Galop: Kei- en keihard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Galop: Kei- en keihard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 13:48

Het rijden met mijn merrie staat op het moment even stil (sneeuw, vorst) maar dat geeft mij nu even de aanleiding om een oplossing te zoeken voor het probleem waar wij tegenaan lopen in de training.

Neel is een merrie van bijna 5 en is een half jaar onder het zadel. Stap en draf is bevestigd en gaat ook prima. Overgangen gaan steeds beter, merrie laat fijn los in haar lichaam en is goed voor het been. Niks te klagen dus.
Maar zodra we aangalloperen gaat het echt mis. Alleen maar hard, vol in de hand hangen, op de voorhand, enz. Ik heb al meerdere dingen geprobeerd: aanspringen in een wending, aanspringen op de volte, aanspringen zonder eerst door te zitten (gewoon hoppa) of aanspringen op stemhulp. Ik heb veel aan de longe getraint om op stemhulp aan te springen en rustig te galopperen, wat tot de vorstperiode vrij aardig ging. Maar de koppeling van longe - ohz is er geloof ik niet.

Heeft iemand tips, oefeningen, of hulp voor mij? Ik weet niet meer zo goed hoe ik dit rijtechnisch kan oplossen. Snel op de rem rekken is er niet bij omdat ze zich enorm sterk maakt en niet laat bewerken op zo'n moment.

Alvast bedankt!

b485

Re: Galop: Kei- en keihard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:56

Heeft ze het altijd al zo gedaan onder het zadel?
Dan zou ik haar een tijdje laten galopperen in haar tempo. Ze heeft voor de galop misschien de balans met een ruiter op haar rug nog niet gevonden.

aan de longe kan ze het wel rustig? En als je er op zit en iemand neemt haar aan de longe?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:00

Voor eerst Vorst afwachten!!!
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:01

ik lees even mee.. wij lopen hier ook tegen aan..
Ik hoop dat de vorst snel over is.. ik wil graag buiten trainen op een lang recht stuk, ik heb zelf het idee dat bochten maken gewoon nog heel erg moeilijk is.

Misschien ook een optie voor jullie

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:05

Ik zou een aantal rondjes in haar tempo galopperen! Misschien moet ze even wennen aan jou op haar rug, en wordt ze na een aantal ronden rustiger, vooral zelf rustig blijven en gewoon ook al gaat ze zo hard, blijven rijden, op een grote volte zetten, beetje stelling vragen en zelf niet voorover vallen doordat ze zo hard gaat.
Misschien wordt ze vanzelf rustiger, aangezien ze aan de longe wel rustig kan galopperen. Hoe lang galoppeer je meestal met haar? Neem je haar gelijk terug als ze zo hard gaat of galoppeer je door?
En hoe gaat het als je haar eerst aan de longe laat galopperen en daarna los met jou erop?
Heb je les? Wat zegt je instruc(teur)(trice) ervan?

Eerst maar even wachten tot het winterse weer voorbij is. Succes!
Laatst bijgewerkt door Myrthe92 op 11-02-10 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:05

licht je zadel goed?
of heeft ze miss ergens anders last van in de galop?
Blijft moeilijk om zulke dingen op te lossen jij voelt alles het beste aan Heb je geen les?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:09

Dit probleem is al eens eerder in een topic naar voren gekomen.

Het is lastig om te zien zonder filmmpje of zo om te zien waar de fout exact zit.
Waarschijnlijk heeft je paard de balans nog niet om met ruiter rustig te kunnen galopperen. Probeer zoveel mogelijk rechte lijnen te galopperen, dat hij zijn balans makkelijker kan vinden en dan ook de rust in de gang. Ik heb een groot paard ooit eens gewoon mee naar de polder genomen en alleen maar gegalopperd in de berm op lange rechte lijnen. Zo kon hij krachtiger worden en leren omgaan met mijn gewicht.
Dat moet natuurlijk wel veilig zijn.

Maar het kan ook zijn dat jij ongemerkt zit te klemmen in galop.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:12

@ petulan.. ik wil je topic niet overnemen.. maar misschien heb je er ook wat aan..

