Goede oefeningen van B t/m ZZzwaar...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Goede oefeningen van B t/m ZZzwaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 18:01

Het leek me leuk/handig om een topic te starten over handige oefeningen die je met je paard kan rijden om het nóg losser, soepeler en gehoorzamer te maken, ook tips en trucs over betreffende oefening zijn handig.

Helaas schiet er niet direct bij mij een idee naar binnen, dus geen goede start van het topic }:0

Kom maar op!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:17

Bij elke letter een kleine volte rijden met een overgang erin, bijv. A volte 10 meter en daarna overgang stap en dan weer volte bij K en weer in draf etc.

Rond de x een kleine volte en op die volte dan weer 4 volte's de andere kant op. Bijv je rijd op de linkerhand de volte, dan rijd je bij elke zijde (om maar zo te zeggen) een kleine volte naar rechts.

Telkens omstellen dus om paard lekker soepel te maken.

Ook kan je ruiten rijden om zo je voltes te verbeteren. Dus stel je rijd weer op links op de 'volte/ruit' bij C dan rijd je dus een schuine wending naar een punt tussen H & E, daaruit wend je weer schuin af naar X en daarna weer naar een punt tussen B & M en daarvanuit weer naar de C.

Dit zijn 3 oefeningen uit mijn hoofd, ik heb ze uit het boek 101 trainingsoefeningen voor paard & ruiter, zeker een goede aanrader :j (Mocht het nog niet duidelijk zijn kan ik plaatjes inscannen).

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:24

love_plaisir schreef:
Bij elke letter een kleine volte rijden met een overgang erin, bijv. A volte 10 meter en daarna overgang stap en dan weer volte bij K en weer in draf etc.

Rond de x een kleine volte en op die volte dan weer 4 volte's de andere kant op. Bijv je rijd op de linkerhand de volte, dan rijd je bij elke zijde (om maar zo te zeggen) een kleine volte naar rechts.

Ook kan je ruiten rijden om zo je voltes te verbeteren. Dus stel je rijd weer op links op de 'volte/ruit' bij C dan rijd je dus een schuine wending naar een punt tussen H & E, daaruit wend je weer schuin af naar X en daarna weer naar een punt tussen B & M en daarvanuit weer naar de C.

Dit zijn 3 oefeningen uit mijn hoofd, ik heb ze uit het boek 101 trainingsoefeningen voor paard & ruiter, zeker een goede aanrader :j (Mocht het nog niet duidelijk zijn kan ik plaatjes inscannen).

Maar was als je een paard hebt wat echt moeite heeft met buiging?
Kan je dat dan ook doen? Of is het dan beter een paar x dezelfde volte te rijden
tot die mooi is? Mijn paardje is namelijk wat scheef en ze heeft wat moeite met buiging ;)

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:29

Sidera schreef:
love_plaisir schreef:

Kan je dat dan ook doen? Of is het dan beter een paar x dezelfde volte te rijden
tot die mooi is? Mijn paardje is namelijk wat scheef en ze heeft wat moeite met buiging ;)

Juist als je paard moeite heeft met buiging zou ik dit soort oefeningen heel veel herhalen.
Hier worden ze soepel van en zal de buiging ook makkelijker gaan.

Ik heb ook een ideaal boek: '101 favoriete oefeningen van topruiters'
Erg handig!

Plaisir

Re: Goede oefeningen van B t/m ZZzwaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:37

Als het paard geen last heeft van blokkades, zadel wat niet helemaal lekker ligt etc is dit goed voor het paard :j

Maar ik weet niet in hoeverre je paard de moeite heeft met de buiging, dus als het veel moeite is zal ik eerst beginnen met de 'kleinste' volte's van 15 meter en als dat lekker/goed gaat het verkleinen naar 10 meter :). 15 meter is natuurlijk ook 'zwaar' maar wel een mooie tussegrootte om het maar zo te noemen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:41

Heel handig dit topic. Maar waar ik wel gevaar in zie zijn de penny meisjes die dan zonder lessen dingen gaan uitproberen en het paard verkeerde hulpen aanleren.
dat was off topic

Goede oefening is ook volte verkleinen en verruimen. Goed aan je binnen been houden en veel 8tjes rijden. Stelling buiten en binnen vragen om de kaak losser te maken. Ook bij elke letter schijnovergangen rijden werkt bij die van mij perfect... Pff als ik er nog een paar weet kom ik terug..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:46

*Slangenvolte rijden: extra op stelling letten, rechtrichten, halthouden op zit, wegrijden, stelling aan nemen, rechtrichten etc etc. Het aantal bogen is naar eigen voorkeur.

*Volte vergroten en verkleinen dmv wijken voor het been.

