Veel problemen zouden al verholpen kunnen worden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Veel problemen zouden al verholpen kunnen worden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 11:07

Als men eerst eens zou leren wat een goede aanleuning is,en wat de invloed van de halshouding heeft op de anatomie van het paard.

Afbeelding
GEEN HOUDING: lange teugels
Het paard loopt zonder enkele aanleuning en zonder verbinding van de achterhand naar de voorhand via de rug.Op lange termijn is deze houding niet erg functioneel en ook niet paardvriendelijk omdat het paard op deze manier niet "in zijn natuurlijke aanleg en bewegingen verbeterd kan worden" en door het ruitergewicht schade oploopt.Wel in pauzes en cooling down,hij is alleen zinvol bij training van het uithoudingsvermogen bij militairy of endurance en dan alleen voor het stappen. Geen boogspanning rug niet functioneel,kan wel gebruikt worden in beginfase losrijden,pauzes of cooling down.

Afbeelding
VOORWAARTS/NEERWAARTS:De schoft is het hoogste punt,het paard volgt de hand van de ruiter,rekt zich naar het bit toe,bolt zijn rug op en loopt actief van achteren onder de massa.Een houding die de randvoorwaarden voor het over de rug lopen van het jonge paard schept en bij het gevorderde paard helpt deze randvoorwaarden te toetsen of indien nodig weer te bevestigen.
Wenselijk en in de training zelf doelgericht toegepast,boogspanning rug aanwezig!

Afbeelding
AAN DE TEUGEL ZONDER VERZAMELING:
De nek is het hoogste punt,de neus is licht voor de loodlijn,het paard loopt gesloten met een opgebolde rug en rekt zich eveneens naar het bit toe.Een houding die de werkhouding in de basisdresssuur B,L en M1 dressuur voorsteld.Men werkt steeds meer in richting verzameling,boogspanning rug aanwezig.Wenselijk en in training doelgericht toegepast in afwisseling met bovenstaande houdingen.

Afbeelding
AAN DE TEUGEL MET VERZAMELING:
De nek is het hoogste punt,door in de "hanken"{achterhand} te zakken rekt het paard zich nog steeds met opgebolde rug naar het bit toe.Omdat zijn achterbenen steeds meer onder de massa komen begint het paard "bergop" te lopen.De nek is het hoogste punt,de neus voor de loodlijn en het paard heeft nu meer schoudervrijheid en is in staat in balans de oefeningen uit te voeren,die onder verzamelende en verzamelde oefeningen worden beschreven.Onderhalsspieren zijn ontspannen,de kaken eveneens,het paard kan alle oefeningen met plezier en zonder verspanningen uitvoeren en daarbij in evenwicht blijven.Het paard kan over de rug swingen en communiceert met ontspannen kaken via het bit met zijn ruiter.Boogspanning rug aanwezig,wenselijk en in training toegepast en afgewisseld met bovenstaande houdingen.

Afbeelding
DIEP EN MODERAAT ROND:
Met verkeerde knik,de 3e halswervel is het hoogste punt.De onderhals spieren zijn al gespannen,het paard rekt zich niet meer geheel naar het bit toe,de achterhand blijft iets achter.De schoudervrijheid is eveneens kleiner geworden,de rug kan niet optimaal swingen,de brug{verbinding} van staart tot oren is verbroken.Geen boogspanning rug,niet wenselijk,per uitzondering weleens toegepast bij een opgewonden paard,word niet als functioneel in de training zelf gezien.

Afbeelding
ROLLKUR/LDR:
Extreem laag,diep en achter de loodlijn.De schoft is het hoogste punt,de neus raakt bijna het borstbeen.Het paard kan zich niet naar het bit toe rekken,de rug is niet opgebold,de achterhand blijft in het lendengebruik weggedrukt en kan er niet onder komen.De schoudervrijheid is sterk beperkt,eveneens kan het paard niet zien waar het heen loopt en daarom ook niet anticiperen of vooruit denken.De kaken zijn gespannen,eveneens de onderhalsspieren.Het paard kan in deze houding niet in harmonie en evenwicht met zijn ruiter bewegen.Laat staan verzamelende oefeningen lopen zoals deze functioneel zijn om een paard te ontwikkelen.Geen boogspanning rug: niet wenselijk en niet functioneel geacht.

