Zelf als onervaren een paard beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jackie1298

Zelf als onervaren een paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 09:02

Hallo, wij zijn ook redelijk onervaren en hebben een 9 jarige draver met veel privelessen hebben wij haar aardig terug kunnen rijden.. Met behulp van een Thiedeman Teugel..Nu zijn we naar een nieuwe stal verhuist en daar word tegen ons gezegd dat een Thiedeman helemaal niet goed is voor een draver vanwege een of andere spier die van haar nek naar haar rug loopt! Nu we de thiedema eraf hebben gehaald begint ze weer aardig te racen en te trekken, niet te houden, mijn dochter van 10 rijd er ook op, voor haar is dit geen doen..Verder is het een goudeerlijk heerlijk paardje en zijn wij er heel blij mee, maar best ontweten met een hoop dingen.. Die zegt dit en die zegt dat....Wie heeft er meer ervaring met een draver en een thiedeman?

ilse86

Re: Zelf als onervaren een paard beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 09:42

ik zou proberen die teugel zoveel mogelijk achterwege te laten. Naar mijn mening is dat net als autorijden met de handrem erop. Je tempert het vermogen, maar zodra je de rem eraf haalt, buldert ie net zo hard weer verder.
Mijn rijpaard was vroeger ook niet de makkelijkste. Zit ook Engels volbloed achter. Pittig ding...
Met veel kort op elkaar gereden overgangen heeft de eigenaresse haar toen goed voor elkaar gekregen.
In eerste instantie zal het lastig gaan, maar als je het een tijdje volhoudt, zul je zien dat het beter gaat. Ik zou dan echt gelijk na de overgang naar draf weer gaan stappen. Wanneer je korte overgangen maakt, is het vooral in het begin nog controleerbaar met je zit. Als je je paard laat lopen, blijft ie lopen en krijg je m waarschijnlijk pas terug als je aan z'n mond gaat hangen. Bij je zithouden en alert houden. Waarschijnlijk voelt het nu al alsof ie alert is, maar met alert bedoel ik dat ie echt op jou moet letten en moet doen wat jij m vraagt. Het is fijn dat je een paard hebt met zoveel energie. Als je m dus bezig houdt en alert houdt, gaat ie op den duur die energie goed gebruiken en gaat dat geren er wel af.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:11

Jackie1298 schreef:
Hallo, wij zijn ook redelijk onervaren en hebben een 9 jarige draver met veel privelessen hebben wij haar aardig terug kunnen rijden.. Met behulp van een Thiedeman Teugel..Nu zijn we naar een nieuwe stal verhuist en daar word tegen ons gezegd dat een Thiedeman helemaal niet goed is voor een draver vanwege een of andere spier die van haar nek naar haar rug loopt! Nu we de thiedema eraf hebben gehaald begint ze weer aardig te racen en te trekken, niet te houden, mijn dochter van 10 rijd er ook op, voor haar is dit geen doen..Verder is het een goudeerlijk heerlijk paardje en zijn wij er heel blij mee, maar best ontweten met een hoop dingen.. Die zegt dit en die zegt dat....Wie heeft er meer ervaring met een draver en een thiedeman?

Een Thiedemann is een hulpteugel, een teugel die je erbij pakt om je ergens doorheen te helpen, niet bedoeld als permanente oplossing. Een hulpteugel moet je na verloop van tijd weg kunnen leggen. En dat lukt bij jullie dus niet.
Maw, dit probleem behoort op een andere rijtechnische manier opgelost te worden, en niet door het aan het paard hangen van nog meer leer.
Ik zou even teruggaan naar grondwerk, eventueel Parelli, maar dat is een hele grote ommezwaai. Hebben jullie instructie? En wat zegt die ervan?
En misschien is het handig om dit probleem als apart topic op Rijtechnisch te plaatsen, dan valt hij wat meer open krijg je ook meer reacties.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:25

Cassidy schreef:
Jackie1298 schreef:

Een Thiedemann is een hulpteugel, een teugel die je erbij pakt om je ergens doorheen te helpen, niet bedoeld als permanente oplossing. Een hulpteugel moet je na verloop van tijd weg kunnen leggen. En dat lukt bij jullie dus niet.
Maw, dit probleem behoort op een andere rijtechnische manier opgelost te worden, en niet door het aan het paard hangen van nog meer leer.
Ik zou even teruggaan naar grondwerk, eventueel Parelli, maar dat is een hele grote ommezwaai. Hebben jullie instructie? En wat zegt die ervan?
En misschien is het handig om dit probleem als apart topic op Rijtechnisch te plaatsen, dan valt hij wat meer open krijg je ook meer reacties.

Zou ik idd ook doen. Ff apart plaatsen!

Jackie1298

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 14:30

Bedankt voor de reacties tips......het paardje wat wij hebben, hebben we met behulp van instructie privelessen, lessen nagenoeg zelf de basis geleerd, voordat wij haar kregen is er nagenoeg tot niets mee gedaan. We hebben alles langzaam opgebouwd maar wel wat tegenslagen gehad, desondanks dat alles hebben wij heel veel geduld en steken er een hoop tijd in met alle liefde. Omdat ikzelf reuma en rugafwijking heb, kan ik in deze tijd van het jaar niet zo heel veel rijden, en rijd mijn dochter het meest. Wij zijn recent van pension verhuist..Op het vorige pension hebben wij veel geleerd, een eigen paard is toch anders dan een paard van iemand anders bijrijden! Ons paardje reageert nogal heftig als andere paardjes bij haar in de buurt komen, een echte merrie, als het kan trapt ze ook nog en wil overal voorbij. Daarom zijn wij ook met groepslessen begonnen, 2 a 3 per week en 2 a 3 privelessen per week. Ook wisselen wij veel af, niet alleen rijden, maar ook longeren, longeren pessoatuig, springen, zonder zadel rijden, grazen of wandelen naast de fiets..buitenbak rijden, stapmolen, binnenbak en in de bossen rijden..En ze komt twee keer per dag haar stal uit, er wordt dus twee keer per dag mee gewerkt, maar ook ontspanning...(grazen, los zetten)Op het vorige pension zijn wij begonnen met een martingaal, dat kregen wij daar als advies, maar daar had ze niets van, dus toen werd de Thiedeman geadviseerd, dat ging geweldig. Totdat mijn dochter haar eerste springles had op onze nieuwe pension/manege, werd er gezegd dat de thiedeman af moest want het paardje kon zo niet goed springen, en eerlijk gezegd als je daar over na denkt is dat ook wel logisch..Dus werd hij tijdens springlessen af gelaten..na een priveles gekregen te hebben van een instructeur die zelf een draver naar ZZ gereden heeft kregen wij te horen dat een Thiedeman helemaal niet goed was voor een draver...Dus wij als leken, hebben de Thiedeman eraf gelaten, maar het komt er in het kort op neer dat we terug zijn bij af.....Ze hoeft haar eigen maar in de spiegel te zien en ze gaat er met de oren in de nek vandoor, racen, galoperen gaat weer ongecontroleerd en vlak etc etc. Als een thiedeman echt slecht is voor een draver laat ik hem eraf, maar ik kan er niets van vinden, ook de mensen die ik ken, die zelf al hun hele leven op de baan lopen met dravers hebben er nog nooit van gehoord...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:36

Thiedemann is niet goed of slecht voor een draver. Net zo min als hij goed of slecht is voor een ander paardenras. Het is een hulpmiddel dat je tijdelijk moet gebruiken, en weer weg moet kunnen leggen. Als het gebruik van de teugel een probleem oplost dat bij wegleggen van de teugel terugkomt, zou ik het eerst even fysiek nagaan of er geen afwijkingen zijn. Gebit, rug, pasvorm zadel. En deze zonodig laten verhelpen.

En dan komt er ook nog bij dat de Thiedemann het hoofd zo laag dwingt, dat het paard niet veel van zijn omgeving kan zien. Als je paard zo gevoelig is voor prikkels van buitenaf dat hij tijdens het rijden compleet stuurloos wordt, zou ik even teruggaan naar de basis.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:24

Ik heb even een splitsing gemaakt :-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:26

Excuses, ik zie nu dat je zelf al een topic op RT-P had geopend :-)