Ik heb les, ongeveer 2x per week.. Mijn instructrice geeft aan opvangen en been geven.. (wat ik zelf ook al had bedacht)
maar daar lijkt hij alleen maar harder van te gaan.
Wat ik nu doe is enkel op de lange zijde een paar galopsprongen, en dan weer een overgang naar de draf.. dit omdat ik zelf het gevoel heb dat het in de wendingen zit..
deze paar galopsprongen gaan wel steeds beter, en minder op de voorhand.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 14:19

Kadankovitch schreef:
Voor eerst Vorst afwachten!!!
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Dat is zowiezo een feit. Het is echt zo vervelend, ik wil een hele hoop maar die verdomde vorst de hele tijd!! :n

Myrthe92 schreef:
Ik zou een aantal rondjes in haar tempo galopperen! Misschien moet ze even wennen aan jou op haar rug, en wordt ze na een aantal ronden rustiger, vooral zelf rustig blijven en gewoon ook al gaat ze zo hard, blijven rijden, op een grote volte zetten, beetje stelling vragen en zelf niet voorover vallen doordat ze zo hard gaat.
Misschien wordt ze vanzelf rustiger, aangezien ze aan de longe wel rustig kan galopperen. Hoe lang galoppeer je meestal met haar? Neem je haar gelijk terug als ze zo hard gaat of galoppeer je door?
En hoe gaat het als je haar eerst aan de longe laat galopperen en daarna los met jou erop?
Heb je les? Wat zegt je instruc(teur)(trice) ervan?

Het 'laten gaan' heb ik al vaak geprobeerd. Het blijft dan ook echt bij rennen, er komt gewoon lastig rust is. Mijn instructeur zegt dat ik vooral moet blijven zitten en ophoudingen moet maken, maar die ophoudingen komen niet aan (?) en trekken is ook geen optie. Zitten is lastig, helemaal wanneer ze zo vlak en hard gaat. Kan best zijn dat ik onbewust klem. Met doorzitten heb ik hier weer geen last van, kan rustig zonder beugels rijden zonder het race-effect! Aan de longe galopperen heb ik nog niet gedaan, zou opzich een keer te proberen zijn!

FitzChivalry schreef:
Ik heb les, ongeveer 2x per week.. Mijn instructrice geeft aan opvangen en been geven.. (wat ik zelf ook al had bedacht)
maar daar lijkt hij alleen maar harder van te gaan.
Wat ik nu doe is enkel op de lange zijde een paar galopsprongen, en dan weer een overgang naar de draf.. dit omdat ik zelf het gevoel heb dat het in de wendingen zit..
deze paar galopsprongen gaan wel steeds beter, en minder op de voorhand.

Maakt niet uit, we zijn hier om elkaar te helpen ;)
Wat jij zegt ervaar ik ook: plat door de bocht en gas zeg maar! Lange zijde is te proberen, misschien dat ze dan ook beter terugkomt op mijn ophouding maar dat is wel iets wat ik eerst moet proberen.

Lange stukken galopperen is iets waar ik wel vertrouwen in heb met haar. Maar wederom: eerst de vorst weg, dan de drassigheid uit het land en dán.. := Voor mij graag weer de R uit de maand aub :Y)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:22

Ik kan ook niet wachten tot het weer droog is.. ik heb dan wel een binnenbak.. maar dat is ook niet alles met zo'n jonkie..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:22

wat doet je merrie als je je teugels losser laat? Gaat ze er dan nog harder vandoor of begint ze dan "instabiel" wat zig zag te lopen?
in het 2de geval is het een balans probleem, met jou op de rug is het anders voor je paard dan zonder dat extra gewicht. Dit pak je eerst aan in stap en draf en langzaam meer en meer in de galop zelf. Hier kan je veel over vinden in andere topics, want uiteindelijk moet je paard meer op de achterhand gaan lopen, meer balans en kracht krijgen en recht gericht worden. Dus heel veel wendingen, voltes, rechte en gebroken lijnen, overgangen en schijnovergangen (schakelen) en grote voltes spiraalgewijs verkleinen en vergroten. Jongere paarden of net beleerde paarden zoeken vaak steun op jou hand en gaan versnellen in de galop omdat ze snel doorhebben dat jou eerste reactie het "opnemen" van de teugels is en dan kunnen ze mooi op jou hand steunen

In het eerste geval is het eerder een teken dat je paard niet op jou hulpen wacht en zelf initiatief neemt, proberen op een kleine (10-12m)volte te zetten zodat ze geen snelheid kunnen maken.

Veel succes en hopen dat het snel dooit en je aan de slag kan!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:23

Misschien moet je dadelijk als de vorst weg is naar de bossen en lange stukken galoperen met de teugels losser zodat ze niet kan gaan hangen.
Een paard misbruikt alleen de mogelijkheden die jij hem geeft ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:25

griebels schreef:

Kiwiko maar dan anders. :+

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 14:33

petitparis schreef:
wat doet je merrie als je je teugels losser laat? Gaat ze er dan nog harder vandoor of begint ze dan "instabiel" wat zig zag te lopen?

