Niet door de hoek en dan 2 rijstijlen?

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Andersom

Niet door de hoek en dan 2 rijstijlen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-03 15:56

Ik rijd sinds een tijdje een Lipizanertje. Het probleem met dit paardje is dat ze een tijdje door heel veel verschillende mensen is gereder. Waarschijnlijk is ze hierdoor dus een stuk vervelender geworden. Omdat die mensen er later wel van baalden zochten ze nog iemand die dit paard kon bijrijden. Dat werd ik dus. Maar verder rijd er nog 1 meisje op en die rijd een stuk minder. Ze zaagt met haar handen, legt haar benen ergens op het dekje als ze hulpen geeft ed. Ik heb al een aantal keer aan haar gevraagt of ze dat niet wat anders kon doen.
Rustig met haar hulpen enzo.

Het probleem is namelijk dat het paard aan een kant niet langs de C-lijn wil.
Dat meisje vermijd die lijn daardoor (misschien omdat ze bang is Verward ) en vervolgens gaat dat paard dus steeds meer lopen klieren.

Nou vraag ik me dus af: Hoe krijg ik dit er bij het paard het beste uit? Tijdens de les gaat het goed, maar zodra ik hetzelfde alleen doe is het weer puin. Verder heb ik dat paard bijv. op een maandag goed door de hoek, dinsdag rijd dat meisje en woensdag kan ik weer opneiuw beginnen en vertikt ze het weer!

Het is een heel verhaal, misschien iets onduidelijk, maar wie weet wat ik hieraan kan doen?

Gast4532

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 17:14

Wat doe je in de les anders omdat het daar wel lukt?

Verder zou ik hem meteen in het begin al streng aanpakken.
Het is nep angst dus, vanaf de 1e min. al aanpakken.

Vitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 17:52

gewoon door blijven gaan en laat dat meisje ook les nemen. dan leert ze het ook hoef jij je niet elkerkeer uit de naad te werken... ze laat gewoon over zich heen lopen zo te horen

Andersom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-03 18:02

het is idd een nep angst, want vandaag was ik het een beetje zat en heb ik haar gewoon net zolang tikken gegeven dat ze er gewoon doorliep. Ze was gewoon echt aan het klieren en er was gewoon helemaal niets! Dat meisje heeft op het moment ook les, bij dezelfde instructrice, maar het helpt (nog) niets!
In de les is het gewoon binnenstelling nemen en dan zeg maar door de hoek drukken met je binnenbeen. En dan bijtikken wanneer nodig!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 18:04

Als dit zo blijft zou ik een ultimatum stellen. Of dat meisje stopt ermee, of jij stopt ermee. Ik zou het na een tijdje gewoon zat zijn om iedere keer weer bij het begin te beginnen.

Heeft het andere meisje les? Kun je de instructie er niet op aanspreken?

Je suis Charlie.

regien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 18:19

Je bent er bij deze dus al achter dat Lipizzaners heel slim zijn en absoluut een concequente aanpak nodig hebben. Haha! Dat is volgens mij een rastrekje! Ze is je aan het uitproberen wat ze wel en niet mag bij je. Ik zou inderdaad eens met dat andere meisje overleggen en misschien kun je haar een paar keer helpen zodat het bij haar ook wat beter gaat? Als jullie samen het paard berijden kun je maar beter ook samenwerken in het belang van het paard. Wees altijd heel rustig met Lipi's, ook al is het nep angst laat haar toch rustig in de 'enge' hoek kijken zodat je haar gelegenheid geeft om daar te zien dat er niks is. Daarna doe je met rijden alsof er niks aan de hand is, maar laat je haar wel door de hoek gaan. Desnoods ga je (terug) naar stap en laat je haar er rustig langs lopen. Mijn merrie vind de deur in de binnen bak heel eng, altijd, al is ze er 100 keer langs geweest, ze ziet daar spoken. Maar als ik haar rustig daar laat kijken gaat het ook goed. Dan is ze er voor die keer weer van overtuigd dat de spoken er niet zijn. Wees rustig en concequent, dat zijn echt sleutelwoorden bij Lipizzaners. En ik denk trouwens bij elk paard!

<B>Lipizzaner: daar waar schoonheid en gratie samenkomen...</B>

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 19:04

Blijven ademhalen, vaak houden mensen onbewust hun adem vast en daardoor krijgt het paard juist het idee dat er 'iets' moet zijn, als je praat moet je wel ademhalen. Niet meer druk op de teugels nemen of spanning in je armen, ook dit werkt 'vrees/alert'opwekkend.
Niet vanuit je ooghoeken toch kijken naar 'de plek' want ook dat voelt het paard aan... kortom doen of je neus bloed (niet letterlijk) en even ontspannen en ademhalend doorrijden als in de rest van de bak.
Wat betreft het andere meisje, ik zou dat vervelend vinden om op zo'n manier te moeten rijden, misschien eens een gesprek met instructie en eigenaar? dat het meisje misschien op een ander paard wat beter leert rijden en dan weer verder gaat bijvoorbeeld?

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 19:45

[quote="regien"]laat haar toch rustig in de 'enge' hoek kijken zodat je haar gelegenheid geeft om daar te zien dat er niks is. [quote]

ik weet niet of ik het hier mee eens moet zijn.
Mn instructrice zei altijd (anique, voor de duidelijkheid; niet gaby) NIET laten kijken, ze moeten gewoon niet zeiken, AAN HET WERK!!!

dus tja............en ik heb ook een sensibel beestje (arabiertje) en daar werkt dat heel goed bij. Het is geen echte angst, dus niet zeuren en gewoon doorlopen dus!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 19:54

Ik zou het paard daar waar ze begint te miepen op de cirkel zetten. En zo hard aan het werk zetten dat ze geen tijd heeft om aan wat anders te denken...

Je suis Charlie.

regien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 22:24

MirageGidran"]
[quote="regien schreef:
laat haar toch rustig in de 'enge' hoek kijken zodat je haar gelegenheid geeft om daar te zien dat er niks is.
Citaat:

ik weet niet of ik het hier mee eens moet zijn.
Mn instructrice zei altijd (anique, voor de duidelijkheid; niet gaby) NIET laten kijken, ze moeten gewoon niet zeiken, AAN HET WERK!!!

dus tja............en ik heb ook een sensibel beestje (arabiertje) en daar werkt dat heel goed bij. Het is geen echte angst, dus niet zeuren en gewoon doorlopen dus!

Nee maar als je het paard eerst even in de enge hoek of enge kant laat kijken en dr rustig langs gaat zodat ze gezien hebben dat er idd niks is, kunnen ze daarna aan het werk. Bij mijn Liep werkt dat heel goed. Ik heb haar naar de deur laten kijken en haar er bijna bovenop gezet en daarna moest ze er dus ook echt wel langs en heb ik dr laten zweten!

<B>Lipizzaner: daar waar schoonheid en gratie samenkomen...</B>

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 02:38

probeer eens schouderbinnenwaarts over de korte zijde te rijden 2 passen rechtuit, binnenbeen er goed aan en veel stelling nemen als je in de hoek komt adem je diep in en zucht je het uit dan ontspan jij en het paard dus ook veel makkelijker. of je wijkt naar de hoek in maar hou je binnenbeen weer goed eraan en niet onder je uit laten lopen.

je paard probeert het 1x en dat is hem gelukt. hij wil onder het werk uitkomen nou en dat is logisch. doen wij mensen ook. hij gaat nu steeds een stukje erbij pakken om het makkelijker voor zichzelf te maken. blijf dus consequent en duw hem erdoorheen!

succes!!

Andersom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-03 19:20

Bedankt voor alle reacties Lachen MirageGidran, Gabi zegt het toevallig ook Knipoog ik ben nu bezig samen met het meisje het rustig te proberen. WIl dat bij ons allebei niet lukken, dan moeten we denk ik idd toch maar strenger worden Scheve mond Vind ik helemaal niet leuk, want zo goed ben ik daar niet in...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie