Paard niet te houden in het bos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Paard niet te houden in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-03 20:50

Ik heb een heel lief paard en hij is altijd onzettend braaf.
Maar als ik ga galloperen in het bos is hij niet te houden!!!
Gewoon stap en draf gaat prima, of er moet een ander paard bij zijn
want dan wilt hij de voorste zijn.
Het ervandoor gaan gebeurt ook meestal als er een ander paard bij is.
Maar hij deed het laatst ook toen ik alleen met hem ging rijden.
Het gebeurt als ik hem laat gaan, als ik hem continue inhoud dan
gebeurt er niks maar dat is ook niet altijd leuk.
Als hij ervandoor gaat is hij niet meer te houden en als klap op de
vuurpijl (vraag me niet hoe hij het doed) geeft hij in rengallop ook
hele hoge bokken!!
Wat het heel erg moeilijk maakt om te blijven zitten.
Gelukkig ben ik nog nooit gevallen, maar ik moet er niet aan denken!
Mischien is en stangbit de oplossing? Maar ik heb wel is een stangbit
gebruikt toen ik het bos in ging maar hij was er niet echt van onder de
indruk....
wat te doen??????


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:22

Je zu ook gewoon wat meer aandacht aan de dressuur en gehoorzaamheid kunnen schenken voordat je het bos alleen onveilig gaat maken Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 21:25

Ik zou er een stangbit met slof aandoen
Want stel je voor dat je hem niet elke keer kunt laten gaan in het bos, dat is toch ook niks.
En zo krijg je hem zeker terug na en scheurpartij, omdat een keer niet laten gaan ook zo sneu is.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 22:08

ik vraag me af hoe heb je de andere keren je paard stil gekregen???
en trouwens een paard die zo gemeen doet,daar zou nog geen haar op me kop aan laten denken om hem maar te laten gaan.
en zoals jippie zegt meer aandacht in de bak aan gehoorzaamheid enz. besteden.
en anders dnek ik dat je je paard gewoon niet kan rijden.
ik kan me paard buiten ook niet rijden,dus doe ik dat ook niet is zelf om problemen vragen,de staleigenaar gaat er 1 tot 2 keer in de week op naar buiten,mischien dat ik het over een tijdje probeer.
maar dat van runningkawa is natuurlijk ook een idee he *LOL*

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 22:22

Arrabel schreef:
Het gebeurt als ik hem laat gaan, als ik hem continue inhoud dan gebeurt er niks maar dat is ook niet altijd leuk.


tja is het dan leuk om met een op hol geslagen paard te rijden? dan maar inhouden en zoals Jippie zegt meer in de bak rijden om 'm gehoorzamer te krijgen

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 08:59

zo wat zijn de bokkers onaardig!
Ik vind de reacties niet echt leuk maar het zal wel aan mij liggen.
Ik kan mijn paard prima in het bos rijden alleen in de gallop wil hij er graag vandoor, vooral als er anders paard bij is.
Ik bedoel met niet leuk om hem constant in te houden dat als je gallopeerd het heel vermoeiend is om steeds maar heel zwaar te moeten gaan zitten en de teugels zwaar strak te houden.
Dat ik mijn paard niet kan rijden slaat echt nergens op, want ik rijdt al 15 jaar paard en ik kan prima rijden!!

Nair

Berichten: 118
Geregistreerd: 05-06-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 10:25

Hoiiiii,

Ik vind ook dat iedereen nogal gemeen gereageerd. En dan het advies een stang + slof Frusty , nou sorry hoor, maar als je dat rijden vindt.

En gemeen?????????? Waar komt dat nou weer vandaan. Als een paard er in de galop vandoor gaat, dan wilt dat niet zeggen dat hij gemeen is. Die bokken zijn volgens mij gewoon joligheid Tong uitsteken .

Ook mijn pony is buiten altijd haantje de voorste en ook met andere paarden is hij drukker dan normaal. Als je paard ervandoor gaat, krijg je hem uiteindelijk heus wel weer terug, maar dat duurt dan langer dan je eigenlijk zou willen Scheve mond .

Ook ik rijd gewoon dressuurwedstrijden en het gaat echt super, dus hoe kan dat dan? Ik kan dus niet rijden, maar de jury's vinden van wel. Dus ook als je in de dressuur goed presteert, wilt dat nog niet zeggen dat je ieder paard buiten onder controle kan houden. *LOL*

Het is toch de bedoeling dat we elkaar positief helpen en niet afkraken. Pling

In ieder geval

Ik las een stukje over Natural Horsemanship en daarin stond dat je je teugel aan 1 kant naar je knie moet halen op het moment dat je wilt stoppen. Het blijkt heel effectief te zijn.
Ik weet natuurlijk niet zeker of het helpt en zou als ik jou was het eerst in de bak proberen.
Ikzelf ben nu 32 weken zwanger dus ik heb het zelf ook nog niet uitgeprobeerd.
Zal vanmiddag even opzoeken waar ik het had gezien en dan mail ik het je wel.

