opeens niet door linkervoorhoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

opeens niet door linkervoorhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 09:28

Ik was gisteren aan het rijden. Ging best lekker, ze was wel fris maar dat is ze wel vaker. Opeens begon ze te kijken in de linker hoek aan de kan van de stallen. Dus ik binnenbeen er extra aan, meer stelling naar binnnen, niet zeuren, lopen!
Werkt altijd bij haar en na twee rondjes is ze het weer vergeten. Maar nu ging ze na een paar keer moeilijk door die hoek te zijn gereden opeens in de noodrem. Gewoon echt stilstaan en die kant op niet meer vooruit willen. Zweepje erbij, benen eraan, alles geprobeerd. Er was echt niks engs in die hoek, het was gewoon echt verzet. Heel eigenwijs, ze vertikte het echt. Iedere keer als ik op die bocht afreed ging ze stilstaan, of ik nou in stap of in galop aan kwam rijden. Op de andere hand was het geen probleem en op dezelfde hand maar dan in de rest van de bak of op de volte aan de andere kant liep ze echt super. Totdat ik weer naar die hoek toereed, weer stoppen!

Het was op de rechter hand en als ik er dan eindelijk langs was gegaan en een volte reed om er zo snel mogelijk weer heen te rijden, ging ze linksom en kreeg ik haar bijna niet op de rechterhand. Ik werd echt GEK! zo heeft ze nog nooit gedaan!!

Uiteindelijk is ze wel een paar keer met heel veel moeite door die hoek geweest. Ik ga vanavond weer rijden en ik ben echt bang dat ze het weer gaat doen. Want ik ben niet zo een held en ik vond het best eng. Ik ben bang dat als ik al gelijk denk oh jee die hoek weer, dat ik het dan al verloren heb. Ik ben nu al zenuwachtig om er vanavond op te gaan.

Heeft iemand een tip voor vanavond? Zal ik juist gelijk door die hoek rijden net zo lang totdat ze er goed doorheen gaat? Of zal ik doen alsof ik het vergeten ben en heel nonchalant langs die hoek gaan? En wat moet ik doen als ze weer niet wil?

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 11:31

Heeft mijn paard ook wel eens last van... normaal loopt ze er zo door, maar op dat moment staat er voor mijn gevoel een spook ofzo Knipoog
Zenuwachtig zijn heeft geen nut. Moest van mijn instructrice juist meer vragen in de hoek, maar heb ondertussen zelf uitgevonden dat als ik zelf helemaal niets doe, en d'r ook niet dwing om die hoek door te gaan dat het na een paar keer helemaal over is. Soms wil ze dan nogwel vervelend doen, en dan ben ik wel wat strenger en MOET ze van me door de hoek. Maar zelf ontspannen en je niet teveel gaan focussen op die hoek. Dan komt het allemaal goed.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:48

probeer eens schouderbinnenwaarts de hoek in te rijden en er niet aan de denken dat ze gaat stoppen. en anders los rijden en de hoek vermijden daarbij en dan stoppen voor de hoek. schouderbinnenwaarts erdoorheen en weer wegdraven en elke keer doorzetten. maar niet de rest van het werk eronder laten leiden.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:57

Ik herken helemaal wat je beschrijft. Ik heb een tijdje een paard geleast wat dit ook deed. Toen ik haar net leaste ging het allemaal heel goed en na 2 maanden had ze ineens geen zin meer. Zodra ik op een bepaalde plek van hand wilde veranderen dan vertikte ze dat en als ik haar dan al met de neus in de goede richting kreeg wilde ze geen stap meer verzetten. Ik heb ook echt alles geprobeerd: streng zijn, zweepje erbij, proberen te negeren (maar als ze stopt, dan is dat toch erg lastig). Het was echt een machtspelletje wat ze met me speelde, dus dat ben ik uiteindelijk mee gaan spelen: jij wil stilstaan, o.k. dan zullen we stilstaan en wel het hele uur als het moet. Op een gegeven moment werd ze dat toch wel moe en toen gaf ze zich over en kon ik er weer alles mee doen.
Maar het hangt erg van het karakter van je paard af of dit werkt. Dat kun je zelf het beste inschatten.
Succes!

Ovatie4ever
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: son en breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:41

Mij paard was wel eens heel fris en dan kreeg hij ook wel eens van dat soort fratsen. Niets hielp die hoek bleef gewoon dodelijk eng. Reactie van de instructeur.... Eerst hald uur/drie kwattier van de les die hoek vermijden en aan de andere kant van de rijbaan je paard gruwelijk in het zweet werken (letterlijke woorden). Als je zover bent (en dan heeft je paard hopelijk de puf niet meer om zich aan het spook in de hoek te storen/of hij let perfect op jou omdat hij/zij he eerst half uur zo heeft moeten opletten) rij je gewoon door die hoek......niet geks gaan doen, niets anders doen dan anders......kijken of het helpt.
voor mij was dit de oplossing.