Race-eendje: hoe te rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MRIIIS

Race-eendje: hoe te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 18:58

Hoi allemaal,

Sinds kort rij ik een 19-jarig Arabiertje. Meneer is tijdens het rijden ontzettend druk, schrikt overal van en rent graag onder je weg. Nu ben ik niet zo bang aangelegd, maar het is natuurlijk wel vrij vervelend: dan loopt hij eindelijk lekker, totdat er iemand op de scooter aan komt rijden, dan is het weer gebeurd.

Toen ik hem voor het eerst zag, leek hij dan ook eerder 5. Ik ben heel benieuwd naar tips van jullie om zo'n race-eendje bij de les te houden, hij is z'n aandacht heel snel kwijt. Medisch is 'ie helemaal in orde, het lijkt alleen alsof hij een ontzettende concentratiestoornis heeft. De eigenaresse krijgt geen les met hem, ik zelf wel, maar op een manege en dus niet met hem. Ik zal dit uiteraard met mijn instructrice bespreken en als er geen verbetering optreedt, zal ik toch eens even kijken naar lesmogelijkheden. Laat het even duidelijk wezen dat ik geen persoon ben die 'het eens even op wil lossen'.

Ervaringen met dit 'soort' pony's? Hoe hou ik zijn aandacht erbij? Tips/commentaar welkom!

Gr. Marissa

midgie

Re: Race-eendje: hoe te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:12

Echt gaan werken aan de techniek, daar krijg je op den duur echt zijn aandacht mee, ook moet je veel los en grondwerk gaan doen zodat hij zich echt met jou bezig gaat houden onder het werken.
Veel belonen als hij ontspant en het goed doet , desnoods af en toe een koekje geven als hij het goed doet.
Zelf ook heel ontspannen werken en veel diep adem halen en vooral met heel veel geduld werken,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:28

Wat ook vaak erg goed werkt is hem gewoon keihard aan het werk zetten. Weinig tot geen rechte lijnen pakken in het begin. Alle kanten uit. Werkte bij mij altijd heel erg goed..

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 13:11

Dankjullie wel. Ik heb gisteren met mijn instructrice overlegd (die de stal overigens ook bleek te kennen en daar ook een paard rijdt voor iemand) en zij vertelde idd dat ik vooral veel geduld moest hebben en verder veel overgangen, tempowisselingen en voltes. :)

quiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:15

Dat klopt wat jouw instructrise zegt. Maar let wel op dat je het niet te druk maakt met te kort achter elkaar overgangen. Daar kunnen zulke paarden meer prikkelbaar door worden. Probeer je cirkel eens te doorbreken door iets geheel onverwachts te doen, leg een paar balkjes neer in een L vorm en ga deze in zijn achterwaarts door, of rij er in de draf gewoon eens doorheen...
Gewoon eens iets heel anders, probeer zoveel mogelijk te ontspannen. Het paard moet erop kunnen vertrouwen dat jij ook lief omgaat met het bit wat in zijn mond zit. Dus keep it cool en have fun!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:54

hoi !

is het zo dat hij wegschiet , net als een draver ?
of in de zin van bokken , en je uit het zadel proberen te krijgen ?

in het eerste geval ;
weet ik alles van ! heb ik ook met mijn paard ( draver) en speelt ook nog steeds , ik rijd weinig op hem . maar een paar tips . zodra hij sneller gaat dan jij wilt dat hij gaat , terugnemen naar stap (straffen) hij zal het misschien niet meteen begrijpen , maar na een tijdje krijgt hij je plan door , en begrijp dat het of stappen of rustig draven is . beide is niet zijn doel , maar hij zal voor het 2e kiezen .

hoop dat je er iets aan hebt !

liefs femke

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 22:27

Hij schiet idd weg, er hoeft maar een deur dicht te gaan of iemand langs te lopen en ik ben hem weer kwijt.

Dank jullie wel voor de tips, ga ze morgen zeker uitproberen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:30

Wat krijgt hij voor voer? Daar kan hij ook wel eens teveel energie uit halen en rennerig van worden.

Verder: met rijden bezig houden. Overgangen, figuren, overgangen tijdens figuren, schijnovergangen, enz.
Grondwerk is ook wel goed om te doen. Leren de aandacht bij jou te houden.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 22:35

Voer weet ik niet precies, dat zal ik de eigenaresse eens vragen.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 14:56

Jullie adviezen meegenomen en het ging vandaag vrij goed :j Hij schrok bijna niet en lette op mij :) Bedankt allemaal. Andere tips zijn nog steeds welkom!

kimm_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:21

Je moet hem aflijden dus gaan spelen in de teugels bijvoorbeeld.
Je kan ook gewoon voor dat je gaat rijden hem longeren of even over het erf heen lopen.

Treintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 00:00

zorg voor dat je gaat rijden je zijn aandacht bij jou is.
en ga dan langzaam verder

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:15

Ik denk dat je hem constant bezig moet houden,
niet te tijd geven om te schrikken zeg maar.
Geen hoefslag rechtdoor maar gewoon volte en meteen door met gebroken lijn etc. Heel veel figuren en dingen na elkaar,
ook gewoon rare figuren verzinnen/rijden die je paard niet verwacht..
misschien helpt dat? bij mij hielp het met mn lusitano wel..

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 14:48

Ik volg dit topic ook even.

Ik heb iets soortgelijks met een haflinger, snel afgeleid en daardoor soms lastiger te rijden.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 00:15

de mijne ziet ook overal spoken als je langer dan 5 meter rechtdoor rijd.
Als ik in het begin veel figuren rijd en veel afwend let hij goed op en dan gaat het aan het eind van de les vanzelf.
als hij egt zijn hoofd in de lucht steekt en heel grappig overal naar gaat lopen kijken geef ik meestal een tikje met mijn zweep op de binnen schouder ook dit werkt meestal wel.