Wel los in het lijf, maar toch onzuiver in de wend

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Wel los in het lijf, maar toch onzuiver in de wend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 18:03

Ik heb een probleempje op het moment met rijden.
Laiser is super los in zijn lijf en loopt wat dat betrefd heerlijk.
Het grootste gedeelte van de tijd is er niets aan de hand maar in de wendingen in draf met name is hij onzuiver. Aan de longe is er niets aan de hand en afgelopen dinsdag heeft een fysiotherapeut nog helemaal gecontroleerd en wijd het aan spierpijn.
Nu hebben er al een paar mensen naar gekeken en die denken aan teugelkreupelheid. Maar nu is mijn vraag hoe los ik dit op. Ik heb zaterdag wel weer les, maar wil graag nu al tips wat ik kan doen. En wat ik dus waarschijnlijk fout doe.
Ik moet er wel even bij vertellen dat LAiser de afgelopen maanden super vooruit is gegaan en dat hij nu zelfs het nageeflijk zijn behoorlijk onder de knie krijgt, maar in sommige wendingen heeft hij er nog wat moeite mee.
Wie heeft er tips voor mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 18:11

Je gaat er van uit dat Laiser los in zijn lijf is en omdat dat waarschijnlijk terecht is, ga ik daar ook van uit. Vraag 2 wordt dan of zijn amazone dat ook is?? Controleer eens heel goed wat je zelf precies doet in een wending, probeer daarvan elke fractie van seconde te analyseren. Het helpt enorm als je instructrice daar bij is om je te helpen, spiegels aan de muur of een videoband kunnen heel erg verhelderend werken.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 18:37

mijn paard had dat ook maar die had gevoelige hoeven en heeft toen speciaal beslag gekregen moet je maar eens vragen aan de hoefsmid.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 21:52

Hij heeft het pas sinds een paar dagen, dus ik denk niet dat het aan zijn hoeven ligt.

Wat Lov zegt kan ik me wel invinden, dat heb ik ook al geprobeerd te achterhalen, maar is me nog niet gelukt. Helaas hebben wij geen spiegel in de bak. Dus die optie valt helaas al af.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 01:20

als het teugelkreupelheid is zou ik hem eens wat meer vrijheid geven in de mond. vraagt je paard, meteen geven. weer een beetje oppakken en weer geven. meer met je benen en zit gaan rijden dan met je handen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 08:42

Tja wat kan dat zijn?
Het kan er aan liggen dat er teveel met de handen word gestuurd en minder met de benen.In de wending is de buitenteugel er goed bij.Er is een goede stelling naar binnen maar zonder al te veel binnenteugel.Het buitenbeen stuurt de wending en beide benen houden hem er van achter goed onder.Waar het probleem meestal wil zitten is dat de buitenteugel er niet goed bij is en het buitenbeen de wending miet goed aangeeft.Het paard moet blijven macheren in de wending.En inderdaad opletten dat je zelf in de wending niet krampachtig gaat zitten.Dit is maar een idee maar natuurlijk kan het ook ergens anders aan liggen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 08:58

Mijn ervaringen zijn dat teugelkreupel in de wendingen (waar je omschrijving dus op lijkt) vaak wordt veroorzaakt door onvoldoende buitenteugel. Je paard valt dan door je binnenbeen heen, waarschijnlijk vanaf zijn schouder naar binnen geknikt en gaat zo mankend door de wending. Rij een overdreven je paard in een stelling naar buiten en drijf met je binnenbeen naar de buitenteugel. Pas als die wil nageven op je buitenteugel je paard weer recht stellen. Blijf van de druk in de je handen voor 75% aan de buitenteugel en 25% in je binnenteugel en rij dan de wending in. Wel voor de wending eventueel nog extra je binnenachterbeen actieveren door deze meer onder de massa te zetten. Ook opletten dat als je paard nageeft jij ook nageeft door ontspannen te zijn in je lichaam, niet je handen toestaan door die naar voren te steken maar de aanleuning constant te houden. Probeer het eerst in stap. Wil het niet goed ga dan op een volte en probeer met een lichte stelling naar buiten je binnen been goed te actieveren. Reageerd hij niet op je been dan direct je spoor of zweepje gebruiken. Hij moet gelijk reageren op je been. Als je voelt dat hij 2 of 3 stappen zijn binnenachterbeen goed onder de massa zet dan weer rechtuit rijden en eventueel aandraven. Zodra het in draf niet lukt, terug naar stap en bovenstaande herhalen. Dit niet uren doen, dan wordt het niet meer leuk voor je paard.

Veel succes.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 14:19

Ik ben eens beter op gaan letten hoe ik aan het rijden was.
En het bleek als ik hem iets voorwaartser reed en hem helemaal tussen twee benen en handen reed dat er dan niets meer te zien was.

En dat bleek ook tijdens de wedstrijd van afgelopen zondag. Daar heeft niemand hem nog onzuiver zien lopen. Bedankt voor de tips.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 14:53

Waarschijnlijk moest je hem dus meer ondersteunen.

Goed van je dat je het probleem hebt gevonden!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:42

Tyrza zou je misschien willen proberen een uitleg van ondersteuning te geven?

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 19:25

Ik heb een jonge cocktail merrie gereden die ook teugelkreupel was. Deze merrie dook er achter als ik ook maar iets met mn hand deed. Weet je zeker dat hij helemaal los is in zn lijf of krult hij alleen zijn hoofd mooi?

Als ik jou was zou ik m lekker met zn neus eruit, lang laag, en lekker voorwaarts gaan rijden zodat hij het bitje na verloop van tijd meer aanneemt.
Veel succes ermee

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:44

Tja, in principe is het eigenlijk wat Mickey zegt: tussen twee benen en handen houden.

Als je de wending doorgaat, hou je je buitenbeen waakzaam om te voorkomen dat hij niet uitzwaait met de achterhand, waardoor hij zijn balans verliest en dus niet meer regelmatig kan zijn. Vergelijk het maar met struikelen: dan moet je ook wat kleinere pasjes maken om toch overeind te blijven.
Om de schouder te ondersteunen (begrenzen) zul je je buitenteugel tegen de hals moeten houden, maar niet drukken. Wacht tot je voelt dat hij naar buiten wil vallen. De binnenteugel van de hals halen, om zo de stelling te vragen, maar let erop dat hij niet in de nek naar verhouding meer inbuigt dan de rest van zijn lichaam. Als je er bovenop zou kijken, zou je 1 boog in het hele lijf van het paard moeten zien, zonder knik.
Uiteraard moet het paard ten alle tijde aktief aan het been blijven en let erop dat hij niet vertraagt of versnelt, want dan heb je weer de kans dat hij zijn balans moet zoeken.
Hou het gevoel alsof hij iets voor je blijft lopen, maar dat jij nog steeds het tempo bepaald. Denk er maar aan dat je elk moment een overgang terug of naar voren zou kunnen rijden.