Spieren in oa. schoftgebied opbouwen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Spieren in oa. schoftgebied opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 23:59

hoihoi,

Ik heb een paard met een zeer magere schoft bespiering.
Om mijn zadel goed te laten liggen op zijn rug, zou hij meer bespiering moeten hebben.
Ik vraag me alleen af, door welke oefeningen te doen. krijgt hij daar meer spieren?

We proberen hem lang en laag te rijden, en over de rug.
En ik weet dat het een jaren plan is. maar misschien hebben jullie een tip?

Het paard is van ver moeten komen,en is ook op de schouder nogal "bottig"
Ik maak veel kilometers in het bos, train regelmatig dresuur (keer of 3 in de week) en als ik longeer, dan met de pessoa.
Af en toe springen we ook.

Wie heeft er nog meer tips?

feliciaa

Re: Spieren in oa. schoftgebied opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 00:02

Ik denk dat je al heel goed bezig bent. Het enige wat ik nog kan verzinnen dat (als hij er aan toe is tenminste) je misschien wat kan wisseling in hoofd hals houding. Dus af en toe een stukje meer op pakken en dan weer rustig laten zakken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 00:07

Weggevallen schoftspieren kunnen komen door (in het verleden) een te krap zadel
De doorbloeding op gang brengen dmv massage http://www.happy-athlete.nl kan snel de bespiering weer toe laten nemen
Ook paarden die een flinke wormbesmetting (gehad) hebbenkunnen spieren verliezen in de gehele bovenlijn oa ook het schoft gedeelte

Qua traning kun je het paard een tijdje longeren (veel galopwerk -laag over de rug) ipv rijden zodat de spieren weer kunnen herstellen/groeien

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 00:23

Je zegt dat het zadel pas goed ligt als de spieren er zitten, ligt het zadel nu dus niet goed?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 01:08

Aan je verhaal te horen ben je idd goed bezig, maar dat kan je eigenlijk nooit echt beoordelen aan de hand van zo'n kort verhaaltje, zoiets moet je zien en steeds aanpassen aan wat het paard op dat moment doet.
Lang en laag lopen tis allemaal heel mooi en ook wel juist, maar het allerbelangrijkste stond er niet bij, het paard moet daarbij ook nageeflijk lopen, doet hij dit niet dan train je net de spieren die je echt niet wil.
Het paard mooi over de rug laten lopen, dit klikt heel juist en bijna professioneel, maar doet je paard dat ook wel ????? velen zeggen dat hun paard dat doet, en bij weinigen heb ik het al gezien.
Je paard moet dus nageeflijk lopen, en daarbij zijn buikspieren gebruiken samen met zijn rugspieren, en er dan bovendien zijn achterhand zoveel mogelijk onder gaan plaatsen.
Alleen zo ga je echt die schouder - rug en schoft spieren echt trainen.
En dat dit wat tijd gaat vragen, das heel duidelijk, maar geen jaren héééééé, want dan ben je echt verkeerd bezig, 6 a 7 maad training moet echt al een heeeeeeeelllll zichtbaar verschil opleveren hoor.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 08:50

Hij heeft zo'n 2.5 jaar weinig tot niets gedaan. vnl op stal gestaan.
En daarbij, het zadel waar ik mee proefreed was niet alleen voor mij te klein.
Echter, had hij geen drukplekken, maar hij was er amper mee gereden natuurlijk.

We zijn zelf pas een half jaar bezig (mei) en dat nageven begint te komen, hij loopt (als het hem uitkomt, maar dat gaat al beter) hele stukken naar beneden, maar hij vind het moeilijk.

Nageven in galop lukt een enkele keer, dan moet hij wel zo goed lopen in een training (en ik ben ook maar een simpele ruiter) wil hij dat doen. (even afkloppen dat hij het de laatste 3 dagen door schijnt te hebben)
Maar met pessoa longeren heb ik hem wel goed over de rug.
Afbeelding

hoger en lager instellen zijn we nog (lang)niet aan toe., het nageven is nog niet eens stabiel, en de achterhand is ook nog niet zo sterk dat dieer constant onder zit.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 08:52

Over het zadel,
Volgens 2 zadelmakers ligt het met die prolite pad nu goed, maar voor tijdelijk.
Het zadel zou optimaal liggen, als hij daar spieren opbouwd, en die pad er van tussen kan.
Maar de ene zadelmaker beweerd, dat sommige paarden daar nooit bespiering opbouwen.en dat de kans klein is dat ik zonder pad kan gaan rijden met de tijd.
Maar als ik zie, waar hij vandaan is gekomen qua spieren, is hij al 10x meer paard geworden.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:15

ik heb dat ook een beetje. ik rij een ouder paard die een tijd stil heeft gestaan. ik masseer m en ben gewoon met een wat dikker dekje gaan rijden, zodat de schoftruimte die ze miste, wel door het dekje werd opgevangen. en dan idd lang en diep en later wisseling in hoofd/halshouding.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 09:18