* 2 keer verruimen op de lange zijde, proberen volledig op zit langzamer te gaan.

@piewie: er kan niet zo veel mis gaan met dit soort oefeningen, het grootste risico is een paard dat er niet aan toe is en het dus ook niet doet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:54

Sidera schreef:

Rechtrichten ;)
Ik zou dan beginnen met grotere volte's, op de binnenhoefslag rijden, corrigeer je paard wanneer die naar binnen of naar buiten vat op de volte.
Op de binnenhoefslag op de lange zijde's contrastelling en daarbij je paard op die lijn houden.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:00

Gewoon simpele tempowisselingen. Kan in stap, draf, galop, tijdens zijgangen. Hier wordt het paard alert van, wordt beter aan de hulpen, en je kunt zo de achterhand er meer onder rijden. En dan voornamelijk korte stukjes verruimen, opvangen en beetje verzamelen, weer vooruit enz. bijvoorbeeld in draf. En af en toe om het afwisselend te houden een overgang naar galop of stap of halt. Of een keer een hele diagonaal midden/uitgestrekte draf doen.
Wat ik ook wel eens doe is stukje schoudervoor zetten en in de schoudervoor een overgang naar stap maken, of tempo beetje terugpakken of beetje vooruit. Je kan er zóveel mee spelen.
En inderdaad veel buigen, voltes, slangenvoltes. Maar let erop niet te lang op dezelfde hand, maar veel afwisselen tussen links en rechts. Anders word 1 kant veel meer belast en dat is erg vermoeiend voor het paard.
Volte sluiten en openen is inderdaad ook een leuke oefening.

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:04

Om m'n paard losser te maken rij ik altijd hele kleine slangenvoltes, je begint op de lange zijde op de hoefslag en dan laat je je paard steeds van de hoefslag afstappen en dan stuur je weer terug met overdreven stelling. Als je paard het in stap doorheeft kun je het ook in draf gaan doen en dat is ook heel goed voor de balans van je paard.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:05

Gebroken lijn met een paar pasjes verruimen, opvangen, omstellen en weer wegrijden. Kan in principe met een B paard

In galop afwenden, overgang naar draf voor X en na X weer aanspringen. Als dat goed gaat ipv 1x op de middenlijn 2x of zelfs 3x deze overgang correct rijden. Is meer iets voor een M paard.

Op de binnenhoefslag travers inzetten, na een paar passen omstellen naar SB en na een aantal meter SB schuin wegrijden naar een middendraf. Ook leuk voor een M paard.

Voor de bocht gaan stappen en in de bocht aandraven. Heel handig oefeningetje om het achterbeen tijdens het losrijden aan te spreken en paard voor het been te maken.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:49

Goed idee inderdaad dit topic.
Wat ik ook een goede oefening vind is een gebroken lijn maken, dus bijvoorbeeld M-X-F.
En als je dan bij de X bent zet je een volte in richting (in dit geval de B) de hoefslag, dus 10m volte.
Als je de volte hebt gemaakt (dus weer bij X bent) dan maak je de 2de helft van je gebroken lijn af. Dus van X naar F.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:53

Slangenvolte met binnen iedere wending een volte, voor ieder niveau geschikt en fijn voor het rond rijden, rechtrichten, omstellen etc.

Handig topic dit!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:58

Nuttig topic!
Naast alle voltes en slangevoltes die al genoemd zijn, rij ik zelf vaak op de binnenhoefslag en pak van daar uit schoudervoor, schouderbinnenwaarts, contrastelling etc mee. Dit kun je ook met travers doen. Wat ik hier fijn aan vindt is dat je geen steun hebt van de wand of afrastering en dus goed kunt controleren of je paard recht blijft.

Wat ook nog een leuke oefening voor de balans is in galop, is afwenden bij F, K, H of M en dan bij X omstellen naar A of C (net vanuit welke richting en welke lijn je 'm gallopeert).

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:31

Bedankt iedereen die gereageerd heeft op mijn vraag!

Ik ga ermee aan de slag, met een paar dingen was ik al bezig maar er zijn ook zeker nieuwe oefeningen die ik ga proberen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:38

Rijden op de binnenhoefslag :j
Voltes openen en sluiten voor je been
Schakelen tussen arbeidsdraf/middendraf/langzame draf (kan ook in stapof galop) en dan geen hele einden, maar vanuit je basistempo een paar passen weg, en weer terug.

