Contrastelling maakt paard soepel en fijn i/d mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-03 16:17

Dan is ze nog steeds niet recht genoeg.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:30

Desiree"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Maar Desiree,
als jij bezig bent met rechtstellen is er toch überhaupt geen sprake van contrastelling?

ja, jullie noemen het contrastelling. Ik neem gewoon de buitenteugel op, met de binnenteugel doe ik niets. Het hoofd van het paard komt daarmee naar buiten en op een bepaald punt geeft het na. Het wordt dan recht in het lichaam. Omdat het paard scheef is, heb ik die buiging/stelling of hoe je het ook noemen wilt nodig. Je snapt dus wel dat je bij een paard dat al recht is in zijn lichaam dit niet hoeft te doen.
[/quote]
Ik noem dat iig geen contra,
want je hebt geen lengtebuiging/stelling.
Ik zeg niet dat dit niet werkt hoor (bij mij en mijn paarden niet).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:36

Sjuimpje"]
[quote="Desiree"][quote="Sjuimpje schreef:
Maar Desiree,
als jij bezig bent met rechtstellen is er toch überhaupt geen sprake van contrastelling?

ja, jullie noemen het contrastelling. Ik neem gewoon de buitenteugel op, met de binnenteugel doe ik niets. Het hoofd van het paard komt daarmee naar buiten en op een bepaald punt geeft het na. Het wordt dan recht in het lichaam. Omdat het paard scheef is, heb ik die buiging/stelling of hoe je het ook noemen wilt nodig. Je snapt dus wel dat je bij een paard dat al recht is in zijn lichaam dit niet hoeft te doen.
[/quote]
Ik noem dat iig geen contra,
want je hebt geen lengtebuiging/stelling.
Ik zeg niet dat dit niet werkt hoor (bij mij en mijn paarden niet).
[/quote]
precies, en dat zijn ook zaken waar ik in die fase nog niet mee bezig ben. Hierna ga ik WEL lengtebuiging vragen, en dat vindt het paard soms moeilijk en wordt ie weer minder nageeflijk. En dan moet ik weer even overnieuw beginnen met rechtstellen d.m.v naar buiten stellen, snap je? En de bedoeling is dan dat dit steeds minder vaak hoeft en ook met steeds minder naar buiten stellen hoeft met als resultaat dat het niet meer nodig is. Als je zover bent, is het vragen van lengtebuiging op beide kanten easy.

De hond is de betere mens

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:46

Desiree schreef:
precies, en dat zijn ook zaken waar ik in die fase nog niet mee bezig ben. Hierna ga ik WEL lengtebuiging vragen, en dat vindt het paard soms moeilijk en wordt ie weer minder nageeflijk. En dan moet ik weer even overnieuw beginnen met rechtstellen d.m.v naar buiten stellen, snap je? En de bedoeling is dan dat dit steeds minder vaak hoeft en ook met steeds minder naar buiten stellen hoeft met als resultaat dat het niet meer nodig is. Als je zover bent, is het vragen van lengtebuiging op beide kanten easy.

Ja,
methode van AdB, die ken ik wel.
Maar zoals ik al zei, bij mij werkt het via die manier echt van geen kanten maar ik begrijp dat jij er veel baat bij hebt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 16:54

bij mij werkt het wel ja. Ik heb het ook op meerdere paarden toegepast en daar werkte het ook op. Het kost me weinig kracht en veel minder ruzie met het paard. Mijn instructeur, die mijn les van AdB gevolgd heeft, gaat ook min of meer verder in die lijn. het werkt prima.

De hond is de betere mens

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:32

Wat ikzelf ook een hele fijne oefening vond om mijn vorige paard los te werken (lange rug), was om in de contragalop op de volte te gaan en dan stelling naar binnen te vragen, dus ook contrastelling. Daarmee maak je je paard los en het is ook nog eens een goede oefening om te controleren hoe goed je contragalop begrenst is. Moeilijk, maar wel fijn.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:37

goede oefening om je paard helemaal los te maken!!
Iedereen die contragalop rijd zou dat moeten kunnen, anders galoppeer je gewoon simpel in de verkeerde galop...