Afbeelding
OVERBOGEN IN NEK EN KORT IN DE HALS:
Ook hier kan het paard zich niet met hals en rug naar het bit toe rekken.De rug kan zijn werk niet optimaal doen en de achterhand kan niet optimaal zakken.De onderhalsspieren aangespannen,rug licht weggedrukt,schoudervrijheid beperkt.Geen boogspanning rug,niet wenselijk

Afbeelding
KORT IN DE HALS ,OPGERICHT MET VERKEERDE KNIK:
3e halswervel hoogste punt,ook hier rekt het paard niet compleet naar het bit toe,de onderhalsspieren zijn naar boven toe aangespannen,de rug niet optimaal uitgerekt en gebold,de achterhand blijft eveneens achter.Swingen van staart tot oren is niet mogelijk,er ontstaan spanningen in kaak ,nek en rug.Geen boogspanning rug,niet wenselijk!

Afbeelding
NEK OMHOOG GETROKKEN,INGEKORT:
Paard drukt onderhals eruit en rug weg,kan van achteren niet meer bijkomen,gehele spanning en schoudervrijheid beperkt.
Geen boogspanning rug,niet wenselijk!

Voorwaarts neerwaarts:

De schoft is het hoogste punt. Het paard volgt de hand van de ruiter, rekt zich naar het bit toe, bolt zijn rug op en loopt actief van achteren onder de massa. Er zit rek en bolheid in rug, rugwervelkolom en halswervelkolom. Het achterbeen kan vanuit het bovenbeen uit en de heupen ondertreden en actief gesloten vanuit rug en lendenpartij zijn stappen zetten. De ruiter voelt, dat de spieren achter het zadel in een golfbeweging aanspannen en ontspannen.

Boogspanning rug aanwezig

Wenselijk en in de training zelf doelgericht toegepast

In de training in verschillende variaties tussen de series van inspannende workuits als stretching om het effect van de trainings-workuit te verhogen en het paard de kans te geven om te herstellen

Aan de teugel zonder verzameling.

De nek is de hoogste punt, de neus is licht voor de loodlijn, het paard loopt gesloten met opgebolde rug en rekt zich eveneens naar het bit toe. De achterhand begint zich meer te sluiten. Er zit rek en bolheid in rugwervelkolom en rek in het “s”van de halswervelkolom. De activiteit van het achterbeen begint vanuit heup en bovenbeen

Boogspanning rug aanwezig gesloten van achteren

Wenselijk en in de training doelgericht toegepast afwisselend met de andere beide houdingen.

Tussen aan de teughel en voorwaarts neerwaarts zijn diverse varianten mogelijk.

Belangrijk blijft de halslengte en het vermijden van een verkeerde knik

Aan de teugel met verzameling.

De nek is de hoogste punt, de neus nog steeds licht voor de loodlijn. Er is nog steeds rek en bolheid in de rugwervelkolom en de halswervelkolom. Het paard zakt meer in zijn “Hanken”en de activiteit van het achterbeen komt vanuit het lendenbereik. Het achterbeen tredt meer onder de massa vanuit het zakken in de Hanken onder behoud van rek en bolheid in rug en halswervelkolom.

Boogspanning rug aanwezig, dragend achterbeen

Wenselijk en in de training doelgericht toegepast afwisselend met de eerder genoemde houdingen.

De verzameling ontwikkeld zich door het sterker worden van het paard in de Hankenbeugung en activiteit van de achterhand.

Rollkur/DLR:

De schoft is de hoogste punt, de neus raakt bijna het borstbeen. De halswervelkolom is niet uitgerekt. De rugwervelkolom is in het lendenbereik omhoog getrokken. Dit komt door de blokkade, die ondermeer door over-rekken van het ligament ontstaat. De rugwervelkolom is niet opgebold. De achterbenen blijven achter de massa. Het paard kan niet zakken vanuit de Hanken de activiteit van het achterbeen is sterk beperkt op het spronggewricht en komt niet vanuit de activiteit in het bovenbeen.

