Grr linkergalop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Grr linkergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 18:08

Ik heb gewoon al vanaf het begin af aan problemen met mijn knol met de linkergalop. Hij verdomd het simpelweg om links aan te galopperen. De enige manier om hem links te krijgen is zo hard door de bochten te crossen tot hij changeert, maar dat is dus niet echt heel erg leuk.

Wie heeft er tips voor me, want het gaat zo niet langer!

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 18:10

Doet hij dit aan de longe ook?
Of als hij gewoon in de wei galoppeert, zit hij dan ook altijd verkeerd op links?
Als dat zo is, moet je het er eerst aan de longe uitkrijgen.
Maar dat is niet gemakkelijk.

Als dat niet zo is, is het gewoon klieren.
wat je kan doen is :
*Extra binnenstelling en binnenhand wat omhoog.
(in mijn geval hielp dit zeer goed)
*Juist buitenstelling, zodat de binnenschouder ontlast word.

Zazoutje

Berichten: 4797
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 18:14

als je in een volte aanspringt met stelling naar binnen.. (bij mij hielp t wel)
tja ik weet eigewlijk niet..

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 18:48

Ik heb een keer gehoord dat je contrastelling moet vragen. Dit omdat het binnenvoorbeen het verste naar voren moet grijpen en dat dus makkelijker gaat als het hoofd aan de andere kant zit. Of het waar is weet ik niet...

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 19:38

Aan de longe doet hij het overwegend fout, meestal moet ik hem dan toch ook links opjagen
Ik heb het al met alle mogelijke stellingen geprobeerd, contra, goed, overdreven noem het maar op, hij weigert hem te pakken
Ook als ik hem zo actief rijdt (hoewel ik dat niet altijd kan vanwege ME) dat je zou denken dat ie wel uitkijkt verkeerd te pakken flikt hij het me.
De enige manier dat ik hem goed kan krijgen is hem gewoon godsliedelijk door te schoppen, maar daar heb ik dus ook niet altijd puf voor,.. en het verbetert er ook niet mee

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 03:15

ik blijf altijd zeggen: zodra de basis goed is kun je verder gaan. de basis van galop zijn stap en draf. is je paard daaraan lekker losjes en voorwaarts, goed op het been etc. dan zal hij véél gemakkelijker in galop aanspringen.

geef je de juiste hulp en weet je zeker dat je paard niks mankeert.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 20:50

ben het helemaal met okkie1 eens..als de basis goed is en je zeker weet dat je paard niks mankeerd (mijn pony wil meestal niet in de rechtergalop dus ik ken het probleem) heb ik misschien nog een tip voor je: ga op de rechterhand rijden en maak dan een rechtsomkeerd, zodra je dan links op de hoefslag komt galoppeer je aan. bij mij werkt dit meestal wel.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 20:52

pff hier zijn al zoveel topics over geweest.
Mijn tip is: buitenhand goed erbij houden, laat eventueel je pony wat naar buiten kijken zodat de binnenschouder vrij is.
Goed voorbereiden voor de voergang, je pony moet fel voor je been zijn.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:29

In de galop merk je vaak problemen op, vandaar dat er zoveel topics over zijn... in stap/ draf lijkt het allemaal goed te gaan en verrek, dan wil dat beest ineens niet goed galopperen???
Okkie1 heeft gelijk, de basis is ontzettend belangrijk, maar je moet dan wel weten waar je aan moet werken. Mijn problemen uiten zich altijd in de rechtergalop: ik werk aan iets nieuws, paard komt min of meer vast te zitten (spierpijn!) en hoppa, weg rechtergalop. Een week of 2, 3 later, waarin ik rustig dooroefen, die galop af en toe meepak, maar me er niet te veel op fixeer, en de hals, borst en schoft een beetje masseer, dan gaat het weer goed. Tot ik weer een tandje moeilijker ga.
Mijn allereerste advies: laat die galop maar even!! Fixeer je er niet op, het gaat alleen maar steeds opnieuw fout, je voelt je paard steeds minder daadwerkelijk aan en zowel jij als je paard raken hopeloos gefrustreerd.
Geef het eens 2 weken rust. En dan ook niet stiekum proberen, gewoon rust. Lekker gaan oefenen in draf, dat je paard los en vooral recht is (rechtrichten op de middellijn, de binnenhoefslag, bij het van hand veranderen, rij eens "vierkante voltes": buigen, rechtmaken, buigen rechtmaken, dat zet je paard meer aan het werk dan een ronde volte op dit moment) en probeer het dan weer eens opnieuw. Eventueel eerste aan de longe, zodat je het kan zien, want na al die tijd "fout" voel je het misschien niet eens meer dat het ineens wel goed gaat. Je eigen hoofd is immers nog steeds ingesteld op "fout"... (niet vervelend bedoelt, zo zitten veel mensen nou eenmaal in elkaar: het foute gevoel is na zo'n tijd min of meer ingesleten en dan voel je nauwelijks nog het gevoel tussen "goed" en "fout", omdat je "fout" verwacht!) Mocht het dan nog niet lukken, dan kan je een trucje proberen: galoppeer rechts aan, rijd een acht en spring om bij het wisselen van volte op X. Omdat je dan ineens heel abrupt iets doet (ongeacht of je nou probeert om een soort vliegende wissel te rijden, of dat je je paard kort terugneemt), overrompel je je paard misschien dusdanig, dat het zomaar ineens goed gaat. Niet te vaak doen, het lost je probleem niet echt op namelijk en zo lang dat niet is opgelost, maak je je paard alleen maar nog handiger in tóch weer verkeerd aanspringen....
Laatste tip, maar die had je zelf ook al verzonnen denk ik: zoek hulp!! Blijf niet te lang modderen....