She's my lady Lovers

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:43

Nistria schreef:
goede oefening om je paard helemaal los te maken!!
Iedereen die contragalop rijd zou dat moeten kunnen, anders galoppeer je gewoon simpel in de verkeerde galop...


Wat nou verkeerde galop, Contra bedoel je pffff

aDDiCt

Berichten: 1
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Ninove, O-Vl, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 22:26

Sjuimpje schreef:
Ja,
methode van AdB, die ken ik wel.
Maar zoals ik al zei, bij mij werkt het via die manier echt van geen kanten maar ik begrijp dat jij er veel baat bij hebt.


Als je de methode als ruiter onder de knie hebt, werkt dat op elk paard

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 22:28

gijsenkim"]
[quote="Nistria schreef:
goede oefening om je paard helemaal los te maken!!
Iedereen die contragalop rijd zou dat moeten kunnen, anders galoppeer je gewoon simpel in de verkeerde galop...


Wat nou verkeerde galop, Contra bedoel je pffff
[/quote]

Ik dnek dat je niet helemaal snapt wat ik bedoel.
Er zijn van die beginners die bijv op de linkerhand in de rechtergalop galopperen met de kop in de lucht en dan schreeuwen: Kijk, ik zit in de contragalop. Dan vind ik het niet echt contragalop maar eerder in de verkeerde galop galopperen.
Als je paard lekker in door blijft springen op zn achterbeen, dezelfde sprong houdt en lekker door zn lijf is; als hij aan beide kanten doorbuigt.. dan vind ik het een goede contragalop..

She's my lady Lovers

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 00:09

aDDiCt"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ja,
methode van AdB, die ken ik wel.
Maar zoals ik al zei, bij mij werkt het via die manier echt van geen kanten maar ik begrijp dat jij er veel baat bij hebt.


Als je de methode als ruiter onder de knie hebt, werkt dat op elk paard
[/quote]
Mijn ervaringen met AdB kan je dmv de zoekfunctie terugzoeken.
Feit is dat mijn paard na een uur AdB les slechter ging lopen dus voor mij geen reden om het verder uit te werken.
Daar gaat dit topic verder ook niet over.

Inderdaad Nistria,
maar dat is weer een stapje verder in de africhting. Ik probeer dat altijd wel zo snel mogelijk op te pakken, ook met de jonge paarden.
Zo ontwikkelen ze de balans veel sneller.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 07:44

Nistria"]
[quote="gijsenkim"][quote="Nistria schreef:
goede oefening om je paard helemaal los te maken!!
Iedereen die contragalop rijd zou dat moeten kunnen, anders galoppeer je gewoon simpel in de verkeerde galop...


Wat nou verkeerde galop, Contra bedoel je pffff
[/quote]

Ik dnek dat je niet helemaal snapt wat ik bedoel.
Er zijn van die beginners die bijv op de linkerhand in de rechtergalop galopperen met de kop in de lucht en dan schreeuwen: Kijk, ik zit in de contragalop. Dan vind ik het niet echt contragalop maar eerder in de verkeerde galop galopperen.
Als je paard lekker in door blijft springen op zn achterbeen, dezelfde sprong houdt en lekker door zn lijf is; als hij aan beide kanten doorbuigt.. dan vind ik het een goede contragalop..
[/quote]

Neuh, meen je niet Haha! Haha! jeetje doe ik het al 20 jaar verkeerd Knipoog (het was een grapje....)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 09:19

klopt wel wat er een paar hier zeggen: met iones doe ik geregeld de contragalop en daar wordt hij heel nageeflijk van. En hij is ook een lange knakworst die zich ook niet zo gemakkelijk laat sluiiten.

De hond is de betere mens

Dimmalimm
Berichten: 142
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:56

Ik gebruik altijd contrastelling om in galop te gaan. Dan KAN mijn paard niet in de verkeerde galop gaan! Dan komt de binnenschouder vrij, en wordt de buitenschouder begrensd. Makkelijker kan het niet, toch?

