In dubio: Sporen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suzannef91

In dubio: Sporen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 00:58

Mijn verzorgpaard is als ik zonder sporen rij slecht voor het been..
Wat ik ook probeer, ik krijg hem niet goed voor mijn been.

Als ik mijn sporen aandoe, loopt hij als een gek, is hij super braaf en super ontspannen.

Maar eigenlijk ben ik tegen sporen...

HELP!

chivaldi

Re: In dubio: Sporen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 01:00

als je er tegen bent niet doen. ik heb mn haf altijd met sporen gereden nu na operatie zonder sporen en zweep begonnen en ik haat sporen nu hihi. ik rijd beide nu zonder sporen en zweep alleen op wedstrijd moet ik sporen omdat ik M start

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 01:19

ik rijd altijd met sporen enkel niet om te springen ..
maar je moet het zelf weten natuurlijk
je kan ook sporen nemen die kort zijn en bol afgerond ..
die doen geen pijn

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 01:46

LostInHeaven schreef:
ik rijd altijd met sporen enkel niet om te springen ..
maar je moet het zelf weten natuurlijk
je kan ook sporen nemen die kort zijn en bol afgerond ..
die doen geen pijn

Wat voor een sporen je ook hebt, als je ze correct gebruikt doen ze geen pijn ;)

TS, ik zou gewoon lekker zonder spoor gaan trainen als je er tegen bent. Leer je paardje door veel overgangen ( langzaam laten stappen-draven-galloperen en vervolgens flink vooruit drijven ) lekker aan je been te gaan lopen. Zo loopt hij/zij niet op je spoor, maar toch lekker door ;)

dapphie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 03:12

als je er tegen bent, en het toch beter maar kunt gebruiken, dan neem je gewoon vriendelijke sporen. gewoon knopjes, en als je ze op de juiste manier gebruikt dan gaat het vast goed. ;)

greetzzz!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 03:16

Je kan best sporen onderaan je laarzen hebben hangen zonder je paard ermee te raken. Moet je alleen wel een stil been hebben en niet de neiging om je hak op te trekken.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 03:17

Ik denk, dat als je de sporen op een goede manier gebruikt, het helemaal niet erg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:34

Sporen moet je helemaal niet gebruiken om je paard goed aan je been te krijgen :) . Ze zijn om je hulpen te verfijnen en duidelijker te maken voor je paard. Je wilt toch niet dat je afhankelijk word van sporen :) ? Ik zou eerst zorgen dat je paard zonder sporen ook goed aan het been is, en gaat dat goed, kun je ook altijd nog overwegen terug sporen te dragen (als het nodig is dan toch).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:40

Als je paard zo fel reageert op sporen, hoe stil liggen je benen dan eigenlijk?

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:43

mijn paardje reageerd er ook heftig op terwijl ik een onwijs stil been heb. ik rijd nu zonder sporen en ik MAG over paar wedstrijden M starten dan doe ik gewoon hele kleine knopjes helemaal onderaan zodat ik haar niet raak:)

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:38

Ik zou ze afdoen tot ze wel reageert en dan o je hulpen te verfijnen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:12

Als je paard net aan het been wilt worden, moet je denk ik de oplossing in je houding zoeken en hoe en hoe concequent je je been gebruikt, als je je heupen sluit en tegelijkertijd drijft is dit niet echt een aanmoediging om te gaan stappen natuurlijk. Been aanleggen moet heel licht zijn en met je kuit en sporen omdoen zou geen verschil maken omdat die er niet echt tegen horen te komen bij elke hulp tenminste dat vind ik.

Ik zou dus zoeken naar de oorzaak ipv het probleem verleggen.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:43

Waarom ben je er tegen? ik ben er niet tegen mits je ze goed gebruikt. iemand die zijn benen niet goed stil kan houden en dan maar sporen omdoet :n daar worden ze alleen maar harder van.

Is extreem consequent zijn geen oplossing, dus als je niks vraagt zorgen dat je benen helemaal stil liggen. Zodra je hem wat meer naar voren wilt geef je been, geen reactie nog een keer been, geen reactie tik met de zweep. Waarbij de 2e keer been een 'hardere' duwende kuithulp is als de 1e. Dan snappen ze het vanzelf toch ;)

lisalisa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:21

Ik ben van mening dat je sporten niet moet gebruiken om een paard aan je been te maken.
Sporen zijn om je hulp te verfijnen :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:24

Ik ben van mening dat mensen hun sporen vooral gebruiken om te straffen. Ik zie zelden dat ruiters hun hulpen ermee verfijnen.

Dat het fijner rijdt omdat het paard eigenlijk eens gaat rijden heeft een andere oorzaak (ongemak).

LIVVYYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:07

ik zou sporen aan doen ;)
had dit eerst ook met een van mijn paarden
was zelf ook tegen sporen
maar heb me er over heen gezet

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:11

omdat deze oplossing voor jou het gemakkelijkst was?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:07

Dat is dus tegen je eigen natuur in gaan: je gevoel zegt dat het niet fijn is voor je paard.

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ruiters hebben geen idee van de kracht van hun benen.

Waarom tegen je eigen gevoel in gaan of je 'er overheen zetten'? Ik snap het echt niet....

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:47

Als je er tegen bent moet je het gewoon niet doen, makkelijk zat. Ik weet niet hoe je beenligging is en hoelang je al rijdt? Maar als je de sporen goed gebruikt is het goed lijkt me.
Ik heb een paar keer sporen om gedaan, maar heb zo'n idee dat ik hem of haar 'prik' en mijn beenligging daar nog niet helemaal super voor is dus doe nu zonder.

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:52

Ik zou dan eerder de zweep erbij pakken. Zodra je hem been geeft en zijn reactie is te langzaam of er komt helemaal geen reactie, geef je hem een tik met de zweep. De volgende overgang die je dan maakt, gaat waarschijnlijk een stuk beter op je been. Wel moet je zorgen dat je been verder zo stil mogelijk ligt en dat je niet (per ongeluk) bij elke pas drijft. Sporen gebruik ik idd ook om hulpen te verfijnen, niet om het voowaarts te krijgen.

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:36

Er is niks tegen sporen, als je ze maar goed gebruikt. En idd zou ik ook een zweepje proberen. Geef je been en hij reageert niet, dan gelijk een tikje. En veel overgangen rijden, helpt ook
Suc6

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:51

in het begin was ik ook teen sporen! ik vondhet er maar pijnlijk uitzien voor een paard :) maar als je ze inderdaad gbruikt hoe het moet, doe je je paard geen pijn. het is gewoon een extra hulpmiddel voor wie niet krachtig genoeg is in het been. ook een zweepje bij de hand kan geen kwaad :)

^^ het is uiteraard je eigen keuze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:54

nakoma1232 schreef:
in het begin was ik ook teen sporen! ik vondhet er maar pijnlijk uitzien voor een paard :) maar als je ze inderdaad gbruikt hoe het moet, doe je je paard geen pijn. het is gewoon een extra hulpmiddel voor wie niet krachtig genoeg is in het been. ook een zweepje bij de hand kan geen kwaad :)

Tsja, dan gebruik je ze dus verkeerd :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:57

Sporen gebruik je niet om je paard naar voren te stampen.. Zoiezo vind ik sporen zinlozen dingen.. En als je net zo slecht blijft rijden met sporen dan dat je zonder doet stompt hij daar ook op af... Zinlozen bezig heid is het dus. Goed leren rijden dat helpt!

Goed les nemen dat is het eenige dat werkt tegen slecht aan het been zijn

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:59

helemaal mee eens! :j :j
ik gebruikte ze ook eerst omdat ze niet echt goed reageerde maar ga vanaf nu lekker zonder doen en met een lekkere lange zweep! werkt ook heel goed trouwens! :j :j

Bizzybijtje schreef:
nakoma1232 schreef:

Tsja, dan gebruik je ze dus verkeerd :n