Geklier bij plassen in het bos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Geklier bij plassen in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 13:17

Omdat het bos nu vrij nat is kunnen we er letterlijk niet omheen, overal liggen plassen en het is elke keer maar weer de vraag wat paardlief gaat doen.

De ene keer draaft ze er braaf doorheen, de andere keer wringt ze zich in allerlei bochten om er omheen te kunnen gaan en geen natte voeten te krijgen, de andere keer springt ze in de plas in galop aan zodat ze er sneller doorheen is, de andere keer gaat ze op de rem, volgende keer gaat ze er met een noodsprong overheen... *zucht*

Ik heb al veel dingen geprobeerd, vooral heel erg voorwaarts rijden en opsluiten zodat ze niet kan uitwijken, maar omdat ze een behoorlijk gevulde trukendoos heeft moet ik dus eigenlijk elke keer een andere oplossing zoeken. Ze heeft ook al een aantal keren flink op haar donder gehad, maar daar word ze dan weer zenuwachtig van, zodat ze de plassen gaat associëren met een boos baasje, enz.

Tips?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 13:22

Geen tips, maar wel een oorzaak Haha! Je hebt plassen waar paarden niet kunnen zien hoe diep hij is. Daar gaan ze dus echt NIET doorheen. Plassen waarbij ze wel kunnen zien hoe diep het is, zullen ze veel sneller doorheen gaan. Dus een beetje zelfprotectie eigenlijk Lachen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 13:40

heb je geen plassen-altijd-doorrace-paardje dat voorop kan? *LOL*

je paard gaat er wel door (soms) dus ook die waar hij niet door wil , kan ie best door.

ga vanaf de eerste plas je ziet: erop af en erdoor, doe dat voor alle plassen.

zo weet ie: plas? daar moet ik door!

éénmaal hij der naast mag, begint het spelletje vaak.
dus gewoon: kalm blijven en erdoor.

niet roepen, gewoon netjes bij je houden , en in stap erdoor.
gaat ie ernaast? draai dan om en ga terug er door.

niet ongelooflijk gaan opsluiten, der krijg je ze maar zenuwachtig van. maar ook niet té los. tja moeilijk uit te leggen hoor.

succes alvast

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 13:57

Denk dat Xono wel een beetje gelijk heeft, had ik zelf ook al bedacht, maar ik vind eigenlijk dat als ik zeg dat ze erdoor moet, dat dat ook moet. Of ze nou kan zien hoe diep het is of niet.
Ze is ook absoluut niet bang voor water, we rijden regelmatig door een recreatieplas vlakbij stal, ook langs de weg gaat ze er makkelijk door, maar in het bos is het dus een ander verhaal.
Zal ook wel te maken hebben met schaduwen enz en dat het er een stuk donkerder is.

Dus wat jij zegt kattebeest doe ik eigenlijk ook. Gewoon vastberaden erop af, in stap doet ze het ook wel goed, maar in draf kliert ze dus meer.
Erg opsluiten doe ik niet, want ik merk dat ze het fijn vindt om de hals iets te laten zakken als ze door plassen draaft, dan kan ze wat meer kijken. Maar wel zo dat ze er niet langs mag.
En dan denk je dus dat je haar er netjes recht voor hebt en dan krijg je dus die noodstop, sprong erover of het galopje midden in de plas.

Het is nu zo dat het een beetje een issue wordt als we in het bos rijden en dat wil ik nu juist zo graag voorkomen, ze moet er gewoon door, klaar.

XxEmmaxX
Berichten: 173
Geregistreerd: 11-01-03
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:19

heej! Mijn paard heeft zoiets ook gehad maar dan van het erf af gaan heel onhandig Wat bij mij enorm hefet geholpen is een oude merrie voorop laten gaan liep ze er super braaf achteraan. Nu is ze zelfs de stoerste van alle paarden en dat in minder dan een maand tijd Lovers . Dus mijn tip is laat andere paarden voor gaan ziet die van jou gelijk dat er nix is om zich druk over te maken! alvast veel succes

Indies
Berichten: 694
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 20:46

kattebeest schreef:
heb je geen plassen-altijd-doorrace-paardje dat voorop kan? *LOL*

je paard gaat er wel door (soms) dus ook die waar hij niet door wil , kan ie best door.

ga vanaf de eerste plas je ziet: erop af en erdoor, doe dat voor alle plassen.

zo weet ie: plas? daar moet ik door!

éénmaal hij der naast mag, begint het spelletje vaak.
dus gewoon: kalm blijven en erdoor.

niet roepen, gewoon netjes bij je houden , en in stap erdoor.
gaat ie ernaast? draai dan om en ga terug er door.

niet ongelooflijk gaan opsluiten, der krijg je ze maar zenuwachtig van. maar ook niet té los. tja moeilijk uit te leggen hoor.

succes alvast


En als je ze er dan echt niet door krijgt?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 21:15

echt niet willen? maar dan ook echt niet?

waarom doet ze het niet?
gewoon ze wil niet of ze is bang?

bang: afstappen als je alleen bent en der zelf aan de hand door wil soms lukken. of idd een altijd-door-plassen-race (kan oudere merrie zijn *LOL* ) voorop laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 14:07

Hey, bekend probleem, plassen in het bos zijn inderdaad een probleem. Als ik erop zit springt ze eroverheen, met de kar gaat ze achteruit enz, waardoor wij gaan vliegen Lips are sealed Enfin, ik ben er dus ook mee bezig, maar heb nog geen oplossing gevonden. Aan de hand gaat ze er wel door, maar als ik erop zit niet Het kost heel wat aanmoedingen en vastberadenheid.
Dus Cody, als je de oplossing hebt gevonden laat het me dan even weten please?!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 14:11

kattebeest schreef:
heb je geen plassen-altijd-doorrace-paardje dat voorop kan? *LOL*


Moet ik een keertje langskomen met Ret? Die gaat echt altijd door water, liefst zo hard mogelijk! *LOL*

Maar de kans dat Tinka weer moeilijk doet als ze weer alleen is, is groot aanwezig. Onze vorige pony wilde ook best door de waterbak als er een ander voorop ging, maar moest hij de dag erna alleen, dan vertikte hij het.

Lastig probleem, ik heb het ook zelf nooit zo heftig meegemaakt met een paard en vrees dan ook dat ik niet echt tips voor je heb...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 18:25

Nou heel heftig is het niet, maar ik irriteer me eraan Lips are sealed
Ik vind gewoon dat als ik haar richting een plas stuur dat ze in hetzelfde tempo door moet lopen.
Vandaag ging het na 1 stop en een tik met de zweep overigens weer prima, dat is het stomme eraan, en toevallig had ik ook nog een hartslagmeter om }> en haar hartslag ging voor de plassen niet omhoog, dus ik denk ook dat het aantelleritus is.
Maargoed, ik zal wel een tijd heel consequent blijven, het hangt heel erg van haar bui af. Is ze fris dan ziet ze spoken en is ze lekker relaxed dan zijn ook die plassen geen probleem. Maar ga ik haar dus op haar donder geven als ze spoken ziet, dan is dat weer een reden om zich op te naaien, nog meer spoken te gaan zien, enz enz.
Maar Ret mag het natuurlijk aaaaaltijd een keertje voordoen Schijnheilig