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 20:26

Dimmalimm schreef:
Ik gebruik altijd contrastelling om in galop te gaan. Dan KAN mijn paard niet in de verkeerde galop gaan! Dan komt de binnenschouder vrij, en wordt de buitenschouder begrensd. Makkelijker kan het niet, toch?


Verward Het zal wel aan mij liggen hoor, maar wat bedoel je? Dan rij je bijv. op de linkerhand en dan vraag je stelling naar rechts om in de linkergalop aan te springen?

Ik heb altijd geleerd om sowieso recht aan te springen of anders wat lichte stelling naar binnen...

Meer mensen hier ervaring mee, met deze manier van aanspringen (in contra stelling)?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:39

Aanspringen met stelling naar buiten doe ik alleen bij paarden die continue verkeerd aanspringen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:58

Ik heb ook geleerd om dat te doen bij een paardje die steeds verkeerd aansprong. Werkte super, maar ik zou het niet doen als ie meestal goed zit, dan ga ik toch echt voor de stelling naar binnen Knipoog

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Dimmalimm
Berichten: 142
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:25

Mijn paard is hol aan zijn linkerkant, hij probeert altijd naar links te kijken. Als hij dat doet, begrenst hij zijn linkerschouder.Hij gaat dus moeilijk in de linkergalop. Dus ik laat hem naar rechts kijken, zodat de linkerschouder vrij komt. Dan gaat ie altijd goed. Maar mensen met Ijslanders gebruiken altijd wel foefjes, die voor 'grote paarden mensen' best vreemd zijn...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:34

Dimmalimm schreef:
Mijn paard is hol aan zijn linkerkant, hij probeert altijd naar links te kijken. Als hij dat doet, begrenst hij zijn linkerschouder.Hij gaat dus moeilijk in de linkergalop. Dus ik laat hem naar rechts kijken, zodat de linkerschouder vrij komt. Dan gaat ie altijd goed. Maar mensen met Ijslanders gebruiken altijd wel foefjes, die voor 'grote paarden mensen' best vreemd zijn...

nee hoor, dat is niet zo. Wat jij doet, is het gewicht naar de buitenschouder brengen, want het paard brengt het voorbeen dat het meest belast is het minst ver naar voren. Dus zo biedt je de gelegenheid voor het binnenvoorbeen om verder naar voren te grijpen.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:50

Dimmalimm schreef:
Ik gebruik altijd contrastelling om in galop te gaan. Dan KAN mijn paard niet in de verkeerde galop gaan! Dan komt de binnenschouder vrij, en wordt de buitenschouder begrensd. Makkelijker kan het niet, toch?


Dat doe ik ook wel eens met paarden die vaak verkeerd aangaan of erg scheef aangalopperen, het werkt best goed en het helpt zeker om er voor te zorgen dat je de binnenteugel op tijd lucht laat geven.
Met een vorige instr. van mij deed ik ook wel eens een stukje renvers, recht, aangalopperen. Dus op de linkerhand renvers naar rechts, recht maken en aanspringen. Dan speel je wat met het evenwicht en dan merk je ook wat er gebeurt.

Dimmalimm
Berichten: 142
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 22:53

Je ziet ook vaak op wedstrijden, (in de finale voornamelijk, dan mag de winnaar van de selectie kiezen op welke hand men gaat) dat mensen hun paard bijna helemaal dwars zetten, en dan aanspringen.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 23:53

hm niet vaak gezien...
Maar een ereronde is altijd op de rechterhand.... Ik weet niet wat je anders bedoeld...

She's my lady Lovers

Dimmalimm
Berichten: 142
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 13:24

Nee, bij IJslanders werkt het anders. In de selectie mag je zelf kiezen op welke hand je gaat, maar in de finale kiest de winnaar.
Je rijdt zeg maar steeds rondjes op de baan, en toont de gevraagde gangen.
Met de ereronde wordt idd op de rechterhand gereden. Maar dit is een beetje off-topic

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:05

ow op die manier Knipoog

She's my lady Lovers


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers