Kijkerig, galoperen en bokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lente
Berichten: 27783
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Kijkerig, galoperen en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 09:20

Hai Allemaal,

Er staat een paardje op mijn manege, die ik vaak en graag rijd (denk er over om hem te kopen). Maar hij is een beetje maf...

Hij is nogal heet en schrikt van dingen als "de hond in de hoek" die daar al jaren ligt.

Ik heb al heel vaak gezien dat er mensen van hem afstuiterden met alle gevolgen van dien (schouder uit de kom, last van hun rug).

Hij bokt namelijk de eerste 3 passen nadat hij aanspringt in de galop. Als je dan niet zijn hoofd omhoog trekt gaat hij gewoon door.

Bij mij was dit nog nooit gebeurt, totdat mijn instructrice me er ineens voor waarschuwde vlak voor de galop... Meneer begint te dribbelen, ik denk "oliebol, als hij nou maar niet gaat bokken" en ik lig er naast.

Ik viel helemaal niet hard en ben er ook meteen weer opgeklommen, maar voelde me wel stom. Daarna in de buitenbak (we gingen halverwege de les naar buiten) was hij ook weer kijkerig, en ging hij ook weer bokken in de galop, maar toen bleef ik wel zitten omdat ik inmiddels mijn beugels en teugels net wat korter had genomen.

Afgelopen vrijdag moest ik weer op hem rijden en was ik toch wel een klein beetje zenuwachtig. Ik stapte op in de binnenbak (normaal loopt hij weg, maar nu bleef hij staan) e liep met hem naar de buitenbak.

Alles ging prima, tot een stelletje irritantje pubertjes aan het gillen en spelen waren. Irmando vond dat toch best wel eng, en besloot te gaan galloperen. Nu bokte hij echter helemaal niet, en had een hele lekkere tactzuivere (voor zover ik dat kon voelen) galop.

Hij was echter niet meer zo makkelijk terug te krijgen... Zodra het paard voor hem te langzaam ging (hij heeft gewoon uit zichzelf vrij veel vaart) en ik afwendde sprong hij weer aan. Maar telkens heel beheerst.

Uiteindelijk hebben we gewoon lekker gegalopeerd (ook op momenten dat het WEL mocht Knipoog ) en ging alles goed... Toen bedacht ik me later ineens dat hij misschien wel bokken gaat omdat mensen echt "manegehulpen" geven om aan te galoperen.

Dat deed ik vorige week ook omdat hij liep te dribbelen en ik zoiets had van "Sukkel! Doe eens normaal!"

Zou het kunnen zijn dat dit paardje gewoon veel beter reageert op echt minimale hulpen? Ik geef hem bijvoorbeeld ook altijd iets meer teugel dan heel strak (wat de meesten wel doen omdat hij zo snel en schrikkerig is) en dan laat hij heel mooi los en gaat hij mooi lopen en zo.

Ik heb dus echt het gevoel dat ik zijn knoppen begin te vinden...

Wat denken jullie? Doe ik het goed of ben ik te lief voor hem, en zou het dan goed zijn om hem te kopen (puur in dit aspect)...

Ik hoor het wel!

Lenneke

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 12:20

Ik denk dat je niet te lief bent voor hem, maar dat je (zoals je dat zelf zegt) zijn knopjes begint te vinden. Waarschijnlijk merkt Irmando ook aan jou dat je zekerder op zijn rug zit. Ik denk dat als jij hem nog vaker zou rijden en als enige, dat die vertrouwensband nog groter wordt en het uiteindelijk prima zal klikken. Je mag af en toe best streng voor hem zijn als hij er vandoor gaat met je. En denk eraan dat je tijdens het rijden wel aanleuning houdt op je teugels. Dus niet met boogjes in de teugels op hem rijden want dat is echt desastreus.
Hoop dat je nog veel plezier aan hem beleeft. En als jij zelf vertrouwen hebt in dit paard en je denkt dat het iets kan worden, dan moet je hem vooral niet laten gaan. Suc6!

Lente
Berichten: 27783
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 12:59

Hai!

Over die teugels... Hij wordt gereden met Thiedemann omdat hij anders niet te houden schijnt te zijn. Ik houd zelf niet zo van hulpteugels, als je die nodig hebt is er meer aan de hand dan een probleem bij het paard lijkt mij (of de combinatie klikt gewoon niet).

De meeste mensen pakken Irmando op een heel kort teugeltje, en in samenwerking met die Thiedemann zorgt dat er voor dat hij helemaal met zijn kin op zijn borst loopt (hij heeft nu ook best een onderhals).

Ik geef hem wat meer vrijheid, maar houd wel een goed contact zodat hij aanleuning zoekt, gaat ontspannen op het bit en uiteindelijk netjes aan de teugel loopt zonder meteen heel diep, op zijn kop en achter de loodlijn te gaan lopen.

Behalve dat ik denk dat dat niet goed is voor het paard vind ik het er ook nog eens niet uitzien...

Ik denk ook zeker dat het met mij en dit paardje wat kan worden Lachen

Goh... Dit soort dingen word ik nou helemaal vrolijk van Knipoog

Lenneke

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:11

opzich is de tiedermanteugel wel een fijn hulpmiddel voor bokkende paarden maar in kombinatie van een hele korte teugel is het inderdaad een martelwerktuig! Verder denk ik dat je je eigen antwoord al gegeven hebt! als je gewoon goed les neemt van iemand die bij jouw rij methode past en je zet goed door en bent heel consequent (dat is en blijft echt heel belangrijk) dan denk ik dat het allemaal wel lukt....succes!

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:22

Klinkt wel heel hoopvol!
Het is een manegepaard die nou eenmaal verschillende hulpen voor dezelfde oefening krijgt en dus af en toe niet meer weet wat hij moet.
Voor zover ik dat kan zien vanuit je verhaal denk ik dat het best goed kan gaan als je hem koopt en dus de enige bent die hem rijd. Je zult dan zelf merken dat je steeds beter ( en sneller ) het juiste knopje weet te vinden en ook de juiste oplossing voor je probleem.
Het kan ook zijn dat hij ging bokken omdat je instructrice dat had gezegt en jij op dat moment heel onzeker erop ging zitten, en dat het paardje daarom ging bokken...

iig veel succes ermee!

Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 16:31

Citaat:
maar toen bleef ik wel zitten omdat ik inmiddels mijn beugels en teugels net wat korter had genomen.


Ik snap ff iets niet, waarom zou je je beugels korter maken om te blijven zitten?? Je moet toch juist je kuiten eraf, knieen eraan en benen lang maken??:?

Verder kan ik me heel goed voorstellen dat je paardje beter loopt als hij wat meer ruimte krijgt, ik reed Alhawa een keer met het elastiek los, en het is nog nooit zo goed gegaan als toen! (ik ga er niet over of het elastiek eraan moet of niet, anders zou ik hem altijd losgooien Haha! )

Veel succes en ik hoop dat hij jou eigen paardje zal worden!

Lente
Berichten: 27783
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 17:04

Hai...

Ja dat van mijn beugels korter... Haha!

Was er even vergeten bij te vertellen... Hij heeft dus zo'n dressuurzadel-achtig iets (het is wel VZ, maar meer richting dressuur) met hele dikke kniewrongen. Ik had dus aan het begin van de les besloten om mijn beugels lekker lang te doen zodat mijn benen heel lang konden zijn (die lagen dus achter die kniewrongen) het was op zich wel goed voor mijn houding, maar mijn beugels waren zo lang dat ik er helemaal geen steun aan had. En dan is het dus net alsof je geen zadel hebt als je paard bokt.

Ik ga namelijk meestal een beetje in mijn beugels staan zodat ik balans heb, en dan trek ik zijn/haar hoofd weer omhoog.

Die beugels heb ik dus nodig om me schrap te zetten...

Misschien dat dat anders is dan zoals anderen het doen, maar het is voor mij de beste manier om te blijven zitten.

Lenneke