Haflinger te sterk tijdens buitenrijden, iemand tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rebell09

Haflinger te sterk tijdens buitenrijden, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 08:01

Mijn buurmeisjes hebben een haflinger. Een heel braaf beestje in de bak, wel sterk, maar te handelen..
Maar als ze naar buiten willen wordt hij echt mega sterk. Stappen gaat goed, maar met draven wordt hij
zo sterk dat hij niet meer te houden is, meestal gaat hij ook bokken. Hij is echt amper te stoppen..
Hij wordt nu gereden met een enkel gebroken bit en martingaal..

Iemand tips???

Misty2001

Re: Haflinger te sterk tijdens buitenrijden, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:10

je hebt het over buurmeisjes, hoe oud mogen die zijn?
haflingers zijn inderdaad sterk en als je kindjes van 8 of jonger erop zet, tja, is er weinig aan te doen, het blijven eigewijze pony's

loopt hij buiten lekker aan de teugel??
of heeft die bitje vast rug vast??
als die lekker aan de teugel loopt, en laat zijn rug los, dan is er normaal gesproken geen probleem,

misschien een thiedermansteugel (sorry als verkeerd typ)
maar daar los je het bokken niet op, als je merkt dat hij bokt, zet je snel zijn hoofd om en op de volte, dan is er geen kans te bokken omdat hij dan in een stelling is, en moet zorgen voor evenwicht, ik kan verder niet zien vanaf de computer, maar mischien is juist een goede aanpak nodig bij die, dan hij gewoon even erdoor heen gereden moet worden, en een concequent iemand erop..

maar succes verder..

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:18

eerst proberen om hem in de bak lichter aan de hulpen te krijgen en eventueel met behulp van instructie oefeningen leren om te voorkomen dat hij op z'n bit kan gaan hangen of het vastnemen. (binnen- en buitenstelling om de x aantal passen afwisselen)
Een martingaal zorgt er alleen voor dat hij z'n hoofd niet te hoog gaat houden of in de lucht gooien verder zorgt het niet voor meer controle. Maar zou eigenlijk naast eventueel een goed afgestelde thiedemann ook geen andere hulpteugel of al direct anders bit proberen aangezien het hier om kinderen gaat, die misschien nog niet consequent en correct genoeg zijn.

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 08:25

Misty2001: Mijn buurmeisjes zijn 13 en 15, dus echt heel jong zijn ze niet.. Pony loopt niet aan de teugel, ze zijn daar helemaal niet mee bezig. Ze rijden gewoon recreatief in de bak, soms een sprongetje en voor de rest ' lekker' buiten.

Petitparis: Over dat in de bak lichter aan de hulpen krijgen heb je wel gelijk in.. daar kunnen ze mee aan de gang onder begeleiding. Misschien die thiedemann proberen, die heb ik nog wel liggen! Een ander bit en hulpteugels ben ik ook niet zo'n fan van..

Bedankt voor jullie reactie.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:24

Ik zou niet aanraden om er meteen een thiedemann teugel aan te hangen hoor. Die is niet bedoelt als nood-rem.
Het lijkt me handiger als je buurmeisjes les nemen en leren te remmen voornamelijk op hun zit.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:56

Het is idd een mooi ding zo recreatief buiten gaan rijden, maar zonder een goede basiskennis dressuur is en blijft het gewoon geknoei wanneer er een klein probleempje opduikt.
Dus er is eigenlijk maar één oplossing voor dit probleem , neem les veeeeeeelllllll les, alleen dat kan je helpen bij dit probleem.
En met les bedoel ik dus privéles, in een groepslesje in de manège leer je niet die dingen die je nodig hebt om zoiets op te lossen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:11

Ja idd de buurmeisje moet leren rijden, arme pony, hij maakt zich niet voor niets sterk en bokken doen ze ook niet zomaar er word te veel druk op het dier gelegd, ook al word hij recreatief gereden het moet wel goed en netjes gedaan.
Dus die kinderen moeten op les en leren dat je een pony niet met kracht moet rijden , maar met respect.

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 10:56

Ik vergat er even bij te zetten dat het moeilijk te houden zijn en bokken alleen op de terugweg van de buitenrit is.
Hij wil graag terug naar stal! Op de heenweg gaat het super goed, netjes draven en galopperen.. maar als ze omkeren,
dan begint het..

Meisjes kunnen allebei goed rijden hoor trouwens! Hebben al jaren les..