Groetjes Nair

Ik hoop dat sommige mensen wat positiever reageren, dat zou een stuk leuker zijn *LOL*

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 10:57

Heel erg bedankt Nair!!
Ik heb laatst ook meegedaan aan een wedstrijd en dat ging prima!!
Hij is over het algemeen altijd heel braaf, maar als hij ervandoor gaat is hij niet te houden.
Waarschijnlijk uit enthousiasme.
Ik zou het ook leuker vinden als de mensen wat aardige zouden reageren, en ik zal je tip uitbroberen Nair, wie weer werkt het!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:06

Nair"]
Hoiiiii,

Ik vind ook dat iedereen nogal gemeen gereageerd. En dan het advies een stang + slof Frusty , nou sorry hoor, maar als je dat rijden vindt.
[/quote]
dat was sarcastisch bedoeld....


[quote="Nair schreef:
Ik las een stukje over Natural Horsemanship en daarin stond dat je je teugel aan 1 kant naar je knie moet halen op het moment dat je wilt stoppen. Het blijkt heel effectief te zijn.
Ik weet natuurlijk niet zeker of het helpt en zou als ik jou was het eerst in de bak proberen.


maw, je paard omtrekken
is een oplossing voor noodgevallen, en kan je alleen maar toepassen onder bepaalde voorwaarden: je moet er ten eerste al de ruimte voor hebben

dit is dus geen oplossing voor het probleem

verder ga ik mee met het advies om voorlopig maar in de bak te blijven en daar heel intensief aan gehoorzaamheid te werken

15 jaar rijden zegt niks, je bent nooit uitgeleerd en op een paard al helemaal niet
de meeste problemen bij het rijden zijn het gevolg van fouten van de ruiter, maar die willen dat o zo vaak niet toegeven en steken de schuld maar op het paard (ook een manier natuurlijk... zucht)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 11:16

laten we er maar over ophouden......
Hier word ik ook niet echt vrolijk van.
Ik dacht ik leg ook is een probleem op tafel maar dat had ik beter niet kunnen doen.
Ik behandel mijn paard altijd met veel liefde en respect en ik zal nooit een slof bij hem om doen, dat hij aan aan de kletter gaat gebeurt niet heel veel dus ik wil het graag hier bij laten.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:31

Arrabel schreef:
Het gebeurt als ik hem laat gaan, als ik hem continue inhoud dan
gebeurt er niks maar dat is ook niet altijd leuk.


volgens mij begin ik nu pas deze zin te snappen

ik dacht eerst dat je bedoelde dat het niet leuk was als hij er niet vandoor ging

maar je bedoeld dus dat het niet leuk is om hem constant in te moeten houden?

tja heel veel gaan oefenen met de overgangen zou ik zeggen... dat ie echt terugkomt als jij wilt.
en al gaat ie maar een klein beetje harder, gelijk terug, niet onder je uit laten lopen, want dan gaat ie hoe langer hoe harder...

sharir wil ook weleens hard, en tegenwoordig zet ik hem dan gewoon even helemaal halt. jij bepaald het tempo, niet hij.

Jokonootje

Berichten: 4830
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:40

Kun je `m in de bak of op een groot stuk weiland niet een keer aan de kletter laten gaan en dan proberen om `m terug te krijgen...
Misschien heeft hij niet helemaal door dat hij wel even mag maar niet de hele tijd...
zo kan hij goed vaart maken en toch in een gecontroleerde omgeving....
en krijgt hij misschien zo wel door dat de lol over is als jij het zegt ...
(dus netzoals sharir zegt) veel oefenen met de overgangen maar ik denk dat het probleem bij hem ligt en niet bij jou omdat hij gewoon niet begrijpt wanneer de lol over is van rengalop naar draf oid...dus zet `m es in een groot stuk weiland in rengalop en oefen daar voortdurend mee dat hij terug komt wanneer jij dat van hem vraagt ... joligheid moet kunnen maar niet voortdurend natuurlijk....