In het eerste geval is het eerder een teken dat je paard niet op jou hulpen wacht en zelf initiatief neemt, proberen op een kleine (10-12m)volte te zetten zodat ze geen snelheid kunnen maken.

Veel succes en hopen dat het snel dooit en je aan de slag kan!

Heb even je post ingekort :) Als ik de teugels losser gooi blijft ze hard gaan. Heb ook geprobeerd in verlichte zit te zitten om haar zo niet in de rug zit, maar ook dan blijft ze hard gaan. Losse of contactteugel maakt dan niet uit. Wanneer ik zelf blijf zitten hangt het er een beetje om. Enerzijds blijft ze steun zoeken in mijn hand en gaat ze hard, anderzijds galoppeert ze niet in balans op zo'n moment. Onstuimig, ik denk dat ik het daarmee goed omschrijf.

Griebels schreef:

Eens! Maar ik vind het vreemd dat ik in stap en draf wel alles met haar kan, en dat in de galop ineens alles weg valt en ze alleen nog hard en stug is.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:34

ik heb hetzelfde probleem. Mn paardje wil niet zo graag wachten op mij, nogal een hittepetit onder het zadel. In draf gaat dit nu super, erg duidelijke overgangen terug en op mij wachten was heeeeeel moeilijk voor haar, maar in draf gaat dit prima. Galop heb ik een hele tijd niet gedaan, nu spring ik af en toe een paar passen aan, maar voordat ze begint te scheuren neem ik haar terug in draf, doe weer wat drafwerk en spring dan nog een keer aan. Ik merk dat ik steeds langere stukken kan galoperen, maar soms schiet ze ook meteen weg (en ik denk dat dat bij jou het geval is?). Ik zou proberen om sowieso zelf echt te blijven zitten en voor je gevoel misschien zelfs wat achterover te gaan zitten, zodat je zeker weet dat je zelf niet naar voren kukeld en inderdaad je paard de kans geeft om hard te gaan. , ze hangt, probeer daar echt niet in mee te gaan. Dat je eens het gevoel hebt dat je een gewichtheffer bent maakt niet uit, blijf et je been eraan en zorg dat je ten alle tijden rechtop blijft zitten. Op een gegeven moemtn moet ze doorkrijgen dat je je niet uit het zadel laat trekken of je niet uit balans laat brengen door haar. Het zal misschien weken duren voordat ze het doorheeft, maar zorg dat je zelf in balans zit. Blijf inderdaad wél been geven, om haar duidelijk te maken dat JIJ het tempo bepaald. Het lukt natuurlijk niet zo 1,2,3 maar blijf gewoon stug volhouden en je zal zien dat het op een gegeven moment beter gaat. Korte stukjes proberen te galoperen, en als je de kans hebt, als het niet meer vriest, en je paard is redeljk braaf buiten, lange stukken te galoperen en maar eens te laten gaan, op een gegeven moment het galopje "van jou" maken en haar door laten galoperen, lekker zitten en proberen zo ontspannen mogelijk door te galoperen, en pas terug nemen als jíj dat wilt. Vervolgens nog paar keer herhalen. Ik zou in de bak, zeker met een jong paard, proberen te voorkomen dat ze echt aan de haal met je gaat. Bochten zijn klein, hoefslag ligt misschien wat dieper etc. Probeer, als je galopeerd op het midden een volte te rijden en haar gewoon echt terug nemen als ze te hard gaat.
Jonge paarden vergen heel wat geduld, wees gerust, het komt allemaal goed. (nu de mijne ook nog :P )

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:05

Ik denk ook dat het probleem niet echt in de galop moet gezocht worden, maar je moet eerst goed op de stap en draf gaan trainen.
Nageeflijkheid, buiging, stelling aannemen, voorhand verzetten, achterhand verzetten, dan pas verder gaan oefenen met de galop.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:18

je geeft het zelf aan ze zoekt steun en heeft weinig balans op dat moment. Dus als ze niet versnelt aan de lange teugel, kan je naast de recht-richt oefeningen ook galopperen aan de lange teugel, laat ze zelf maar haar balans vinden.
En het is niet zo abnormaal dat het in stap en draf redelijk goed gaat en in galop plots veel moeilijker.
geduld en oefening

Lisa_Poetin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:23

Ik had het zelfde probleem..
Ik moest een pony inrijden en ging altijd keihard..
Meestal liet ik haar uit rennen en ging ze vanzelf wel langzamer.
Maar ik weet niet of dat bij jou ook helpt.

Misschien proberen aanleuning te krijgen en telkens proberen een ophouding te geven.
Luisterd ze niet, gewn weer opnieuw ;)

Ik hoop dat het beter word.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:26

De winter doet hier denk ik aan mee!

Wat petit paris zegt, galoppeer met een lang teugeltje. En denk aan je zit. Maak je lang (en zwaarder), niet naar voren leunen.

Wat je ook kunt doen is alsmaar laten galopperen in haar tempo (met lange teugel)(zonder iets te zeggen), totdat ze moe is en rustiger wordt. Op het moment dat ze zich overgeeft uitgebreid belonen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:40

Alves schreef:
De winter doet hier denk ik aan mee!

Wat petit paris zegt, galoppeer met een lang teugeltje. En denk aan je zit. Maak je lang (en zwaarder), niet naar voren leunen.

Wat je ook kunt doen is alsmaar laten galopperen in haar tempo (met lange teugel)(zonder iets te zeggen), totdat ze moe is en rustiger wordt. Op het moment dat ze zich overgeeft uitgebreid belonen.

Yep, maar als beestje echt gaat scheuren,.. wil ik niet samen met jou in de bak zijn. EN daarbij,, als het écht hard gaat is het gevaarlijk ook nog. Uit laten galoperen is wat veel mensen adviseren, maar heel vaak niet haalbaar en gevaarlijk ook nog eens. En toevallig is het meestal ook nog zo dat deze dingen voorkomen bij de zogenaamde "doodlopers". Je kan afwachten wat je wilt, maar beestje blijft maar gaan.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:44

en gezien de titel van het topic,, denk ik dat dat het geval is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:08

nee het aan lange teugel galopperen zou ik alleen doen als ze dan niet nog gaat versnellen. Maar vaak vinden paarden met balans problemen de "hoeken"/korte zijde eng. Ze denken niet gedraaid te geraken en versnellen daarom, kwestie van niet "op-hun-neus-te-vallen".
In jou geval denk ik dat het dan beter is vaak korte stukjes te galopperen en niet te grote voltes te rijden, zodat ze al geen snelheid kan maken. Dat doe ik momenteel veel met mijn paard, de bak rond rijden en van zodra ze zich hard maakt en onderuit wil lopen stuur ik ze en volte 10m op, dan vind ze galop snel minder interessant :D
En echt laten uit galopperen vind ik ook geen optie, ik heb een galopbaan ter beschikking en zou dat veilig kunnen doen, maar dan leer je ze als ze energie teveel hebben of effe "moeilijk" dat ze gewoon hun gang kunnen gaan. De mijne geeft trouwens ook niet op (na 2km draf en 4km galop zonder stappauze kan en wil ze nog wel eens een poging ondernemen om op de kletter te gaan)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:25

En als je haar in galop laat aanspringen, 2 passen laat galoperen en dan weer terugneemt. Als je dit herhaalt, heeft ze misschien door dat ze toch weer terug moet, dat ze dan langzamer gaat? :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 18:44

Dat lijkt mij ook de beste oplossing, maar in de galop is de rem verdwenen. En om er nu een hoek in te trekken of bij hele gewicht in de strijd te gooien vind ik compleet nutteloos. Scherper bitje (heb nu dubbelgebroken watertrens) is ook symtoonbestrijding volgens mij, want in stap en draf gaat dit allemaal prima..

:(

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:49

Petulan schreef:
Dat lijkt mij ook de beste oplossing, maar in de galop is de rem verdwenen. En om er nu een hoek in te trekken of bij hele gewicht in de strijd te gooien vind ik compleet nutteloos. Scherper bitje (heb nu dubbelgebroken watertrens) is ook symtoonbestrijding volgens mij, want in stap en draf gaat dit allemaal prima..

:(

Als een paard waar ik op zit met mij aan de haal gaat(ook al doet die dat áltijd met een bepaalde gang og oefening ofzo) Dan zet ik ze eigenlijk altijd stil tegen de wand/hek ofzo. Ik vind dit vriendelijker dan in zn mond gaan hangen trekken enz. Maar toch moet het paard gewoon hoo doen als ik hoo zeg! En bij geen een paard heb ik nog meegemaakt dat het na 3 of 4 x nogsteeds door mij heen denderde. Maar je moet dan wel áltijd consequent zijn. (maar dit is dus alleen voor het door je (hand) heen denderen) En voor een vliegende galop zou ik vooral eerst oefenen met op een volte aangalloperen en door galloperen. Doordat je hierbij met je buitenhand het paard goed kan opsluiten. Daarna steeds iets meer uitbreiden.