Houdt bit vast. Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Houdt bit vast. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 16:43

Ik heb een 9 jarige arabische merrie, ze rijdt heel licht, maar haar moeilijke kant is rechts.
Niet erg want rechts ben ik sterker, maar nu heb ik een probleem, en kan het niet echt terugvinden hoe dit op te lossen,

Ze houdt nl. rechts haar bit vast, hoe moet ik dit verhelpen?

Heel veel binnen been wil niet echt helpen, en reugel loslaten ook niet, gaat ze alleen maar kloten met haar hoofd.

Lips are sealed groetjes chiqa Knipoog


Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 16:55

Okee, dit is wat ik altijd hoor als advies: Je rechterarm juist ontspannen en meer op links pakken, zodat je je paard op twee teugels gaat rijden. Ik heb er zelf echter nog nooit last van gehad, alleen de mensen bij mij in de les, kan dus dat ik het mis heb...

Nog even hier, nog even blijven
Zo is het goed - Acda & De Munnik

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 20:40

chiqa72 schreef:
Ik heb een 9 jarige arabische merrie, ze rijdt heel licht, maar haar moeilijke kant is rechts.
Niet erg want rechts ben ik sterker


Misschien dat dit juist het probleem is, als jij je sterker maakt in de rechterhand dan in de linkerhand, dan zal je paard wellicht de neiging krijgen om het bit beet te pakken.

Als je je paard geen gelegenheid geeft om het bit te pakken, lukt het hem dat ook niet. Nu zeg ik niet dat dit heel makkelijk is, mijn pony heeft ook de neiging om rechts beet te pakken, maar dan op de linkerhand, ipv de binnenteugel pakt ze dus de buitenteugel.

Ze doet dit echter alleen als ik of teveel aan mijn teugels zit, of te weinig been geef, of per ongeluk mezelf vast zet. Of als ik niet recht zit.

Probeer haar idd op 2 teugels te rijden en nóg meer been geven, verder goed de buitenkant begrenzen en veel van hand veranderen en overgangen en voltes rijden.

Probeer ook om als je stelling naar rechts vraagt je hand echt alleen opzij te doen en niet naar je toe te halen of omhoog doen (veel mensen hebben die neiging, weet niet of dit voor jou ook geldt)

Verder altijd met de hand naar voren blijven rijden, met de benen naar de hand toe.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:07

Juist, dit heb ik ook, maar dan op de linkerhand.. Je moet idd je hand ontspannen, want als jij daar sterker ben , wordt zij ook sterker en dan loopt het helemaal in de soep.. Veel slangenvoltes rijden en voltes, zodat je er overpakt.
Ontspanning denk daar aan, je mag best wel een keer even een keer iets doen met de teugel.

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:38

Citaat:
Probeer haar idd op 2 teugels te rijden en nóg meer been geven, verder goed de buitenkant begrenzen en veel van hand veranderen en overgangen en voltes rijden.


dus echt meer er op letten dat ik twee paar teugels heb, e niet alleen een kant.....
Citaat:
Probeer ook om als je stelling naar rechts vraagt je hand echt alleen opzij te doen en niet naar je toe te halen of omhoog doen (veel mensen hebben die neiging, weet niet of dit voor jou ook geldt)

Verder altijd met de hand naar voren blijven rijden, met de benen naar de hand toe.
[/quote]

je nbedoelt dus ellebogen aangesloten houden en je arm naar buiten buigen, als een geleidende hand Verward en je elleboog bewust aangesloten houden?

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 09:30

Ja, dus echt opzij doen, niet overdreven, ietsjes maar, maar veel mensen hebben de neiging (ik ook trouwens) om mijn hand naar me toe te halen of te hoog te doen, maar misschien is dat bij jou niet zo hoor, het iig iets dat ik vaak zie.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 13:59

naar mijn mening moet je je handen toch bij elkaar houden?! zoals jij dat zegt jerai zet je je schouders vreselijk vast wat alleen ave rechts werkt.

verder zou ik me af vragen of je paard geen last van zijn mond heeft.

zo nee, je moet zelf altijd aan 2 kanten gelijk rijden voordat je dat van je paard kan verlangen. je zegt je bent rechts sterker maar het gaat niet om kracht. vooral niet als je paard vastzit.

je zegt, ze loopt heel ligt maar houdt het bit vast. is dit een tegen spraak!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 16:54

Okkie1 schreef:
naar mijn mening moet je je handen toch bij elkaar houden?! zoals jij dat zegt jerai zet je je schouders vreselijk vast wat alleen ave rechts werkt.

verder zou ik me af vragen of je paard geen last van zijn mond heeft.

zo nee, je moet zelf altijd aan 2 kanten gelijk rijden voordat je dat van je paard kan verlangen. je zegt je bent rechts sterker maar het gaat niet om kracht. vooral niet als je paard vastzit.

je zegt, ze loopt heel ligt maar houdt het bit vast. is dit een tegen spraak!?

Punt een: ja mss rijdt ik te krampactig,
punt twee: nee ze heeft niks aan haar mond, ze negeert mijn binnen been, met een tik met de zweep raegeert ze wel!
Punt drie: nee dit is geen tegenspraak, verder vindt ik dat ze heel zoepel rijdt en loopt, dat ze de teugel vasthoudt aan een kant, komt denk ik doordat ik rechts teveel kracht heb, en daar gaat ze tegen in.
Meer rijden naar ontspanning, en veel wendingen.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 18:05

Okkie, ik doe echt altijd mijn hand opzij om stelling te rijden. Mijn buitenhand ligt dan wel tegen de hand aan.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 18:48

ooh zoals ik het begreep jerai was dat je je handen uit elkaar haalde allebei en je ellebogen op de plaats hield.sorry

chiqa veel overgangen rijden. de een na de ander. en meer los laten van voren. ook in terugwaartse overgangen

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 18:50

Okay, ik ben ook niet altijd even duidelijk Haha! Het moest trouwens zijn mijn buitenhand tegen de hals ipv tegen de hand

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 20:14

Heb gisteren een "paardenavond" bij Jan dolfing bijgewoond. Daar was ene Jan-Willem (Vroom??) die blijkbaar veel zitles geeft. Deze clinic ging met name over balans van de ruiter. Het schiint dat je met een goede zit ook problemen als bit vastpakken e.d. kunt oplossen. In ieder geval ook veel KORTE overgangen rijden, volgens hem is een grote fout dat we veel te lange stukken doen. Teugels niet te laag en zeker niet trekken en in de krul dwingen. Laat het paard zelf de hand zoeken. Hij geeft ook les hier in de buurt dus ik zal die manege eens op internet opzoeken en zitlessen gaan boeken. Ik vond het een hele goeie clinic, er deden 5 ruiters aan mee van B tot Z dressuur en je zag in dat half uurtje de vooruitgang komen.

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 11:45

Soxje schreef:
Daar was ene Jan-Willem (Vroom??)


Jan-Willem is zeer goed!
Ik heb jammer genoeg 1x les van hem gehad!
En dat heeft bij mij veel baat gehad!
Hij legt het zeer goed uit en je leert er echt veel van
Jammer genoeg geeft hij niet meer bij ons les anders had ik me weer opgegeven!

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 16:31

Ik heb dus een paard ingereden en vorige week is voor de 1e keer na 5 maanden er iemand anders op geweest, mn instructrice en tevens eigenaresse van het paard. Zij merkte dus gelijk dat het paard het bit enorm vast pakt op links, dat is dus de kant waarop ik moeite heb mijn hand te ontspannen! Ik moet nou zowel op de linkerhand als op de rechterhand haar vooral aan mn rechterteugel rijden en links ontspannen, ook in voltes ed. Ik vind het heel lastig rijden, maar het helpt wel, ze wordt al veel rechter, maar ik denk dat dit vastpakken van het bit, iig in mijn geval, ligt aan de hand van de ruiter en niet aan het paard.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers