mezelf leren ontspannen.......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

mezelf leren ontspannen.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-04-03 19:18

Ik zit altijd VEEL te gespannen te paard. Vroeger door angst, helemaal na een ongeluk met 4 maanden ziektewet, daarna door m'n jonge paardje die ook nog wel 'ns opeens aan de andere kant stond.

Nu rijd ik een lief paardje van Tyrza, super braaf en omdat ik les van haar heb word er nu eindelijk 'ns aandacht aan mijn houding besteed. HOERA!!! Nu heb ik op Mr. Ed. dus zelf eigenlijk pas gemerkt hoe vreselijk gespannen ik te paard zit. Vooral m'n bilspieren aanspannen, dus 1 harde bonk in het zadel, armen stijf, handen vast etc. Totaal niet ontspannen en rustig. Vreselijk!!! Als ik ook een video terugkijk van mezelf van m'n 2e B wedstrijdje is het om te huilen..... Huilen
Arme paarden.............

Maar okee, daar gaat nu vast verbetering inkomen.
Wat ik echter merk, net als vandaag, als het stormt en heel hard giet of hagelt word ik daar zelf heel onrustig van en is het dus gewoon haast niet meer mogelijk om mezelf te ontspannen. Heel erg jammer, want het effect van m'n tot nu toe, 2 lesjes is direct weg.
Ik word onrustig van het weer, hoop maar dat het paardje braaf blijft en weg m'n ontspanning..........das toch zoooo jammer!!!

Nu heb ik uiteraard niet dagelijks les van Tyrza (he wat jammer... Knipoog ) maar kan ook wel 'ns voor mezelf rijden. Dus ik moet het zelf oplossen op zo'n moment. Hebben hier wel meerdere mensen last van en hoe gaan jullie daarmee om, nog tips om juist zelf wel relaxed te blijven???
Want ik word gelijk weer helemaal strak in m'n lichaam en mijn god, wat moet dat vreselijk zijn voor zo'n paardje...........arme edje......

tips???


marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:12

als je aan het rijden bent af en toe wat met je schouders draaien zo kan je ontspanning controleren en wordt ej weer los door je lijf zonder je paard te storen.

prompter

Berichten: 10911
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:14

Je zou kunnen overwegen om wat lessen in de Alexandertechniek te kunnen nemen. In die lessen word je je heel bewust van je houding, en de spanningen die je opbouwt, en - het allerbelangrijkst - je leert te ontspannen. Ik heb er zelf veel baat bij gehad, en niet alleen bij het paardrijden!

Extremely rare and Beyond Compare

Yathal
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:21

Hoi hoi...

Ben in ieder geval blij dat je je er bewust van bent...
En blij dat je in handen van Tyrza bent Knipoog
Zij geeft je, neem ik aan, toch ook wel "huiswerk" mee, hoe je hier het beste op kunt oefenen?

FvdS

Eerst denken, dan doen !!!

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:26

En af en toe eens bewust aanspannen van spieren en daarna ook weer bewust loslaten. Daarbij voel je duidelijk het verschil tussen de spanning en de ontspanning en die voel je nog beter als je de spieren onder een uitademing loslaat. Doeii!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 20:39

marloezzke schreef:
als je aan het rijden bent af en toe wat met je schouders draaien zo kan je ontspanning controleren en wordt ej weer los door je lijf zonder je paard te storen.


Nah, Mirage, wat zei ik je??? Knipoog

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:46

je kunt je ook op je ademhaling concentreren. Door langzaam en diep in te ademen ontspan je je spieren. Als je hoog en kort inademt ga je eigenlijk 'boven' je paard zitten doordat je je lijf spant.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:48

Zingen Knipoog
Klinkt misschien vreemd, maar je kunt niet zingen als je al je spieren aangespannen houdt.

