Ipv wijken rechtdoor...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Ipv wijken rechtdoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 08:50

Sinds kort rij ik op een fjord, met andere woorden een tank. Hij is vrij goed voorwaarts alleen wanneer ik druk geef om te gaan wijken en hij luistert niet dan komt er tik bij. Het probleem is echter dat hij ipv opzij gaat harder rechtdoor gaat. Tips Verward

Ik heb de zoekfuncite gebruikt maar een soort gelijk probleem kon ik niet vinden vandaar dit nieuwe topic.

Ow ja, hij heeft L2 gelopen dus hij weet zeker wat er van hem gevraagd wordt.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:00

Het ligt er maar net aan hoe je de hulpen geeft. Dwz dat je wellicht wel wéét hoe ze gegeven worden, maar dat het verkeerd over komt op je paard. Bv: laat je hem niet te vrij van voren? Zit je wel recht? Hoe is jouw basisafrichting tov je paard? Pas als ik een beeld heb van je "normale" rijden, kan er eigenlijk een concreet antwoord worden gegeven.

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 09:09

Hmm...naar mijn weten worden de hulpen goed gegeven in de zin van: ik zit recht en laat hem niet te vrij.Ik heb nooit wedstrijden gereden maar kan de oefeningen van L/M niveau.

Ik snap ook dat het moeilijk is om zo tips te geven wanneer je iemand niet daadwerkelijk ziet rijden. De fjord is correct ingereden alleen heeft hij de laatste 6 maanden veel in manege lessen gelopen en is er weinig aan dit soort oefeningen gedaan.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:17

Probeer eens in stap hem wat voor je been opzij te laten gaan. Gewoon een paar pasjes en dan rechtuit. Desnoods alleen wat schoudervoor zetten. Heb je dit al eens geprobeerd?
Als dit eenmaal aardig gaat, kan je hetzelfde in draf doen. Je kan dan bv de hoek vanaf de korte zijde afsnijden en richting hoefslag wijken. Het is een beetje smokkelen, maar wellicht dat de hulp beter begrepen wordt op deze manier. Op een gegeven moment kan je meer richting A-C afwenden en zó naar de hoefslag doorwijken...

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 09:20

ik zal het proberen, heel erg bedankt voor de tip!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:38

Ik ben bij de Fries die ik bijgereden heb begonnen met volte openen voor het binnenbeen. Dus eerst volte verkleinen en dan op je binnenbeen weer naar buiten laten wijken. Daarna heb ik bhet doorgezet naar wijken op de rechte lijn en dat ging super!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:43

Drijf je het paard op het juiste moment naar buiten? Op het moment dat hij de benen op dat moment optilt zodat je hem opzij kan zetten met je been???

Genoeg de schouders begrenzen.

Kitty

Berichten: 7698
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:48

Denk ook aan je gewichtshulpen. Kijk in de richting van waar je heen wilt. Houd je bekken gelijk aan die van het paard en dan hoef je nog maar heel minimaal beenhulp te geven.
Probeer het eerst in stap voordat je het in draf probeert.
Als het paard L2 geweest is, zou ik denken dat hij het wel snapt als hij de goede hulpen krijgt.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:03

Misschien nog wel een tipje voor je, ga b.v. op de rechterhand en als je uit de hoek komt b.v. bij de letter M vraag je linkerstelling en probeer zo van de hoefslag af te wijken, het klinkt raar maar vaak werkt dit beter met een paard dat wegvlucht. Zorg dat je ter ondersteuning je zweepje in de buitenhand hebt. Mocht je paard aanspringen in galop, toch proberen het wijken vol te houden. Je kunt het eerst proberen in de stap, maar vaak is het in de draf toch makkelijker. Heel veel succes