Dringend gezocht: tips bij inrijden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Dringend gezocht: tips bij inrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-03 13:14

Ik heb een pony van 7 jaar oud. Ze is ligt ingereden.
Dat wil zeggen dat ze iemand op haar rug kent ook nog wel
wil luisteren naar been als je wil gaan stappen, maar bij de draf
wordt het al minder en als ze al draaft kent ze ook maar 1 tempo
en dat is cross tempo. Hoe kan ik het het beste aanpakken om
haar verder in te rijden. Alle tips zijn hartelijk welkom!
Alvast bedankt!


Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 15:21

Ik zou als ik jou was iemand erbij halen die er verstand van heeft! Laat iemand met ervaring en verstand je pony verder doorrijden en ga daarna zelf pas aan de slag, met hulp! Succes ermee.

Als je het echt niet meer weet wordt je toch gewoon passagier!

evelyn
Berichten: 254
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 16:56

voordat je gaat rijden zou ik haar eerst een tijdje longeren (half uurtje), en telkens met de tempo's werken, als je dat een tijdje doet wordt ze wat vermoeider en zo leert ze ook langzaam aan het goede tempo te lopen en ji krijgt meer controle over haar.
als je dan eenmaal gaat rijden moet je in het begin ervoor zorgen dat er iemand bij is (iemand die er meer van weet en in kan grijpen als het mis gaat), desnoods rij je eerst aan de longeerlijn. ook dan weer met tempo's werken, en veel figuren rijden, hou je paard aan het werk zodat ze geen tijd heeft om aan wat anders te denken..
en natuurlijk veel contact met haar hebben zodat ze je vertrouwd Lovers
veel succes! Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 19:04

ik denk dat je ten eerste goede begeleiding moet zoeken. het is zeer onverantwoord om met een paard te gaan werken wat nauwelijks is ingereden zonder de nodige ervaring en begeleiding. en dan kun je verder gaan kijken.

succes

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 21:37

Ojasper schreef:
Laat iemand met ervaring en verstand je pony verder doorrijden en ga daarna zelf pas aan de slag, met hulp!


Waarom zou je iemand anders erop laten rijden? Je doet er zelf bergen ervaring mee op als je het zelf doet, je moet natuurlijk wel de juiste begeleiding erbij hebben en niet zelf aan de slag gaan.
Ik heb mijn merrie als 12jarig meisje zelf ingereden en ik kan nooit meer een paard zo goed inrijden als haar; omdat ik zelf nog niks wist en elke dag begeleiding had. Ik heb dus nooit te veel aan mijn paard gevraagd of protest gekregen en heel rustig aan gedaan.
Jij kunt dat ook als je maar de juiste instruktie hebt en niet te veel aan je paard vraagt! Succes ermee

(ik hoop dat mn quote het nu een keer goed doet)

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 21:40

niet dus!!!
Ik ben het met evelyn eens dat je m goed moet longeren. Gebruik je stem goed en consequent (ho, braaf, klik enz) Je pony snapt er nog niks van als jij erop zit en je kunt hem heel goed helpen met je stem.

She's my lady Lovers

Machie

Berichten: 15938
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 21:50

ik ben nu ook bezig zelf mijn 3 jarige in te rijden. (dit gaat trouwens heel goed Haha!)

Maar ik heb hem goed gelongeerd. Zodat hij de commando's stap, draf en galop kent. Ook kan hij aan de longe middendraf, uitgestrekte draf, en middengalop. Ik vind het belangrijk dat een paard goed aan de stem is, hoe wou je m anders goed an het been krijgen? Leer ze eerst goed de stemcommando's, dan pikken ze t beencommando sneller op, omdat ze die dan associeren met de stemhulp. Snap je t een beetje?

veel sterkte. maar doe t ook zeker niet alleen! Zoek wel hulp, das wel zo belangrijk Lachen

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-03 22:07

Alvast hartelijk bedankt voor de tips... al lopen ze nogal uiteen, maar ik heb er vast wat aan... Verdere tips zijn altijd welkom! Haha! Haha!

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-03 18:59

Nu ff ander probleem..... Ik aan mijn ouders vragen of iemand ons kon helpen... vinden ze dat niet nodig... grrrrr Extreme duivel Ik vraag me echt af hoe ze dat in hun hoofd kunnen halen.... dussss hierbij.. iemand tips!!!! Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:05

Wentos schreef:
Nu ff ander probleem..... Ik aan mijn ouders vragen of iemand ons kon helpen... vinden ze dat niet nodig... grrrrr Extreme duivel Ik vraag me echt af hoe ze dat in hun hoofd kunnen halen.... dussss hierbij.. iemand tips!!!! Verward


vragen aan je ouders of je te duur bent of dat ze zomaar van je af willen. Ongelovelijk. Misschien moet je aan je ouders uitleggen dat paardrijden buiten een hele leuke hobbie ook een hele gevaarlijke hobbie is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:05

Ik weet niet waar je woont maar misschien kan een bokker je helpen

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-03 19:09

haha. ja is ook een optie.....Ik woon in de Achterhoek... dus..mensen?!?
kzal eerst wel ff vragen.....

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:14

Het is wel verschillend of je een jong paard inrijdt of een van zeven! Wat heeft ze tot nu toe gedaan? En wat voor pony is het? En waarom gaat ze zo hard? Lijkt ze bang, of is ze juist erg vrolijk? Denk je dat ze ongehoorzaam is of weet ze't echt nog niet? Rijd je in de bak, of ga je met d'r naar buiten?
Ik zou eerst antwoord willen hebben op dit soort vragen. Pas dan kun je ook iets zinnigs zeggen over de manier waarop je de problemen kunt oplossen.

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-03 19:20

Ze heeft tot nu toe mij er nog niet af gegooid, maar wel veel bokken, crossen.
het is een hafling x nog iets... waarom ze zo hard gaat? geen idee... heeft ze altijd gedaan.. maar als je met haar aan de hand loopt heeft ze dit niet... Ze is wel zeer schrikachtig voor alles, en schiet er dan vandoor.. m Ik denk dat ze zeker niet alles weet, maar ze is ook heel eigenwijs, heeft een sterke eigen wil. Ik rijd meestal thuis in de wei, maar vaak is die te nat en dan ga ik wel naar buiten...

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:49

evelyn schreef:
voordat je gaat rijden zou ik haar eerst een tijdje longeren (half uurtje), en telkens met de tempo's werken, als je dat een tijdje doet wordt ze wat vermoeider en zo leert ze ook langzaam aan het goede tempo te lopen en ji krijgt meer controle over haar.
Lachen


Goed om de conditie op te bouwen, na een paar weken kan je anderhalf uur gaan longeren voordat je er op kan!

Beetje de ergste frissigheid kwijt raken kan best prettig zijn, maar eerst longeren totdat ze vermoeid raakt en er dan nog eens op gaan zitten is vragen om problemen. Zeker bij een paard dat zo te lezen niet op z'n eigen benen kan lopen en dat je niet goed onder controle hebt.

Erg jammer en onverstandig van je ouders dat je er geen hulp bij mag halen. Je ouders zouden eens goed de risico's en mogelijke problemen die je op deze manier kunt oplopen onder ogen moeten zien. Waarschijnlijk zijn ze zich er niet van bewust.

Als ik jouw verhaal zo lees lijkt het wel alsof je pony vluchtgedrag vertoont. Het is vanachter een computer onmogelijk te beoordelen hoe dat komt en wat je eraan kunt doen. Het zou bijvoorbeeld ook heel goed kunnen dat je pony last van z'n rug heeft en daarom zo rennerig is, of dat je zadel niet goed zit, om maar iets te noemen.

Ik hoop dat je je ouders er snel van kan overtuigen dat je hier toch echt hulp nodig hebt. Zowel voor je eigen veiligheid als voor het welzijn van je pony.

succes.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:25

Suzan schreef:
Erg jammer en onverstandig van je ouders dat je er geen hulp bij mag halen. Je ouders zouden eens goed de risico's en mogelijke problemen die je op deze manier kunt oplopen onder ogen moeten zien. Waarschijnlijk zijn ze zich er niet van bewust.

Als ik jouw verhaal zo lees lijkt het wel alsof je pony vluchtgedrag vertoont. Het is vanachter een computer onmogelijk te beoordelen hoe dat komt en wat je eraan kunt doen. Het zou bijvoorbeeld ook heel goed kunnen dat je pony last van z'n rug heeft en daarom zo rennerig is, of dat je zadel niet goed zit, om maar iets te noemen.

Ik hoop dat je je ouders er snel van kan overtuigen dat je hier toch echt hulp nodig hebt. Zowel voor je eigen veiligheid als voor het welzijn van je pony.

succes.


Idd erg onverstandig van je ouders. Goed leren paardrijden/ een paard inrijden kun je niet zonder hulp. Kun je niet proberen om hen dit duidelijk te maken? Laat ze anders dit topic even lezen, misschien helpt dat. Met alle respect voor je ouders trouwens Lachen

Verder over dat vluchtgedrag, dat kan idd best zo zijn. Het zou ook nog kunnen dat jouw pony zijn evenwicht nog moet vinden met een ruiter op zijn rug en dat is makkelijker in een sneller tempo.

Ik wens je heel veel succes en laat je nog even weten hoe het gaat?

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:26

Misschien moeten jij en je pony elkaar gewoon wat beter leren kennen. Als ze schrikachtig is, is het ook niet echt gemakkelijk om naar buiten te gaan. Heel veel ponies en paarden zijn niet op hun best als ze alleen naar buiten gaan, dus je maakt het je zelf ook wel moeilijk. Een omheinde bak is vaak een veilige en prettige omgeving voor pony/paard en ruiter om elkaar beter te leren kennen. Je hebt dan ook wat meer mogelijkheden om de boel te controleren.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:32

Kendra schreef:
Misschien moeten jij en je pony elkaar gewoon wat beter leren kennen. Als ze schrikachtig is, is het ook niet echt gemakkelijk om naar buiten te gaan. Heel veel ponies en paarden zijn niet op hun best als ze alleen naar buiten gaan, dus je maakt het je zelf ook wel moeilijk. Een omheinde bak is vaak een veilige en prettige omgeving voor pony/paard en ruiter om elkaar beter te leren kennen. Je hebt dan ook wat meer mogelijkheden om de boel te controleren.


Helemaal mee eens Kendra. Maar Wentos schreef al dat ze alleen een wei tot haar beschikking heeft en daar niet altijd in kan rijden. Is er geen bak in de buurt waar je kan oefenen? En als je naar buiten gaat wil het ook nog weleens helpen om een betrouwbaar ervarener paard mee te nemen.

Nogmaals Succes, paardrijden is niet makkelijk Lachen

Wentos

Berichten: 3021
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: De Achterhoek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-03 12:53

Nee helaas heb ik geen bak tot mijn beschikking in de buurt. De tip om met een ander ervaren paard naar buiten te gaan zou kunnen.. Zal ik overleggen, want er is wel een ervaren paard in de buurt..
en ik denk dat het best vluchtgedrag kan zijn... Ik zou ook wel eens een ander zadel uit kunnen proberen,.. Ik zal het nog eens tegen mijn ouders zeggen..

Soesje
Berichten: 240
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:13

eeyyyyyy Wentje!!! zal ik je ook een paar leuke tips geven?? Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Appel_33, Laj1, puppy1128 en 11 bezoekers