lastig...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-01 12:23

Ik reed gister dus met Isolda en die dacht dat ze moest showen voor andere paarden in de wei.

Wat ze dan doet, is haar nek sterk buigen en haar bit loslaten. Ik zou daar heel blij mee moeten zijn, want ze heeft dan een superhouding! Maar goed, ze laat dus het bit compleet los ofzo en luisterd er dus ook niet naar. Ik wil niet trekken aan het bit en laat haar dan maar min of meer een beetje gaan. Maar ja, das dus niet altijd even handig, ik heb helemaal geen controle op dat moment.
Ze gaat er verder ook niet vandoor ofzo, ze gaat alleen heel sterk in draf.

Wat zou je daar nou voor een slimme oplossing voor kunnen bedenken?? Ik wil dus niet trekken aan het bit, want dan moet ik er echt aan hangen, want ze luisterd er dan helemaal niet naar. Het enige wat ik kan doen is zitten blijven en met zwaar maken.

Iemand een tip/ idee??


Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-01 14:27

Hoi Jantina,

Zorg dat je hem altijd naar het bit toe blijft drijven. Hoe hard hij ook gaat, blijf net zolang drijven tot je weer wat druk in je handen krijgt. Het is even wennen de eerste keren, maar het werkt wel. Daarna kun je het tempo weer wat terug rijden.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-01 20:20

He Jasmijn! Bedankt voor het meedenken.
Het is ook een goed idee, maar voor mij alleen als ik in de bak zou rijden.
Voor op straat is het niet handig om haar vooruit, naar het bit toe, te drijven. Dan ben ik haar helemaal kwijt!! (denk ik)

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 12:42

Nee ik denk inderdaad dat het een slecht plan is om dit op de weg te proberen !:))
Maar misschien heb je er in de bak of in het land wat aan.
groetjes van Jasmijn

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 14:13

Ik geloof dat dit heet achter het bit komen. Dat betekend dus dat ze te diep komt en alles loslaat maar das dus niet goed want je hebt geen contact meer en ze volgt ja had ook niet meer je moet altijd heel licht druk hebben.
Bij wijze van spreken als je op dat moment de teugels los zou gooien blijft ze in die oprichting lopen terwijl ze dan ook met d'r neus naar beneden moet lopen.. ojee snap je er nog wat van wat ik bedoel?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-01 18:13

Jaja, ik snap het heel goed, ik dnek dat het ook zo heet, achter het bit lopen.
En het inderdaad ook zo, dat als ik de teugels losgooi ze zo blijft lopen!
Ik heb dus helemaal geen contact meer met haar mond. Ik kan er dan wel aan gaan trekken, maar ja, das ook niet de bedoeling.

Ik probeer nu zelf zo rustig mogelijk te blijven zitten en haar met mijn heupen wat in de gaten te houden. (snap je het??)
Maar ja, ik laat haar dus min of meer gaan en das niet zo veilig als je buiten rijd...

Vanmiddag deed ze het veel vaker, ook als ze ergens van "Schrok". Ze is gewoon een beetje te opgewonden van de brokken die ze nu krijgt.
In plaats dat die gek die energie nou gebruikt voor wat het bedoeld is *LOL* *LOL*

Carla
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 16:11

Als hij zo doet rijd dat een volte in buig hem om je binnen en vraag zijn aandacht zonder druk op de mond te zetten. Dat is wat hij wil in die huiding voelt hij zich prettig maar daar wil jij hem niet hebben dus moet je slim zijn en doen wat hij niet verwacht: Je rijd gewoon iets wat hij moeilijk vind. Een klein stukje wijken kan al voldoende zijn. Snap je.
Zoweinig mogelijk op hem letten en als je dat doet komt hij uit die houding of zelfs helemaal omhoog met zijn hoofd en dat is wat je wilt. Je kan dan weer een nieuwe start maken veel succes
Groetjes Carla

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-01 19:35

( ehm... Isolda kan niet wijken.. en een volte is lastig rijden in de berm langs de weg.)

Maar is misschien wel een optie. Ik moet haar eigelijk afleiden van die paarden waarvoor ze showt!!! Maar ja, hoe leid ik een opstandige en dwarse merrie nou af van dat waar ze zoveel interesse in heeft??
Wat voor iets zou ik kunnen gebruiken voor afleiding??

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-01 19:52

zelfde probleempje.Bram is wat dat betreft echt een hengst.Mooie merrie's kop in de krul, draven op d plaats, en staart zo hoog mogelijk in de lucht. Hetzit verschrikkelijk lekker, en ik heb ook niks in me hand, maar het is niet echt de bedoeling. Wa ik altijd doe is me teugels iets korter pakken, en vragen. Kleine ophoudinkjes maken, en ondertussen wel blijven drijven.Helemaal je teugels losgooien is ook niet goed.

liefs ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-01 21:06

Hoi Ymke, leuk dak niet de enige ben met dit probleem. Ik denk dat het bij Is. een kwestie van hormonen is, maar ze heeft op dat moment een "bek van beton" of in ieder geval, ze luisterd zeer zeker niet naar het bit.
Ach, het is allemaal niet zo groot probleem, het gaat wel weer over. (nou ja, niet helemaal, maar goed.)
Het is alleen soms wat vervelend als ik over de weg heen stuiter, met een ongecontroleerd paard. Kun je je de taferelen voorstellen??


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: TessaxQuincy en 8 bezoekers