Bit beetpakken tijdens rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jackie1995

Bit beetpakken tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 13:52

Hallo allemaal,
een vriendin van mij heeft een haflinger.
Super braaf etc.. maar soms pakt ie z'n bit vast... en zet het op z'n rennen!
erg vervelend. Hebben jullie misschien tips hoe we dit aan kunnen pakken?
alvast bedankt!

marielle89

Re: Bit beetpakken tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:55

hallo

je hebt bij de meeste paardenwinkels een bit met rolletjes dit zijn zilveren en koperen rolletjes iedere x als het paard het bit probeerd te pakken dan heeft die er geen grip op omdat de rolletjes dan gaan draaien.

dit bit werkt perfect, alleen je moet zelf een zachte hand hebben want met dit bit een ruk in de mond krijgen vinden ze helemaal niet fijn. Tevens moet je niet dagelijks met dit bit rijden, maar bijv om de dag zodat die het gewoon afleerd.

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 14:03

okeee ;)
ik zal is kijken ! bedankt.
iemand nog meer tips? (:

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:32

Ja, de eerste tip negeren. En wel hierom: een ander soort bit helpt je paard niet om af te leren het bit vast te pakken. Jij als ruiter moet goed reageren als hij dit doet: je moet dan namelijk zelf juist loslaten. Niet je hele teugels losgooien, maar wel je hand ontspannen en niet terugtrekken, tegen 500 kilo Haflinger valt toch niet te trekken en zo moet je ook niet willen rijden. Dus: geen nieuw bit, gewoon een simpel trensje pakken. Als je paard het bit dan vastpakt: zelf rustig blijven, niet terugtrekken, maar hand ontspannen en bijdrijven, zodat je paard het contact met jouw hand weer gaat opzoeken. Voorwaarts oplossen noemen ze dat. Klinkt raar, maar zo werkt het wel :j Hoe harder jij trekt, hoe harder hij gaat rennen. Diep zitten, maak jezelf lang, uitademen en je paard terug nemen naar jouw tempo. Dit gaat niet in één keer goed, maar blijf oefenen en laat jezelf goed begeleiden door een instructeur! Da's het allerbelangrijkste!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:36

Ik ben het wel eens met de eerste tip, ik heb ook ooit een paard gehad wat dat deed. En ik heb toen gewoon een koper bitje van iemand geleend en dit hielp! Want probeer jij maar eens op een stuk koper te bijten dat doe je dan maar een keer. Daarna heb ik gewoon weer mijn normale bit in gedaan en hij heeft daarna nooit meer het bit vast gepakt.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:12

Ben het ook eens met de 1e tip. Heb hetzelfde probleem gehad met mijn haflinger, nu koper bitje erin en het gaat super! Zelfs over de weg. Tuurlijk is de 2e tip ook zeer zeker waar en kun je met je houding ook al een hoop doen maar bij echte dwarse typetjes (zoals mijn pony) moest er ECHT de rem op :P

Mystique92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:29

Mijn tip is, je hebt van die paardenmasseuses,
Misschien dat het probleem bij de spieren ligt, maar ook een tandarts kan goed van pas komen,
Waneer een paard het bit vast pakt kan het ook beteken dat het paard pijn heeft aan zijn tanden.

(het is maar een idee)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:31

Bitloos! :) Mijn haflinger wou er ook nog wel eens tussenuit knijpen met een bitje, maar zonder bit kan het niet en doet hij het niet! :)

melaniecr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:14

stelling vragen en goed naar voren rijden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:16

zelf loslaten. Als jij niet vasthoudt, kan je paard niet echt wat vastpakken ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:10

Wiebe___ schreef:
Ik ben het wel eens met de eerste tip, ik heb ook ooit een paard gehad wat dat deed. En ik heb toen gewoon een koper bitje van iemand geleend en dit hielp! Want probeer jij maar eens op een stuk koper te bijten dat doe je dan maar een keer. Daarna heb ik gewoon weer mijn normale bit in gedaan en hij heeft daarna nooit meer het bit vast gepakt.

Dan maak je je paard dus eigenlijk bang voor het bit: hij maakt iets mee dat niet fijn is en denkt dan dat dat voor elk bit geldt...Je gebruikt dus een pijnreflex om je paard iets te leren, zeg nou zelf: klinkt dat vriendelijk....?
Feit is dat je zelf correct moet (leren) rijden, en idt duurt een mensenleven lang. Anya zegt het al: als jij niet trekt aan de teugel kan je paard onmogelijk zijn bit vastpakken. Het voelt misschien onlogisch aan en gaat ook een beetje tegen je gevoel in, maar zo werkt het wel....Of je koopt gewoon een duur nieuw bit en loopt vroeg of laat weer tegen hetzelfde probleem aan....Keuze is aan jou!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:58

Ga eerst eens opzoeken waarom het paard het bit vastpakt, kan heel veel lichamelijke dingen zijn, maar ook een ruiter die fout zit, te veel druk op de teugel enz enz,
Zoek dus eerst eens in het lichamelijke en dan bij jezelf, maar geef het paard niet de schuld.
Leer zelf los te laten, zoel in je handen als heupen , maar tussen je oren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:40

hahahahah als je hem iets geeft om beet te pakken dan zal hij dat doen dus hoe sneller je hand is valt er niks beet te pakken, dus met andere woorden op tijd nageven

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:46

ik zou eerst es kijken waarom dat paard dat doet.
Heeft ie haken op de tanden?of ligt het zadel niet helemaal goed?of iets anders wat hem kwelt.
Als je dat allemaal weg kunt cijferen kun je kijken naar jezelf,dus je houding en de dingen die 'rijerijerije' al aan gaf.
Met een ander bit los je zo'n probleem nooit helemaal op,misschien voor even maar het paard zal toch weer die dingen vertonen dan.