paard bang voor beenhulpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linsim26

paard bang voor beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 22:57

hallo

mijn friese merrie van 12 is zo ontzettend bang voor mn benen met rijden.
ik heb haar nu ong 4 maanden en ze is erg braaf en lief.
ze was al netjes zadelmak en ik heb haar goed gereden bij de handelstal waar ik haar kocht maar sinds ze bij mij is heb ik niet meer kunnen rijden met haar,

ik ben nu met een vriendin bezig aan de longeerlijn te rijden.
op mijn stem reageert ze super, maar ze hangt heel er op degene die haar aan de longe vast houdt.
ik steek mn benen van haar buik af en dan gaat het goed.
mn vriendin loopt naast haar en houdt haar dan vast aan de longe en we zijn nu zover dat ze de longe al in een boogje heeft hangen en dat ik mn paard steed wat meer van haar af kan sturen,
op het comando hoo en een lichte teugeldruk staat ze al netjes stil en met kom maar stap dan stapt ze netjes weg,
tot nu toe gaat het dus goed maar ik zit heel erg na te denken hoe ik in godsnaam ooit mn beenhulpen moet gaan geven en mn benen gewoon kan laten hangen.
ze schiet er echt vandoor zodra ze mn benen maar iets voelt dus je zit altijd wat gespannen.

verder is het een onwijs lief paard en ik heb alle geduld en tijd met haar, ze heeft geen rugpijn heb er een dierenarts bij gehad en kon niets afwijkends vinden wat dit gedrag verklaard.

ik ben benieuwd of er mensen zijn die ook dit soort probleem hebben met hun paard en hoe zij het oplossen.

ikke20

Re: paard bang voor beenhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:01

probeer haar echt heeeel langzaam te laten wennen eraan
gewoon tijdens het stappen steeds klein beetje meer je been aan leggen al is het maar een milimeter.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:04

Wat je misschien kan proberen;

Met haar aan de hand lopen. Veel overgangen lopen en iedere keer als je een overgang rijdt dan met je hand rustig op de plek waar je kuit zit aaien. Als ze dit accepteert kan je er op gaan zitten. Dan laat je er iemand naast lopen die de overgangen loopt (terwijl jij erop zit) en die aait (mag best druk op zitten) dan op de plek van de kuit. Als ze dit accepteerd kan je het rustig met je been proberen (of combinatie been en hand).

Misschien werkt het, ik weet het niet.

Veel succes!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:12

mijn jonge pony had dit ook heel erg toen ze beleerd werd en mn vroegere verzorgpaard was niet bang maar gewoon echt super vel op het been. mijn tip gewoon BEEN geven en proberen het paard bij je te houden.
Zet hem op de volte en gebruik je been voor alles en vang hem van voren goed op. Als je dit gewoon vol houd, zijn ze binnen een paar dagen aan je been gewent. Maar ga vooral niet je been afsteken!! dit deden ze bij mn verzorg paard altijd en die is 8 jaar lang extreem voor het been geweest als die je been een millimeter voelde bewegen ging hij al als een idioot weg. Toen ik les kreeg zei mn instrucrtice been geven en binnen een week kon ik gewoon mn been aanleggen en was er niks meer aan de hand. Met mn pony nu precies hetzelfde gewoon been geven en nu reageerd ze er super op (terwijl ze er echt bang voor was zo bang dat zodra ze been voelde ze zelfs dr staart tussen dr benen kneep.)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 01:28

Longeer je wel eens met loshangende beugels? Verder zou ik vanuit heel veel rust en vertrouwen haar toch desensibiliseren op dat been: dus echt expres te veel bewegen. Bedoeling is dat je haar telkens tot in het 'oranje' duwt zeg maar, nooit in het 'rood', en je eindigt bij 'groen', qua graadmeter voor haar rust. Ik zou erlangs beginnen.

Ik vind haar trouwens niet zadelmak te noemen als ze hier zo heftig mee is?

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 12:56

ja ik longeer ook met losse beugels daar geeft ze nie heel veel om.
ik heb al eerder hier een bericht geplaatst over mijn paard daar staat het hele verhaal in uitgelegd.
we maken zeker wel vorderingen met mn paardje,ik kan nu zo opstappen enz.
dit komt ook wel weer goed maar ze is wel erg gevoelig qua beenhulpen.

Monaco162

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:33

een paar weken wegbrengen naar een goede africhtingsstal. Als je niet gewend bent aan paarden inrijden of om met probleem paarden om te gaan, dan maar een paar cent ertegen aan gooien. Nu heb je er ook weinig aan.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 16:31

ik heb een ervaren iemand erbij dus dat scheelt.
zij rijd ook paarden in dus ze weet wel wat ze doet.

ik vraag hier alleen wat advies aan mensen die hier ook ervaring mee hebben:)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:43

En bij de handelsstal waar je haar vandaan hebt was ze dit totaal niet? Dus echt vanaf dat je haar naar haar nieuwe plek hebt gehaald.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 16:53

ze is nog 2 weken op proef bij iemand anders geweest tussen mn proefrijden en dat ze bij mij kwam in.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:36

Grote kans dat er dus in die twee proefweken iets is gebeurd waardoor ze zo reageert.. Misschien is het een idee om 's met de handelsstal te overleggen of zij jouw paard kunnen doorrijden of daarbij kunnen helpen, jij hebt destijds dit paard daar gereden en dat ging goed, paard is twee weken weggeweest, teruggekomen en uiteindelijk door jou gekocht op basis van de ervaring die jij daar met haar had (neem aan dat je haar niet meer gereden hebt bij de stal na die twee weken): braaf en niet kriebelig op het been.

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:40

Hey,

Ik heb hetzelfde gehad met een jonge friese merrie.
Hierbij bleek dat ik been gaf of aan legde dat zij harder ging en ik haalde dus mijn been er snel af om te haar weer rustig te krijgen. Dit had ik niet moeten doen. Doordat ik mijn been er af haalde, maakte ik haar bang voor mijn been.
Gewoon je benen er aan houden en met je dier praten en je zit/teugels gebruiken.
Maak je paard niet bang voor je been, maar houd het er gewoon aan. Als je dit 2 of 3 keer goed volhoudt, kun je de 4e keer gewoon weer lekker rijden. Zeker als ze al goed ingereden was.

Succes!!!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:42

Mijn pony heeft precies hetzelfde. Hij schrikt van de beenhulpen. Bij het instappen houd ik mn benen gewoon ertegena aan. Zonder druk en goed belonen. Na een tijdje werd ze rustiger. Het is ook belangrijk dat je met je bovenbenen aandrijft. Dan schrikt ze ook minder!

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:47

Juangi schreef:
Mijn pony heeft precies hetzelfde. Hij schrikt van de beenhulpen. Bij het instappen houd ik mn benen gewoon ertegena aan. Zonder druk en goed belonen. Na een tijdje werd ze rustiger. Het is ook belangrijk dat je met je bovenbenen aandrijft. Dan schrikt ze ook minder!

Bovenbenen aandrijven? En waar blijft ons stil en rechtop zitten dan? Bovenbenen moeten we toch ontspannen?

idd. Belonen is erg belangrijk

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:51

Nou. Als je goed naar wedstrijden kijkt zie je (BIJV!) Anky ook niet met haar kuiten aandrijven. Je zit wel stil en rechtop maar geeft wat druk met je bovenbeen en knie. Meeste paarden begrijpen de hulp wel en je overvalt ze niet gelijk met een schopje. Die van mij schrok er zelfs van als ik maar aanlegde.... Door mn bovenbeen te gebruiken loopt ze nu erg rustig!

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:54

sorry, maar dat ben ik niet helemaal met je eens. Wat ik zelf vaak zie is dat er idd geschopt wordt, maar het gaat juist om licht drijven, met zo klein mogelijke hulpen. Wanneer je een clinic bij anky zou volgen, vertelt ze ook dat je contact moet houden met je kuiten en daar mee moet drijven.

