.
Gewoon uitproberen. Denk trouwens dat het met die blessure wel mee zal vallen.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 07:54

mijn 3 jarige doet het al uit zijn eigen ... wat ik heb gemerkt is als hij opgefokt raakt van overgangen rijden schakelen dat hij met een zeer lichte beenhulp en een iets drijvendere zit al veel lichtvoetiger word en zelf op zijn achterhand treed en voor strekt .( is niet de bedoeling dat hij het nu al kan en doet maar doet het uit zichzelf-ook gewoon als hij los in de bak loopt met opjagen)

veel schakelen met rijden helpt denk ik wel zorg dat je paard lekker heet word aan je been maar niet rennerig

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:41

Een op gehitst paard is niet ontspannen,
Misschien moet je wat meer in de techniek duiken, en je paard leren van uit achter te rijden en niet met je zit duwen, want dan duw je te veel in zijn rug en dat geeft weer spanning , maar zijn achterbeen oppakken met jou been , maar dan zul je ook feilloos moeten weten wanneer het achterbeen in de lucht is , want als die in de lucht is dan kun je er wat mee.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 09:28

Met een haflinger is het extra belangrijk dat ie over de rug blijft lopen. Ze hebben nogal de neiging om zich te vertrakken in de rug en gaan dan sneller bewegen ipv verruimen. Dus je moet hem van te voren super op je been nageeflijk knijpen zodat ie echt goed door de hals en over de rug komt dan gewoon toerijden met je been (drijvend been, dus duwtjes geven). Ook in het terugrijden zorgen dat ie super door de rug en nageeflijk blijft. Dan kun je dit pas gaan uitbouwen met eerst wat verzamelen en dan verruimen ed. In de proef zou ik hem van te voren iets opvangen zodat het tempo wat rustiger wordt en ook bij het terugrijden iets meer terug rijden in tempo. Dan de hoek door en weer impuls maken voor de rest van de proef. Zo hou je de jury ook een heeeeel klein beetje voor de "gek". Het is met de meeste haflingers iig een hele kluif om een fantastische uitgestrekte draf te laten zien. Dus leg je lat niet te hoog, want dan krijg je spanning en een strak lijf. Dan ben je nog verder van huis. Succes. ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:53

midgie schreef:
Een op gehitst paard is niet ontspannen,
Misschien moet je wat meer in de techniek duiken, en je paard leren van uit achter te rijden en niet met je zit duwen, want dan duw je te veel in zijn rug en dat geeft weer spanning , maar zijn achterbeen oppakken met jou been , maar dan zul je ook feilloos moeten weten wanneer het achterbeen in de lucht is , want als die in de lucht is dan kun je er wat mee.

Je moet wel je zit naar voren brengen. Meegaan in de beweging en iets meeduwen om m naar voren te helpen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:57

Wat ook wel een swil helpen is in een iets groter ritme gaan lichtrijden. Zeg maar net naast zijn ritme, daarmee duw je als het ware hem naar jouw grotere ritme toe.
Wat ik altijd doe is been geven een daarbij sis ik tussen mijn tanden. Inmiddels heeft meneer geleerd dat als ik sis het de bedoeling is dat hij strekt, zowel in draf als in galop. en dat scheelt een het geven van een boel hulpen.....

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:44

dat bedoelde ik ook mrie. behalve de sis dan...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:08

Ik denk altijd bij het wegrijden aan het gevoel van een motor die vol gas vertrekt of een speedboot, dat je van achter helemaal zakt en het voertuig bijna onder je weg gaat. Misschien kan dat je iets helpen?

Caressaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:33

Uitkijken dat je niet te hard gaat en in galop schiet

_Sylvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:41

heeeeeel erg veel schakelen. Heel klein naar heel groot en andersom.