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:59

Hmmm, hoeveelheid les maakt niet veel uit, maar dat terzijde :j
Bij ons zijn de paarden op de terugweg ook veel voorwaartser, want ja; OP NAAR HUIS!
Hier gaan we vrij vaak op pad, je merkt dan ook dat ze er wel aan wennen :) Misschien
gewoon wat vaker gaan en inderdaad wat lessen nemen met rijden op de zit? Gaan ze
btw altijd samen met een ander paard of alleen? :)

Amber_Touchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:04

Probeer hem om te draaien als ie aan de ren gaat, en dan vanaf het punt van waar hij rende rustig terug proberen te stappen. En stap is stap, ga dan niet klagen dat ie harder stapt als op de heenweg, een paard mag best naar stal willen, maar aan de ren gaan kan natuurlijk niet. Elke keer als hij aan de ren gaat terug nemen/omdraaien en dan weer proberen. Kost wat tijd maar dan heeft ie wel door dat het geen zin heeft.

Hulpteigels lijken me niet handig, als een paard echt wil rennen rent het wel, al zal het zn hele mond ed kapot maken.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:06

Mijn fjord wil ook nog wel eens flink sterk worden op de terugweg. Wat ik dan doe is op een geschikte plek voltes en andere figuren rijden in stap en draf, tot ze het zat is en rustiger wordt. Uiteindelijk (en dat is soms na 5 minuten en soms na 25 minuten) stapt ze aan lange teugel naar huis.
Die 'geschikte' plek bedenk ik van te voren, ga ik expres langs.

Een Thiedeman lost het probleem niet op, hulpteugels moet je niet zomaar gebruiken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:41

OP de terug weg gewoon niet draven dan , netjes in stap , desnoods eraf en wat grondwerk oppakken.

KIMMM___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:04

mijn verzorgpony had altijd dat ze op de heen weg altijd niet vooruit te branden was en op de terugweg wou ze alleen maar HEEL hard .. ik ging dan altijd voltes rijden en dan werd ze vanzelf rustiger ..

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 11:11

Dan heb ik wel een fjord maar ik heb ook een beetje dezelfde problemen met buitenrijden...

Radar is harstikke braaf in stap en draf, galop daar begin ik liever nog niet aan buiten omdat die dan zo pittig word rennen bokken en ik heb het al niet zo op buitenrijden ( erg ongeluk gehad paar jaar geleden met buiten rijden)
Ben blij dat ik al wel kan stappen en draven buiten.

Ik zou zeggen, probeer eerst een rustig stap ritje te maken en niet alleen maar draven etc..
Voor jou pony is het ook spannend, en meestal uit blijheid gaan ze bokken ( teminste mijn paard )
Zorg altijd dat er iemand bij is op de fiets ofzo met een halster touw eraan ( dit vooral op de terug weg om je paard dan vast te houden )
Succes! ;)

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 13:02

jou beessie wil wss gwoon snel naar zn vriendjes.. veel paarden hebben dit probleem.. heel braaf op de heenweg maar zodra ze truggaan is het hel.. bokken, draven, sterk worden enz.. ik zou iig nooit iemand op de fiets met een touw eraan naast me laten.. als da beest op hol vliegt dan heb je een ongeluk!!! probeer gewoon rustig te blijven en neem em trug elke x als hij sneller gaat.. ontspannen zitten, een paard voeld het als je gespannen ben en zal dan zelf ook vervelend doen!

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 17:38

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb van de week een aantal keer zelf een buitenritje gemaakt om te kijken wat precies werkt bij hem..

Eerste avond ging de heenweg erg goed, rustig stappen, draven en galopperen, maar op de terugweg inderdaad gaan rennen en een aantal keer erg bokken. Veel voltes gereden, daarna ging het een stuk beter!
Tweede avond ging het erg goed, zowel op de heen als terugweg, niet bokken en als hij wilde gaan draven weer voltes rijden! De hele terugweg gestapt! Werkt dus echt goed!
De derde avond ging ook erg goed, niets raars gedaan, zelfs niet sterk geweest!

Alleen gisteren ging het weer mis.. Mijn buurmeisje was er zelf opgestapt (ik ben meegefiets), had haar een paar tips gegeven.. heenweg ging weer erg goed. Veel overgangen gereden, hij was erg goed aan de hulpen. Op de terugweg was hij wel wat onrustiger, hij bleef wel stappen. Weer een aantal voltes gereden en ineens vanuit stap gaat hij heel erg bokken en valt mijn buurmeisje eraf.. Gelukkig niets bezeerd, maar weer erg geschrokken.

