Beenprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherrylove

Beenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 16:19

heeey
ik rijd ondertussen al zo'n kleine 11 jaar op een manege,
tot eind 2008 altijd op pony's en nu al zo'n kleine 1,5 op een paard ( rijd eigenlijk wekelijks op hetzelfde *manege* paard).
een tijdje terug heb ik al een topic geopend over het feit dat ik mijn tenen meer naar binnen wilde laten wijzen tijdens het rijden en om tips gevraagd.
[RT-P] tenen naar binnen?!
nu gaat dit steeds beter, probleem op het moment is alleen nu dat ik vaak het commentaar krijg dat ik mijn onderbeen meer naar achter moet houden, prima ik wil het best proberen enz. alleen vind ik het vrij lastig om
- mijn been naar achter te houden
& mijn hakken uit te drukken
& mijn tenen naar binnen te houden

hebben jullie tips hoe ik van mij "zwabberbenen" een goede beenhouding kan maken??

kleine edit:
als je dit als extra tip zou moeten geven, raadt je mij dan aan om de beugels iets korter te doen of juist iets langer, ik rijd eigenlijk altijd met ietwat korte beugels omdat ik da het idee heb dat ik dan meer "grip" heb zegmaar...

xxcarlijn
Laatst bijgewerkt door cherrylove op 11-01-10 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:22

De enige tip die ik je kan geven is:
Oefenen, oefenen en nog meer oefenen. En zorgen dat je goed ontspannen blijft zitten.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:46

Daar weet ik wel iets voor! Heb namelijk hetzelfde probleem gehad.
Heb alleen niet je eerdere topic gelezen, dus misschien heb je dit advies al eens gehad:

Voordat je begint goed rondjes draaien met de enkels (terwijl je op je paard zit), beide kanten op. Worden ze lekker los van en je voorkomt kramp.

veel oefenen met staan in je beugels. Let op je houding: die moet recht op zijn!
Dus ook je hoofd: niet naar beneden kijken, want dan schuiven je benen naar voren.
Begin met stappen en doe eens een overgang naar halt. Hou daarbij je houding correct; niet naar voren of naar achteren vallen.

Gaat dit goed, dan ga je over naar de draf. Dus blijven staan, rechte houding, knieën gebogen, hak naar beneden en tenen naar binnen.
Je krijgt er spierpijn van, maar het helpt echt! En je krijgt er strakke benen + k*nt van :D .

Blijven oefenen met staan in de beugels en verschillende gangen en tijdens overgangen.
Je houding moet correct blijven. Hoe vaker je oefent, hoe sneller je houding verbeterd.

Als je dit wat onder de knie hebt, kun je oefenen met rijden zonder beugels.
Maar dan ook: let op je houding! Dus rechtop, hakken naar beneden, tenen naar binnen.
Niet je benen laten bungelen dus.

Hoop dat dit je op weg helpt, succes!

Anoniem

Re: Beenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:23

Doe eens een fotootje van je houding?

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:31

Sonja schreef:
Doe eens een fotootje van je houding?

Afbeelding
deze is van de zomer, dit is niet het paardje waar ik meestal op rijd maar had geen beter foto waar m'n beenhouding niet zo goed is bij het lichtrijden/staan, beetje dubbel i know maar je snapt het hoop ik,

het probleem hier zie je dus dat mijn tenen tot de elleboog van het paard reiken ( kort of lange ij/ei??? :o )

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:31

ik denk dat het voor TS wat moeilijker is om eventjes zonder beugels te rijden omdat ze in een manegeles rijdt?!

ik zou proberen gewoon lekker te ontspannen, en gewoon genieten, hoe meer je je ermee bezig houdt hoe erger het wordt is mijn ervaring.. wel helpt dat je denkt dat je adem bij je tenen moet komen heel raar maar het werkt bij mij wel! succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:34

Jouw probleem ga je in dit zadel niet oplossen. Zadel ligt niet goed, dieptepunt is verkeerd. Kijk maar naar het diepste punt van het zadel tov de zweetbladen. Dit zadel nodigt uit tot stoelzit. Als je in dit zadel correct gaat zitten hebben je knieën geen aansluiting met het zadel meer.

cherrylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 17:37

Sonja schreef:
Jouw probleem ga je in dit zadel niet oplossen. Zadel ligt niet goed, dieptepunt is verkeerd. Kijk maar naar het diepste punt van het zadel tov de zweetbladen. Dit zadel nodigt uit tot stoelzit. Als je in dit zadel correct gaat zitten hebben je knieën geen aansluiting met het zadel meer.

stel nou dat ik donderdag ( dan les ik weer) even een foto maak van het zadel waar ik meestal op rijd en die hier plaats, zou je dan miss enkele tips kunnen geven?
m.v.g.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:39

Ja hoor, geen probleem. Doe ff een pbtje als ik niet reageer, het kan zijn dat je topic van de eerste pagina van mijn eigen posts weg is tegen die tijd.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:53

Lisa_Dries schreef:
ik denk dat het voor TS wat moeilijker is om eventjes zonder beugels te rijden omdat ze in een manegeles rijdt?! !

:o? Die snap ik niet. Waarom zou ze niet zonder beugels kunnen rijden tijdens een manegeles?
Enne; 'eventjes zonder beugles' werkt niet. Correct en lang oefenen wel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:54

:j JUIST in de les zodat de instructeur correcties kan blijven aangeven :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:58

Hihihi Sonja! Terwijl ik m'n berichtje edit heb jij nog antwoord gegeven!
Wilde er bij zetten dat het juist in de les goed is om te doen, omdat je instructeur kan zien en corrigeren hoe je zit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:01

Great minds think alike ;) :))

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:03

:wave: zelfde probleem
Ik heb welbaat bij zonder beugels rijden

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:51

mijn linker voet kan ik maar niet stilhouden als ik doorzit in de draf wat ik echt raar vind, want hoe stil ik hem ook probeer te houden het lukt gewoon niet. ik volg dit topic even misschien wordt ik er dan ook wat wijser van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:52

Probleem zit dan waarschijnlijk niet in je voet maar hoger. Bijvoorbeeld omdat je scheef in een heup zit. Je instructeur kan daar meer over zeggen.