Scheef halthouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Scheef halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 22:38

Ik heb dus een probleem met halthouden op de hoefslag, Jordy gooit zijn kont gigantisch naar binnen, vooral op rechts, hij staat dan niet een beetje scheef, maar af en toe bijna haaks op de hoefslag. Op links doet hij het ook, maar veel minder, en als ik dan mijn binnenbeen er goed aan houd staat hij ook recht. Op rechts kan ik hem echter niet tegenhouden, hij dramt echt door mijn been heen. De overgang op zich is netjes, hij blijft netjes nageeflijk en staat in eerste instantie ook gewoon recht en vierkant, om vervolgens die kont helemaal naar binnen te zetten.
Op de A-C lijn, of een andere willekeurige plaats in de bak is geen probleem, gewoon keurig recht, en netjes vierkant.
Verder loopt hij de laatste tijd netjes, de linkerhand was nogal een probleem, daarop was hij bijna niet te rijden, hij zat rechts heel erg vast, en liep soms zelfs met zijn hoofd naar rechts over de bakrand heen sterren te kijken. Dat is nu dus opgelost, hij loopt op beide handen netjes, is soepel, lekker nageeflijk, alleen dat halthouden blijft een drama.
Idee van mijn instructeur was om er een zweepje bij te houden in mijn binnenhand, probleem is alleen dat er met een zweepje in mijn hand zowiezo niet halt te houden valt, hij begint dan gelijk te stressen, dus dat lijkt me geen optie.
Heeft er hier nog iemand goede raad?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:08

Ik zou zodra hij zn kont naar binnen doet hem flink naar voren rijden, Daarna weer opnieuw halthouden. Let wel op dat je maar kort halthoud, gewoon even stil en dan weer naar voren, als dat op een gegeven moment goedgaat kun je iets langer halthouden. En elke seconde dat hij nog wel recht staat heel erg belonen.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:24

Hoi!
Tip van een Jordy kenner:
Leg een paard hindernisbalken op de binnenhoefslag.
Ga daar tussen halthouden, zodat hij steun heeft aan die balken.
Succes!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 09:15

Inderdaad goed naar voren rijden zodra hij scheef gaat maar ook voorwaarts terugrijden. Hiermee bedoel ik dat je een hele voorwaartse overgang naar het halthouden kunt maken. Heel goed je benen eraan houden en hem zeg maar naar het halthouden moet drijven. Je binnenbeen een klein beetje naar achter leggen en stelling naar binnen vragen zodra je gaat halthouden. Ook kun je proberen de overgang te maken op de middenlijn en elke keer dat het goed gaat wat meer naar de hoefslag verplaatsen. Of als je halthoud die seconde dat hij halt staat waarderen en vervolgens wegrijden. Als je halthoud geen hulpen meer geven gewoon dezelfde kuitdruk als voorheen maar voor de rest zo stil mogelijk zitten.

succes.
Laatst bijgewerkt door Solvej op 06-05-03 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 09:46

Supertje schreef:
De overgang op zich is netjes, hij blijft netjes nageeflijk en staat in eerste instantie ook gewoon recht en vierkant, om vervolgens die kont helemaal naar binnen te zetten.
..........
Heeft er hier nog iemand goede raad?


Ik denk toch echt dat het een kwestie van binnenbeen eraan houden is. Niet alleen als je de overgang naar halthouden maakt maar ook als je aan het halhouden bent, want ik begrijp uit je verhaal dat hij dus eerst recht staat en dan z'n achterhand naar binnengooid...
succes

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 14:07

Zoals ik al schreef, mijn binnen been houd ik eraan, en meer kan ik het er niet aanhouden.
Gelijk voorwaards rijden doe ik dus ook, en ik zorg ook dat het een voorwaardse overgang is, wat dus wel goed lukt. Maar echt zodra hij stilstaat gaat die kont naar binnen... Die tip van steeds dichter bij de hoefslag halthouden ga ik eens proberen.