mijn pony doet eng !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

mijn pony doet eng !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 23:50

hallo bokkers, :)
Ik zit met een probleempje, Nynke mijn geliefde pony is nu herstellende van haar
peesblessure, en ik mag nu al een paar weken weer in de bak rijden en dat gaat
best goed, ze loopt regelmatig en ze vond het altijd weer lekker om in de bak te
rijden (daarvoor moest ik op het harde, dus buiten).
Nu begint ze de laatste tijd weer steeds meer haar oude merrie gedrag te tonen
en begint ze dus steeds vaker raar te doen, maar zo raar dan vandaag?
Oren naar voren gespitst, ogen op een doel gericht, en ze is mij totaal vergeten.
Voorbeeld: Ik laat haar bij A halthouden en de concentratie is weg, opeens kijkt
ze naar iets, wat weet ik niet...Ik kan praten tot schreeuwen, ik kan een zachte
hulp tot schoppen...ze veroert zich niet en kijkt naar haar punt.
Tot ik toch een beetje gek word van het idee dat ik onder een 'dode' pony zit en
dat ze naar iets kijkt wat ik niet kan zien en dus begin ik haar toch te prikken, en
geef haar een tikje met de zweep, opeens komt ze weer tot leven en begint ze wat
zijwaarts heen en weer te bokken en is ze weer terug bij af, concentratie weer bij mij.
Ik vind dit toch een beetje eng, ik bedoel, dit is nog nooit eerder voor gekomen bij
haar, ik ben wel wat gewent maar dit ... tja. ze is er dan helemaal van de wereld,
dit dus een aantal keer vandaag...
Wat is er aan de hand? Of is er niks en is ze gewoon over gemutst of word ze morgen gewoon
weer hengstig :+ ?

Weten jullie raad?

Gr. Bitje

xAlice

Re: mijn pony doet eng !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:12

poeh, ik zou het echt niet weten..
miss idd gewoon hengstig, of ze zag iets interessants langs de bak..
miss moest ze gewoon weer even wennen aan de bak maar dit was niet de eerste keer sinds haar blessure dus dat lijkt me ook niet logisch..
miss een winterdipje ?
dat hebben heel veel paarden..
maar als ze daar normaal geen last van heeft...
heel vreemd..

imkebirba13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:22

haar kij hard in eens op de kont sllaan het klink niet leuk en zo ben ik ook niet maar het helpt wel dan schrikken ze maarja als je dat e gortig word met de zwep of hand door de oren vrijven maar dat heeft wrel vel minder efect

SpringMeisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:25

Ik denkt dat ze hengstig is.
Miss moet je nog even afwachten.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:27

Hoe lang doet ze dit?
Kijkt ze steeds naar hetzelfde punt?
Had er op dat punt een keer iets anders gestaan of staat er nu wat?
En heeft ze die blesure in de bak opgelopen?

Wat gebeurt er eigenlijk als je haar gewoon laat kijken, dus jij niks doen en afwachten totdat ze "het" helemaal bekeken heeft?

Wel raar dat ze dit nu ineens doet ja.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:27

Paarden zien / horen / ruiken sowieso andere / meer dingen dan wij ;) .
Beetje grof om het paard dan heel hard te slaan imo ..

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 00:27

imkebirba13 schreef:
haar kij hard in eens op de kont sllaan het klink niet leuk en zo ben ik ook niet maar het helpt wel dan schrikken ze maarja als je dat e gortig word met de zwep of hand door de oren vrijven maar dat heeft wrel vel minder efect

verbeter eerst eens je spelfouten ;)
en leer eens lezen, wie zegt dat ik KEI HARD sla?

SpringMeisj: bedankt voor je reactie!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 00:29

Sabinee__ schreef:

ik geef haar een tikje ja, waar heb je anders een zweepje voor :D
ik snap jullie reacties maar na 4 minuten op een dode pony zitten
geeft je toch een naar gevoel, en hulpen geven geeft haar geen
beweging :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 00:30

marcha1987 schreef:
Hoe lang doet ze dit?
Kijkt ze steeds naar hetzelfde punt?
Had er op dat punt een keer iets anders gestaan of staat er nu wat?
En heeft ze die blesure in de bak opgelopen?

Wat gebeurt er eigenlijk als je haar gewoon laat kijken, dus jij niks doen en afwachten totdat ze "het" helemaal bekeken heeft?

Wel raar dat ze dit nu ineens doet ja.

de blessure is waarschijnlijk in het land gebeurt,
verder staart ze naar de bakrant, de rant van de buitenbak waar verder niks te zien/vinden is.... vandaar dat ik
het een beetje eng vind :)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:30

_Bitje_ schreef:
Sabinee__ schreef:

ik geef haar een tikje ja, waar heb je anders een zweepje voor :D
ik snap jullie reacties maar na 4 minuten op een dode pony zitten
geeft je toch een naar gevoel, en hulpen geven geeft haar geen
beweging :)

Ik reageerde meer op imkebirba13, want die bedoeld geloof ik dat als je paard ergens naar kijkt dat je haar zo hard moet slaan.
En dát vind ik niet kunnen ;) .

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 00:32

óh zo :) ja ik ben moe, dus volg het niet meer!
ik zie morgen wel wat men hier verder van vind!
:evaw:

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:38

Nee gelijk slaan helpt niet.

Ik heb zelf een half uur op een "dode" pony gezeten die geen stap wou zetten omdat ze een (denk ik) paal of zandkorrel nog niet goed genoeg bestudeerd had. :o

Tja, het blijven soms rare dingen, paarden :P :D

Excaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:42

Jeetje wat vervelend voor jullie.
Ik denk dat er toch nog iets dwars zit bij je pony (denk aan pijn)
Want paarden gaan eerst vluchten daarna vechten dus bokken en stijgeren en daarna bevriezen ze wat dus jou pony doet. En daarna heb je flauwvallen.
Voor meer informatie zie: http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=131

Hopelijk heb je er wat aan

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:46

Ik heb er zo eentje .. doet (deed) dat regelmatig. Zowel in de bak als buiten, leek helemaal van de wereld te zijn (maar wist dondersgoed wat er gebeurde). Heb het zelfs eens aan de hand gehad dat hij het deed buiten, in de middle of nowhere, na even geduld gehad te hebben en alle mogelijke hulpen geprobeerd dacht ik het gevonden te hebben: afstappen, stukje verder lopen en weer opstappen. Hoe verkeerd was ik om te denken dat dat zou lukken :+ Pony stond letterlijk aan de grond genageld (geen angst of iets dergelijks). En dan sta je daar ...

Nu ken ik jouw pony niet, blijkbaar is het iets nieuws, van na de blessure. Je hebt haar al langer denk ik? Of had je haar pas voor die blessure ofzo? Als je haar al langer hebt/kent en ze heeft het nog nooit gedaan zou ik niet weten wat je eraan kan doen. Bij mijn pony was (is) het een gekend trucje om even te weten hoe sterk jij in je schoenen staat. Hij is zeer dominant en uiterst slim en als jij daar niet boven staat zal hij ook letterlijk geen stap verzetten ..

Bij mij was het dus opgelost door even alles duidelijk te maken, dat als ik er was hij toch wel even naar mij moest luisteren, in de weide kon hij de baas zijn, maar als ik erbij was was ik dat toch .. (en als het op een zachte manier niet helpt.. ;) ).

Maar nogmaals, ik ken jouw pony niet en als ze het daarvoor nooit gedaan heeft zou ik niet meteen weten wat het kan zijn .. Of zijn er op de grond ook dingen verandert? Reageert ze anders in de omgang of iets dergelijks?

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:15

Ik denk dat ie gewoon fris is en eigenlijke liever lekker aan het werk wil. Denk dat het wel minder wordt als je weer lekker aan het werk kan.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:22

Als je pony naar een bepaald punt blijft kijken, kun je proberen om haar hoofd weg te draaien. Zodra ze niet meer kan kijken naar dat punt rij je flink voorwaarts met haar.
Steeds als je langs dat punt gaat, rij je er schouderbinnenwaarts langs.

Dit hoeft trouwens echt geen pijn te zijn, dan zou je pony wel anders reageren. Ik denk dat ze daar iets gezien heeft waar ze van geschrokken is. Probeer haar meer aan het werk te zetten zodat ze geen tijd heeft voor 'grapjes' uit te halen met jou, maar haar koppie bij het werk houdt.

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:04

Goed aan je been houden. Als ze stopt of niet verder wil net zo lang been geven totdat ze reageert, en als dat niet helpt zweepje erbij. Voorwaarts houden is erg belangrijk.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 14:52

dankjullie,

Excaluna schreef:
Jeetje wat vervelend voor jullie.
Ik denk dat er toch nog iets dwars zit bij je pony (denk aan pijn)
Want paarden gaan eerst vluchten daarna vechten dus bokken en stijgeren en daarna bevriezen ze wat dus jou pony doet. En daarna heb je flauwvallen.
Voor meer informatie zie: http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=131

Hopelijk heb je er wat aan

Succes!

Het is vast en zeker geen pijn, ze heeft vrolijk de oren naar voren en soms is ze er duidelijk niet
bij en dan is haar concentratie op een weet ik niet ...
meestal gaat dat verder wel goed, maar mijn pony heeft van zichzelf een vrij druk karakter en maakt
overal een groot probleem van. Ook concentratie gebrek gebeurt wel eens maar dit? nee nog nooit gehad!
marcha1987 schreef:
Nee gelijk slaan helpt niet.

Ik heb zelf een half uur op een "dode" pony gezeten die geen stap wou zetten omdat ze een (denk ik) paal of zandkorrel nog niet goed genoeg bestudeerd had. :o

Tja, het blijven soms rare dingen, paarden :P :D

een half uur blijven wachten is geen oplossing, ze moet naar mij luisteren en dat weer oppakken,
een half uur staan wachten tot dat ze klaar is met mij irriteren zal denk ik niet veel beter maken :)
ik sla er natuurlijk niet gelijk op los, maar na 5 minuten heb ik het wel weer bekeken met haar dode
gedrag :)

Storm76 schreef:
Als je pony naar een bepaald punt blijft kijken, kun je proberen om haar hoofd weg te draaien. Zodra ze niet meer kan kijken naar dat punt rij je flink voorwaarts met haar.
Steeds als je langs dat punt gaat, rij je er schouderbinnenwaarts langs.

Dit hoeft trouwens echt geen pijn te zijn, dan zou je pony wel anders reageren. Ik denk dat ze daar iets gezien heeft waar ze van geschrokken is. Probeer haar meer aan het werk te zetten zodat ze geen tijd heeft voor 'grapjes' uit te halen met jou, maar haar koppie bij het werk houdt.

dat kan ik idd wel even proberen, pijn heeft ze in elk geval niet :)
ik denk overigens ook niet dat ze ergens van geschrokken is, omdat het op meerdere plekken gebeurt.
aangezien ik haar al 3 jaar heb denk ik dat het of uitlokken is, of haar hengstig heid of ze ziet gewoon echt iets
raars..maar wat?
SBW kan ik we inzetten, maar aangezien ze de hulp nog niet goed kent (aangezien we voor haar blessure
nog maar 3 maanden wedstrijd reden en in de l1 waren) maar schoudervoor, of iets moeilijks doen
kan misschien wel helpen. Probleem: ze maakt zich zo vreselijk druk als ik haar wat vraag en daardoor denkt ze
nog meer na en kan het een poging zijn om te vluchten.. Maar ik zou het vanavond in elk geval proberen en houd
jullie op de hoogte :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 14:57

[***] schreef:
Ik heb er zo eentje .. doet (deed) dat regelmatig. Zowel in de bak als buiten, leek helemaal van de wereld te zijn (maar wist dondersgoed wat er gebeurde). Heb het zelfs eens aan de hand gehad dat hij het deed buiten, in de middle of nowhere, na even geduld gehad te hebben en alle mogelijke hulpen geprobeerd dacht ik het gevonden te hebben: afstappen, stukje verder lopen en weer opstappen. Hoe verkeerd was ik om te denken dat dat zou lukken :+ Pony stond letterlijk aan de grond genageld (geen angst of iets dergelijks). En dan sta je daar ...