Masseren dat kun je niet zomaar doen, daar zal ik dan iemand voor moeten "inhuren"

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:24

ik doe het gewoon zelf

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 09:25

Heb je daar voor geleerd dan?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:27

nee, het is me voorgedaan. het is puur massage om de bloedsomloop op gang te houden. heb daar zo'n infraroodapparaatje met trilfunctie voor. doe dan arnicalotion(van kruidvat) op het paard (hals, schoft en rug) en ga er gewoon met dat apparaat overheen. Het is niet echt een intensieve massage, maar gewoon ter ontspanning en doorbloeding. die training voor spieropbouw is vrij intensief. moet je wel afwisselen met ontspanning. ze vindt het heerlijk.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 09:28

Klinkt erg simpel eigenlijk. in dit geval is het baadt het niet, dan schaadt het niet?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:33

nee, in mijn geval niet. het is gewoon een lichte massage met warmte. het helpt haar lekker te ontspannen na het werk, zodat de spiergroepen die je traint, ook lekker ontspannen na de tijd.
in het begin vond ze het trillen van dat apparaat wel wat eng, maar dat wende vanzelf. de warmte vond ze namelijk wel erg lekker ;)
en dan in combinatie met die arnicalotion (arnica bevordert doorbloeding) werkt het met voor mij wel aardig, heb ik t idee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:55

unamie schreef:
Weggevallen schoftspieren kunnen komen door (in het verleden) een te krap zadel
De doorbloeding op gang brengen dmv massage http://www.happy-athlete.nl kan snel de bespiering weer toe laten nemen

Nee dat kan niet. Massage is een aardige (maar in principe overbodige) ondersteuning van training.
De enige manier om spierweefsel toe te laten nemen is krachttraining.
De claims die gemaakt worden door happy athlete zijn onzinnig. Massage is goed voor de doorbloeding, kan ook zeker een rol spelen bij therapie van blessures (bv overbelasting van inserties, hoge spierspanning etc.), maar je verandert er geen spiervolume mee.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:11

heey snackie, ik heb inderdaad even gekeken bij dit topic. En ja voor jou ligt het nog niet helemaal handig, omdat je paard niet geheel begrijpt hoe hij nagefelijk moet lopen en ook nog moet ontspannen. Probeer dit langzaam te bevestigen, duurt altijd lang maar is de moeite waard.

Veel werken met de passoa, twee dagen in de week. Ik zou hem persoonlijk iets liever willen zien dat hij nog iets lager komt als op de foto, maar wel ontspannen. Dat hij zijn rug iets meer bolt en dat kan, als je paard het begrijpt, met een aanleuning lang laag en heel ontspannen. Mijn paard loopt altijd al mooi van achter uit en ik longeer dan ook gewoon met touwtjes, vind ik veel makkelijker, bij mij ligt bij longeren de nadruk op ontspannen. Mijn paard stapt niet zo graag, dus laat het eerst 2 of 3 rondjes op het harde lopen, dan ga ik de longeercirkel in en meteen draven lang en laag en ook ontspannen, begin vooral niet in een te harde draf, rustig is makkelijker. Ik laat hem heel veel galop werk doen zodat hij heel zijn bovenlijn geheel gaat ontspannen.

Met rijden moest ik toen mijn paard gekraakt was(hij moest zijn rug spieren trainen), veel binnenhoefslag rijden, niet te veel voltes in het begin. Ik moest mijn paard aan de teugel vragen en op het moment dat mijn paard losliet, moest ik mijn teugel iets los laten en kijken of hij wilde volgen. Dan werkt hij nog wel heel zwaar in zijn lijf, omdat hij vanuit de schouder tot zijn bilspier traint, terwijl zijn hals wel makkelijk ontspannen blijft(hij gaat ook op deze manier niet direct de link leggen als ik aan de teugel loop dan is het opeens heel zwaar werk voor me). Beginnen in stap, als hij dit goed doet ook draf en galop is wel moeilijk, maak niet je trainingen te zwaar, veel spierpijn zorgt voor verzet als je weer gaat trainen doet het immers zeer.

Ik neem aan dat je ook les, probeer dit eens met een instructeur om hem van aanleuning iets te proberen te laten zakken in zijn hoofd hals houding(en nee ik wil niet een topic beginnen met je moet les nemen, dat is je eigen keuze) Balkjes in de bak leggen, meestal gaat een paard dan met meer ruggebruik tonen, hals iets meer ruimte geven zodat hij kan zakken in zijn hals. Als je eraan toebent kun je in-uitjes oefenen, doe dit wel in combinatie met les, anders maak je het je paard misschien te zwaar omdat het zo goed voelt. En als je afstanden niet helemaal goed liggen, is het juis slecht voor de paardenrug. Je kunt beginnen met drafbalk-kruisje-balk-kruisje enz, niet alleen kruisjes op rij maar afgewisseld met een balk is simpeler voor een paard.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 18:15

Sammy,bedankt voor de uitleg, het is heel duidelijk :)

Lessen heb ik, mij instruc. rijdt hem ook regelmatig.
Omdat ik dat fijn vind, het duidelijker voor hem is, en ze op die manier ook nog eens beter kan uitleggen wat hij doet, bij bepaalde handelingen..