Nair

Berichten: 118
Geregistreerd: 05-06-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:47

Hoi,

Leentje, ik zou ook maar eens op de site paardnatuurlijk.nl kijken. Daar zie je een video opname van een man die het dus toepast en zoals je dan ziet, zie je ook dat hij niet omgetrokken wordt. In feite buigt alleen zijn hoofd om en staat hij stil.
Op de volte zetten is een ander verhaal.

Ik geef toe dat er een hoop mensen zijn die hun paard de schuld geven, maar in dit geval is dat dus helemaal niet zo. Ze vraagt advies en als je een goede ruiter bent, dan durf je advies te vragen. Mijn paard luistert in de bak perfect, maar buiten is hij gewoon enthousiaster, waardoor hij mij weleens vergeet, hahahaha.
Waar was die sarcastische opmerking dan eigenlijk goed voor. Je gaat toch niet zomaar sarcastisch tegen mensen doen!

Mij is in ieder geval geadviseerd om mezelf te verdiepen in Parelli NH en het lijkt me ideaal om dat te kunnen toepassen.


Ik heb ook absoluut geen zin in gezeik, maar ik wou hier wel gewoon op reageren. Met meer mensen kom je vaak op goede ideeën om uit te proberen, dus nogmaals, laten we elkaar gewoon helpen.

Groetjes Nair

Nair

Berichten: 118
Geregistreerd: 05-06-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:48

Hoi Bengel,

Dat is ook een goed idee. Vooral in een weiland, want dan heb je lekker de ruimte.

Doeiiiiiiiiiii

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 11:51

Nair schreef:
Waar was die sarcastische opmerking dan eigenlijk goed voor. Je gaat toch niet zomaar sarcastisch tegen mensen doen!


Daar ga ik niet op antwoorden (het was tenslotte RunningKawa haar sarcastische uitspraak, maar ik kan me al wel een beetje inbeelden wat ze zal antwoorden)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:05

SharirBobby schreef:
...tja heel veel gaan oefenen met de overgangen zou ik zeggen... dat ie echt terugkomt als jij wilt.
en al gaat ie maar een klein beetje harder, gelijk terug, niet onder je uit laten lopen, want dan gaat ie hoe langer hoe harder...


Dat wilde ik je ook aanraden: veel overgangen rijden! Zodra je het gevoel krijgt dat hij zich loopt "op te pompen": terug nemen!
Is er misschien iemand in je buurt, die een heel makkelijk, rustig paard heeft ? Meestal is het toch wel zo, dat als de ene aan de kletter gaat, de ander braaf mee rent Scheve mond !
Als je nu eens zo iemand kan vinden, kan het zijn dat hij hierdoor ook een stuk rustiger gat worden!!
Sterkte !!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 12:15

Ik kan hem wel is aan de kletter laten gaan in een weiland, kan ik is wat dingetjes uitproberen.
In het bos ben je toch alleen maar heel hard bezig om je paard zo snel mogelijk stil te krijgen omdat je niet wilt dat je eraf valt want dan zou hij wel is naar de weg kunnen rennen.
Ik heb ook wel is gehoord dat als je voelt dat je paard versnelt en je krijgt hem niet terug waneer jij dat wilt dat je hem dan helemaal stil moet zetten, een paar seconden wachten en dan weer doorrijden, een paard vind dit waaschijnlijk vervelend en zal hij beter naar je luisteren.
Maar voor elk paard is dat weer verschillend.
Heel erg bedankt voor jullie reacties, alleen snap ik niet zo goed waarom mensen meteen beginnen met rottige operkingen te maken.
Zo'n rare vraag stel ik toch niet?
Ik hoop dat de bokkers voortaan wat aardiger willen reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 12:29

Citaat:
Arrabel schreef:

Het gebeurt als ik hem laat gaan, als ik hem continue inhoud dan
gebeurt er niks maar dat is ook niet altijd leuk.


volgens mij begin ik nu pas deze zin te snappen

ik dacht eerst dat je bedoelde dat het niet leuk was als hij er niet vandoor ging

Dat begreep ik dus ook
Daarom had ik ook dit geschreven
Citaat:
En zo krijg je hem zeker terug na en scheurpartij, omdat een keer niet laten gaan ook zo sneu is.

En was die slof idd sarcastisch bedoeld, omdat ik zoiets had van, dan scheur je toch maar niet.
Dat is toch niet zo erg.

Maar dat was dus miscommunicatie.

Nu dus weer terug te komen op je bericht.
Door er een scherper bit in te hangen, los je het probleem niet op, maar verdoezel je het.
Want in het begin zal hij op die stang wel luisterren, maar als je pech hebt rent hij daar ook een keer doorheen.

Probeer hem met dressuren thuis al zoveel mogelijk op je zit terug te laten komen en zo min mogelijk op de teugel.
Maak veel tempowisselingen.