Nu ken ik jouw pony niet, blijkbaar is het iets nieuws, van na de blessure. Je hebt haar al langer denk ik? Of had je haar pas voor die blessure ofzo? Als je haar al langer hebt/kent en ze heeft het nog nooit gedaan zou ik niet weten wat je eraan kan doen. Bij mijn pony was (is) het een gekend trucje om even te weten hoe sterk jij in je schoenen staat. Hij is zeer dominant en uiterst slim en als jij daar niet boven staat zal hij ook letterlijk geen stap verzetten ..

Bij mij was het dus opgelost door even alles duidelijk te maken, dat als ik er was hij toch wel even naar mij moest luisteren, in de weide kon hij de baas zijn, maar als ik erbij was was ik dat toch .. (en als het op een zachte manier niet helpt.. ;) ).

Maar nogmaals, ik ken jouw pony niet en als ze het daarvoor nooit gedaan heeft zou ik niet meteen weten wat het kan zijn .. Of zijn er op de grond ook dingen verandert? Reageert ze anders in de omgang of iets dergelijks?

ik heb haar nu zeker 3 jaar en dus ook voor haar blessure, dit grapje heb ik dus nooit meegemaakt.
Wel geeft me de indruk dat ze dit doet om wat te doen. Ze wil graag aan het werk worden gezet, omdat ze graag denkt.
Maar nu heeft ze niks te denken, en moet ze aldoor stappen en 4 rondjes draven..Dat is natuurlijk saai en verzint ze misschien
iets. Echter weet ze ook dat ze rustig aan moet doen, ik mag verder wel in stap wijken en andere trucjes, maar meer ook niet,
en dat kan best intensief werken op mijn pony dat ze dus niet veel mag werken :) maar of dat het is?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:01

Gewoon een kwestie van beter aan de hulpen zetten. Paard moet gefocust zijn op de ruiter, dit kan je doen door verschillende oefeningen te vragen. Het paard actief houden, en dus in elke oefening die activiteit te behouden. Ook halthouden kan actief. Je paard blijft dan op jou gericht.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:05

dank je voor je reactie :)
we werken hier goed aan, maar aangezien de stap van haar al
heel verzameld (actief) is , en verder we aardig veel doen
qua alles (figuren,wijken,sbw,schoudervoor en rechtrichten)
doet ze dit ondanks alles nog :)
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 07-11-09 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:07

_Bitje_ schreef:
heel verzameld en ruim (actief) is , en verder we aardig veel doen

Actief stappen is niet hetzelfde als actief rijden ;)

Saskia505

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:07

Nou als je haar écht goed aan de hulpen zou hebben, zou ze niet zomaar niet reageren. :)

En edit: verzameld en heel ruim tegelijk stappen? :=

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:10

Saskia505 schreef:
Nou als je haar écht goed aan de hulpen zou hebben, zou ze niet zomaar niet reageren. :)

En edit: verzameld en heel ruim tegelijk stappen? :=

je snapt wat ik bedoel, actief dus ;)
en tja, als ze dit niet deed, had ik niet dit topic geopend, ik zoek een oplossing van dit rare probleem
en niet bokkers die denken dat ik gek ben >;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:12

Janine1990 schreef:
_Bitje_ schreef:
heel verzameld en ruim (actief) is , en verder we aardig veel doen

Actief stappen is niet hetzelfde als actief rijden ;)

wat versta jij zoal dan aan actief rijden ? :)