Verkeerd of overkruist aanspringen, geen voorkeursgalop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Verkeerd of overkruist aanspringen, geen voorkeursgalop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 18:53

Even korte info: Jim is een 4,5 jarige haflinger en sinds augustus vorig jaar van mij. We hebben een lastig jaar achter de rug (verkeerd gereden, zadelproblemen, ik longontsteking, hij pubergedrag, daarna allergie en kopschudden). Het gaat eindelijk weer goed en we kunnen weer vooruit!
We zijn vooral bezig met basiswerk. Stap, draf, galop. Beetje schakelen, veel overgangen en figuren, ontspanning, enz.

De galop hebben we een paar maanden laten liggen i.v.m. kopschudden. Ik was al blij dat ik hem normaal in stap en draf de bak door kreeg. Met longeren liet ik hem wel galopperen. Nu we de allergie redelijk onder controle hebben ben ik onder het zadel weer met de galop begonnen.
Maar hij lijkt geen voorkeurs kant te hebben.
Links is wel zijn beste kant, maar met galop laat hij dit niet duidelijk merken.

Hij spring vaak verkeerd aan, zowel links als rechtsom. Ook overkruist is geen uitzondering. En gelukkig springt hij soms ook goed aan (waarna ik hem uiteraard uitgebreid beloon :D). Ook aan de longeerlijn maakt het hem niet uit.
Ik heb al van alles geprobeerd. Overdreven stelling naar binnen, of juist niet. In de hoek, vanuit de volte, vanuit gebroken lijn. Het maakt niet uit.
Overigens springt hij wel heel netjes aan. Soms versnelt hij nog in draf, maar over het algemeen gaat het aanspringen zoals het hoort. Behalve de goede galop dan :+. Ik zal wel iets verkeerds doen, maar ben er nog niet uit. Uiteraard oefenen we dit ook met les (sinds het kopschudden pas weer 2 lessen gehad), maar ik hoor graag meer tips.

Heeft er iemand tips en trucs om hem de goede galop aan te leren?

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 19:56

Heey
Ik heb misschien nog wel een leuke oefening voor als je paard kan springen.
Zet een hindernis neer aan de zijkant van de bak. Zorg er dan na de sprong voor dat je paard blijft doorgaloperen maak een bocht na de sprong. Veel paarden zullen dan van nature op het goede been landen en in de goede galop gaan. Zorg ervoor dat je alles evenveel op beide handen doet
en natuurlijk belonen als ie et goed doet
Ik hoop dat je er iets aan hebt ;)

JamieShanin

Re: Verkeerd of overkruist aanspringen, geen voorkeursgalop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:01

heey wij hadden het zelfde probleem.
ik kan je 2 dingen aan raden en dingen afraden.
1 laat een ostheopaat komen bv herleen sleebos onsse haf kon tniet aanspringen vanwege zijn rug.
2 neem een les van Noor Tanger ik heb het vandaag gegaan binnen een kwartier hij deedhet!! en hij is 4jr,

afraden wat blackdancer zeg geen balkjes !! je leerd ze alleen maar boven en balk aan te springen ze willlen het niet 'normaal' doen. hier onder versta ik niet in hoeken enz willen aan springen op de 'hulpen' ondat er geen balk ligt.

vrgr Olivierlver

ps mensen ga niet op mijn antwoorden in daar komen alleen maar discussis van en wat heeft ts er aan niets want zij/hij krijgt geen antwoorden.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:02

Zorg dat je zeker niet perongeluk naar binnen kijkt of gaat hangen.
Juist zorgen dat je meer naar buiten zit.
Buitenteugel er goed bij, binnenteugel doet niets.
Daardoor krijgt je paard meer ruimte om zijn binnenbenen naar voren te plaatsen.
Dus de goede galop.
Vaak zie je ruiters het net andersom doen, vragen teveel stelling met de binnenhand en kijken ook nog eens naar binnen waardoor ze ongemerkt daar gewicht heen verplaatsen.
Het is voor een paard dan veel moeilijker de binnenbenen naar voren te plaatsen dus kiezen ze de gemakkelijkste weg, verkeerde galop.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 20:08

Discussie vind ik geen probleem hoor. Daar kun je ook van leren.
Een balk ben ik geen voorstander van. Daar let hij meer op dan op mij. Plus dat zijn aanspringen nu wel goed is (behalve de goede galop dan) en dat wil ik graag zo houden.

Ostheopaat moet er zoiezo nog komen. Denk dat dat inderdaad wel helpt :j

vorame: naar binnen hangen zou heel goed kunnen. Daar ga ik eens op letten!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:18

Aman, probeer eens om bijvoorbeeld bij E of B een halve volte halve baan te maken, dan wijk je een aantal passen naar de hoefslag toe. Op het moment dat je het gevoel hebt dat hij van je binnenbeen is en aan je buitenteugel loopt, geef je galophulp.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:47

juist niet naar binnen hangen.! dank kan hij zijn achterbeen er juist niet onder plaatsen waardoor zijn voor been niet naar voren komt!!bij olivier werkte het ook avrechts. Ik kan het je niet zo uitleggen dan zou je een les van Noor Tanger moeten doen die kan alles heel presies uitleggen ( www.noorhorses.com)

vrgr Olivierlover

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 11:48

Ja, ik snap dat ik juist niet naar binnen moet hangen :+
Ik bedoelde dat daar best het probleem zou kunnen zitten.
Waarom een les van Noor Tanger? Ik heb een prima instructrice.

Urielle: Dat is ook wel een idee. Waarom bij BE en niet op een volte bij A of C?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:02

Afbeelding

Even tekeningetje erbij.

Je pakt ergens op de lange zijde volte halve baan, vanuit die volte ga je zonder recht te stellen (kan niet zo goed tekenen ;) ) het wijken in. Je paard komt dan van het binnenbeen af en meer aan je buitenteugel en dat is waar je hem wilt hebben voor de goede galop. Dan spring je aan. Je zit dan vrij kort op de korte zijde en je paard moet dus ook gesloten aanspringen en kan niet falderadereeeee op de lange zijde weer overkruist springen of wisselen oid.

Doe je dit bij A of C heb je of te weinig tijd voor het wijken, ofwel te veel tijd om uit elkaar te vallen, zelf het moment van aanspringen te gaan zoeken of te changeren etc.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 12:08

Aaah, op die manier. Begreep 'm niet helemaal :D
Duidelijk.
Gaan we proberen. Bedankt!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:44

sorry dat stond niet in uw begin post maar oke dan is dat toh goed??(dat van dat u les hebt)
ik heb ook les maar niet van noor tanger hoor :+ het was een keer een prive les omdat het dichtbij was deze keer.

sorry ik had niet goed gelezen van het naar binnen hangen :o sorry ben een blinde kip }:0 ze hebben geen plaatjes van een kip :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 12:48

Noor heeft mij al gepbt. Klinkt zeker wel goed, maar ik hoop het zelf met mijn instructrice op te kunnen lossen. :j
Fijn dat het bij jou overigens geholpen heeft! Ik weet ook zeker dat het met Jim ook wel goed komt.
Zoiezo hebben we goed les en tips en trucs van andere mensen kunnen net weer wat verder helpen. :)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:51

oke heel veel sucses!!

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:27

mijn pony springt rechtsom wel goed aan maar kan moeilijk haar evenwicht houden , dus dan springt ze om, (reden hiervan was achteraf ook een bekkeninstabiliteit door dat ze ooit een moeilijke bevalling heeft gehad :( )
nu heb ik van mijn oude les geefster geleerd om haar dan travers te laten galoperen,
en hier reageerde ze zo goed op dat ze het bijna niet meer doet :D
mij heeft het geholpen ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 14:28

Bedankt voor de tip.
Maar hij is pas 4 en travers is iets waar we nog lang niet mee bezig gaan :D

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 11:20

Toevallig was er vorige week in mijn les ook een jonge pony aan het rijden en die ging ook niet in de goede galop. Toen gaf de instructie als tip; op het verkeerde been gaan lichtrijden op de volte (bij voorkeur niet op de hoefslag), en dan in de galop 'laten vallen'.

