Wijken aanleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

Wijken aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:50

Hoe leer je je paard te wijken? hoe geef je de hulpen en verklein je deze langzaam?

Marieke_K

Re: Wijken aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:56

Dat is lastig uit te leggen via de computer :) Heb je les? Wat is jouw niveau en het niveau van je pony?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:57

Ik ben met mijn paard begonnen met het openen en sluiten van voltes (dus met je binnenbeen naar buiten toe rijden), daarna in stap en nu in een rustig drafje, en zo bouw ik het steeds verder op totdat het in een mooie actieve draf lukt zonder dat hij rennerig wordt.

Krijg je je pony al wel goed de hoeken door met een mooie stelling en actief op je binnenbeen?

Lees ook dit eens
http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_wijken

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:15

volgens mij staat dit verkeerd ik ga even temmen :)

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:16

dit staat hier verkeerd, HAW is alleen bedoelt voor rijtechnisch commentaar op foto's.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:37

RT-HAW => RT-P

memmie1960

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:03

wat ik deed is veel voltes rijden en 8jes
kom van zelf

marleenmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:00

Heel vaak gewoon vanaf de a-c lijn naar de hoefslag rijden en dan gaat hij vanzelf wel over stappen je ook er naast gaan lopen en hem via duwtjes in zijn buik op de plek waar je aanspoort en dan naar de zijkant duwen en dat vaak doen en zo gaat hij ook een beetje overstappen zodra hij dat doet heel goed belonen

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 11:17

die volte verkleinen en vergroten en t rijden van een 8 lijkt me wel een goeie. maar hoe krijg je m dan op een gegevenmoment goed aan het wijken dat de achterhand ook goed mee komt? ik had zelf al in gedachten hem aan te leren vanaf de grond dat hij opzij moet en dan opzij zeggen, als hij dit snapt deze stemhulp ook te gebruiken tijdens het rijden en dan de hulpen geven voor het wijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:10

vanaf de volte
als hij goed de volte kan verkleine vergrote kleine stukjes vanaf de middelijn proberen. en na een goeie stap goed belonen end at uitbreiden, het is alleen lastig om via de computer uitteleggen

ow en begin niet met grote hulpen gewoon met klein beginnen en als het moet ietsje groter maar het liefst klein laten!
succes

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 15:12

paard met de neus na de buitenkant van de bak sturen en met je binnen been duwen,
zo leer je ze dat ze zijwaarts moeten gaan voor je been,want als hij met de neus na de buitenkant van de bak word gezet kan hij geen kant op alleen maar zijwaarts.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 08:33

Bedankt voor jullie tips!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:19

inderdaad in eerste instantie de volte gaan verkleinen en vergroten. je kan met gewichtshulpen (in combinate met de juiste hulpen) je paard leren om naar buiten of naar binnen te gaan.
zodra het vergroten en verkleinen goed gaat rij je een keer een volte 15 meter in de hoek voor A of C en als je dan parallel aan de AC lijn komt neem je hem mee richting hoefslag. dit zodat ze ook leren scharen. als je gewoon de AC lijn op rijd en hem opzij gaat duwen gaan ze vaak opzij schuifelen ipv mooi overstappen en scharen.
als ze het vanuit de volte meenemen goed snappen kan je dat gaan uitbouwen tot je gewoon op de ac lijn kan beginnen

Leokampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:59

Het aanleren van wijken begint in stap op de 2e of 3e hoefslag. laat hem wijken voor je binnenbeen naar de hoefslag toe en ondersteun met je buitenteugel zodat hij niet over de schouder wegvalt. Zo bouw je het uit met steeds een extra stapje erbij.

Ik heb onlangs de videocursus rijtechniek van abouthorses.tv gevolgd, daar wordt dit en veel andere oefeningen goed uitgelegd. Succes!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:02

ben melody ook aan het leren,
me zus zei voor de oefening, aan de hand voltes laten stappen en dan een tikje tegen z'n achterbeen? geven (niet hard!) en dan leert ie z'n achterhand ook te gebruiken. Weet niet of het goed heb uitgelegd anders moet je haar maar even pben
ze heet xXsaffierXx

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 13:26

R0oszs schreef:
ben melody ook aan het leren,
me zus zei voor de oefening, aan de hand voltes laten stappen en dan een tikje tegen z'n achterbeen? geven (niet hard!) en dan leert ie z'n achterhand ook te gebruiken. Weet niet of het goed heb uitgelegd anders moet je haar maar even pben
ze heet xXsaffierXx

dan moet je een klein rondjes stappen om je heen aan een halstertouwtje en dan tik je het binnenachterbeen zachtjes aan met een zweepje als die naar voren gaat. En dan een paar keer beide kanten op.
Dit heb ik van mijn lesgever geleerd om het achterbeen beter te leren gebruiken met het wijken.

en ik heb met mijn pony toen iik erop zat eerst een paar meter voor de hoefslag af te wenden en dan wijkend naar de hoefslag en als dat goed gaat bij a afwenden richting hoefslag en goed de buitenschouder tegen houden anders valt hij over de buitenschouder weg

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:16

Veel voltes rijden, gewoon oefenen, oefenen en oefenen.
Als jij het blijft proberen, komt het vanzelf. ;)

maaikeew1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:20

het is niet makkelijk uit te leggen omdat het per paard verschilt.
het ene paard leer je het zo aan maar een ander kan het niet zo gauw.
mijn eigen heb ik het aangeleerd doordat hij het zelf deed.
hij was vervelend en begon pasjes te wijken.
toen gaf ik hem de hulpen erbij en toen deed hij het.
belangrijk is dat je paard alle stelling al kent. en goed op de druk voor je been reageert.
je kunt het beste hem op een middenlijn zetten, van de hoefslag afwijken vinden ze al moeilijker.
dan laat je hem een beetje stelling nemen, en duw je wat met je binnenbeen aan.
vraag iemand om in de bak te zijn zodat ie kan kijken of ie het doet en wanneer voor de zekerheid.
je moet het niet te snel willen en een pasje is meteen belonen.

iris_arts95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:29

Door wat obstakels neer te zetten , wordt je pony " gedwongen " om opzij te gaan , geef de juiste hulpen , en na een tijdje zal hij gaan herkennen wat de bedoeling is ;)

Riverdance1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:33

Hij moet eerst leren dat twee benen gas is en één been om. Ik ben begonnen in stap, kleine stukjes. En gelijk duidelijk zijn. Gaat hij niet om voor de druk van één kuit, krijgt hij een tikje met de zweep op die plek en tegelijkertijd houd ik mijn kuit eraan om te laten zien wat ik met die kuithulp wil. Inmiddels doet hij het feilloos op mijn kuit en heb ik geen zweep meer nodig

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-10 13:10

ik ben er erg benieuwd na hoe je hem goed leert scharen. Hij is wel al bijna volledig met de kuithulp te sturen en reageert hier heel gevoelig op.
loopt ook wel al verzameld in stap en draf maar galop is nog moeilijk. hij moet sowieso nog leren zichzelf al echt te dragen maar dat komt er wel aan. Ik dacht ga me alvast verdiepen hoe het wijken het beste is aan te leren.. zodat het tegen die tijd duidelijk is hoe het t beste aan te pakken is als hij daar klaar voor is.
ik vind niks belangrijker dan duidelijkheid voor een jong paard

Treintje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:55

veel bvoltes en 8 jes rijden..
eerst klein en dan druk je hem steeds een stukje verder.