En voor de meer ervaren ruiters afwisselen in hoofd/halshouding, soms wat hoger instellen, soms voorwaarts/neerwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:46

piewie schreef:
Heel handig dit topic. Maar waar ik wel gevaar in zie zijn de penny meisjes die dan zonder lessen dingen gaan uitproberen en het paard verkeerde hulpen aanleren.
dat was off topic

Dat gevaar zie ik ook wel, 't is wel aan te raden om een nieuwe oefening uit te proberen met een instructeur erbij, dat je zeker weet dat je 't goed doet :j

piewie schreef:
Goede oefening is ook volte verkleinen en verruimen. Goed aan je binnen been houden en veel 8tjes rijden. Stelling buiten en binnen vragen om de kaak losser te maken. Ook bij elke letter schijnovergangen rijden werkt bij die van mij perfect... Pff als ik er nog een paar weet kom ik terug..

Dat is zeker een fijne oefening, volte met buitenstelling is ook leuk, vraagt wel even wat handigheid, maar leuk is 't wel.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:47

Ik weet niet of dit echt aansluit bij dit topic, maar ik moet het wel even kwijt.

Als ik begin met rijden begin ik met een lang teugeltje en pak ik hem na een paar keer de bak te zijn rondgereden iets op. Ik hou veel ruimtje in de hals. Ik stap een geruime tijd en ga direct daarna aangaloperen, mijn paard moet dan lang en laag in zijn hoofd halshouden. Moeten is een streng woord, ik streef erna :D . Mijn paard laat ik eerst lang en laag loswerken en later pak ik hem pas op en ga ik iets meer verzamelen. Hij moet inderdaad ook weer kunnen zakken als hij opgericht is geweest, dit wissel ik veel af.
Een paard werkt namelijk veel makkelijker los in de galop. Veel mensen blijven eerst heel lang draven en vragen al heel veel van het paard terwijl deze nog niet los is, pas als het paard heeft gegalopeerd is het helemaal warm in de spieren.

Verder als je je paard in de galop iets meer wilt verzamelen moet je proberen iets schouder voor te rijden, let wel op dit is wel zwaar voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:49

Bij het paard wat ik rijd is de galop nog niet bevestigd, ik stap en draaf dus los. Galop is hier een oefening op zich ;) doen we ook pas als het paard echt helemaal los is, en zich 'geeft' in het lijf.

Bij paarden waarbij de galop goed bevestigd is, heb je gelijk, dan is juist de galop heel fijn om los te werken :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-09 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:50

Als je het wijken oefent, zo veel mogelijk vanaf de hoefslag naar de middenlijn wijken ipv van de middenlijn naar de hoefslag. Dan voorkom je dat je paard naar de hoefslag toe over de buitenschouder valt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:51

Oh ja, veel wisselen in de hoofd- halshouding. Dus dan weer wat lager, dan weer wat hoger, dan weer halsstrekken etc..

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:51

Yamcha schreef:
piewie schreef:
dat was off topic

Dat gevaar zie ik ook wel, 't is wel aan te raden om een nieuwe oefening uit te proberen met een instructeur erbij, dat je zeker weet dat je 't goed doet :j

Je moet deze oefeningen uit rust doen en geen gevecht ervan maken. Verder is enige ervaring denk ik wel een must, geen dingen doen welke je nog nooit met les hebt geleerd. Ik hoop dat mensen deze oefeningen met respect voor de mogelijkheden van het paard uitvoeren en dat de ruiter ten alle tijde zijn/haar verstand gebruikt bij de uitvoering van de oefeningen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:52

Yamcha daar heb je zeker gelijk in, heb ik even geen rekening mee gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:56

sammie18 schreef:
Je moet deze oefeningen uit rust doen en geen gevecht ervan maken. Verder is enige ervaring denk ik wel een must, geen dingen doen welke je nog nooit met les hebt geleerd. Ik hoop dat mensen deze oefeningen met respect voor de mogelijkheden van het paard uitvoeren en dat de ruiter ten alle tijde zijn/haar verstand gebruikt bij de uitvoering van de oefeningen.

Dat sowieso, je moet niet willen vechten met een paard.
Aanvoelen of het paard het kan, en wil....... willen is meestal het probleem niet, hoor. Soms kunnen ze het gewoon nog niet. Je moet bv nooit meer buiging/stelling vragen als het paard aankan. Nooit forceren, paarden kunnen dat goed aangeven, maar dan is het aan de ruiter om te luisteren naar het paard.
sammie18 schreef:
Yamcha daar heb je zeker gelijk in, heb ik even geen rekening mee gehouden.

Geeft niks :D vond het alleen handig om het even te noemen ;)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:58

Heel nuttig topic

Mij is altijd geleerd om een paard soepel te maken en dan veel te draaien en te doen. En dan ook veel overgangen te rijden. Zo word het paard lekker soepel en blijft dan lekker aan het been