Ook doen we regelmatig in-uitjes. ook wel eens meerdere achter elkaar,en dan weer een paar rondjes rijden zonder de in-uitjes.

Het zakken willen we ook zien, dat hij dat vanuit de schoft doet.
In het begin is het verzet, en wil hij in zijn tuiger velletje lopen, maar als je eenmaal even bezig bent, dan gaat ie vanzelf makkelijker vanuit de schoft zakken. Waarbij hij dan ook zij rug gaat bollen,en meer vanachteren werkt.
Maar dat gaat ook de ene keer beter dan de andere.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:46

is het geen atrofie? het zadel kan dan wel goed liggen, maar toch drukken waardoor de spieren afnemen?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 19:49

de spieren zijn niet afgenomen.
Ze zijn sinds ik hem heb (toen had ie 0,0 spieren) alleen maar beter geworden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:59

Kuggur schreef:
Nee dat kan niet. Massage is een aardige (maar in principe overbodige) ondersteuning van training.
De enige manier om spierweefsel toe te laten nemen is krachttraining.
De claims die gemaakt worden door happy athlete zijn onzinnig. Massage is goed voor de doorbloeding, kan ook zeker een rol spelen bij therapie van blessures (bv overbelasting van inserties, hoge spierspanning etc.), maar je verandert er geen spiervolume mee.

Onzinnig zelfs
Dacht het niet 8-)
De spiervolume neemt zelfs toe terwijl je (net) bezig bent met masseren
Het valt de meeste eigenaren dan ook meteen op :j

Stel je hebt een paard met spier problemen de extensoren van het voorbeen ( Dan zijn ze keihard en dit komt heel vaak voor)
Welke probleem in beweging laat het paard dan zien en welke specifieke oefening(en) zou je het paard dan kunnen laten doen om de spier weer losser te krijgen?

En de buigers van het heupgewricht
Welke aktie kan het paard moeilijker laten zien?
En welke oefening is geschikt om ze los te krijgen?

Ben erg benieuwd!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:06

ilse86 schreef:
nee, het is me voorgedaan. het is puur massage om de bloedsomloop op gang te houden. heb daar zo'n infraroodapparaatje met trilfunctie voor. doe dan arnicalotion(van kruidvat) op het paard (hals, schoft en rug) en ga er gewoon met dat apparaat overheen. Het is niet echt een intensieve massage, maar gewoon ter ontspanning en doorbloeding. die training voor spieropbouw is vrij intensief. moet je wel afwisselen met ontspanning. ze vindt het heerlijk.

Een infrarood massage apparaat kan iid helpen bij een meer ontspannen paard maar richt zich voornamelijk op de spier aan de oppervlakte
en zal dus geen resultaat geven mbt het bewegingsapparaat
Een (diepe) massage kan de onderste lagen bereiken, en geeft op lange termijn resultaat

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:23

Dat was ook niet zozeer het doel. Doel was ontspanning en minder kans op verzuring na training. Dan kan ik de volgende dag weer zwaarder trainen zegmaar. Vind het wel goed werken. Paard is ontspannen en soepel anderdags.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 22:29

Dat is erg prettig, maar de link met spieropbouw leg ik niet zo direct.

Maar door masseren, word het paard soepeler, waardoor de training makkelijker gaat? en uiteindelijk, die spieren makkelijker opbouwen?

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:32

ik heb het zelfde probleem, het paard wat ik opmijn werk rij heeft ook een heel onbespierde schoft. maar hij heeft nog totaal geen bespiering, hij is nu een iets langer dan een jaar zadelmak, en ik rij hem nu een jaar! maar doordat ik zelf maar een beetje aan klooide is er nooit iets van het echte werk gekomen! ;) nu heb ik les en het gaat steeds beter. nu de spiertjes nog :D

Ik train ( voor zover mogelijk ) ook lang en laag ;)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:36

En doorbloeding. Ik heb t idee dat ze meer ontspant en er anderdags fanatieker tegenaan kan. Dus de link met spieropbouw is er een klein beetje. Maar er zijn ook andere manieren voor ontspanning natuurlijk. Voor mij werkt dit wel. Paard vindt het erg prettig en ontspant echt, zodat ze anderdags soepeler beweegt en de spieren makkelijker gebruikt en op lange termijn ook ontwikkelt.
Denk wel dat dit per paard verschilt.