Heel fel op het been, maar daardoor weinig buiging

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Heel fel op het been, maar daardoor weinig buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 11:05

Ik weet even niet precies hoe ik het in een titel moet omschrijven :+

Mijn haflinger en ik gaan ineens met sprongen vooruit.
Van een drammerige, hangende, wat instabiele pony is het ineens een swingende pony geworden die goed van achteren naar voren loopt, los is in zijn lijf, los is van voren (hij had nogal de neiging om net niet in de kaak los te laten en er een beetje in te gaan hangen), constant in de aanleuning en in balans.
Hier ben ik natuurlijk ontzettend blij mee.
Verruimen, wat meer verzamelen, 3 correcte gangen in balans, het lukt allemaal.
Hij is nu ruim 5 jaar, dus we zijn nog volop bezig met basisdressuur.

Hij reageert heel fel en eigenlijk overfanatiek op mijn been.
Ik hoef mijn been maar aan te leggen en hij draaft of galoppeert aan.
Probleem is nu dat wanneer ik iets meer buiging om mijn binnenbeen wil in de hoeken of op de volte hij dus ook aandraaft of aanspringt.
Alleen op een kleine volte neemt hij de buiging wel netjes aan. Slangevolte gaat ook redelijk.
Bij een gebroken lijn gaat de eerste hoek goed, op het midden redelijk en de laatste hoek springt hij alweer aan. Hij is zo gefocust op voorwaarts...
Pasje wijken gaat aardig, de eerste 5 meter. Schouderbinnenwaarts/schoudervoor pakt hij wel zo op.

Het ligt volgens mij dan ook niet aan het niet kunnen buigen, maar dat het gewoon in zijn koppie zit.
Binnenbeen in de hoek = aanspringen in galop.
Binnenbeen op de volte = aandraven of aanspringen in galop.

Ik ben onwijs blij met hoe hij nu loopt. Maar hij slaat nu een beetje door :D
Hoe krijg ik dit er nu weer uit?

Origineel

Re: Heel fel op het been, maar daardoor weinig buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:09

Misschien dat je hem elke keer als hij daar te veel erop reageert even laat lopen en dan weer opnieuw terug neemt ? Misschien dat hij er dan beter op reageert.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:17

Helpt het als je een stemhulp erbij gebruikt, bv. ´ho maar, rustig maar´ terwijl je heel rustig je been aanlegt= Uiteraard gebruik je deze hulp dan niet als hij inderdaad voorwaarts moet.
Heb je het gevoel dat het verschil maakt dat hij bij een voorwatrse hulp beide benen voelt en bij de hulp voor inbuigen alleen het binnenbeen of kan hij dat onderscheid nog niet maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:19

Het klinkt heel raar, maar probeer eens constant lichte beendruk te geven, zodat je paard eraan went. Probeer bijvoorbeeld wat stelling te vragen op de lange zijde en dan constant been eraan te houden. Ik neem aan dat je zonder spoortje rijdt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 11:23

Martie: Hij is er op zich niet rennerig op. Hij springt gewoon keurig in een handgalopje aan, netjes in de aanleuning.
Maar voor hem is been gewoon voorwaarts momenteel.
Stemhulp gebruik ik inderdaad ook regelmatig.
Het kwartje been-buiging is even weg. Voorheen begreep hij dit overigens wel, toen had hij moeite met het voorwaartse.

Het onderscheid tussen 1 of 2 benen, of waken of aandrijven is bij hem weinig/geen verschil.

Galophulp bijvoorbeeld is voor hem ongeveer hetzelfde als buiging om mijn binnenbeen op een volte.
Zodra hij mijn binnenbeen voelt galoppeert hij aan.
Het probleem is ook vooral in draf. In stap gaat het buigen wel.
Maar in draf asocieert hij been met galop.
We hebben ook veel getraind op de galop voor al die sneeuwval. Omdat dat heel moeilijk was voor hem. Steeds korte stukjes aangesprongen en weer terug.
Ik vermoed dat hij hier nog steeds mee bezig is...

Joolien: ik rij zonder sporen en zweep (anders gaan we vooral heel hard door de bak zonder controle :+)
Heel af en toe heb ik een zweepje bij als hij wat lui is.
Constant been er aan kan ik wel proberen. Maar stompt hij dan niet af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:24

Amanda schreef:
Martie: Hij is er op zich niet rennerig op. Hij springt gewoon keurig in een handgalopje aan, netjes in de aanleuning.
Maar voor hem is been gewoon voorwaarts momenteel.
Stemhulp gebruik ik inderdaad ook regelmatig.
Het kwartje been-buiging is even weg. Voorheen begreep hij dit overigens wel, toen had hij moeite met het voorwaartse.

