impuls verlies

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

impuls verlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 15:13

tijdens mijn proeven heb ik regelmatig op me protocol staan, impuls verlies.

dat klopt ook en ik merk het ook
(thuis is dit neit het geval, we zijn pas weinig gestart en ik merk dat hij veel stres heeft, ok ik ben ook gestresder dan anders, het is bij ons het geval, word hij gestresd van de nieuwe omgeving, word ik dat van hem en hij weer van mij en ga maar door.).
ik probeer hem dan wel actiever weer te laten lopen dus me benen. dan gaat het ook wel weer even goed maar na 2 onderdelen kakt die weer in. gistern had ik het mazzel dat ik hem onder het jury hok even aan kon pakken maar het is niet fijn.

iemand tips??

Sim

Re: impuls verlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 15:35

Geef je tijdens je proef niet (onbewust) heel veel meer been dan normaal? Daar kan je paard juist erg van terugkomen en krijg je dus impulsverlies.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 07:21

ik heb de film terug gekeken en het valt me niet op vergeleken met thuis. vriendin van mij heeft er ook een x mee voor de lol gestart en ook bij haar gebeurde het

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:09

Reageert hij uberhaupt nog wel op je been?

Sommige onervaren paarden schieten zo in de stress van de vreemde omgeving en de hele entourage dat ze mentaal helemaal blokkeren en alle invloeden van buitenaf (dus ook jouw hulp) helemaal buitensluiten.

Als dat het geval is, zijn er twee dingen die je kunt proberen.
1) Echt heel vroeg erop gaan zitten en maar ontspannen wat rondhobbelen tot je paard zich ontspant en zich laat rijden (zoek een concours op waarbij je paard niet in zijn uppie de ring inhoeft, maar er steeds een paard in de ring ernaast loopt of het voorterrein, anders ben je alles kwijt als je de ring inmoet)

2) Veel en vaak meebrengen naar vreemd terrein om kilometers te maken, dus zelfs als je een ander paard daar moet starten dat paard ook meepakken om de hele entourage mee te krijgen. Je kunt hem meenemen om alleen wat te grazen in de drukte, of je kunt vragen bij de organisatie of je ook wat mee los mag rijden.

Verder is het uitzoeken hoe je ze het best ontspannen krijgt. Het ene paard haal je vroeg van de wagen, ga je in de drukte laten grazen, slobbertje eten, borstelen, tutten en aanvullend neem je die mee met losrijden. De andere zet je met de trailer/vrachtwagen in een stil hoekje van het terrein en haal je er zo laat mogelijk vanaf. De ene heeft tijd nodig om rustig aan de lange teugel te stappen en te kijken, met de andere begin je met een galopje of met moeilijke oefeningen kort op elkaar. Dat is toch een stukje elkaar beter leren kennen, een paard op concours kan totaal anders aanvoelen en reageren dan een paard thuis.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:39

Ik wil me bij Uriëlle aansluiten, echter het vroege erop gaan zou ik niet doen. Vaak mis je dan in je proef net het laatste beetje en kakken ze als het ware in. Zelf geef ik meer voorkeur aan het vaak meebrengen op wedstrijden of andere accomodaties. Gewoon lekker vaak rijden, probeer daarnaast wel contact te krijgen door tempowisselingen en overgangen te rijden.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 15:20

urielle, dat is wel een hele goeie, maar weet neit of het helemaal op gaat voor frids. aan de ene kant kan het best kloppen wat je zegt. we hadden dus wedstrijd en hebben met zn 5en losgereden in de binnenbak, dat ging super (ik heb totaal 30 min voor de 1e proef gereden) en daar kakte die helemaal niet in en was die lekker ontspannen. dus dat van de andere wegrijden kan best kloppen. maar in het buitenseizoen waar de andere om hem heen waren, had die het ook.
frids is vaak op wedstrijd geweest maar dan voor de kar. ok dan heeft die zn maatje bij zich maar de wedstrijd stres, op de vrachtwagen, tutten, wachten, weer inspannen enz, dat kent die wel, maar niet van mij.

ik ga een poosje proberen om met zoveel mogelijk mensen met hem mee te gaan. des noods alleen lekker laten grazen bij het losrijden. hopelijk helpt het... thqs voor je tips!

loveNicos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:40

vaak met je paardje naar vreemd terein?
zodat het vreemde dan niet meer vreemd is, waardoor die sneller weer zijn aandacht bij jou heeft, en niet bij de omgeving..

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 07:37

lovenicos: lees eerst mijn laatste berichtje

Ranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:12

Heb hetzelde probleem gehad, rijd het paard nu eerst goed los door overgangen te rijden, waardoor hij goed op mijn beenreageert, daarna kan ik heerlijk rijden.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:14

Probeer toch te oefenen en in de proef hetzelfde te blijven rijden.
Nu kon je je paard onder het juryhokje aanpakken, en dat werkte dus?
Volgende keer gewoon weer doen, even de zweep erbij als het nodig is.
Jury's zien liever dat je er wat aan doet dan dat je gewoon maar je proef blijft rondsukkelen!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:09

Ik heb ook last van dit probleem.
Maar wat ik bij mijn paard merk, is dat hij als ik een stuk geen overgangen hoef te rijden. Dat hij in een soort 'trance' door de baan gaat. Ik denk dat dit te maken heeft met het tuigerbloed wat er in zit. Misschien kan dit bij jou ook zo zijn? Ik heb er nog niet echt een oplossing voor gevonden. Maar wel, eventjes snel bijprikken met een inimienie knopspoortje. Wat bij mij wel werkt.

Tiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:19

Veel overgangen rijden tijdens het losrijden en scherp aan het been krijgen. Dat heeft mij erg goed geholpen. Het paard moet helemaal op jouw gefixeerd zijn.