Dat ga je daarna in het bos ook doen.
Dus niet op een lang pad lekker gaan met die banaan, want dat weet je paard ook zo.
Maar zet hem daar ook dresuurmatig aan het werk.

Ik vind daar in het bos ook geen hol aan om te doen, omdat ik daar ook liever gewoon wat rond hobbel, maar vaak helpt het wel als je dat een tijd doet.
Zodat ze weten dat er in het bos ook geluisterd moet worden.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 13:09

Gelukkig was het een miscomunicatie want ik voelde me er niet echt lekker onder de bokkersberichten.
Ik zal in de bak gaan oefenen met terugkomen op de zit.
En dan moet het lukken.
Het is inderdaad waar dat een stangbit niks oplost, en het vervelende van een stangbit is ook dat ze heel hard worden in de mond, en dan ben je nog verder van huis.
Ik ga met mijn Fellow aan de slag!!!!
Met veel liefde en respect natuurlijk.

Liefs Mirjam

Jokonootje

Berichten: 4830
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 13:14

Arrabel schreef:
Ik kan hem wel is aan de kletter laten gaan in een weiland, kan ik is wat dingetjes uitproberen.
In het bos ben je toch alleen maar heel hard bezig om je paard zo snel mogelijk stil te krijgen omdat je niet wilt dat je eraf valt want dan zou hij wel is naar de weg kunnen rennen.


en in een weiland blijft je paard altijd op het zelfde stuk als jou (maar hier moet je natuurlijk wel zorgen dat de omheining hoog genoeg is niet dat als je er af mocht vallen door wat voor omstandigheid dan ook dat hij een sprong over de omheining neemt ... en zorgt dat hij genoeg ruimte heeft om echt vaart te maken...
het helpt wel heb het zelfde probleem gehad namelijk !!

maar succes verder !! en laat eventjes weten hoe hij het doet na een tijdje !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 09:51

Ik heb een paard die denkt als we gaan galopperen dat hij op de renbaan zit. Hij gaat zo hard dat ik er bang van was, dus hield hem zoveel mogelijk terug en dat koste mij nogal wat kracht. Zeker als er een ander paard bij is, wordt het wedstrijdje die hij altijd met gemak won.

Ik heb een stuk in het bos ontdekt met een heel erg lang breed ruiterpad, enkele kilometers. Regelmatig laat ik hem daar nu crossen, als ik de teugels losgooi gaat hij ineens langzamer en komt dan uit zichzelf helemaal terug. Misschien maakte ik hem alleen maar heter door hem zoveel druk in zijn mond te geven. Ik kon trekken wat ik wilde om hem terug te halen, maar het hielp niets, grommend versnelde hij alleen maar en dat is een raar gevoel als je ineens die versnelling van achteren ingezet voelde en dat maakte mij bang, omdat hij alleen maar harder ging.

Dus misschien een tip, laat hem even helemaal uit zijn dak gaan en gooi de teugels los, in verlichte zit en benen niet aandrukken. Misschien komt hij dan ineens helemaal terug.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-03 10:13

Ik zou hem graag een keer helemaal willen laten gaan, maar het probleem met Fellow isd at hij er ook nog hoge bokken tussendoor geeft, en die zijn onzettend moeilijk op te vangen.
Dus hij moet eerst leren dat hij niet meer mag bokken is gallop, maar dat is wel moeilijk, als je hem een tik geeft omdat hij bokt, bokt hij alleen nog maar meer!!
Gewoon rustig aan beginnen denk ik, en steeds proberen iets te versnellen als hij bokt meteen stil zetten en weer van voor af aan beginnen.
Ik ga er in ieder geval aan werken en ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt.

MvdB_

Berichten: 710
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 10:47

Mijn pony wil ook nog wel eens uit zijn dakkie gaan en wanneer ik 'm dan met druk wil inhouden gaat ie de lucht in, daarom galoppeer ik niet wanneer ik merk dat ie harder gaat dan ik wil en probeer dan met een ontspannen teugel te stappen of draven wat lang niet altijd lukt, maar oefening baart kunst. soms lukt het uiteindelijk wel om dan nog ontspannen te galopperen. Soms laat ik 'm ook gaan hoor (wanneer er een heeeel lang pad is), maar dan zit ik daarna op een nog grotere bom dan ervoor *LOL* . dat is dus geen oplossing, maar soms wel verleidelijk om het te doen.
De "gouden" tip: Blijf geduldig!!
Groetjes en succes.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nirvana95 en 10 bezoekers