Geen boogspanning rug geen dragend achterbeen

Niet wenselijk en wordt als niet functioneel geacht., omdat door de blokkade in het lendenbereik geen verzamelende training kan plaatsvinden. En het paard in zijn evenwicht en vooruitzien beperkt wordt.

Overbogen in de nek en kort in de hals.

De 3e halswervel is het hoogste punt. Het beeld van rugwervelkolom en achterbeen komt overheen met die tijdens de LDR-houding. Ook de halsvewervelkolom is niet optimaal en vrij gewelfd. Lendenbereik van de wervelkolom blijf geblokkeerd en omhooggetrokken. Het achterbeen komt niet onder de massa en werkt niet vanuit de Hankenbeugung en de activiteit van het bovenbeen.

Geen boogspanning rug, geen dragend achterbeen

Niet wenselijk Ruggebruik en gebruik achterbeen volgens een mechanisme, die niet gewenst is.

Conclusie:

Verschil in bewegingsmechanisme:

Uit beide tabellen wordt duidelijk, dat vanuit de klassieke opvatting optimaal swingen over de rug heen (van oren tot staart) is alleen in het donkergele bereik mogelijk Deze houdingen geven ook houding en bewegingsmechanismen weer, die volgens de FEI-regels en in Nederland het nationale wedstrijdreglement gewenst worden tijdens het rijden van een dressuurproef, en die wij zouden moeten nastreven volgens de klassieke opvatting (of het lukt is weer een andere zaak). Het is ook duidelijk, dat het gebruik van de rug en van het achterbeen een andere zijn in de klassiek wenselijke houdingen en de houdingen achter de loodlijn en de LDR houding. Het achterbeen komt niet aan het dragen toe en de Hanken niet aan het zakken.

Het is dus zo gezien geen toeval of heeft niets met dictaat of etiquette te maken, dat deze beide houdingen (of beter bewegingsmechanismen) gewenst zijn in de dressuur, Zo kan het paard namelijk optimaal in evenwicht (balans) lopen met zijn ruiter op zijn rug, zijn spieren optimaal gebruiken en in balans blijven in alle oefeningen, die van hem worden gevraagd. ( zie hierover onder meer Udo Bùrger 1939/1987: Der Reiter formt das Pferd).

Het is dus ook inmiddels duidelijk geworden, dat het rijden van verzamelde en verzamelende oefeningen in de LDR houding niet direct iets bijdragen aan de verbetering van

de spieropbouw, het krachtig maken en uitrekken van de in de oefeningen benodigde spiergroepen
de coördinatie
de bewegelijkheid
in de richting van de doelstellingen van de dressuur en de daarbij gewenste bewegingsmechanismen

Bron:http://www.hippocampus-nl.com/s2e.php?content_id=330

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:26

Heel goed artikel, al vraagt het onderscheiden van de verschillende houdingen ook wel ruitergevoel en daar is niet iedereen mee gezegend.

Hoe dan ook, meer kennis zou de ruiterij zeker goed doen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:34

Mijn kennis is verbeterd, hartelijk dank +:)+

Ankje11

Re: Veel problemen zouden al verholpen kunnen worden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:41

Vanaf vw-nw zie ik geen foto`s meer kan dat kloppen?
Verder een heel leuk - leerzaam artikel!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 14:58

Ja dat klopt,ik kon helaas niet alles overnemen van de site,maar meer en nog meer gedetailleerde informatie staat op de site onderaan.Bij bron,ik zie dat de link het niet goed doet,zal hem even aanpassen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 14:59

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:04

jammer dat de stand van de rug en de benen niet meer verandert! Verder heel mooi weergegeven!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:15

interessant topic

ik heb weer wat bijgeleerd :p , nu nog de verschillen in het echt kunnen onderscheiden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:26

Als iedereen dit nu eens zou gaan lezen... :)

Lekkere stof voor vanavond, hier ga ik mij even in verdiepen!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:35

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:34

Ik ben nog niet helemaal uitgelezen op de website...
Vind het wel erg leuke artikelen om te lezen, maar wat me erg tegenstaat is de negatieve vergelijking met LDR... Ik lees persoonlijk liever over elke methode op zich, zonder dat deze afbreuk aan elkaar doen.
Erg jammer aan de site, hoewel deze toch zeer kundig in elkaar steekt. :)
Ben nog niet uitgelezen dus!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 10:41