Het onderscheid tussen 1 of 2 benen, of waken of aandrijven is bij hem weinig/geen verschil.

Galophulp bijvoorbeeld is voor hem ongeveer hetzelfde als buiging om mijn binnenbeen op een volte.
Zodra hij mijn binnenbeen voelt galoppeert hij aan.
Het probleem is ook vooral in draf. In stap gaat het buigen wel.
Maar in draf asocieert hij been met galop.
We hebben ook veel getraind op de galop voor al die sneeuwval. Omdat dat heel moeilijk was voor hem. Steeds korte stukjes aangesprongen en weer terug.
Ik vermoed dat hij hier nog steeds mee bezig is...

Joolien: ik rij zonder sporen en zweep (anders gaan we vooral heel hard door de bak zonder controle :+)
Heel af en toe heb ik een zweepje bij als hij wat lui is.
Constant been er aan kan ik wel proberen. Maar stompt hij dan niet af?

Als je de druk rustig houdt, stomt hij niet af. Zeker omdat hij al goed aan je been is. Het is nu belangrijk dat hij eerst het been gaat accepteren. Het is hetzelfde met paarden die heel erg voorwaarts zijn, hoe mee je zelf been geeft, hoe rustiger ze worden. Dan schrikken ze als t ware niet meer van je been, maar nemen ze de hulp rustig op...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:26

je geeft aan dat ie op de kleine volte de buiging wel netjes aanneemt en je zegt dat ie netjes een pasje wijkt. als je de kleine volte dan vergroot naar een grotere volte en dan even op die volte blijft, springt ie dan ook aan? Of gaat het puur om de inzet van de volte en niet de volte an sich?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:28

Jouw paard reageert eigenlijk heel logisch.
Je paard loopt weg van je been, door te versnellen. Dat klopt met wat je hem leert, hij moet vooruit als je been geeft.
Maar nu vraag je opeens iets anders, hij moet om je been buigen, maar dat is natuurlijk heel iets anders dan wat je hem geleerd hebt!

Ik rijdt volgens de klassieke rijkunst en ik drijf nauwelijk. Het paard gaat vooruit op een zithulp naar voren. ook terugnemen doet mijn paard op mijn zit.
Buiging geef ik aan door mijn lichaam te draaien in de richting waar ik op wil. Ik zorg dat mijn paard op twee teugels is, (=rechtgericht) mijn binnenhand begeleid (gaat opzij) en mijn buitenteugel geeft het paard de ruimte om de bocht te kunnen maken.

Ik denk dat je het best kan beginnen door je zithulp te introduceren. dus wat terug in tempo en voorwaards op alleen je zit. been hoef je niet te gebruiken, die ligt gewoon waar hij hoort, aan je paard. Misschien kan je dan het tempo beter regelen dat je paard heeft en blijft je paard op 1 tempo als je de buiging inzet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:29

omdat hij zo goed voorwaarts is hou je onbewust je benen misschien een beetje van je paard af. Waardoor je voor je paard alleen maar voorwaartse of zijwaartse hulpen gegeven hebt.
Je zal langzaam je benen er meer aan moeten houden en een duidelijk verschil moeten maken tussen een "begrenzend" been en eentje dat je aanlegd om in galop aan te springen.
Mijn 4-jarige heeft het ook nog steeds. In stap en draf gaat alles redelijk goed, ook zijgangen beginnen te gaan, maar van zodra ik aangaloppeer wordt ze enthousiast en hou ik mijn benen er een beetje vanaf om te voorkomen dat ze sneller zou gaan lopen. Hierdoor beschouwt ze na de galop elk been als een voorwaartse hulp, want voor haar is er eerst "niks" en dan plots been, dus dan gaat ze weer.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:30

Dat is een logische reactie Amanda.
Als een paard weer sterker wordt in zijn gangen, loop je altijd weer (even) tegen een aanleuning/SenB probleem. De langte spieren moeten dan ook in de sterkere, actievere gang het werk aan kunnen.

Gewoon regelmatig even tempo terugnemen en heel consequent met je nageefelijkheid bezig zijn. BV niet wegstappen nadat ie los is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 11:41

Handige tips allemaal! Bedankt!

Been er aan houden/afsteken is denk ik inderdaad waar het probleem zit. Daar zal ik eens op gaan letten.