Wel alleen doen als het op geen andere manier lukt en onder begeleiding van instructie, dan valt de pony als het goed is in de goede galop omdat het gewicht van de ruiter word verplaatst naar de andere kant en dmv balans en verhoging in tempo.

Dit is wel puur een manier om in de goede galop te laten aanspringen, het is natuurlijk rijtechnisch niet 100% zoals het hoort, maar je hebt iig een beginpunt om vanuit verder te werken.

Ik hoop dat je er iets aan hebt :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 23:23

Ik denk dat je door op het foute been te gaan licht rijden, je het hem net makkelijker maakt om fout aan te galopperen, gewicht gaat nl naar het been dat hij eigenlijk het verst naar voren moet brengen dus hij neemt de makkelijke weg en neemt het been waar geen gewicht op ligt om naar voren te plaatsen. Beetje zelfde verhaal met naar binnen gaan hangen... ;)

Zit overigens op dit moment met hetzelfde probleem met een jong paard. Ik dácht gevonden te hebben wat het probleem was maar de dag er na overuigde hij me dat het niet zo was helaas. Dat van het wijken ga ik wel eens proberen :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:51

Naar boven kijken met aangaloperen, dat werkt echt :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:35

Als je paard moeilijk juist aanspringt moet je zeker geen binnenstelling gaan vragen, doe het net andersom , buitenstelling dus, hou wel je hulpen heel duidelijk, buitenbeen ver naar achter, binnenheup iets naar voor.kijk zelf in de verte , buitenteugel er goed aan ( als je de druk op de teugels zou meten, moet er duidelijk meer druk op de buitenteugel staan, bij het aangaloperen binnenteugel zelfs iets toegeven.
Wat soms ook kan helpen is het aanspringen vanuit het wijken voor het been, dus je wend af bij de C op de middenlijn, dan ga je door tot de X, daar begin je te wijken voor het rechterbeen en dan kom je bij de F in de hoek uit en daar ineens aanspringen in rechtergalop.
succes verder.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:39

Ik gebruik net als Urielle wijken om ze goed aan te laten springen.
Zelf doe ik volte sluiten, voor het binnenbeen openen en net voor je de hoefslag raakt, terwijl je nog naar buiten rijdt voor je binnenbeen, aanspringen. Goed begrenzen van de buitenschouder is daarin belangrijk.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:43

Maar wijken komt toch vaak pas als een paard al weer wat verder is.
Mijn doel is toch wel dat ze al goed aanspringen voordat ze kunnen wijken.
En dat lukt bijna altijd wel als je ze ruimte er maar voor geeft.

Bij een wat verder getraind paard is de tip van urielle natuurlijk wel erg handig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:47

Beetje zijwaarts voor het binnenbeen is voor mij iets wat ze leren voor ik in galop ga.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:49

truukjes.. bij de een werken ze wel en bij de ander niet..

leg een paar balkjes neer en probeer daarover aan te galoperen?
op t verkeerde been lichtrijden en dan lichtrijdend in de galop zetten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:51

Naar boven kijken is geen truukje.. voorkomt enkel dat je toch stiekum scheef of voorover gaat zitten :D
Binnenschouder vrijmaken, door stelling naar buiten is ook geen truukje.. mi gewoon logica :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:53

Tja, wijken of galop, ligt er bij mij een beetje aan wat ze makkelijk oppakken. Ik ben gemiddeld toch wel na een week al bezig om ze wijkend al eens de hoek in te duwen of een volte wat te openen.
Ik heb er nu een staan die al heel netjes kan wijken en waar ook de schouderbinnenwaarts redelijk gemonteerd is, zelfs een beginnetje achterhand naar binnen zit erop (travers kun je het nog niet noemen) en waar de galop nog steeds niet erg stabiel is. Ik heb er ook wel eens binnen gehad die vanaf de eerste keer keurig gesloten aanspringen in de juiste galop en die dan weer geen hout snappen van opzij gaan voor de eenzijdige kuit.
Ik werk zelf heel veel met wat een paard zelf aanbiedt, dus soms is een bepaald vergevorderd onderdeel al netjes bevestigd en iets heel simpels blijft dan nog een werkpunt.