Ja het lastige aan LDR is,is dat het niet erg paardvriendelijk is op uitzonderingen na.Laag en diep is niet erg,maar de neus moet er ten alle tijden uitzijn en voor de loodlijn wil het paard goed kunnen blijven bewegen door zijn lijf heen.Bij LDR word dat tegengehouden,de kin word op de borst getrokken,het paard word belemmerd door de ruiterhand.Persoonlijk zie ik geen voordelen in LDR/Rollkur omdat het in mijn ogen het welzijn van het paard schaadt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 12:41

Elisa2 schreef:
Ja het lastige aan LDR is,is dat het niet erg paardvriendelijk is op uitzonderingen na.Laag en diep is niet erg,maar de neus moet er ten alle tijden uitzijn en voor de loodlijn wil het paard goed kunnen blijven bewegen door zijn lijf heen.Bij LDR word dat tegengehouden,de kin word op de borst getrokken,het paard word belemmerd door de ruiterhand.Persoonlijk zie ik geen voordelen in LDR/Rollkur omdat het in mijn ogen het welzijn van het paard schaadt.

Ik kan dit ook wel begrijpen ja, maar ik vind het jammer dat het zo extreem negatief werd gebracht. Evenals de beschadigingen die het zou opleveren door de valse knik tussen de tweede en derde wervel. Aangezien Anky haar paarden getest waren en dit niet hadden.

Ik kan begrijpen dat er geen voordelen in zitten, maar altijd de neus eruit... Ik weet het niet... Voorwaarts-neerwaarts jaaa!
Maar ik denk dat je dat per paard moet bekijken, ik denk niet dat je één methode op elk paard kunt toepassen. Elk paard is anders, elke persoon is anders. Voor elke combinatie kan je andere manieren bedenken.
Als ik m'n ene paard zie, die er altijd achter kruipt, dan zeg ik vw-nw neus eruit.
Maar m'n andere paard loopt er altijd voor, laag diep rond en iets er achter.
Ik kan daarbij niet zeggen dat het met dwang gaat, absoluut niet :n Ik trek hem niet naar beneden, hij heeft geen last van mijn hand.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 10:17

Mee eens,het ene paard kun je wat ronder rijden dan de ander,maar ik bedoel met rond rijden dan niet kin op de borst.Dat vind ik zelf afschuwelijk,ik denk dat Anky's paarden het nog niet hebben.Bovendien reed ze vroeger ook minder zo volgens mij en zij wisselt ook houdingen af.Maar bij verschillende bekende LDR ruiters zijn er wel paarden via de achterdeur weggegaan met wel verschillende fysieke en mentale problemen.
Maar veel paarden die gereden worden op een ldr manier door semi profs of amateurs lopen beschadigingen op,ook omdat men niet goed weet wat ze aan het doen zijn vandaar ook mijn topic.Je hebt verschillende houdingen,met elk een verschillend doel.Jonge paarden rijd je voornamelijk voorwaarts/neerwaarts en die wedstrijdhouding komt later wel.Eerst moeten de basisvoorwaarden voor elkaar zijn en als dat zo is loopt het paard ook zonder protest.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:52

Elisa2 schreef:
Mee eens,het ene paard kun je wat ronder rijden dan de ander,maar ik bedoel met rond rijden dan niet kin op de borst.Dat vind ik zelf afschuwelijk,ik denk dat Anky's paarden het nog niet hebben.Bovendien reed ze vroeger ook minder zo volgens mij en zij wisselt ook houdingen af.Maar bij verschillende bekende LDR ruiters zijn er wel paarden via de achterdeur weggegaan met wel verschillende fysieke en mentale problemen.
Maar veel paarden die gereden worden op een ldr manier door semi profs of amateurs lopen beschadigingen op,ook omdat men niet goed weet wat ze aan het doen zijn vandaar ook mijn topic.Je hebt verschillende houdingen,met elk een verschillend doel.Jonge paarden rijd je voornamelijk voorwaarts/neerwaarts en die wedstrijdhouding komt later wel.Eerst moeten de basisvoorwaarden voor elkaar zijn en als dat zo is loopt het paard ook zonder protest.

