scheef gaan in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 00:38

jeanny schreef:
probeer de voorhand ervoor te krijgen en niet de achterhand erachter anders plakt hij aan de muur


Word snel te veel ruk en plukwerk aan de voorkant als je dat doet. Op de binnenhoefslag en rechtrichten door hoofd recht te stellen en achterhand wat naar buiten te plaatsen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 08:01

De oplossing die Pipo aangeeft, meer buitenteugel en meer voorwaarts rijden zou heel goed kunnen werken. Op die manier ben je bezig om achter sterker te maken op een manier die het paard goed kan verwerken. Ik ga daarbij zelfs zo ver dat ik het paard iets (!) in contrastelling zet (laat mijn binnenteugel in eerste instantie even los), door het voorwaarts rijden (flinke middengalop) stelt het paard zich als het ware zelf recht zonder dat je er aan hoeft te duwen en te plukken. Op het moment dat ik voel dat het paard recht komt neem ik de binnenteugel er weer bij. Als dit goed gaat wat grote volte's rijden (met weinig stelling) die je langzaam wat verkleint totdat je voelt dat het paard het moeilijk gaat vinden dan weer groter weg rijden.

Voor een paard dat al wat verder is afgericht of makkelijk galoppeert zou contragalop ook een goede oplossing kunnen zijn. Linksom in de rechtergalop en de voorhand dicht bij het beschot houden, dan werkt het beschot als een begrenzing voor de achterhand. Ik heb gezien dat dit bij sommige paarden goed werkt maar ik geef zelf de voorkeur aan de eerste oplossing.

Ieder paard is toch weer anders en ik zou zelf een aantal dingen uitproberen, bij voorkeur samen met je instructie. Neem wel even de tijd om iets te proberen, niet in 1 training alles achter elkaar maar steeds 1 oplossing proberen, zorgen dat je de theorie erachter weet en kijken hoe je paard erop reageert. Dan voor jezelf proberen te achterhalen waarom je paard zo reageert en eventueel de manier van rijden iets aanpassen. Op die manier kom je het snelste achter de beste oplossing die bij jou en je paard past. Misschien kom je dan wel achter een oplossing die nog niemand je gegeven heeft maar die wel geweldig werkt. Succes

itty
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 09:35

Ik vind de tip : voorhand voor de achterhand plaatsen een hele goede tip!!
Ruk en plukwerk? waarom?

Probeer altijd met 2 teugels de voorhand te plaatsen.

Bijv.: Schouders naar rechts: 2 handen naar rechts. Overdreven: linkerhand gaat richting schoft of zelfs iets eroverheen en de rechterhand gaat van de hals af.

Als je bang bent voor ruk en plukwerk denk er dan aan dat je hand niet teruggehaald wordt. Dus alleen maar zijwaarts beweegt en niet terug.

Zorg idd wel dat het tempo tijdens deze hulp niet veranderd, meestal zal je paard langzamer willen gaan. Omdat hij het moielijk vind om recht te lopen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 10:49

itty:je mag nooit en te nimmer je hand over de achoft naar de andere kant verplaatsen.
verder denk ik dat je de voorhand moet verplaatsen m.b.v je beenhulpen niet met je teugels aangezien het paard op de benen moet lopen niet op de handen.

itty
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 14:15

En waarom mag je nooit je hand over de schoft plaatsen??

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 18:20

dan heb je veel meer kans dat je paard over de schouder weg loopt en/of gaat kantelen. je rijdt dan veel meer met één hand en waarschijnlijk heb je dan niet in beide handen even veel/weinig gewicht. en je moet atijd op 2 handen gelijk rijden.

itty
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 18:30

Ik heb volgens mij ook geschreven, dat beide handen zich in dezelfde richting verplaatsen. Juist door de hand iets over de schoft te plaatsen haal je het paard juist uit de schouder.

Dus loopt het paard in de linkerschouder, dan verplaats ik mijn beide handen iets naar rechts. En daarop haal ik dus mijn paard uit de linkerschouder. Eigelijk is het doodgewoon de hulp voor schouderbinnenwaarts. En als ik overdrijf krijg ik iets stelling links en krijg je renvers. Mits je de achterhand niet mee laat verplaatsen.

Door de linkerhand iets over de schoft te plaatsen en de rechterhand nog verder naar rechts te plaatsen overdrijf ik iets in die hulp, maar zo snapt mijn paard het wel iets beter welke kant hij op moet denken.

Het gaat hier natuurlijk wel om een correctie. Niet om een constante handhouding. Haha!