Pijn in heup na rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amethyst_

Pijn in heup na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 18:52

Hoi!

Ik heb een probleempje.
Ik rij elke vrijdagavond een uur les op de manege waar ik rij..

Nu heb ik vrijwel elke zaterdag ontzettend last van mn linkerheup. Ook echt alleen de linker.
Het voelt aan de ene kant als spierpijn, en een beetje alsof het uitgerekt is.. Dat er te veel ruimte is.. Ik kan ook altijd alleen maar op zaterdag met mn heup knakken, terwijl dat normaal niet lukt.

Heeft iemand dit probleem ook of herkent iemand symptomen(om het maar zo te zeggen.)?
Dan graag even een berichtje :)

Ik hoop trouwens dat ik genoeg informatie heb gegeven dat het duidelijk is :)

Groetjes!

Barbabientje

Re: Pijn in heup na rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:53

ik heb dit ook alleen dan aan mn rechterheup, bij mij komt het doordat mn banden niet goed strak genoeg zijn?!

Misschien dus bij jou ook!

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:55

ik heb wel iets dergelijks, maar dan zonder knakken, bij mij bleek op een foto dat mijn gewricht niet helemaal goed in elkaar zit ofzo, de kop van het gewricht is geloof ik iets vervormd... maar weet niet meer precies hoe het zat

ringo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:26

ik heb het ook met mijn rechter heup aleen bij mij kwam het door een ongeluk met een paard maar daar kon niks meer aangedaan woorden.
maar meschien kun je beter is naar de dokter gaan en kijken wad zij er van zeggen?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:28

Ik kan mn heup niet knakken, maar ik kom wel zeer regelmatig na 15 minuten van mn pony af, omdat ik verrek van de pijn in mn heupen..
Tsjah, ik heb vroeger ontzettend vaak heupontsteking gehad. Moet eigenlijk weer een keer een uur flink doorrijden, en de volgende dag met veel pijn naar de dokter gaan, en de onderzoeken weer laten beginnen. Want goed zal t wel niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:49

Misschien knik je tijdens het rijden door in je heup? Dus dat je scheef zit?

Iig misschien kun je er een fysiotherapeut naar laten kijken. Misschien is je heup gewoon niet sterk genoeg en kan hij/zij je oefeningetjes meegeven om je heup sterker te maken. :)

Equiforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:26

Het kan heel goed dat je scheef op je paard zit, in jou geval (je linkerheup deed pijn?) is je linkerbeugel waarschijnlijk dus te lang: doordat je linkervoet minder steun heeft omdat je dan dus meer op je rechterbeugel staat (die is dan immers korter), ga je vanzelf naar meer steun op links zoeken. Bij dit steun zoeken rek je je linkerbeen verder naar beneden, kantel je je bekken en hierbij rek je dus ook je spieren in je heup en bekken.
Dat het elke rijles dan terugkomt, is vrij logisch. Je zit dus scheef op je paard en je bekken staat gekanteld, waardoor er dus meer druk op 1 kant staat dan op het andere.
Probeer dus je linkerbeugel wat korter te doen, ookal zit het in het begin niet lekker (omdat je dus gewend raakt aan scheef zitten). Als dat na een tijdje niet helpt, kun je nog altijd naar de fysio gaan om je kijken of er iets mis is. :)

VanNessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:32

ja misschien moet je eens naar de dokter gaan of je zit misschien niet goed op het paar misschien dat je een duidelijke foto hebt van hoe je zit niet verkeerd bedoeld hoor

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:52

ik had dat ook een poosje maar na een tijdje is het bij mij weer overgegaan, maar als het echt niet overgaat zou ik even naar de dokter gaan. :D

linscho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 17:54

Ik heb zelf een kleine heupafwijking door een te korte spier, en ik herken deze klachten wel. Even lansg de HA gaan als je het niet vertrouwd :)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 23:16

Equiforce schreef:
Het kan heel goed dat je scheef op je paard zit, in jou geval (je linkerheup deed pijn?) is je linkerbeugel waarschijnlijk dus te lang: doordat je linkervoet minder steun heeft omdat je dan dus meer op je rechterbeugel staat (die is dan immers korter), ga je vanzelf naar meer steun op links zoeken. Bij dit steun zoeken rek je je linkerbeen verder naar beneden, kantel je je bekken en hierbij rek je dus ook je spieren in je heup en bekken.
Dat het elke rijles dan terugkomt, is vrij logisch. Je zit dus scheef op je paard en je bekken staat gekanteld, waardoor er dus meer druk op 1 kant staat dan op het andere.
Probeer dus je linkerbeugel wat korter te doen, ookal zit het in het begin niet lekker (omdat je dus gewend raakt aan scheef zitten). Als dat na een tijdje niet helpt, kun je nog altijd naar de fysio gaan om je kijken of er iets mis is. :)

Heel fijne uitleg, dankjewel! :)

Ik zal het nog 1 weekje aan kijken, of ik het inderdaad zo constant heb als ik zeg, en dan zal ik eens bij de dokter langs gaan :)

Equiforce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:09

Succes ermee Amethyst_ !

Tallytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:02

ik kreeg dit na mn bevalling omdat mn bekken te soepel waren , en de banden waar alles in hing....

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:43

Denk dat de fisio je hierbij wel kan helpen :D .
Je huisarts kan misschien ook een correcte reden benoemen :D

succes nog

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 23:51

Equiforce schreef:
Succes ermee Amethyst_ !

Ik heb het vrijdag geprobeerd, mn linker beugel een gaatje korter. Het voelde in hetbegin héél raar :P Maar vanochtend, bijna geen last! :D Dus het LIJKT er op dat ik de oplossing gevonden heb :D

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:38

Ik zit ook scheef naar links als ik rij, maar heb geen last van mijn heup. Wel van mijn linkerenkel, waarschijnlijk omdat ik door het naar links zitten meer op die beugel hang. Ik ga ook maar eens proberen om die beugel een gaatje langer te doen!

nancytw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:53

let wel op, dat als je, je beugel scheef hebt hangen. dit niet erg bevordelijk is voor de rug van het paard..

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:56

Ik had dit probleem ook, heb ook van alles geprobeerd (beugels korter, maar idd, niet goed voor rug van paard want je gaat gewoon anders scheef zitten EN ik loste mijn probleem er ook niet mee op omdat je toch eigenlijk gewoon fatsoenlijk moet zitten).

Ik bleek uiteindelijk een chronische peesontsteking in mijn heup te hebben. Ik heb heel veel moeten rusten (ondanks dat ik er met gewoon lopen enzo geen last van had) en het is vanzelf overgegaan... Dus dat zou ook nog kunnen...