Ik heb ooit ook gelezen of gehoord, dat Sjef altijd zegt, wij zoeken een methode die bij het paard past. En als ik dan naar de basisvoorwaarden kijk, zoals jij het noemt, kan ik me voorstellen dat nadat het paard voor elkaar is in de basis, ze hun paarden naar het LDR toetrainen. Op Jumping Amsterdam heeft Anky een clinic gegeven, heb 'm op youtube bekeken, en het zag er echt heel vriendelijk uit. Ik kon me echter daaruit wel voorstellen dat wanneer je je camera 50 foto's achter elkaar laat maken, er heus een slecht stukje uit komt. Maar inderdaad, er zijn ook plenty ruiters waarbij het niet goed gaat.
En ja, het ziet er allemaal heel leuk uit, maar als je de essentie van LDR niet begrijpt, als je het niet tot op het bot hebt uitgeplozen, kan je er beter niet aan beginnen. :n

Ja, ik denk dat wij het wel met elkaar eens zijn :D

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:23

Goede informatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:53

Janine1990 schreef:
Elisa2 schreef:

Ik heb ooit ook gelezen of gehoord, dat Sjef altijd zegt, wij zoeken een methode die bij het paard past. En als ik dan naar de basisvoorwaarden kijk, zoals jij het noemt, kan ik me voorstellen dat nadat het paard voor elkaar is in de basis, ze hun paarden naar het LDR toetrainen. Op Jumping Amsterdam heeft Anky een clinic gegeven, heb 'm op youtube bekeken, en het zag er echt heel vriendelijk uit. Ik kon me echter daaruit wel voorstellen dat wanneer je je camera 50 foto's achter elkaar laat maken, er heus een slecht stukje uit komt. Maar inderdaad, er zijn ook plenty ruiters waarbij het niet goed gaat.
En ja, het ziet er allemaal heel leuk uit, maar als je de essentie van LDR niet begrijpt, als je het niet tot op het bot hebt uitgeplozen, kan je er beter niet aan beginnen. :n

Ja, ik denk dat wij het wel met elkaar eens zijn :D

Denk dat het daar ook om draait, dat je echt moet begrijpen wat je aan het doen bent, als je zoiets doet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 15:54

Volgens mij draait het hele paardrijden daarom,begrijpen wat je doet en waarom.Want alleen op die manier kun je in mijn ogen een paard {en jezelf} trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:59

Sorry, Elisa, maar ik ben het nog altijd grondig met jou eens, dus deze discussie is erg saai :D

*zoekt tegenstanders*

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 17:07

Haha,weinig te vinden denk ik..we hebben gewoon gelijk ;-}

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:12

:')

Denk het ook :')

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:15

nou daar kom ik hoor.. ~~}>

nee hoor.. mooi stukje...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:22

ik vind de tekeningetjes en uitleg heel duidelijk en veronderstel dat de meerderheid het hier wel mee eens is MAAR...

ik denk dat weinigen het verschil "voelen" tussen valse knik, juist ruggebruik, ... en dat daar het schoentje wringt
(en hier moet ik mezelf helaas ook soms toe rekenen *zucht*)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:31

Ontzettend goed stuk!
Ik ga zo weer verder lezen op de site...

Maar sowieso ben ik van mening dat de nadruk niet zo op de voorkant gelegd moet worden, als de ruiter het paard lekker voorwaarts aan het lopen heeft dan komt dat (mits tuigage en houding vd ruiter kloppen) vanzelf wel :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 18:45

petitparis schreef:
ik vind de tekeningetjes en uitleg heel duidelijk en veronderstel dat de meerderheid het hier wel mee eens is MAAR...

ik denk dat weinigen het verschil "voelen" tussen valse knik, juist ruggebruik, ... en dat daar het schoentje wringt
(en hier moet ik mezelf helaas ook soms toe rekenen *zucht*)

Ik ben ook erg bang (na het lezen van deze stukken en het zien van de tekeningen) dat ik de verkeerde knik bij mijn paarden heb.
Wie o wie heeft het kundig oog dit te kunnen zien?

Saaie discussie, dat wel :)