Succes!!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 13:34

Nog een kleine aanvulling: in je profiel zie ik dat je nog maar een jong paardje hebt. Dus nog een toegifttip: heb dubbel geduld. Zo'n jong ding heeft af en toe last van z'n lijf, houd daar rekening mee! Hij zit je niet expres dwars en als je nu blijft jagen om hem toch op links in galop te krijgen, leer je hem foute dingen in plaats van goede.
Blijf lachen en doe je best, je kan nog lang genoeg linksom galopperen als 'ie het eenmaal op de goede manier geleerd heeft Knipoog

LindaVelingsJarig

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 22:16

heel veel geduld hebben, niet boos worden als ie het niet doet.
Misschien snapt ie niet wat je bedoelt.
Ik heb dat ook gehad met mijn Paintje en het heeft 6 maanden geduurt maar nu gaat het prima.
Rainy had het leuke trucje om verkeerd aan te springen en dan na 1 of 2 passen te changeren.
Doet hij nu nog wel eens aan de longe - dan springt hij verkeerd aan en changeert hij meteen. (dan denkt ie dat ik het niet zie Knipoog )

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 10:53

Op een volte stelling naar binnen vragen en je buitenbeen goed naar achteren leggen.
als ie niet goed aanspringt af en toe extra drijven met je buitenbeen. meestal springen ze dan vanzelf een keer over. maar heb geduld!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:49

dr_jacksel schreef:
Ik heb een keer gehoord dat je contrastelling moet vragen. Dit omdat het binnenvoorbeen het verste naar voren moet grijpen en dat dus makkelijker gaat als het hoofd aan de andere kant zit. Of het waar is weet ik niet...

klopt, maar dit kan ook met stelling naar binnen. Je stelt het paard achter de oren een beetje naar binnen maar brengt beide handen naar buiten zoadt je het gewicht naar de buitenschouder brengt. Hierdoor moet ze het buitenbeen eerder neerzettten en kan het binnenbeen verder naar voren grijpen waardoor ze in de binnengalop terecht komt.

duwen of drijven met het binnenbeen werkt nog niet bij dit jonge paard: immers, het kan zich moeilijk linksom stellen, het zal gewoon recht blijven en toch in de buitengalop aanspringen. Het moet dus geholpen worden bij aanspringen en dat doe je door het gewicht van de ruiter en van de voorhand naar buiten toe te brengen.

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:27

sorry hoor maar als je het al over knol hebt en over crossen en schoppen.... misschien zou je eerst eens naar jezelf kunnen kijken..zit je wel goed geef je wel de juiste hulpen.
en dan naar je paard is hij wel recht/is hij jong en heeft hij geen goede balans enz.
maar ja je kan natuurlijk ook doorgaan met crossen en schoppen en dan over een jaar een paard hebben dat zowel linksom als rechtom niet kan galopperen....of nog erger gaat staken!!
ik vind het alvast goed gat je hier advies vraagd maar je toon stoort me een beetje.....

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 11:19

Sluit me aan bij een paar andere sprekers: rechtrichten, rechtrichten, zorgen dat je paard in balans is, zowel links en rechts in goede stelling en buiging, aan het been.....dan komt die rechtergalop echt vanzelf goed!!