Zithulp is nog moeilijk. Even wat achtergrond info: Jim is te jong ingereden en daarna gebruikt als manegepony. Omdat hij gevaarlijk werd (door hekken heen rennen, enz) is hij verkocht. Aan iemand die nog niet zo lang reed en er ook bang van werd. Hij werd daar door een bijrijdster gereden. Gewoon lekker rijden, maar dressuurmatig weinig basis.
Ik heb er een jaar over gedaan om de streken eruit te krijgen en hem te leren om zijn spieren juist te gebruiken. Neem daar nog wat tegenslagen bij (allergie, zadel, mijn gezondheid).
We zijn nu eindelijk zover dat ik denk: ik kan nu mijn eigen dingen inbrengen in plaats van dingen van anderen er uit moeten rijden.

Wat overigens heerlijk is, want ook zijn gedrag (geen zin in rijden, drammen, onder het werk uitkomen) is compleet veranderd (werk is leuk, hij doet alles voor me).

Rechtgericht is hij inmiddels wel. Ik had een ostheopaat laten komen om na te laten kijken en die hoefde niet eens te behandelen.
Zithulp zit er nog totaal niet in. Of nou ja, terugrijden op mijn zit gaat inmiddels redelijk. Maar voorwaarts zit er nog niet in. Zeker als hij iets moeilijk vindt valt hij snel weer in zijn oude, 'vertrouwde' gewoontes. En dat is: been=voorwaarts, teugels=terug. Het is af en toe moeilijk om daar doorheen te dringen.

Maar goed, we gaan lekker met kleine stappen vooruit in zijn tempo en dat gaat eigenlijk heel goed momenteel.
En af en toe heb je dus dit soort probleempjes. Vaak zijn het dingen die ik (al dan niet bewus/onbewust) wel of niet doe en die hij gewoon niet snapt. En soms is het iets wat in zijn systeem zit en wat er gewoon nog uit moet.

Maar bedankt voor de tips. Been aanhouden en meer zithulp gaan we wat mee doen :j

Ilse: dan springt hij ook aan :j

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 11:50

ok! dan kun je denk ik die zithulp tips beter oppakken en oefenen. denk dat het dan wel beter gaat!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:43

Ik heb dit dus ook met Mara.
Wat ik doe, als ze echt heel fel word. is juist de overgang van draf naar halt (in een klap, maakt niet uit hoe het er uit ziet) en dan laat ik haar stil staan en ontspannen totdat ze rustig stil staat en rutig weg stappen.
Als ze in draf er vandoor schiet dan haal ik haar rustig terug.
Wijken is niet goed voor de knien van een paard. Dat probeer ik dus ook zo veel mogenlijk te vermijden. Schouderbinnenwaards en travers daarintegen zijn wel er goed. Dat zou ik dus gewoon wat meer mee gaan pakken zodat hij zijn koppie er bij houd.

uhm tjah, verder tip heb je al gekregen :)

blondiev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 22:38

Die van mij galopeerd alleen op het buitenbeen aan en ik gebruik altijd mijn stem bij het aangaloperen. Dat heb ik haar aangeleerd dmv veel longeren, dan gaat ook veel op de stem. Zij draafde en galopeerde vroeger ook altijd veel te snel aan en was erg gevoelig op het been. En inderdaad het been lichtjes aangesloten houden en veel met de zit werken. Daarbij heb ik eens de tip van Freya met veel kleine voltes van 10 m linksom, rechtsom afwisselen, totdat ie begrijpt dat die moet inbuigen en dan kun je ook de rechte lijn en de grote volte met stelling rijden. Bij ons helpt dat heel veel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 22:42

Vandaag had ik les. En wat blijkt, ik steek niet mijn binnenbeen af, maar mijn buitenbeen :+
Ik kon er dus niet aankomen met mijn buitenbeen. Zelfs begrenzen/waken was niet mogelijk.
Na een paar keer van hand veranderen, omstellen en buitenbeen erbij ging het goed.
Daar gaan we dus mee werken :D

Halthouden hebben we inderdaad ook een paar keer gedaan. Maar het probleem zit 'm niet in wegschieten. Hij loopt niet over zijn tempo of drammerig, maar reageert gewoon fel op mijn been.

Ook oefeningen als aandraven, kleine volte bij E, terug naar stap, paar passen en weer aandraven. Dan weer kleine volte bij B, enz.
Werkte goed voor zowel de buiging als het reageren op mijn been.