Maakt ook allemaal niks uit. We moeten natuurlijk gewoon doen wat het beste bij ons en bij onze paarden past, en dat is natuurlijk niet overal hetzelfde. Soms is het wel eens goed om een andere mening te horen. Worden we nooit dommer van.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:01

Zelfde probleem hier met mijn Friese hengst.

Ik rij ook altijd met mijn benen afgestoken.. Om mij dat nu af te leren zijn er stro touwtjes gebonden van de ene beugel naar de andere onder zijn buik door, nou en ik heb hem nog nooit zo netjes zien lopen.. Waar hij eerst altijd weg sprong als hij moest aanstappen, draven of galopperen, gaat hij nu in 1 vloeiende beweging.

Natuurlijk moet je dat niet doen bij een jong net ingereden paard, maar zorg wel dat je gewoon je been eraan houdt, daar went ze na een paar dagen wel aan en als ze er eenmaal doorheen is dan is ze ook niet meer bang.

Irma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 20:48

Ik had dit probleem idd ook. Ga niet de fout maken om je benen er telkens af te houden, zo gaat ze er nooit aan wennen. heel voorzichtig opbouwen en het heeft tijd nodig!

succes

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:30

Als je haar longeert met de beugels los, daar zal ze dan ook heel heftig op reageren. Ik zou haar dus zeker longeren met losse beugels in een longeercirkel of afgezet stuk van de bak, net zo lang tot ze rustig is. Als je er daarna op gaat gewoon je benen aangesloten houden, als ze gaat rennen laat dr rennen en praat tegen dr en stel dr gerust.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 15:51

we werken altijd in een afgezette bak,mocht ze er dan van tussen gaan kan ze niet zo ver haha!

we doen het gewoon rustig aan, komt vast goed.

vanaf nu zal ik dus eens voorzichtig mijn benen aan gaan leggen!

geheim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:28

Inderdaad gewoon je benen ertegenaan houden ,want als je ze dan ineens aanlegt schrikt ie nog veel meer.... En dan proberen tegen te houden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:03

linsim26 schreef:
ze is nog 2 weken op proef bij iemand anders geweest tussen mn proefrijden en dat ze bij mij kwam in.

Is het mij nog steeds niet duidelijk of het bij het proefrijden bij de handelsstal ook al was of dat het iets helemaal nieuw is.

Maar weet wat je doet, verkeerde moment je been maar aan blijven houden om haar te gewennen aan e been kan ook nare gevolgen hebben. Als je het paard gekocht hebt als 'gereden paard' heb je waarschijnlijk teveel betaald en ben je misschien verkeerd voorgelicht. Hoe dan ook, vraag eens hulp van een goede instructrice. Die kan je precies zeggen wanneer welke handelingen juist wel of geen effect hebben..

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 14:10

ik ben nu al een paar daagjes bezig met longeren en daarna aan de gang met de beenhulpen nabootsen met mn handen.
dus ernaast staan en dan met mijn hand op de plaats van mn voet iets druk geven en t comando stap zeggen.
eerst zonder zadel en dat ging goed en gister voor het eerst met zadel op en dan met de stijgbeugel aandrukken.
daar reageerde ze wat meer op maar ze ging er niet vandoor.
goed beloond en zo gaan we nog maar even door.

(bienotje: bij het proefrijden op de handelstal was ze braaf, toen heb ik nog ong 3 weken gewacht met kopen en in die tijd is ze weggeweest bij een ander. daarna heb ik op de handelstal niet meer gereden.)

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:20

Ik hou dit ook even in de gaten. Mijn 4 jarige haflinger heeft precies hetzelfde. Zodra je iets harder door komt met je benen bokt hij net zoalng door totdat je eraf ligt.

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 15:14

ja lastig probleempje he!:)

misschien vanavond er maar weer eens op kijken hoe ze nu doet.
mijn paardje bokt niet heel erg maar kan wel heeel hard galopperen voor een fries haha!