Dit gaat nu al bijna een jaar zo en ze zijn het vertrouwen in hem een beetje kwijt. Ze zitten er nu over na te denken om afscheid te nemen van hem (verkopen) en een andere makkere pony te kopen.. Dit is natuurlijk niet helemaal de bedoeling..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 08:08

Ja denk dat het probleem toch bij het meisje ligt en bij een andere pony heb je grote kans dat die hetzelfde gaat doen, laat het meisje eerst in de bak eens de pony helemaal onder controle krijgen, laat ze gaan loswerken en grondwerk gaan doen.
Misschien dat als je weer gaat rijden dat je de pony op de terug weg vast kan houden, of wat ik eerder zei , gewoon afstappen de komende tijd en ervoor gaat lopen, de pony wil terug naar zijn vertrouwende plekje , dat is heel normaal, de meeste lopen een stapje bij als ze het thuis honk ruiken, het is maar hoe de ruiter dit oplost als het even wat minder gaat, je kan hem verkopen , wat niet eerlijk is tegenover het dier ,maar er kan ook aan gewerkt worden.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:43

Hmm, kan het niet komen doordat ze iedere keer hetzelfde rondje rijden en hij die praktisch uit zijn hoofd kent, en daardoor ook weet wanneer hij bijna thuis is? Dat was bij ons vroeger op de manège namelijk ook. Aan het einde van iedere rit gingen we langs een lange, rechte weg (de galopweg :+ ) waar we nog een laatste keer konden uitrazen. En zowat alle paarden van de manège kenden dat wegje wel, die dieren waren daar met geen mogelijkheid tegen te houden. Paarden zijn immers gewoontedieren...

Wat de rest hier zegt werkt inderdaad heel goed: van het minste dat hij versnelt op een kleine volte zetten. Dat doe ik ook regelmatig als een paard in de bak onrustig wordt vlak voor of na het galopperen, en die methode werkt heel goed.

Astrid_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:42

Zijn het de buurmeisjes die erop rijden of rijd jij erop?

alinuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:47

ik zou eerst zorgen dat ze thuis m eer controle kijgt over dr pony voordat ze naar buten gaat!
les is daarbij en goedidee!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:41

Dus eindconclusie, de meisjes kunnen nog niet goed genoeg rijden , en zijn zeker niet consequent genoeg, voor dit paardje.
Les nemen en heel veel blijven oefenen.

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 07:07

Nog even voor de duidelijkheid, de meisjes hebben les! In de bak gaat het heel goed, hij is dan erg goed aan de hulpen..
Maar buiten is het probleem! Het is voor de rest een schat hoor, je kunt alles met hem doen!

'Iedereen' kan wel meteen z'n conlusies trekken, maar ik denk dat je via internet niet kan beoordelen hoe het paardje in elkaar zit..
Maar als je er al zo vaak bent afgevallen en daardoor het vertrouwen in het paard kwijt bent geraakt.. ze is gewoon bang geworden! En dat merkt hij natuurlijk ook, dat werkt ook niet mee. En over dat consequent zijn.. daar heeft aeolusnr1 absoluut gelijk in.. Als ik erop ga zitten is er niks aan de hand. Hij weet precies wie erop zit. Het paard heeft gewoon een TE pittig karakter en dat klikt niet met de meiden. Dat kan toch?!

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 07:15

@ Astrid_93: De pony is van de buurmeisjes, zij rijden er normaal op. Maar omdat het al bijna anderhalf jaar een drama is met buiten rijden ben ik er vorige week 3 keer opgestapt. Dan gaat het wel goed, hij weet gewoon precies wie erop zit!

Mientjeuh: Ze maken niet steeds hetzelfde rondje. We hebben hier genoeg uitrijmogelijkheden, dus ik denk niet dat dat het is.. Over die voltes rijden.. Dat werkt inderdaad goed als ik erop zit. Maar vrijdagavond toen ze er weer zelf op ging zitten was ze op de terugweg ook voltes aan het stappen, wat overigens goed werkte op dat moment. Maar ineens vanuit stap gaat hij er dan bokkend vandoor en viel ze er weer af..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 07:56

Ja ik zou ook zeggen dat ze meisjes niet goed genoeg kunnen rijden en deze pony nog even te hoog gegrepen is voor ze.

Zoals jij het hier neer zet kunnen wij wel een conclusie trekken en dat is dat de meisjes niet bij machten zijn deze pony buiten te rijden en dat voor hun eigen veiligheid gewoon even niet moeten doen, laten ze eerst eens in de bak zorgen dat hij goed onder het zadel loopt. want een paard wat zich sterk maakt in de bak is ook niet goed aan de hulpen.
De gene die ze les geeft zou daar mee moeten kunnen helpen, waarom krijg je anders lessen. want op deze manier worden de meisjes alleen maar banger en dat zou zonde zijn , want je wilt tenslotte niet bang zijn als je je hobby uit gaat voeren toch?

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 08:21

Ja midgie, je hebt helemaal gelijk.. ik denk ook inderdaad dat de pony te hoog gegrepen is voor het kunnen van de meisjes!
Heb geprobeerd ze te helpen en tips te geven, maar als daar verder niets mee gedaan wordt.. Ik laat het vanaf nu aan hun zelf over!

Zonde van de pony, want het is een erg leuk en lief beest! Hoop dat hij een leuk nieuw baasje krijgt..

Bedankt voor jullie tips in ieder geval! :D