Ik heb het zelf veel gedaan toen ik na een ernstige val weer ben begonnen met rijden. Als mijn fjordje een pasje opzij zette, verstijfde ik al zowat, maar door te zingen lukt je dat dus niet.
Wat wel prettig was, was dat ik altijd alleen in de bak was Haha! , ik kan namelijk helemaal niet zingen Bloos

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 22:11

Hé fijne topic, hier leer ik ook weer wat van! En dat zingen doe ik ook wel eens ja... Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-03 07:12

word een beetje genant dat zingen; tyrza d'r moeder staat nogal 'ns langs de kant....... Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 07:51

...dan zingen we gewoon een duet, Mirage Knipoog

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 09:06

haha lol ga ik ook eens doen hihi

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 09:28

Hier nog zo'n angsthaasje Lachen
Heb vertrouwen in jezelf en in je paard te hebben, zei marloes tegen mij in loon op zand en dat heeft me geholpen. En het advies van Tyrza om jezelf zwaar te gaan maken zodra er zich een situatie voordoet.
Ik ging goed op mijn billen zitten liet mijn benen afhangen zuchte diep en liet mijn schouders los dan volgden mijn handen vanzelf. Toen ontspande mabel ook weer en was er niets aan de hand en konden we fijn door rijden.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 09:45

En.... heel simpel: als je weet dat je van harde wind zelf heel gespannen wordt als je "moet" rijden, waarom zou je d'r dan opstappen? Maak het jezelf niet moeilijker dan noodzakelijk. Met harde wind rijden komt later wel, als je je "nieuwe" zit beter bevestigd hebt!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 09:48

MirageGidran schreef:
word een beetje genant dat zingen; tyrza d'r moeder staat nogal 'ns langs de kant....... Haha!


Indien nodig zing ik weleens 'hoedje van papier' maar praten helpt ook!
Het zingen is overigens meestal als ik hem rustig ergens langs wil rijden en hij wat springerig is Haha! trekt aandacht naar mij toe.
Daarbij is mijn paard weer-gevoelig, dus als het van het weer is waarbij ik weet dat ik niks bereik behalve veel moeite om aan de andere kant van de bak te komen, dan doe ik gewoon wat anders met hem.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 12:56

zingen helpt mij ook altijd enorm.
niet alleen als ik er op zit maar ook als mijn paardje bv alleen op stal staat en de andere paardjes zijn weg, kan ze heel gestresst raken.
meestal begin ik dan onder het mesten, vegen, enz te zingen en daar kalmeert ze best wel van. gelukkig ben ik ook alleen op stal want ik ben ook geen talentje....

All people smile in the same language....

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 14:18

Ik zing tijdens het buitenrijden als ik een beetje bang ben of als ik vind dat Maddox teveel op andere dingen let. Is echt psychisch hoor! En ook mijn zangtalent had niet misstaan bij de blunders van Idols.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 19:23

Misschien kun je eens bij iemand goede ademhalingsoefeningen leren? Ik heb dit wegens hyperventilatieklachten geleerd bij een cesartherapeute, doorverwezen door de huisarts. Als ik gespannen ben voordat ik ga rijden, ga ik eerst aan de hand wandelen in de bak, en dan goed op mijn ademhaling letten. Daar is ook de tip van het zingen op gebaseerd, als jij zingt, kun je je adem niet inhouden, en als je je adem inhoudt denkt je paard dat er wat engs is.
Verder, zoals Sonja al zegt, als jij liever niet rijdt met dit weer, gewoon niet doen. Als het waait, stap ik er alleen op als ik les, en dus begeleiding heb, anders gaat ze aan de longeerlijn.
Voor mij scheelt het ook veel met de instructrice die ik nu heb, zij is fysio voor zowel mensen als paarden, en is echt een supermens, we gaan echt met sprongen vooruit in het rijden.

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 19:33

Ik heb hier ook last van gehad. Ik was heel bang en daardoor ging ik heel gespannen zitten. Na mijn eerste verzorgpaard is dat zowieso al helemaal weg gegaan. En nu met mijn verzorgpony is het al helemáál over. Nouja, soms vlak voor we gaan sprinten heb ik altijd wel zoiets van 'oh oh' maar dat is gewoon "adrenaline" Knipoog

Een tip voor jou is om gewoon vertrouwen in de pony te hebben. En als je zit dan moet je je botjes kunnen voelen als je begrijpt wat ik bedoel. De teugels wat langer laten en gewoon diep uitademen. Maar zoals ik net al zei: Heb vertrouwen in de pony. Als jij dat hebt dan heeft die dat ook in jou en dan is het een soort wisselwerking.

Zeg liever: "Ga maar" "Dat is leuk" en "Moet je doen."
Want kijk me lachen, man.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 4 bezoekers